Helgsnack: Vad har du för semesterplaner i sommar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nån speciell anledning att du tar bilen? Känns billigare och snabbare att flyga och hyra bil istället?

Gillar att köra, vi tar lite olika rutter, i synnerhet genom Frankrike, en övernattning normalt sett. Sedan känns det skönt att vara helt oberoende av flyg eller hyrbil. Dessutom har jag en underbar långfärdsbil som slår det mesta. Enda solket är väl färjekostnaden som brukar ligga på runt 400 euro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Husvagn igen men också en resa till Skottland. 🙂

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Förra sommaren byggde vi ovan altan, ca 50 kvm. Vi är öht inga hantverksmänniskor men det är fantastiskt vad man kan få till med lite research och tips från de som är mer kunniga. Sen är det bara att våga ge sig på det. Visst, en yrkesmänniska hade ju gjirt det både snabbare och bättre men det finns en viss tillfredsställelse med att ha gjort det själv, inkl skavanker

Nu till sommaren blir det en sverigeresa ner till släktingarna på västkusten och spara en semestervecka till höstlovet då det blir en tur till morsans sommarhus i spanien som vi änmu inte sett pga covid.

Och så ska det bli en 20 kvm markaltan på det grusade området här, betydligt enklare än förra sommarens jobb

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Inleder semester med att dra iväg till södra Tyskland + Tjeckien i en dryg vecka med en kompis. Blir kanske nån liten avstickare till Schweiz/Österrike också. Blev inspirerad av Tysklands 9 € biljett som dom har nu under sommaren, så det bllir att åka runt lite på sightseeing och dricka mycket öl.

Utöver det så blir det väl en del golf, pilla lite i trädgården, renovera lite om man orkar och slöa lite vid sommarstugan.

Permalänk
Skrivet av Kjell Brel:

Fotar småkrypsmakro så så mycket av sommaren som möjligt kommer gå ut på att hitta och fota spännande insekter och spindlar.

Väldigt fina bilder! 😮 👏 🙂

Denna!
https://www.flickr.com/photos/tinyturtle/52086967644/in/photo...

Ojoj…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Blir inte så mycket semester i sommar, böt jobb i lite knäpp tid men.. 2veckor ska de nog bli ändå. Enda som är planerat är att bila till stockholm (ca100mil),
med sambon och hennes syster då hon ska flytta dit å börja jobba som sjuksyrra 🙂

Visa signatur

Ryzen 3600 | MSI X470 Gaming plus max | MSI RX 6700 XT | 1TB Kingston NV2 , 120GB Intel ssd, 480GB Adata ssd | 32GB@3600 | EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Medlem

Samma vanliga; jobbar. Lugn och ro på arbetsdagarna när alla andra är på semester

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Funderar på att ta en tripp ner till München i augusti (via Hamburg dit och Berlin hit), då DB (Deutsche Bahn) erbjuder resehandlingar med alla tåg och bussar i hela Tyskland för bara 9€ per månad (giltig juni-augusti).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Tack! 🙂

Ja, den lille lille spindeln blev riktigt bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jobba hela sommaren och förhoppningsvis ta en tur utomlands med tjejen i september. Annars blir det väl mest helgmys på något spa eller weekend till någon stad. Men fan vad skönt det är med sommar, äntligen.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Funderar på att koppla in PS4an jag köpte för två år sedan för att köra God of war. Den har bara samlat damm men haft förhoppningarna att kör igång den sen jag köpte den men andra saker kom i mellan.

Permalänk
Medlem

Österrike några dagar, tåget till Slovakien någon dag också för att kolla in Bratislava. Annars blir det att måla om huset. Whoopiee!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jobbar hela sommaren och går på semester första veckan i augusti, så att det går att åka någonstans utan att hamna bland massa turrurister.

Planen är framförallt att göra allt ingenting [sic] jag inte hunnit med sen senaste semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Gillar att köra, vi tar lite olika rutter, i synnerhet genom Frankrike, en övernattning normalt sett. Sedan känns det skönt att vara helt oberoende av flyg eller hyrbil. Dessutom har jag en underbar långfärdsbil som slår det mesta. Enda solket är väl färjekostnaden som brukar ligga på runt 400 euro.

Gillar också att köra bil men fan det är långt till Mallorca, cred att du orkar 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Gillar också att köra bil men fan det är långt till Mallorca, cred att du orkar 😀

Det är inte så farligt. En gång körde jag Malmö-Luleå på knappt 14 timmar. Det är visserligen 150 mil och Barcelona är strax över 200mil, men nu brukar vi ta en övernattning ungefär halvvägs. 100 mil om dagen är ingen pärs direkt. Har 53 mil till fjollträsk och det tar ungefär 5 timmar. Inte ens en arbetsdag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir 10 dagars havsfiske i Trondheim + Dahls pilsner , sen öringsfiske i Indalsälven Jämtland

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Äger en Ö ute på västkusten, så ska väl hänga där en del, åka lite båt, fiska och ragga på damer att man har ett 3dfx Voodoo kort.

Permalänk
Medlem

Vi ska flytta från hyresrätt till bostadsrätt 4 Juli, så det finns att göra hela sommaren!

Permalänk
Medlem

Vi håller oss nog hemma huvudsakligen, inga längre resor.

Just nu gör vi iordning vårt "diverserum" till nyblivna 3-åringen som eget rum.

Vi har städat bort det mesta av de gamla grejerna vi hade där inne och monterat vägghyllor från IKEA och ska fixa med TV, Google Mini och ChromeCast och sånt, så man kan fortsätta ha kvällsrutinen där. framöver.

Rummet heter "Dungeon" i Google Home och han har redan börjat kalla det för "Kyle's Dungeon"

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det är inte så farligt. En gång körde jag Malmö-Luleå på knappt 14 timmar. Det är visserligen 150 mil och Barcelona är strax över 200mil, men nu brukar vi ta en övernattning ungefär halvvägs. 100 mil om dagen är ingen pärs direkt. Har 53 mil till fjollträsk och det tar ungefär 5 timmar. Inte ens en arbetsdag.

Jo jag pluggade i Luleå och har familjen i Katrineholm så har åkt den sträckan många gånger (ganska exakt 100 mil), hade så risiga bilar när jag pluggade dock så det var ingen höjdare. Lättare nu när man har råd och åka en bekväm bil.

Permalänk
Medlem

Det var en kort ledighet på 2 veckor planerad efter sm i slutet på juni, ledigheten var planerad att tillbringas under en takmonterad ac och sträcktitta serier samt spela bfv tyvärr fick jag nyss veta att jag i stället ska hjälpa frugan inför hennes gradering..... resten av sommaren kommer gå till planering och hårdträning av ungdomar inför utagningar och eventuelt Em i september. Tja det är ju ingen sport man sysslar med, det är en livsstil.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Två veckor i Barcelona.

Har inte varit utomlands på typ 6 år, och det blir första semstern någonsin som jag betalar själv, och där jag och en nära vän (frun) planerar allt själv.
Har alltid åkt med föräldrarna förut.

Ekonomin blev inte riktigt så bra som jag tänkt mig, sedan jag beställde biljetterna har jag fått löneutmätning på 4000, vilket ofta resulterat i en nettolön på 12-14, beroende på om jag varit sjuk eller ej.
Och frun har fått sänkt barnbidrag och underhållsstöd med 6000 för att folk ska hålla på bråka i onödan.
Bostadsbidraget på 2000 rykte också.
Planen var att ha lite över 30.000 i fickpengar på resan, men det blev mindre.

Men vi kommer bo i lägenhet inne i stan, ha typ 10.000 i kontanter och runt 9000 till på kortet för diverse grejer, biljetter till museer och nöjesfält och whatnot.
Blir typ 250:- var om dagen till mat och dryck (lagar en del hemma), och resten till nöjen och tunnelbanekort.

Men det blir nog också den sista utlandsemestern på väldigt väldigt länge. Frågan är om det ens blir någon innan barnen flyttat hemifrån, om typ 15+ år.

Högst taggad.

Permalänk
Medlem

Det blir jobb. Är ställföretradande gruppledare och min och ordinarie gruppledares semestrar krockar så jag och chefen skall snacka pris för att jag skall jobba. Kanske kommer ha råd med en värsting gpu till hösten

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Studerar så jag har lång semester på 9 veckor. Damen ska jobba mycket och alla andra jobbar. Blir nog mycket meck med huset och bilarna.
Utöver det ska jag nog ta tag i att spela alla klassiska spel man SKA spela.
Har gått ned ca 10 kg sen slutet på januari så det ska jag fortsätta med också. 10 kg till så är jag nära målvikten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blir en hel massa motorcykelåka och sen ska jag på Ozora festivalen i augusti igen äntligen!

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

"en nära vän" (aka frun)

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miska:

Ja det är inte alla som har turen att de är vän med sin fru.
Det brukar knappt jag få förmånen att vara när barnen petat på mig hela dagen med sina små stresspjut och jag reagerar. Hon är inte så glad på om någon annan menar att hennes telningar gör fel ibland.