BankID-problem med Xiaomi 11T Pro

Permalänk

BankID-problem med Xiaomi 11T Pro

Uppgraderade mig från 9T Pro till en 11 nu, och är mycket nöjd sånär som på ett efterhängset problem som gällde även på 9:an.
BankID:t drar inte igång t.ex. när man ska verifiera en Swish-transaktion eller andra applikationer som i sitt nästa steg ska verifieras med BankID.

Om jag först öppnar BankID och sedan Swishar så funkar det prima, men inte om jag börjar med Swish:en o ska BankID:a godkännandet...då öppnas BankID:t men går inte vidare till signering.
Detta var likadant på tidigare modellerna, men då vande jag mig vid att alltid först starta BankID:t innan jag skulle signera något.

Några vettiga förslag på orsak o lösning på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Uppgraderade mig från 9T Pro till en 11 nu, och är mycket nöjd sånär som på ett efterhängset problem som gällde även på 9:an.
BankID:t drar inte igång t.ex. när man ska verifiera en Swish-transaktion eller andra applikationer som i sitt nästa steg ska verifieras med BankID.

Om jag först öppnar BankID och sedan Swishar så funkar det prima, men inte om jag börjar med Swish:en o ska BankID:a godkännandet...då öppnas BankID:t men går inte vidare till signering.
Detta var likadant på tidigare modellerna, men då vande jag mig vid att alltid först starta BankID:t innan jag skulle signera något.

Några vettiga förslag på orsak o lösning på detta?

Troligtvis MIUI som begränsar appen för hårt, stäng av batterisparfunktionen för Bank-ID appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Som ovan sagt, lås appen så att den inte stängs av eller hindras av mobilen på något konstigt sätt. Det får jag göra själv på min OP 8T med Android 12/OxygenOS 12 och nu fungerar det mesta bra.

Ibland får jag tabba in till BankID själv, men då är det ofta för att appen/sidan inte länkar den korrekt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Testar detta så får vi se.

Permalänk

Fungerar tyvärr fortfarande inte. BankID drar inte igång automatiskt om jag inte först startar det innan Swish kallar på det : (
Var likadant på 9:an, som sagt..

Permalänk
Medlem

Mobilt BankID har fyra sätt:

1. Anrop ifrån BankID servern. Programmet måste vara "uppe" på skärmen för att detta skall fungera. Den verkar annars inte vara uppkopplad mot servern eller så bryr den sig inte om anrop ifrån servern <<normalt när man knappar in sitt personnummer på t.ex. en dator, via telefonsamtal m.m. och sedan skall bekräfta i programmet i telefonen>>.

2. Via direktanrop på enheten med länktypen bankid:/// <<normalt ifrån en sida i en webbläsare>>.

3. Via direktanrop på enheten med Intents <<normalt mellan program>>.

4. Denna punkt gäller inte ditt problem, men även via QR-kod som innehåller samma information som i punkt 2.

I ditt fall så låter det som att nr 1 fungerar men nr 2 eller nr 3 aldrig fungerat. Detta skall egentligen sköta sig själv efter installationen. När det gäller nr 2 så kolla i telefonen gällande vilket program som är inställt på att öppna bankid:/// länkar.

Skall Du felsöka djupare så behöver Du slå på ADB läge och kolla i t.ex. Android Studio på vad programmen(Swish + Mobilt BankID) gör när detta inträffar. I ditt fall så är problemet konsekvent så det krävs inte många omgångar för att få ut informationen.

Har Du förresten provat kontakta banken för att få support? Du har nämligen ett konsekvent problem så dom borde kunna hjälpa dig med hjälp av Finansiell ID-Teknik BID AB.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

"När det gäller nr 2 så kolla i telefonen gällande vilket program som är inställt på att öppna bankid:/// länkar."

- Jag vet inte var jag hittar den infon? Jag har sett till så att både BankID och Swish har samtliga behörigheter de kan ha, och att BankID startas automatiskt. Det har jag kunnat ordna via "Hantera appar" i Inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

"När det gäller nr 2 så kolla i telefonen gällande vilket program som är inställt på att öppna bankid:/// länkar."

- Jag vet inte var jag hittar den infon? Jag har sett till så att både BankID och Swish har samtliga behörigheter de kan ha, och att BankID startas automatiskt. Det har jag kunnat ordna via "Hantera appar" i Inställningar.

1. Starta en webbläsare.
2. Slå in adressen bankid:///?autostarttoken=DEADBEEF

BankID programmet skall komma igång av sig själv.

Inte ens säkert att Du behöver autostarttoken och allt därefter ens.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

2. Slå in adressen bankid:///?autostarttoken=DEADBEEF

Hoppas det funkar, annars tyckte tolvåriga jag att det var svinkul att det kallas Deadbeef....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Veni:

1. Starta en webbläsare.
2. Slå in adressen bankid:///?autostarttoken=DEADBEEF

BankID programmet skall komma igång av sig själv.

Inte ens säkert att Du behöver autostarttoken och allt därefter ens.

- Ja det öppnar BankID, men det öppnar även om jag klickar på ikonen i telefonen.
Problemet är att det inte startar automatisk när jag ska verifiera ex. en betalning i Swish eller annan funktion som vill dra igång BankID:t för verifiering/inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Ja det öppnar BankID, men det öppnar även om jag klickar på ikonen i telefonen.
Problemet är att det inte startar automatisk när jag ska verifiera ex. en betalning i Swish eller annan funktion som vill dra igång BankID:t för verifiering/inloggning.

Det var egentligen bara en koll för att se att installationen av BankID fungerade(den skall få bankid:/// länkar till sig).

Eftersom jag själv inte har Swish så kan jag inte kolla hur den jobbar mot BankID, men ditt svar gav mig svaret att Swish använder troligtvis Intent (punkt 3) för att anropa Swish. Intent är dock ingen inställning som man själv enkelt kan kolla eftersom det bakas in utav utvecklaren och registreras inte i någon lista i detta fall, utan anrops vid behov, och dom anropen verkar utebli eller förhindras utav något.

Det enda jag kan tipsa vidare om är det som jag tidigare skrev:

1. Kolla med ADB påslaget och t.ex. Android Studio exakt vad som händer mellan Swish och BankID.
2. Kontakta banken som utfärdat ditt mobila BankID och hoppas på att dom hjälper dig, eftersom Du har ett konsekvent fel, vilket i sig underlättar vid felsökning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Hoppas det funkar, annars tyckte tolvåriga jag att det var svinkul att det kallas Deadbeef....

Hexadecimala skämt .
https://en.wikipedia.org/wiki/Hexspeak

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Det var egentligen bara en koll för att se att installationen av BankID fungerade(den skall få bankid:/// länkar till sig).

Eftersom jag själv inte har Swish så kan jag inte kolla hur den jobbar mot BankID, men ditt svar gav mig svaret att Swish använder troligtvis Intent (punkt 3) för att anropa Swish. Intent är dock ingen inställning som man själv enkelt kan kolla eftersom det bakas in utav utvecklaren och registreras inte i någon lista i detta fall, utan anrops vid behov, och dom anropen verkar utebli eller förhindras utav något.

Det enda jag kan tipsa vidare om är det som jag tidigare skrev:

1. Kolla med ADB påslaget och t.ex. Android Studio exakt vad som händer mellan Swish och BankID.
2. Kontakta banken som utfärdat ditt mobila BankID och hoppas på att dom hjälper dig, eftersom Du har ett konsekvent fel, vilket i sig underlättar vid felsökning.

- Tackar så mycket för din hjälp såhär långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Tackar så mycket för din hjälp såhär långt.

Lyckades du lösa det?

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Lyckades du lösa det?

- Nej, måste fortfarande starta BankID:t innan jag försöker dra igång det med t.ex Swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Nej, måste fortfarande starta BankID:t innan jag försöker dra igång det med t.ex Swish.

Skumt, för mig öppnas Bank ID direkt när jag klickar "swisha" på Swish.

Permalänk

Hej! Drar upp gammal tråd eftersom jag har samma telefon och liknande problem. För cirka 2 veckor sedan skulle jag köpa ett par skor från ett företag som hade Klarna. Allt gick ok tills jag skulle verifiera mig med bank id, där blev det "ett fel har uppstått". Tänkte inget mer på det, men nu händer det igen på Webbhallen. Klarna kunde inte hjälpa via chatt och Nordea säger att alt är ok.

Jag testade sedan att göra beställningen på min bärbara dator och då gick det att verifiera med bank id på min mobil, men jag kan liksom inte göra allt på mobilen. Någon som vet vad jag måste göra för att fixa detta? Mitt bank-id funkar hur bra som helst till andra saker och nu gäller det alltså bara köp genom Klarna på mobilen.

Tacksam för hjälp