Permalänk
Medlem

Kylpasta och gammalt rengöringskit

Hej allesammans!

Ska nu plocka ihop min dator men har en kylare med preapplied kylpasta, vill gärna ta bort den då jag ska montera på en alderlake CPU vilket är lite större än standard.

Har ett gammalt rengöringskit som jag har haft i nästan 10 år tror jag, så frågan är då, kan dessa kit bli "gamla" eller är det bara köra på?

kittet i fråga: https://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit...

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Niklas

Permalänk
Medlem

Har använt samma burk av det där i flera år. Tror inte de kan bli gamla, i värsta fall så blir de kanske lite mer ineffektiva att lösa upp, men knappast som de kan skada CPUn på något sätt. Bara testa och köra.

Permalänk
Medlem

Annars fungerar enbart hushållspapper, tops samt kemiskt rent bensin

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Har använt samma burk av det där i flera år. Tror inte de kan bli gamla, i värsta fall så blir de kanske lite mer ineffektiva att lösa upp, men knappast som de kan skada CPUn på något sätt. Bara testa och köra.

Tack för svaret, de va lite min tanke också!

Skrivet av Swedishchef_90:

Annars fungerar enbart hushållspapper, tops samt kemiskt rent bensin

Tack för svaret, har tyvärr inte något annat hemma att göra rent med.

Permalänk

är nog inget problem högst troligt är det bara glorifierad isopropyl alcohol i den vilket vad jag vet sålänge det inte dunstat så är den good to go.

samtidigt så behöver det inte vara 110% rent personligen kör jag med vanlig t-röd om jag har tid annars bara 100% mekanisk rengöring tills jag inte kan se mer pasta med bara ögat och alltid varit good enough utan problem med temperaturerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorodon:

Hej allesammans!

Ska nu plocka ihop min dator men har en kylare med preapplied kylpasta, vill gärna ta bort den då jag ska montera på en alderlake CPU vilket är lite större än standard.

Har ett gammalt rengöringskit som jag har haft i nästan 10 år tror jag, så frågan är då, kan dessa kit bli "gamla" eller är det bara köra på?

kittet i fråga: https://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit...

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Niklas

Så länge rengöringsmedlet luktar gott(citrus) så är det bara att köra på. Mina är nog ifrån år 2004/2006 och jag använde dom sist december 2019. Burken lirar än och inga konstigheter med temperaturer .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.