Veckans fråga: Hur vill du ta del av SweClockers material?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur vill du ta del av SweClockers material?

Text eller video, vad är viktigt för dig och hur konsumerar du helst material likt det SweClockers publicerar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan jag få det intravenöst... eller kanske mind meld?

Permalänk
Medlem

Tycker att Sweclockers borde gå över till huvudsakligen videos.

Webbsiddan är bra för att lägga upp material som t.ex. benchmarks, länka till sådant man talar om i videos, samt forum för diskussion.

Permalänk
Medlem

Ni skulle bara våga ta bort era fredagspaneler! Då har jag ingenting att kolla på tsm med fredagspizzan. ARGH!

Permalänk
Medlem

Tid.
Läser ungefär fem gånger snabbare än Steve Burke på GamersNexus pratar, och han talar som en kulspruta.
En normal person, plus lite intro och kringsnack och videor tar utan vidare 10-20 ggr så lång tid för samma information. För att inte tala om att det är lättare att gå direkt till det man är intresserad av i textartiklar, även om det har blivit bättre från en del videoproducenter.
Tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Include:

Tycker att Sweclockers borde gå över till huvudsakligen videos.

Webbsiddan är bra för att lägga upp material som t.ex. benchmarks, länka till sådant man talar om i videos, samt forum för diskussion.

Då skulle jag sluta besöka denna sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tid.
Läser ungefär fem gånger snabbare än Steve Burke på GamersNexus pratar, och han talar som en kulspruta.
En normal person, plus lite intro och kringsnack och videor tar utan vidare 10-20 ggr så lång tid för samma information. För att inte tala om att det är lättare att gå direkt till det man är intresserad av i textartiklar, även om det har blivit bättre från en del videoproducenter.
Tid.

Sedan handlar inte allt om "tid", det kan handla om upplevelse. Jag uppskattar text artiklar men är mera intresserad av att titta på en video då jag kan göra något annat samtidigt och snegla när jag hör att något intressant ska hända. För det är svårt att göra något annat samtidigt med en text artikel om man inte heter Kim Peek.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Include:

Tycker att Sweclockers borde gå över till huvudsakligen videos.

Webbsiddan är bra för att lägga upp material som t.ex. benchmarks, länka till sådant man talar om i videos, samt forum för diskussion.

Tycker helt tvärtom.
Text är mest väsentliga eftersom film/ljud inte är accepterat på jobb, skola kommunaltrafiken etc. Vilket omröstningen verkar gå åt också.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

Kan jag få det intravenöst... eller kanske mind meld?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Video är bra för personkontakt och rapport mellan tittare och redaktör.
Att ersätta text med video är helt ärligt inte ett alternativ för mig. Det betyder bara att jag inte bryr mig.

Det gäller t ex SVT, SR, allehanda nyhetssiter. Är det någon inbyggd videospelare med 1x speed endast och dessutom bara någon släpig röst/text i video som snurrar långsamt så skiter jag helt ärligt att titta. Det funkar bara inte för mig.

Läsa går fortare och jag kan titta på diagrammen och datan i artikeln. Däremot finns det ju många reportage, så som besök hos återförsäljare, tillverkare, event (computex, CES) som gör sig fenomenalt i videoformat. Även sammanfattningar, sammandrag och guider gör sig riktigt bra i video format. Att ersätta tester och nyhetsrapportering i video är för mig slöseri med tid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tycker helt tvärtom.
Test är mest väsentliga eftersom film/ljud inte är accepterat på jobb, skola kommunaltrafiken etc. Vilket omröstningen verkar gå åt också.

Jobb jobbar man väl på, skola bör man väl plugga och kommunaltrafiken kan man väl ha hörlurar på sig? För övrigt om man är på jobbet så kan man väl använda lurar också om man har rast?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag ska vara ärligt säga att SweC har halkat efter i videoformat gentemot andra inom hårdvaruvärlden.

Tråkiga thumbnails.
Alla som hoppat till 4K för längesedan men inte SweC.
Och klantar till sig beroende vem som sköter vad - kamerafokus och ibland med mikrofoner, myggor.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha ett slags veckobrev skickat via fax. 😛

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag Sweclockers för artiklarna. Dvs textbaserat även om videosnuttar kan vara väldigt bra också.
Ser man på GN / LTT osv så är det primärt video och har alltid varit det. Ni kompletterar varandra för mig, går man åt ena eller andra hållet för mycket finns risk att någon måste få mindre fokus.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Artiklarna är viktiga ja.

Videorna kan ni skippa helt o hållet (förutom "Hemma hos..." ).
Andra kanaler som Gamers Nexus sköter redan videoformen så bra och troligen mycket bättre än ni någonsin kommer kunna göra, inget illa menat.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Linus Tech tips finns redan, fortsätt med textformat, guld värt tycker jag.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker formatet hittills har fungerat bra.
Föredrar att få alla artiklar och tester i textform, men gärna en video när det gäller chassi och skärmar som det är nu.

Säger inte nej tack till fler videor så länge artikeln också finns i text.

Permalänk
Medlem

Textsidan är basen för Swec, att ta bort eller minska det är galet.
Personligen så föredrar jag att läsa om sånt jag är intresserad av i textform. Jag kan snabbt ögna igenom den informationen jag redan känner till och snabbt hitta den informationen jag är intresserad av.
( Till skillnad från video där man måste spendera 15min på en 15min video, för att vara säker på att man inte missar något. Det är ganska drygt när man är osäker på om videon är intressant. )

Video form är bra på andra sätt dock.
Det är ju mycket enklare att förklara och visa information på ett bra sätt.
Med [CC] translation på youtube så går det ju även att nå ut internationellt enklare. Tex, om ett test resulterar i att den magiska blå röken rymmer.
Det finns utrymme för innehåll som är svårt att göra i textform.

Nackdelar
Textform gör det svårt att nå ut utanför Sverige. (visst man kan översätta websidor, men det är inget man gör till vardags som användare.)
Videoformat kräver i princip en hel redaktion för att producera det innehållet.

Personliga Hmmmm,,,,
Jag tror Gamers Nexus har gjort det helt rätt, då dom producerar både text och video samtidigt för sina artiklar. (kanske mindre text nu, men det var så dom byggde upp sin videokanal.) Visst det blir lite jobbigare att producera artiklar, men det är mindre jobb än att producera text och video separat.
Eftersom Text är basen för Swec, så är det galet att sluta skriva textartiklar. Att mixtra med att dra ner på det är nog ett stort misstag. För om det går fel, så finns det inget att falla tillbaka på. Att tjäna pengar på Youtube (för det finns inga realistiska alternativ.) är väldigt riskabelt. Det finns inga garantier för att en video kommer att gå med plus, eller ens dra in några intäkter alls.
Men... Video form kan också användas till innehåll som är svårt att göra i textform. Major Hardware med hans Fan Showdown, är ett bra exempel på det. Det skulle vara svårt att göra något sånt i textform. (på ett bra sätt som lockar viewers.) Läskclockers är väl ett annat exempel, då enbart textform skulle vara ganska "meh" för en läsare.

Jag skulle rekommendera att om Swec vill göra video, ta en titt på hur GN gjort det, och gör både text och video på samma gång. Lite mera jobb, men också mindre jobb än 2 olika produktioner. Och då finns det alltid en solid grund att stå på. (om videon floppar så har man text artikeln)

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Jobb jobbar man väl på, skola bör man väl plugga och kommunaltrafiken kan man väl ha hörlurar på sig? För övrigt om man är på jobbet så kan man väl använda lurar också om man har rast?

Kommer alltid finnas folk som tycker olika. Vissa gillar att läsa text och böcker andra lyssnar på ljudbok. Känns fortfarande som text-baserat har störst betydelse på detta forum.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Tycker att Fredagsfokus var mer intressant än Fredagspanelen. Det bygger jag på att jag ändå läser nyheterna aktivt under veckan och då blir det mest upprepning. Fredagsfokus däremot tog ofta upp infallsvinklar som Swec inte hade skrivit om tidigare då ni freebasade mer. Men alla är väl knappast som mig

Text-artiklarna och forumet är basen av Swec, utan tvekan.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Text är viktigaste formen för min del. Video är ett bra komplement för sånt som är svårt att få fram i enbart text och bild men aldrig en ersättare.

Utsvävningar och diskussioner som fredagspanelen och lite tisdagspyssel kan vara intressant också, men det ersätter inte en bra skriven text.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kommer alltid finnas folk som tycker olika. Vissa gillar att läsa text och böcker andra lyssnar på ljudbok. Känns fortfarande som text-baserat har störst betydelse på detta forum.

Absolut håller helt med om att alla tycker olika.

Men att man inte skulle kunna kolla på video på jobb/skola eller kommunaltrafik tycker jag verkar konstigt. Antingen så menade du att man inte får och tjuvläser eller så menar du att det är för att det låter. Om det låter går ju det att fixa med att man har hörlurar på sig.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Videos är fullständigt ointressanta.
Ett fruktansvärt ineffektivt sätt att överföra information, som i många fall inte har några som helst fördelar jämfört med text.

Recensioner och liknande i video-format tittar jag aldrig på. Jag betraktar dem bara som slöseri med min tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Absolut håller helt med om att alla tycker olika.

Men att man inte skulle kunna kolla på video på jobb/skola eller kommunaltrafik tycker jag verkar konstigt. Antingen så menade du att man inte får och tjuvläser eller så menar du att det är för att det låter. Om det låter går ju det att fixa med att man har hörlurar på sig.

Jag ogillar att sitta med hörlurar och tittar således aldrig på film/ljud offentligt.
Sedan är jag inte målgruppen för videos heller. Under mina år på sweclockers har jag nog bara sett en handfull.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte ta del av all information utan skummar texter, hoppar stycken och läser sammanfattningen om sådan finns. Med video funkar inte det så bra, man måste ta sig tid att ta till sig innehållet på ett annat sätt. Trevliga videos annars, fastän jag sällan tittar på dem. Video passar bättre för recensioner än för nyheter.

Permalänk
Medlem

Läser nyheterna på förstasidan och kan ibland läsa något test men ofta scrollar jag bara till prestanda-delen av ex. grafikkortet tester. Så kan inte säga att långa texter är min grej.
Videos gillar jag men kan ibland känna att fredagsvideon innehåller för många olika ämnen och jag kanske bara är intresserad av något enstaka och då blir det lång tid som är ointressant vilket kan leda till att jag skippar att kolla.

Jag läser ju alla nyheter så behöver inte bli påmind i videoform. Ser hellre djupdykningar osv om produkter, tester, teknik. Gärna om det är någon stor nyhet så kan man ju köra den i videoform i samma inlägg som nyheten på siten. Mer likt de kanaler ni nämnde men ändå ha kvar SweClockers!

Tycker om er bra som det är idag också <3

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk

Läser tester och kollar fredagspanelen när jag kan🙂 får dock bli podcast version när jag är på jobbet,guld värt🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag ogillar att sitta med hörlurar och tittar således aldrig på film/ljud offentligt.

Ja då kan jag verkligen förstå att du inte tittar på video där andra vistas. Men det är ju inte normen att man ogillar hörlurar så mycket att man frångår att ta in ljud och video.

Jag är nog 50/50 när det gäller text vs video. De har sina för och nackdelar båda två.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Text är bra för ren fakta och mycket information

Video är bra för sammanfattningar och mjukare värden som hur man kan tolka olika delar

Väldigt ofta text kan misstolkas på ett sätt en video inte skulle, tonfall ansiktsuttryck och annat kan förmedla känslor på ett annat plan

Permalänk
Medlem

Kommer främst till SweC för att läsa och hoppa direkt till det som intresserar mig. Lite svårare att göra det i videoformat.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb