Permalänk
Medlem

Steam spel funkar ej

Sonen har laddat hem GTA på steam. Men det kraschar vid start, vi har validerat filerna. Datorn är uppdaterad, osv. Men ändå funkar det inte. Finns de något vi kan ha missat?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av E86hed:

Sonen har laddat hem GTA på steam. Men det kraschar vid start, vi har validerat filerna. Datorn är uppdaterad, osv. Men ändå funkar det inte. Finns de något vi kan ha missat?

Hur långt kommer ni i uppstarten? Nu var det ett tag sedan jag installerade spelet men minns att jag fick samma fel om man inte installerat rockstars launcher och loggat in där.
Kan vara värt ett försök

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av E86hed:

Sonen har laddat hem GTA på steam. Men det kraschar vid start, vi har validerat filerna. Datorn är uppdaterad, osv. Men ändå funkar det inte. Finns de något vi kan ha missat?

Vad är det för specs på datorn?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Vi löste det genom att göra oss till administratör för spelet. Så nu startar det men då får vi upp felkod 1028 istället när spelet börjar, det är något med social club.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E86hed:

Vi löste det genom att göra oss till administratör för spelet. Så nu startar det men då får vi upp felkod 1028 istället när spelet börjar, det är något med social club.

Som nämnts tidigare i tråden behöver du ha Rockstars Launcher installerad där deras "social club" finns med:
https://socialclub.rockstargames.com/rockstar-games-launcher

Edit:
"Rockstar has now mandated the launcher's installation in order to boot certain games available on Steam. … Thus, there is currently no way to play GTA V without having Rockstar's new launcher active."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Går det inte trycka på Home-tangenten och logga in med Rockstar Social Club när ni är inne i spelet?

Permalänk
Medlem

Vi har social club installerat såklart , jag lyckades lösa det genom att lägga social club mappen och rockstaden mappen i GTA mappen i steam så allt hamna på samma ställe. Sonen kan nu spela och tycker mamman är jävligt bra för en gång skull 😅 Tack för era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av E86hed:

Vi har social club installerat såklart , jag lyckades lösa det genom att lägga social club mappen och rockstaden mappen i GTA mappen i steam så allt hamna på samma ställe. Sonen kan nu spela och tycker mamman är jävligt bra för en gång skull 😅 Tack för era svar!

*rockstar

Permalänk
Medlem
Skrivet av E86hed:

Vi har social club installerat såklart , jag lyckades lösa det genom att lägga social club mappen och rockstaden mappen i GTA mappen i steam så allt hamna på samma ställe. Sonen kan nu spela och tycker mamman är jävligt bra för en gång skull 😅 Tack för era svar!

Aha!

Problemet är att Windows-säkerhet som standard blockerar accessen för spel (och program) från att få tillgång till %userprofile%\Documents\Rockstar Games\GTA V\ (där användarprofilen normalt ska ligga), har beskrivit hur man fixar det permanent via Windows-säkerhet i denna tråd under punkt 2:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1663265-miniguide-fall...

Enda skillnaden är att det ska stå GTA5.exe istället för Fallout76.exe i den listan då.