Permalänk
Medlem

Begränsat till 100/100?!?!

Hej!

Nyss flyttat och skaffat 1000/1000 fiber via telenor, så jag kör deras senaste router.. ända problemet är att jag får bara ut 97/97 borta vid min stationära om jag kör via racksen förra ägaren satt in, så det är kopplat

Fiberuttag-router

Sen från routern en kabel till racksen bakom soffan, och sedan en kabel från dator till racket bakom datorn, mellan rack #1 (soffa) och rack 2 (dator) så är det kopplat med en cat6 kabel, sen kör jag cat 5E resterande.

Det som sitter är dessa, så hur kan jag vara begränsad? Gäller endast om jag kör via dom, kör jag direkt från router till dator får jag ut normalt...

https://ibb.co/mRTS8pw

Permalänk
Medlem

kan vara att kabeln är skadad

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Troligen är bara 4 av de 8 ledarna (2 av 4 par) i kabeln mellan uttagen kopplade till vardera kontakt. Ett sätt att få dubbla 100mbit med bara en dragen kabel, eller ett äldre sätt att dra data och telefon till dubbeluttag i samma kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Troligen är bara 4 av de 8 ledarna (2 av 4 par) i kabeln mellan uttagen kopplade till vardera kontakt. Ett sätt att få dubbla 100mbit med bara en dragen kabel, eller ett äldre sätt att dra data och telefon till dubbeluttag i samma kabel.

Jag öppnade upp och kikade förut, bara ena uttaget går att använda och är kopplat till

Permalänk
Medlem

@Brekbad låter som du testat och du får normalt, alltså full fart från Internet.

Då är det något problem hos dig och inte från själva Internet. Leverantörerna garanterar bara hastigheterna fram till fiberdosan, vad som händer efter den är inte deras problem. Sådan får man fixa själv, antingen anlitar man någon som kan fixa det eller hittar någon lösning som gör att det blir på det sättet du vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Brekbad låter som du testat och du får normalt, alltså full fart från Internet.

Då är det något problem hos dig och inte från själva Internet. Leverantörerna garanterar bara hastigheterna fram till fiberdosan, vad som händer efter den är inte deras problem. Sådan får man fixa själv, antingen anlitar man någon som kan fixa det eller hittar någon lösning som gör att det blir på det sättet du vill ha det.

Jo, det förstår jag såklart. Därav jag frågar här då jag inte får ihop varför jag inte får ut den rätta hastigheten till datorn utan den är låst.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, någon ledare/kontakt är skadad någonstans i kedjan. En ledare som saknar kontakt av de 4 paren som krävs för Gigabit gör att protokollet går ner till 2 par vilket ger 100 Mbps.

Du har inte möjlighet att kolla vid varje steg i kedjan börjande vid routern.
Får du gigabit ur routern, kolla nästa kontakt, osv. Och där du får 100 Mbps så har du hittat stället där felet är.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att kontakteringen är skadad?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Vilken länkhastighet anges i bredbandsdelaren mot Internet men även mot LAN porten?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vet att nätverkskortet i din dator stödjer mer än 100/100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Hej!

Nyss flyttat och skaffat 1000/1000 fiber via telenor, så jag kör deras senaste router.. ända problemet är att jag får bara ut 97/97 borta vid min stationära om jag kör via racksen förra ägaren satt in, så det är kopplat

Fiberuttag-router

Sen från routern en kabel till racksen bakom soffan, och sedan en kabel från dator till racket bakom datorn, mellan rack #1 (soffa) och rack 2 (dator) så är det kopplat med en cat6 kabel, sen kör jag cat 5E resterande.

Det som sitter är dessa, så hur kan jag vara begränsad? Gäller endast om jag kör via dom, kör jag direkt från router till dator får jag ut normalt...

https://ibb.co/mRTS8pw

Har du 1000 Mbit vid inkommande? Väldigt vanligt att fiberkonverter bara klarar 100mbit om den har några år på nacken 😊 annars är det nog skadad kontakt som andra nämner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Om du kopplar dig i routern med en vanlig patch-kabel, får du då rätt hastighet?

Om du får det så är det fel på kabeln/uttaget som är fast installerat. Det är felkopplat, kabeln skadad, kontakterna skadade/sönder. Man kan öppna och kika, men det bästa är att ha ett instrument att testa med

Permalänk
Medlem

Japp, testade igår att dra en direkt ifrån router till dator och då funkade det som det skulle, så bara bita i det sura äpplet och dra ny kabel verkar det som!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Japp, testade igår att dra en direkt ifrån router till dator och då funkade det som det skulle, så bara bita i det sura äpplet och dra ny kabel verkar det som!

Prova öppna uttagen(bägge ändar) och kolla att alla 8 ledare är kontakterade.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

Japp, testade igår att dra en direkt ifrån router till dator och då funkade det som det skulle, så bara bita i det sura äpplet och dra ny kabel verkar det som!

Mest troligt fel på ett av uttagen eller dåligt kopplat är mer sannolikt skulle jag säga. Böra i den enkla änden.