Permalänk
Medlem

Vilken är eran favoritfolkis?

I och med att pandemin sänkte försäljningen av öl på restauranger och barer så så började bryggerierna göra mer folköl som de får lov att sälja direkt från bryggerier och kan sälja till vanliga matbutiker. Detta har lett till att det finns sjukt många olika sorters grymma folköl som håller hög kvalité.
Så jag undrar om ni har någon favitorit som man borde prova, eller ni kanske ändå föredrar en macrolager från t ex Carlsberg?

Själv så tycker jag att nästan allt från Stigbergets är riktigt bra, Session IPA:n (den med måsungen på) är den klart bästa. Men också Fermenterarnas Helianthus är grym.

Vilken är eran favorit?

Permalänk
Inaktiv

Stigbergets här med. Även brutal brewings alla.

Dock dricker jag nog oftare alkoholfritt än folköl. Större stormarknader har numera rätt bra utbud på båda. Särskilt alkoholfria sortimentet har ju exploderat senaste åren.

Permalänk
Medlem

Tycker att suröl rent generellt fungerar grymt bra som folköl.

Beerbliotek (Session IPA och Make Tiny Changes to Earth) och Dugges (framförallt surölen) utöver Stigbergets gör trevliga folköl.
O/O har några fina också, min favorit är nog Bruks Bitter.

Permalänk
Medlem

Roligt med tips på alkoholfria öl, jag har upptäckt att jag gillar öl men vill inte åt alkoholen.
Någon som har bra tips på alkoholfria öl eller sidor att beställa från?
Såg att Systembolaget också hade ett rejält utbud av alkoholfria.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Roligt med tips på alkoholfria öl, jag har upptäckt att jag gillar öl men vill inte åt alkoholen.
Någon som har bra tips på alkoholfria öl eller sidor att beställa från?
Såg att Systembolaget också hade ett rejält utbud av alkoholfria.

Jag tycker att Mikkeller Drink'in The Sun är en god alkoholfri öl.

Permalänk
Medlem

Har inte lagt så mycket tanke på det men jag tycker att Eriksbergs folkis är trevlig. Passar bra till mat.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Jag tycker att Mikkeller Drink'in The Sun är en god alkoholfri öl.

+1, smakade den förra veckan, riktigt god.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Valfri Suris från Tempel eller Burgenfels om jag vill ha en pilsner brukar det bli. Köper humliga öl för sällan för att kunna ge något råd i den kategorin.

Permalänk
Medlem

Brutal Brewing - Sir taste-a-lot
Tycker jag är god. Den smakar öl utan blaskigheten som man kan känna på vissa folköl.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge84:

Brutal Brewing - Sir taste-a-lot
Tycker jag är god. Den smakar öl utan blaskigheten som man kan känna på vissa folköl.

I second this. Sir Taste-A-Lot är kanonbra. Ska man ändå handla på sig ett sexpack punköl, då kan man råka mycket sämre ut än det.

Överlag tycker jag att IPA gör sig kanonbra i lägre alkoholprocent - nånstans mellan 3,5 och 4,5. Det som är en bra IPA på bolaget, det brukar vara en bra IPA även som folkis. Oppigårds eller Gotlands Bulldog-folkisar brukar vara mina go-to.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Blir oftast Sir taste-a-lot eller ett sexpack Höga Kusten

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

Favoritfolkis? Berliner Weisse och Florida Weisse. Brekeriet, Brewski och Schneeeule går att hitta i vanliga butiker. J. Wakefield gör magiska florida berliners. Brewski kan sina grejor också, även om jag föredrar de mer rena fruktade än deras pastry-grejor.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Roligt med tips på alkoholfria öl, jag har upptäckt att jag gillar öl men vill inte åt alkoholen.
Någon som har bra tips på alkoholfria öl eller sidor att beställa från?
Såg att Systembolaget också hade ett rejält utbud av alkoholfria.

Om du gillar lite beskare öl så är Vegas Easy IPA en av de bästa jag testat, den kan nog vara lite svår att få tag på om man inte bor i Göteborg, men ska vara påväg till systembolaget (Ölstudion i göteborg först ut).
Annars är Mikkellers alla alkoholfria bra tycker jag, drinkin' in the sun (finns väl på alla ICA). Wierd Weather (borde finnas på många butiker i landet).
To Øl gör en god som heter Implosion, tror denna finns som helt utan alkohol till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Har inte lagt så mycket tanke på det men jag tycker att Eriksbergs folkis är trevlig. Passar bra till mat.

Vill slå ett slag för deras Hovmästarlager om man är ute efter alkoholfritt!

Skrivet av Hagge84:

Brutal Brewing - Sir taste-a-lot
Tycker jag är god. Den smakar öl utan blaskigheten som man kan känna på vissa folköl.

Hear hear, den överlägset mest prisvärda folkisen!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2