Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

En väldigt teknisk fråga.

Klarar laddare en bil byggd på MEB platformen att ta emot laddning i tre faser med olika ampere?
låt säga att förbrukningen av andra saker i huset är fördelad på följande sätt vid en viss tidpunkt (totalt 16 A max per fas):
Fas 1 = 12 A
Fas 2 = 5 A
Fas 3 = 5 A

Kan då bilen matas med olika ampere på faserna så att det i detta fallet blir att den får följande:
Fas 1 = 0 (då det är under 6 A kvar att utnyttja vilket verkar vara en magisk gräns)
Fas 2 = 11 A
Fas 3 = 11 A

Och klarar då ombordladdaren att hantera detta på samma sätt som jag hört Tesla kan göra?

Och någon har en länk till något dokument där man kan läsa om det för MEB platformen, skulle jag vara ytterst tacksam.

Omvandlingen från AC till DC sker ju i ditt fordon. Har du sen lastbalansering i laddboxen så laddas din bil på det sätt du beskriver. När du inte bastar, tvättar osv så kommer du närmare 11 kW som de flesta bilar har som maxgräns för hemmaladdningen idag förutsättningsvis att din laddbox är specad för det.

Permalänk
Medlem

Första långresan avklarad med Polestar 2 LR DM på 19" med Plus och Pilotpaketet (ångrade min snikbeställning ) mellan Göteborg och Stockholm. Laddade på Ionity i Norrköping efter 32 mil med 16% kvar. Snittet under resan var 200 Wh / km och då var det i växlande väder med stundtals rätt blöta vägar. Farthållare inställd på lite över skyltad fart. Positivt överraskad av räckvidden i motorvägsfart, hade förväntat mig sämre. I paritet med den Model 3 LR AWD -19 (utan värmepump) som bilen ersatte. Komfortmässigt också ett bra kliv uppåt med bättre säten, markant lägre ljudnivå samt bättre chassiuppträdande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Omvandlingen från AC till DC sker ju i ditt fordon. Har du sen lastbalansering i laddboxen så laddas din bil på det sätt du beskriver. När du inte bastar, tvättar osv så kommer du närmare 11 kW som de flesta bilar har som maxgräns för hemmaladdningen idag förutsättningsvis att din laddbox är specad för det.

Nej inte nödvändigtvis. Jag vet flera boxar, Garo GLB inkluderat som går efter tillgänglig effekt på den mest belastade fasen (när man har lastbalansering). Dvs har man 16/1/1 i belastning på L1/L2/L3 med 16A huvudsäkringar så laddar inte boxen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Första långresan avklarad med Polestar 2 LR DM på 19" med Plus och Pilotpaketet (ångrade min snikbeställning ) mellan Göteborg och Stockholm. Laddade på Ionity i Norrköping efter 32 mil med 16% kvar. Snittet under resan var 200 Wh / km och då var det i växlande väder med stundtals rätt blöta vägar. Farthållare inställd på lite över skyltad fart. Positivt överraskad av räckvidden i motorvägsfart, hade förväntat mig sämre. I paritet med den Model 3 LR AWD -19 (utan värmepump) som bilen ersatte. Komfortmässigt också ett bra kliv uppåt med bättre säten, markant lägre ljudnivå samt bättre chassiuppträdande.

Härligt Vad har du för däck på din PS2? Hur är din upplevelse av ljudnivån i allmänhet (om man inte jämför med M3)? Vi har haft lite diskussioner tidigare kring detta där åsikterna i tråden har gått isär - vi började spåna kring hur mycket olika däck påverkar bland annat, så är bara nyfiken på din upplevelse

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Nej inte nödvändigtvis. Jag vet flera boxar, Garo GLB inkluderat som går efter tillgänglig effekt på den mest belastade fasen (när man har lastbalansering). Dvs har man 16/1/1 i belastning på L1/L2/L3 med 16A huvudsäkringar så laddar inte boxen.

OK, det har jag förstått att det finns olika varianter av lastbalansering och att de som kan balansera varje fas för sig är en dyrare lösning.

Det är därför jag undrar om bilen sedan klarar att hantera olika ström på de olika faserna eller om den helt enkelt även den går på den fas som kan ge lägst och stänger laddningen om en fas max kan ge 6 A. För i så fall är det ju inte lönt att lägga extra pengar på en lastbalansering som kan fas-balansera om inte bilen kan tillgodogöra sig det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Härligt Vad har du för däck på din PS2? Hur är din upplevelse av ljudnivån i allmänhet (om man inte jämför med M3)? Vi har haft lite diskussioner tidigare kring detta där åsikterna i tråden har gått isär - vi började spåna kring hur mycket olika däck påverkar bland annat, så är bara nyfiken på din upplevelse

Ljudnivån generellt skulle jag säga är bra, det finns absolut tystare bilar men jag sitter inte och stör mig på skrammel och vindbrus som jag gjorde i Teslan. Min bil har Michelin Primacy 4 POL och de känns ok, dock kan de bli lite högljudda på vissa sträckor där asfaltskvaliteten är annorlunda. Ett sånt exempel är E6 utanför Falkenberg, där blev det en sån resonans att jag undrade ifall något hade havererat.. Vill inte minnas att jag har upplevt det så där tidigare med någon bil. Så kanske inte är rätt för den som reser mycket på betongvägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Ljudnivån generellt skulle jag säga är bra, det finns absolut tystare bilar men jag sitter inte och stör mig på skrammel och vindbrus som jag gjorde i Teslan. Min bil har Michelin Primacy 4 POL och de känns ok, dock kan de bli lite högljudda på vissa sträckor där asfaltskvaliteten är annorlunda. Ett sånt exempel är E6 utanför Falkenberg, där blev det en sån resonans att jag undrade ifall något hade havererat.. Vill inte minnas att jag har upplevt det så där tidigare med någon bil. Så kanske inte är rätt för den som reser mycket på betongvägar.

Och du har koll på lufttrycket?

Permalänk
Medlem

Står på Tesla Vetlanda å laddar C40n. Går utmärkt och maxade dessutom bilens 153kW! 7 av 8 lediga när jag kom, jag tog ena. Kom en MX strax efter, stirrade riktigt surt på mig så ställde han sig så han blockade 4-5 stolpar! Han hade släp å jag hade tagit bästa platsen för släp

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Och du har koll på lufttrycket?

Det har jag. 2.8 fram och 3.1 bak om jag vill minnas rätt, enligt Polestars eko-rekommendation. Körde 50 mil med 2.8 runt om men tyckte inte det gjorde från eller till för ljudnivån. Dock körde jag inte på betongblocken utanför Falkenberg då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så vilka här inne har nu sålt sin Tesla för att dom öppnade sitt laddnätverk? @martinot kanske?

Har alltid sagt att jag kommer avvakta hur utfallet blir efter erfarenhet efter öppnandet. Men risken finns ju helt klart att det kommer bli sämre. Så där har du ju en riktig poäng @Def:Dof.

Har alldeles nyss bokat en Tesla MY Performance från Tyskland. Eventuellt tänkt att ersätta vår nuvarande diesel E-klass. Men vi får se. Kommer i oktober någon gång, men går både att avbeställa eller flytta fram leverans. Har ju fått väldigt bra betyg för sin fina körkänsla som skall ligga mellan M3 och MY (LR). Men som alltid så vill man ju testa innan man köper en bil. Många positiva tester om MYP, men även om det är intressant med tester så är det ju ens egna upplevelse och åsikter som gäller.

Avvaktar nu i sommar och ser hur det blir på SuC efter öppnandet. Blir det köer och kaos på SuC i sommar så avbeställer jag den, och beställer den nya E-klass kombi som lanseras våren -23 som då istället för MYP får ersätta vår gamla E-klass. Så det får bli ett rationellt beslut baserat på verklig data och upplevelser.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Står på Tesla Vetlanda å laddar C40n. Går utmärkt och maxade dessutom bilens 153kW! 7 av 8 lediga när jag kom, jag tog ena. Kom en MX strax efter, stirrade riktigt surt på mig så ställde han sig så han blockade 4-5 stolpar! Han hade släp å jag hade tagit bästa platsen för släp

Förklaringen till att han troligen var sur är att det normalt är det kutym bland Teslaägare att i första hand undvika de speciella laddplatserna för släp om man inte själv har just det.

Hade du själv släp? Isf. så tycker jag dock att du har lika stor rätt att ladda där som han (då har du inte gjort fel och han har inte rätt att vara så sur).

Kommer nog dock riskera att in del fall bli lite mer vilda västern nu när alla släpps in gissar jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Förklaringen till att han troligen var sur är att det normalt är det kutym bland Teslaägare att i första hand undvika de speciella laddplatserna för släp om man inte själv har just det.

Hade du själv släp? Isf. så tycker jag dock att du har lika stor rätt att ladda där som han (då har du inte gjort fel och han har inte rätt att vara så sur).

Kommer nog dock riskera att in del fall bli lite mer vilda västern nu när alla släpps in gissar jag.

Nej, jag hade inte släp. Platsen var en bit ifrån så tänkte att jag kan filma ostört. Antar att den regeln är lite som ”man laddar bara till 80%”. Inget som står någonstans men något man bör veta som elbilist Då vet jag till nästa gång iaf 👍🏻

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nej, jag hade inte släp. Platsen var en bit ifrån så tänkte att jag kan filma ostört. Antar att den regeln är lite som ”man laddar bara till 80%”. Inget som står någonstans men något man bör veta som elbilist Då vet jag till nästa gång iaf 👍🏻

Man kan ju prata med varandra och inte bara stirra surt. Men det är kanske farligt, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Man kan ju prata med varandra och inte bara stirra surt. Men det är kanske farligt, vad vet jag.

Vi bor i Sverige så att interagera med en okänd människa är tabu.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Det har jag. 2.8 fram och 3.1 bak om jag vill minnas rätt, enligt Polestars eko-rekommendation. Körde 50 mil med 2.8 runt om men tyckte inte det gjorde från eller till för ljudnivån. Dock körde jag inte på betongblocken utanför Falkenberg då.

2,8 låter rätt högt, ID4 GTX som är en rätt tung bil ska ha 2,5 runtom. Min passat ska ha 2,7 men det finnsven det valfria "komfort-läget" på 2,4 och det gör en väldans stor skillnad tycker jag, så jag kör alltid det.

Min gissning är att man sopar i väldigt mycket luft och skriver det i instruktionsboken bara för att få ner utsläppen på papper, medan i praktiken tummar man onödigt på komforten. Finns nån lägre icke-eko-rekommendation och du vill gå ner ljudet så prova 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vi bor i Sverige så att interagera med en okänd människa är tabu.

Jo det är ju så. Knyt näven i fickan och numera skriv på facebook om alla idioter som inte vet hur man ska ställa bilen. Men jag tänker då inte berätta, för de kommer ändå inte fatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Förklaringen till att han troligen var sur är att det normalt är det kutym bland Teslaägare att i första hand undvika de speciella laddplatserna för släp om man inte själv har just det.

Hade du själv släp? Isf. så tycker jag dock att du har lika stor rätt att ladda där som han (då har du inte gjort fel och han har inte rätt att vara så sur).

Kommer nog dock riskera att in del fall bli lite mer vilda västern nu när alla släpps in gissar jag.

Om man inte är helt bakom flötet så tar det 45 sekunder att lossa släpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om man inte är helt bakom flötet så tar det 45 sekunder att lossa släpet.

Beror inte det på vad det är för släpp och vad man lastat på det?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Beror inte det på vad det är för släpp och vad man lastat på det?

Inte om man lastat korrekt

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Inte om man lastat korrekt

Inte ofta man ser någon lasta korrekt på släpp dom till och med missar att flaga om dom har saker som sticker utanför släppet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Inte ofta man ser någon lasta korrekt på släpp dom till och med missar att flaga om dom har saker som sticker utanför släppet.

Fast man kan ju inte bli sur på andra för svårigheter man själv slarvat sig in i. Hålla på med kutym hit och dit är att bädda för konflikter, bättre då att märka ut en laddplats som avsedd för otympliga ekipage och slippa alla tolkningar.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ända jag vet om med laddningen är att man ska ta laddare som inte är ihop kopplade med någon annan. Så de inte går på samma power. T.ex. om det bara står en bil och laddar ska man inte ta den som är precis bredvid den andra om det finns andra lediga.
Är det full så kan man ju inte göra så mycket åt det dock. Är ju för att man ska kunna få ut 150/250.

Permalänk
Medlem

Blev en gratisladdning på IONITY idag 🤣

Svängde in på IONITY Södertälje i förmiddags, en av de 2 nya stolparna. Kopplar in kabeln, startar appen. Appen visar att hela stationen är gråmarkerad och inte är tillgänglig (ingen av stolparna), men märker att laddningen ändå startat automatiskt (?!?) och bilen laddar för fullt i strax under 90kW.

Ungefär runt 65% går stationen online/tillgänglig i appen, men gratisladdningen fortsätter. Bilen laddar upp som vanligt, från 48% till 80% helt gratis alltså.

Jag stoppar laddning vid 80% då jag ändå inte har mer tid att vänta. Efteråt syns ingen laddning i IONITY appen, inga pengar har dragits såklart.

Är det vanligt att sånt händer på IONITY?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Blev en gratisladdning på IONITY idag 🤣

Svängde in på IONITY Södertälje i förmiddags, en av de 2 nya stolparna. Kopplar in kabeln, startar appen. Appen visar att hela stationen är gråmarkerad och inte är tillgänglig (ingen av stolparna), men märker att laddningen ändå startat automatiskt (?!?) och bilen laddar för fullt i strax under 90kW.

Ungefär runt 65% går stationen online/tillgänglig i appen, men gratisladdningen fortsätter. Bilen laddar upp som vanligt, från 48% till 80% helt gratis alltså.

Jag stoppar laddning vid 80% då jag ändå inte har mer tid att vänta. Efteråt syns ingen laddning i IONITY appen, inga pengar har dragits såklart.

Är det vanligt att sånt händer på IONITY?

Nä, just den har jag aldrig varit med om Spännande Men att Ionity strular? Ja. 2 av 3 strulat för mig idag, en av dom i regn! Var jätteglad…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker att även Air Pure verkar rätt dyr för vad man får, säkert lyxig osv men den saknar fyrhjulsdrift osv så den blir inte fullt lika användbar. För det skall de ha runt 1,1 miljoner i grundutförande, vill man lägga på bättre ljudsystem eller mer förarassistans så kostar det mer. Lyx kostar såklart men jag är inte säker på att jag tycker det är värt den extra kostnaden för det från ett relativt nytt märke.

Klart att de kommer ha service här men återstår att se hur bra det fungerar och hur mycket de satsar i Sverige. Får man vänta länge på tider? Länge på delar? Är de kompetenta?

77400 dollar för grundutförande.
Min uppfattning av lucid är att de gör en tesla elbil som är mer funktionell och genomtänkt.
Jag tror att lucid kommer att kunna konkurrera väl med Teslas topmodeller.

Just nu är de inte så mycket i ropet. Men när de väl börjar leverera bilar till Sverige som kommer de dra ögonen tills sig. Är det bara jag som tycker att model 3 ser lite muppig ut? Tyckte den var snygg först. Men vet inte riktigt längre.

Som jag skrev tidigare så har jag uppfattningen att de gör allting själva mer eller mindre i sin fabrik i Arizona. Nu ska de bygga en fabrik i både Saudi och har för mig en i Europa också.

Peter rawlinson var för övrigt chief engineer på tesla modell S , han har även jobbat för lotus.i intervju uttrycker han en viss besvikelse över ingenjör jobbet och design flaws på modell s.

Hans position inom tesla som chief engineer dementeras komiskt nog av musk, som vidare menar att han hoppade av när det blev tufft ( hans mamma blev sjuk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

77400 dollar för grundutförande.
Min uppfattning av lucid är att de gör en tesla elbil som är mer funktionell och genomtänkt.
Jag tror att lucid kommer att kunna konkurrera väl med Teslas topmodeller.

Just nu är de inte så mycket i ropet. Men när de väl börjar leverera bilar till Sverige som kommer de dra ögonen tills sig. Är det bara jag som tycker att model 3 ser lite muppig ut? Tyckte den var snygg först. Men vet inte riktigt längre.

Som jag skrev tidigare så har jag uppfattningen att de gör allting själva mer eller mindre i sin fabrik i Arizona. Nu ska de bygga en fabrik i både Saudi och har för mig en i Europa också.

Peter rawlinson var för övrigt chief engineer på tesla modell S , han har även jobbat för lotus.i intervju uttrycker han en viss besvikelse över ingenjör jobbet och design flaws på modell s.

Hans position inom tesla som chief engineer dementeras komiskt nog av musk, som vidare menar att han hoppade av när det blev tufft ( hans mamma blev sjuk)

Ja, med färg och något litet till har jag räknat på 80k USD som med tull och moms landar kring 1,1 miljoner. Tillkommer transportkostnader, vagnskadegaranti, valutasäkring osv så kan säkert bli 1,2 miljoner också.

Kommer säkert konkurrera med Tesla men de är dyrare, har en bokning på en Model S LR som ligger på drygt miljonen och då är det fyrhjulsdrift mm. Återstår att se om den levereras till det priset dock, och ifall jag vill ha så stor bil.

Ja Model 3 ser rätt muppig ut, inget stort fan av designen. Måste se hur Lucid ser ut i verkligheten men på bild/film tycker jag den ser muppig ut också. Tacka vet jag Polestar 2 som är riktigt cool, däremot har jag svårt och välja form före funktion så är väl därför jag kör Model 3 just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Man kan ju prata med varandra och inte bara stirra surt. Men det är kanske farligt, vad vet jag.

Tesla-kultisten ville vill inte tala med någon vanlig plebejer som kör C40 och "dessutom" snor hans plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

OK, det har jag förstått att det finns olika varianter av lastbalansering och att de som kan balansera varje fas för sig är en dyrare lösning.

Det är därför jag undrar om bilen sedan klarar att hantera olika ström på de olika faserna eller om den helt enkelt även den går på den fas som kan ge lägst och stänger laddningen om en fas max kan ge 6 A. För i så fall är det ju inte lönt att lägga extra pengar på en lastbalansering som kan fas-balansera om inte bilen kan tillgodogöra sig det ändå.

Jag ska inte svära på det, men jag tror att de flesta elbilar har samma begränsning. Bäst att kolla upp ordentligt dock för den aktuella bilen.

Nej precis. Jag valde att säkra upp från 20A till 25A för att ha mer kräm tillgänglig. Nu har jag hus och garage med tre värmepumpar totalt osv, men har försökt fördela lasterna hyfsat jämnt också. Det har dock hänt att bilen inte startat laddning pga hög hushållsförbrukning ändå. Man ska ha lite otur dock, exempelvis att torktumlaren kör värmeelementet samtidigt som man kör vattenkokare eller liknande.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

När jag gjorde det så fick jag upp en lista med laddare omkring en plats längs vägen att välja på, vet inte om det var för det fanns massvis med alternativ då det var i Nederländerna jag var och provkörde i.

Jag tar tillbaka allt! När jag skulle åka till Kalmar igår så fick jag upp det du beskriver. Bilen föreslog laddare istället för att bara planera in dom. Den som visades som nr 1 var dessutom ur funktion. Det stod i skärmen, men var lätt att missa. Laddarna den föreslog var 50kW-laddare å planerat stopp var omkring 70min.. Det fanns 2 Ionity-stationer längs vägen men dom var inte med i listan över valbara laddstationer. Oturligt nog för Volvo så har jag det på film

Helt sjukt att det ska vara så svårt…

Visa signatur