Miljöaktivister tar saken i egna händer...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

De har som sagt genom denna aktion ökat utsläppen och utgört fara för liv. Så svårt att se att det skulle vara någon som faktiskt har något miljötänk utan snarare ligister som gillar att förstöra.

Hur har de ökat utsläppen? Fylla på med ny luft brukar inte kosta miljön särskilt mycket.

Men nej, det är inte särskilt mycket miljötänk som gör skillnad och det har jag inte sagt heller. Det enda de vänder sig mot på lappen är just SUV:ar (lol), och som sagt. Jag tror inte att de tog sin SUV dit. Därmed, lever som de lär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller större fordon så kan personen någon gång lasta något större i den. Om denna gång är en gång varannan vecka så vad är det praktiska alternativet? Släpvagn är inte smidigt att köra med. Teleportören är ej ännu uppfunnen.

Sedan har vi alla dessa personer som köper dyr bil som statussymbol, ständigt byter kläder(kläder är en stor bov), reser utomlands, upp till fjällen för skidor, skaffar husdjur i onödan etc, etc. Det är en bra fråga hur man ska komma åt dem utan samtidigt straffa personer som t.ex. bor längre från samhället.
I mina hemtrakter som jag nämnde, folk kör runt med 50tals v8or runt, runt på stan varenda kväll. Det är deras hobby. Inte en kotte vågar säga emot dessa.

Skrivet av Ostbullen:

Det gör lite ont i mig att försvara en navara, men den har ca samma utsläpp som en xc60 D4, och lägre utsläpp än en av sveriges vanligaste bilar: volvo v70 2.4 NA. Tror dock inte att folk luftar däcken på varenda gammal v70 de ser.

Nu tycker jag inte man ska straffa någon över huvud taget utan det är mer min personliga upplevelse att många kör runt sina nissan navaras helt i onödan. Skiter i vad den drar i diesel dock, den är bara stor och onödig i många fall. xD

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du måste sätta dig in i dessa personers sits.
De har lagt ut mycket pengar på att skriva ut dessa informationsblad och de letar febrilt efter saker att hänga det på. Det borde mer vara raka motsatsen att de hittar en bil och tänker oj vad dålig den är för miljön, här får jag skriva en lapp.

Jag tycker också de är fega med val av angripa fordon/personer. I mina hemtrakter så kör folk runt, runt med bensinslukande v8or i 50-70tals bilar. Men jag har aldrig hört en miljömupp ge sig på dessa.

Jag själv tycker detta runt-körande med dessa raggarbilar är dumt på flera sätt framförallt plånboken, men säger man något så har man tusentals personer emot sig.
Det är lite detta som kännetecknar populister, ge sig på de som är PK och skita i de andra.

*edit*
Det är bara ser på alla som klagar på långa passtider och kaos i Arlanda nu. Majoriteten kommer alltså göra en väldigt skadlig resa emot miljön bara för en nöje skull, men vad är miljöpoliserna. Jo, de står i kön för att göra detsamma.

Å andra sidan går inte raggarbilarna särskilt många mil på ett år.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Hur har de ökat utsläppen? Fylla på med ny luft brukar inte kosta miljön särskilt mycket.

Men nej, det är inte särskilt mycket miljötänk som gör skillnad och det har jag inte sagt heller. Det enda de vänder sig mot på lappen är just SUV:ar (lol), och som sagt. Jag tror inte att de tog sin SUV dit. Därmed, lever som de lär.

Tror du man blåser upp ett däck med munnen eller?

Vad de än använde för att fylla på luften är bra mycket mer luftförorenande än om personen bara kunde köra sin bil, antingen bärgas bilen. Eller fylls på med kompressor som antagligen fraktas fram och tillbaka i någon skåpbil, alltså bra mycket värre än en SUV.

Nej, dessa ligister lever inte som de lär, och framförallt så gör det något extremt negativt för miljörörelsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Tror du man blåser upp ett däck med munnen eller?

Vad de än använde för att fylla på luften är bra mycket mer luftförorenande än om personen bara kunde köra sin bil, antingen bärgas bilen. Eller fylls på med kompressor som antagligen fraktas fram och tillbaka i någon skåpbil, alltså bra mycket värre än en SUV.

Nej, dessa ligister lever inte som de lär, och framförallt så gör det något extremt negativt för miljörörelsen.

Nej det tror jag inte. Men du greppar efter halmstrån och det blir lite larvigt. Precis som deras aktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu ser vi ju dock faktisk påverkan på planeten, så det finns gott om exempel på konkreta problem. Sedan 1960-talet ser vi en global temperaturökning både i atmosfär och hav, en kraftig (~37% högre än det högsta värde som setts de senaste 800000 åren) ökning av koldioxidhalten i atmosfären och en fortsatt ökning vars takt är sisådär 100 gånger högre än vad som setts från naturliga processer som i sluttampen av förra istiden, avsmältning av både arktis och antarktis istäcken och 90% av planetens glaciärer, stigande och accelererande stigningstakt av havsnivåer globalt, försurning av ythavsvatten, mer frekventa och extrema vädertillstånd, ekosystem som rubbas av längre blomningsperioder och kortare köldperioder etc. etc. etc.

Att då påstå att "klimatcyklar [sic] fortsätter i samma form oavsett" landar någonstans mellan skrattretande och tragiskt.

Vet inte var du får data från men det har definitivt funnits varmare perioder/mer koldioxid i atmosfären under jordens historia, sen att man går så långt tillbaka och klandrar det på X utan att hänvisa till solens egna perioder eller planetens lutningar är ren selektiv presentation av omständigheterna, Ingen har ''sett'' eller dokumenterat klimatfenomen dom senaste 800k åren, vi har bara gjort ett par deduktioner baserat på begränsat data från lager av jord och is som legat preserverat under en lång tid.

Resten av din text vet jag inte hur du kan konkret relatera till vad och hur, ska planetens förändringar ske ur ett statiskt perspektiv eller vad ska vi hänvisa till med den begränsa observationsperiod människan har?

Att ignorera dessa faktorer och bara ''rubber stamp'' på någon ej-konklusiv teori som de facto är lite som att lyssna på dessa ideologer som skriker ''SOCIOEKONOMISKA FAKTROER'' varje gång någon skjuten på gatan eller en granat går avi något trapphus.

Du sitter och ruvar på klimatångest och ockrar dig dag in och ut, detta leder till dessa mentalt instabila personer som går runt uttrycker sig genom sabotage och försöker skända folk över sin egna futilitet Det är lite av en fetish för folk.

Samma med folk som inte tänkt igenom ''vi måste minska befolkningen'' okej, ska du kastrera dig själv då? eller ska andra göra det men inte du? Försök gärna argumentera mot den mest grundläggande instinkten alla levande varelser har på denna planet och låt oss se om du inte hamnar i grova depressioner för du inte kan uppfylla din biologiska drift i framtiden.

Miljö ideologer är extremt miserabla personer.

Permalänk
Inaktiv

Tagen på bar gärning? Misshandel är det enda rätta. De skiter fullständig om jag behöver bilen till jobbet, dagis, sjukhuset mm så länge de får lite uppmärksamhet.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Nej det tror jag inte. Men du greppar efter halmstrån och det blir lite larvigt. Precis som deras aktioner.

Halmstrån? berätta? Hur kommer dessa däck fyllas på igen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Halmstrån? berätta? Hur kommer dessa däck fyllas på igen?

Att hänvisa till den minimala klimatpåverkan från en kompressor som något slags dubbelmoral från aktivisternas sida är att greppa efter halmstrån. Givetvis är de medvetna om att däcken pumpas upp igen, och anser att deras aktion är värt det - eftersom det har minimal påverkan, det vet vi alla.

De ville få ut ordet om vad SUV:ar gör mot miljön, och uppenbarligen har det målet uppnåtts. De fick som de ville, för att alla sitter och tjurar och sprider runt det.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Att hänvisa till den minimala klimatpåverkan från en kompressor som något slags dubbelmoral från aktivisternas sida är att greppa efter halmstrån. Givetvis är de medvetna om att däcken pumpas upp igen, och anser att deras aktion är värt det - eftersom det har minimal påverkan, det vet vi alla.

De ville få ut ordet om vad SUV:ar gör mot miljön, och uppenbarligen har det målet uppnåtts. De fick som de ville, för att alla sitter och tjurar och sprider runt det.

Så, jag hade rätt då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Så, jag hade rätt då.

Nej, det tycker jag inte. Du var ute efter att bevisa en dubbelmoral i din tjurighet och frustration, en dubbelmoral som aldrig ens fanns.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Nej, det tycker jag inte. Du var ute efter att bevisa en dubbelmoral i din tjurighet och frustration, en dubbelmoral som aldrig ens fanns.

Sluta hitta på, du kan fabulera någon saga om dina "kompisar i skogen" men inte om mig när alla kan läsa vad jag skriver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Sluta hitta på, du kan fabulera någon saga om dina "kompisar i skogen" men inte om mig när alla kan läsa vad jag skriver.

Appro på fabulera, jag har inte någonstans försvarat agerandet och påpekat hur farligt det var, något du själv hänvisade till för ett par inlägg sen. Men det kanske du glömt. Låt mig påminna dig.

Skrivet av SprengdPanda:

Kul tills läkaren/kirurg/sjuksköterskan i beredskap ska åka in till den svårt sjuka/skadade patienten och ser att luften saknas i däcket

Eller bara vanligt folk som kanske missar en viktig arbetsintervju, möte.

Problemet med sådana här kampanjer är att de är sanslöst egoistiska till den grad att de fullkomligt skiter i vad som kan hända för de som bli drabbade.

Mina kompisar, jo tjena. Bara för att du tycker det är tråkigt att bli emotsagd och blir ledsen betyder det inte att jag är på miljöaktivisternas sida.

Permalänk
Medlem

Ja för det blir ju mindre miljö påverkan när samtliga som blivit drabbade måste ringa en bärgare för att ta dom till verkstad och då kommer en lastbil och kastar dom som ju inte drar mer disel eller, Som vanligt har dessa kidsen inte tänkt klart runt det hela , snacka om att inte se längre än näsan räcker

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tip Top:

Ja för det blir ju mindre miljö påverkan när samtliga som blivit drabbade måste ringa en bärgare för att ta dom till verkstad och då kommer en lastbil och kastar dom som ju inte drar mer disel eller, Som vanligt har dessa kidsen inte tänkt klart runt det hela , snacka om att inte se längre än näsan räcker

Något de givetvis är medvetna om också. Jag förstår inte varför man medvetet missförstår deras intentioner som om de inte är medvetna om den minimala miljöpåverkan deras åtgärd har. De är desperata och försöker påverka en större grupp människor genom att få spridning för deras sak och en större förändring som faktiskt gör skillnad. Sen att det slår tvärfel i slutändan för att många blir förbannade är ju dock fortfarande ett faktum.

Men att få spridning för deras sak har de lyckats med i alla fall, var och varannan stortidning har tagit upp lappen och vad de gjort.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Appro på fabulera, jag har inte någonstans försvarat agerandet och påpekat hur farligt det var, något du själv hänvisade till för ett par inlägg sen. Men det kanske du glömt. Låt mig påminna dig.

Mina kompisar, jo tjena. Bara för att du tycker det är tråkigt att bli emotsagd och blir ledsen betyder det inte att jag är på miljöaktivisternas sida.

Jag läser inte flera sidor tillbaka i en tråd när jag svarar på någon och jag bryr mig inte heller vad du tycker.

Allt jag svarade på var din historia att det här handlar om hippies från något kollektiv i skogen, vilket jag kraftigt betvivlar. Har inte refererat till något annat än vad du skrev till mig annars.

Sen började du argumentera om utsläpp, först med att det inte kostar så mycket och nu med att det skulle vara "värt" att det kör ut massa lastbilar till alla dessa bilar på grund av att folk pratar om det.

Själv ser jag mest folk som ogillar dessa människor och nu vill distansera sig så långt som möjligt från miljörörelsen.

Så nej, något miljö-tänk har inte förekommit, men det var säkert spännande för dessa människor att gå runt och förstöra. Så kul hade de nog.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Jag läser inte flera sidor tillbaka i en tråd när jag svarar på någon och jag bryr mig inte heller vad du tycker.

Allt jag svarade på var din historia att det här handlar om hippies från något kollektiv i skogen, vilket jag kraftigt betvivlar. Har inte refererat till något annat än vad du skrev till mig annars.

Jag har inte sagt att att det handlar om hippies som bor i kollektiv, det enda jag sa är att sådana finns. Finns ingenting här som säger att dessa lever så. Varför har du sådant extremt behov av att missförstå, misstolka exakt allting? Du anstränger dig verkligen för att göra det. För att inte bry dig om vad jag tycker återkommer du hit väldigt ofta

Skrivet av Irregular Programming:

Sen började du argumentera om utsläpp, först med att det inte kostar så mycket och nu med att det skulle vara "värt" att det kör ut massa lastbilar till alla dessa bilar på grund av att folk pratar om det.

Själv ser jag mest folk som ogillar dessa människor och nu vill distansera sig så långt som möjligt från miljörörelsen.

Så nej, något miljö-tänk har inte förekommit, men det var säkert spännande för dessa människor att gå runt och förstöra. Så kul hade de nog.

Exakt, aktionen kostar så gott som ingenting i miljöväg. Det är som sagt greppa efter halmstrå för att försöka hitta en dubbelmoral som inte finns. Jag anser inte att det här är värt det oavsett. Det är en efterbliven aktion som inte leder till någon förbättring. De som gör aktionerna anser dock inte det.

Och det som diskuterats är aktivisternas tänk. Inte mitt.

Ja, de absolut flesta ogillar denna typ av människor. Har jag påstått något annat? Varför argumenterar du rakt ut i luften mot ingenting. Det blir en sjukt infantil diskussion (som du aktivt kämpar för att den ska vara) om man inte kan diskutera aktivisternas tankesätt och bara sitta här och vara gubbsur.

Herregud, kan du inte ta in det? Eller vill du inte för att fuck knows why? (Gubbsurheten? )

De flesta är kapabla till att både diskutera aktivisternas tänk och samtidigt distansera sig från det. Du borde testa.

Permalänk
Medlem

Ligister och huliganer helt enkelt.
Så länge man inte råkar ut för något själv så bryr dom sig inte och inte många andra heller.
Hoppas verkligen att någon åker dit och att dom verkligen får ett straff av något slag som faktiskt gör så att dom inte gör om det igen. Nu fick dom den reklam och att deras budskap fick tid i media. Så vad händer härnäst? Blir det ännu mera bilar? Blir det värre sabotage nästa gång måntro.

Om det var min bil detta gjordes på och man skulle komma på den/dom så skulle jag nog blir riktigt förbannad. Springa lär individen göra men jag skulle springa efter för att se till att den inte slipper undan.

Sen lär väl x antal individer grina skallen av sig för man får ju aldrig försvara sig och sin egendom i detta land. Det är ju alltid mer synd om förövarna än dom som blir utsatta.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

En sak som förbryllar mig är att dessa aktivister gör en ”insats” mot något som har extremt liten påverkan på miljön. Tänk om de la sin energi på att att t.ex. få stopp på kriget i Ukraina som måste släppa ut ohyggliga mängder växthusgaser eller åka ner till indien och kina och ta tag i de verkliga problemen där.

…men man får väl anta att de är för lata för att adressera de riktiga problemen och istället ge sig på någon stackars svenne som redan gör en massa saker för miljön, sop-sorterar, flyger inte, har klimatångest, betalar plastpåseskatt o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

En sak som förbryllar mig är att dessa aktivister gör en ”insats” mot något som har extremt liten påverkan på miljön. Tänk om de la sin energi på att att t.ex. få stopp på kriget i Ukraina som måste släppa ut ohyggliga mängder växthusgaser eller åka ner till indien och kina och ta tag i de verkliga problemen där.

…men man får väl anta att de är för lata för att adressera de riktiga problemen och istället ge sig på någon stackars svenne som redan gör en massa saker för miljön, sop-sorterar, flyger inte, har klimatångest, betalar plastpåseskatt o.s.v.

Eller så inser man att man kanske inte kan göra så mycket för att stoppa kriget i Ukraina exempelvis, eller vad man nu skulle göra i Kina eller Indien?

Vi svenskar är ju ett problem, vi orsakar mycket mer utsläpp än indier eller kineser per person, än mer så om vi räknar med de utsläpp vi orsakar genom våra inköp. Jag säger inte att de gjorde rätt på något sätt, men om man vill göra något som faktiskt gör skillnad, något som inte kräver år av planering eller en massa pengar, så lär ju detta ha haft en effekt i alla fall. Om en av hundra som annars hade köpt en SUV nu köper en vanlig bil istället på grund av att de fick sig en tankeställare här, eller ens en av tusen, så har det ju haft effekt liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

En sak som förbryllar mig är att dessa aktivister gör en ”insats” mot något som har extremt liten påverkan på miljön. Tänk om de la sin energi på att att t.ex. få stopp på kriget i Ukraina som måste släppa ut ohyggliga mängder växthusgaser eller åka ner till indien och kina och ta tag i de verkliga problemen där.

…men man får väl anta att de är för lata för att adressera de riktiga problemen och istället ge sig på någon stackars svenne som redan gör en massa saker för miljön, sop-sorterar, flyger inte, har klimatångest, betalar plastpåseskatt o.s.v.

Hur ska miljöaktivister kunna få stopp på kriget i Ukraina? What the actual fuck? Vad ska de rent praktiskt göra i Kina eller Indien? Klippa ledningarna till kolkraftverk? Det är kanske inte superattraktivt att sitta i asiatiskt fängelse.

Alla länder måste förbättras, även vi i Sverige som står för stora utsläpp. Särskilt per person. Så det är väl inte konstigt att de fokuserar på hemmaplan. Särskilt när vi är en av anledningarna till att dessa länder har stora utsläpp. Vår konsumtion göder det.

Tycker du att man gör massa saker för miljön bara för att man sop-sorterar, köper plastpåsar (hur du nu får det till bra miljötänk) och har klimatångest? Att sop-sortera är typ det mest okrävande som finns i livet. Det är en illusion många har att Sverige är så himla duktiga. För det är vi inte ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Eller så inser man att man kanske inte kan göra så mycket för att stoppa kriget i Ukraina exempelvis, eller vad man nu skulle göra i Kina eller Indien?

Skrivet av anon134512:

Hur ska miljöaktivister kunna få stopp på kriget i Ukraina? What the actual fuck? Vad ska de rent praktiskt göra i Kina eller Indien? Klippa ledningarna till kolkraftverk? Det är kanske inte superattraktivt att sitta i asiatiskt fängelse.

De får väl fundera på aktioner som faktiskt har påverkan, jag är inte miljöaktivist så inte min kopp the’ att komma på vad, men sanningen är att deras s.k. aktion har extremt liten påverkan på de globala utsläppen och det vet ni också.

…så nu ska man bara göra aktioner som är ”bekväma” och riskfria?! Nä, kom igen, då har jag mer respekt för greenpeace m.fl. som åker ut i gummijollar med banderoller och stoppar oljetankers och med full vilja att ta de straff de döms till o.s.v. Vare sig bekvämt eller riskfritt, DET är att stå upp för sin övertygelse!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

De får väl fundera på aktioner som faktiskt har påverkan, jag är inte miljöaktivist så inte min kopp the’ att komma på vad, men sanningen är att deras s.k. aktion har extremt liten påverkan på de globala utsläppen och det vet ni också.

…så nu ska man bara göra auktioner som är ”bekväma” och riskfria?! Nä, kom igen, då har jag mer respekt för greenpeace m.fl. som åker ut i gummijollar med banderoller och stoppar oljetankers och med full vilja att ta de straff de döms till o.s.v. Vare sig bekvämt eller riskfritt, DET är att stå upp för sin övertygelse!

De riskerar väl att åka fast för skadegörelse här också?

Påverkan i detta fallet handlar ju inte så mycket om att dessa tiotalet SUV-förare inte kan köra bil på någon timme, utan att det blir debatt om det som kanske kan påverka många fler än så. Det kanske blir diskussioner kring köksborden om detta exempelvis, vilket kan få en del potentiella SUV-köpare att kanske tänka ett varv till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

De får väl fundera på aktioner som faktiskt har påverkan, jag är inte miljöaktivist så inte min kopp the’ att komma på vad, men sanningen är att deras s.k. aktion har extremt liten påverkan på de globala utsläppen och det vet ni också.

…så nu ska man bara göra auktioner som är ”bekväma” och riskfria?! Nä, kom igen, då har jag mer respekt för greenpeace m.fl. som åker ut i gummijollar med banderoller och stoppar oljetankers och med full vilja att ta de straff de döms till o.s.v. Vare sig bekvämt eller riskfritt, DET är att stå upp för sin övertygelse!

Japp det vet vi, men det är också en väldigt lätt sak att göra så därför är det inte helt konstigt att de väljer den här dumma vägen.

Och ja, det är inte konstigt att göra aktioner som är bekväma och riskfria. Vi snackar om människor som kanske är föräldrar, har familj att försörja osv. Man anser kanske inte att det är supervärt att sätta sitt liv i risk för ändamålet när man kan göra på andra mer riskfria sätt. Chansen att åka dit på det här är låg, och om man gör det är straffet lågt.

Människor brukar gilla att ta den enklare vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Och ja, det är inte konstigt att göra aktioner som är bekväma och riskfria. Vi snackar om människor som kanske är föräldrar, har familj att försörja osv. Man anser kanske inte att det är supervärt att sätta sitt liv i risk för ändamålet när man kan göra på andra mer riskfria sätt. Chansen att åka dit på det här är låg, och om man gör det är straffet lågt.

Människor brukar gilla att ta den enklare vägen.

Ja, tyvärr. Dags att instifta miljö-volontörer som åker till indien och kina och verkar för bättre miljötänk där det kan ha effekt! Att godhetsknarka här i Sverige har för liten effekt, dessa människor behöver ta tag i sina liv och göra något bra av det istället för att tömma bildäck som småbarn…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De får väl fundera på aktioner som faktiskt har påverkan, jag är inte miljöaktivist så inte min kopp the’ att komma på vad, men sanningen är att deras s.k. aktion har extremt liten påverkan på de globala utsläppen och det vet ni också.

…så nu ska man bara göra aktioner som är ”bekväma” och riskfria?! Nä, kom igen, då har jag mer respekt för greenpeace m.fl. som åker ut i gummijollar med banderoller och stoppar oljetankers och med full vilja att ta de straff de döms till o.s.v. Vare sig bekvämt eller riskfritt, DET är att stå upp för sin övertygelse!

Tror det orsakar mer problem att uppmana potentiella ekoterrorister att begå brott i tredje land än att några får pumpa däck. Bästa är nog att inte inbilla de att de ska begå aktioner du eller någon annan respekterar.

Folk blir gripna, bortförda och mördade för att de engagerar sig i miljöfrågor runt om i världen utan att begå brott för den delen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ja, tyvärr. Dags att instifta miljö-volontörer som åker till indien och kina och verkar för bättre miljötänk där det kan ha effekt! Att godhetsknarka här i Sverige har för liten effekt, dessa människor behöver ta tag i sina liv och göra något bra av det istället för att tömma bildäck som småbarn…

Men vad menar du att de ska göra i Indien eller Kina? Försöka få dem att sluta tillverka produkter åt oss? Är det inte bättre i så fall att försöka få folk här hemma att inte köpa dessa produkter som står för merparten av Indiens och Kinas utsläpp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men vad menar du att de ska göra i Indien eller Kina? Försöka få dem att sluta tillverka produkter åt oss? Är det inte bättre i så fall att försöka få folk här hemma att inte köpa dessa produkter som står för merparten av Indiens och Kinas utsläpp?

Åter igen, JAG är inte miljöaktivist, de får tänka ut saker att göra själva men bör finnas MASSOR att göra i dessa länder som är betydligt längre bakom oss på miljöområdet = alla förbättringar får större effekt, särskilt som de kan påverka fler människor än våra 10 miljoner.

Sluta köpa saker kan vi göra, men inte genom att få våra däck förstörda så vi blir tvungna att köpa nya däck!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hallå,

Läste nyligen att ett gäng miljöaktivister släpper ut luft på större fossilare i bland annat Göteborg, där de skriver att de tar saker i egna händer, men att det inte är personligt.

Länk till aftonbladet

Hur skulle ni reagera om ni fick era däck tömda på luft, kanske är ni och storhandlar med barnen, mellanstannar på en 20-mila resa eller helt enkelt stannat för att fika? Kanske är du invalidiserad på ett eller flera sätt och har svårt att ta dig fram, hjärtproblem eller går med kryckor.

Jag skulle med all sannolikhet inte ta det bra, hoppas för deras skull att de är långt borta om detta skulle ske på min bil. Ingen i världen har rätt att sabotera annans egendom, åstadkomma extra kostnader och skador som tar både energi och tid. Att få tag på pump eller bergare är varken lätt eller billigt.

Jag är inte mycket för våld, men går någon medvetet på något jag jobbat och sparat ihop under många år så anser jag att de frånsäger sig alla rättigheter och får ta konsekvenserna. En diplomatisk lösning går ju först, dvs att de står för kostnader, kompensation och själva går till farbror blå och anmäler sig.

Vad tycker ni?

Hade jag sett någon pysa ut luften på min bil hade jag nog försökt luska fram personens identitet och därefter skickat ett kravbrev på ersättning för bärgare(självrisken) till den individen. Jag vet att det sällan går att fastställa såvida man inte gör det under hot. Och oftast är dessa individer ganska misslyckade själva(säkerligen en och annan betalningsanmärkning och skulder till tänderna).

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk

Jag hade lämnat bilen hemma oftare och tagit cykeln om inte samma ärthjärnor som röstar på regressiva radikala "miljö"-partier inte även röstat för att göra landet mer osäkert och gjort chansen att få cykeln snodd skyhög. Vågar helt enkelt inte ställa cykeln på många ställen längre och fått flera cyklar stulna.