Permalänk
Medlem

Nytt rekord för mig i Schack idag. Idag kom jag över 1500 i 960 daily.
Jag påbörjade en 960 turnering förra året och andra omgången hoppa igång i år. Min grupp är rätt så tuff nu. Det är en som har 1800 i rating. Och en annan som har 1100 i rating på 960 men 2000 i vanlig rapid och daily. Så det är ju surt att förlora massa rating mot en 1100 som egentligen är 2000.

Men matcherna är inte klara än. Jag lyckades byta min löpare mot en drottning på 1800 så det kan nog bli en vinst där om jag inte gör några misstag. Jag får dela matchen sen när den är klar (om jag vinner )

Permalänk
Medlem

Min första vinst mot en titulerad spelare

Och en länk till matchen på chess.com
https://www.chess.com/game/live/42933616737

Förvisso en svagare CM men ändå väldigt roligt.

Permalänk

nice, plockade själv upp schack för ett och ett halvt årsen som komplett nybörjare, aldrig spelat ett riktigt parti innan(spelade med typ hemma regler, kungen och damen var spegelvända osv)

Jag är fortfarande en sopa men läser lite teori och så, började som min lägsta elo på typ 300~ och har väl runt 500-600 nu i blitz. kan besegra AI bottarna på runt 1600-1700 lite sporadiskt och runt 1500 nästan varje match.

jag behöver dock lära mig mycket mer teori i mina öppningar, inte fått kläm på dom än, likaså mid game. endgame funkar rätt hyffsat så länge jag kommer dit

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Spelat en hel del men tappat mkt sug sedan Corona kom typ. Spela live är klart roligare än via nätet. Gör i princip bara mina 3 gratis tactics trainer per dag på chess.com 😆

EDIT: blev lite nyfiken på vad jag har kvar för grejer och gjorde en lista. Kanske kan vara värt att sälja av allt då jag aldrig kikar i det ändå!

Fritztrainer DVD

The accelerated dragon av Nigel Davies
Sicilian defense with 2. c3 - alapin variation av Sergei Tiviakov
Leningrad Dutch av Mihail Marin

Tema-böcker

Grandmaster Chess Strategy - what amateurs can learn from Ulf Andersson's Positional masterpieces av Jurgen Kaufeld och Guido Kern
Mastering opening strategy av Johan Hellsten
Mastering chess strategy av Johan Hellsten
Mastering Endgame strategy av Johan Hellsten
Chess Endgame Training av Bernd Rosen
Learning Chess Tactics av John Nunn
Chess tactics for the tournament player av Sam Palatnik och Lev Alburt

Öppningsböcker

FCO - Fundamental Chess Openings av Paul van der Sterren
The English move by move av Steve Giddins
The Caro-Kann av Lars Schandorff
Experts on the Anti-Sicilian av Jacob Aagaard och John Shaw
1...d6 move by move av Cyrus Lakdawala
The Pirc Defence av Mihail Marin
Play the Scandinavian av Christian Bauer
The Leningrad Dutch av Malaniuk och Marusenko
The Slav av Matthew Sadler
The sicilian dragon av David Vigorito

Permalänk
Medlem

Fick hem en chessnut air efter många om och men gällande frakt. Fungerar med lichess och chess ultra men måste säga gamla schackdatorer är ju bra utdaterade när man måste göra motståndarens drag. Ingenting för blixt således. Skulle kanske satsat på den som flyttar pjäser åt en men har en känsla det kan nog ha sina störningsmoment går ju i slow motion sen så vet jag inte om det är hundra procentigt. Någon vidare konkurrent till chess ultra VR är det inte även om det är skönt känna tyngden i pjäserna. Pjäserna är i plast men de har vart smarta och lagt in vikter i dem så de känns bastanta ändå. Också nyttigt komma bort från 2D vyn på plattskärm som ger för klar överblick än 3D vy. Mycket lättare blundra på riktiga schackbräden lol.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Spelat en hel del men tappat mkt sug sedan Corona kom typ. Spela live är klart roligare än via nätet. Gör i princip bara mina 3 gratis tactics trainer per dag på chess.com 😆

EDIT: blev lite nyfiken på vad jag har kvar för grejer och gjorde en lista. Kanske kan vara värt att sälja av allt då jag aldrig kikar i det ändå!

Fritztrainer DVD

The accelerated dragon av Nigel Davies
Sicilian defense with 2. c3 - alapin variation av Sergei Tiviakov
Leningrad Dutch av Mihail Marin

Tema-böcker

Grandmaster Chess Strategy - what amateurs can learn from Ulf Andersson's Positional masterpieces av Jurgen Kaufeld och Guido Kern
Mastering opening strategy av Johan Hellsten
Mastering chess strategy av Johan Hellsten
Mastering Endgame strategy av Johan Hellsten
Chess Endgame Training av Bernd Rosen
Learning Chess Tactics av John Nunn
Chess tactics for the tournament player av Sam Palatnik och Lev Alburt

Öppningsböcker

FCO - Fundamental Chess Openings av Paul van der Sterren
The English move by move av Steve Giddins
The Caro-Kann av Lars Schandorff
Experts on the Anti-Sicilian av Jacob Aagaard och John Shaw
1...d6 move by move av Cyrus Lakdawala
The Pirc Defence av Mihail Marin
Play the Scandinavian av Christian Bauer
The Leningrad Dutch av Malaniuk och Marusenko
The Slav av Matthew Sadler
The sicilian dragon av David Vigorito

Oj vad mycket böcker och saker du har. Jag har kört på youtube och annat online som läromedel. Jag lånade en bok på bibloteket en gång men jag tyckte att det var lite för jobbigt att hänga med i alla schack notationer.

Fast en bok är jag lite nyfiken på och det är Mark Essermans bok om Morra Gambit för han verkar vara en av de bästa Morra Gambit spelarna. Fast det går kanske följa han på Lichess och analysera hans spelstil där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Oj vad mycket böcker och saker du har. Jag har kört på youtube och annat online som läromedel. Jag lånade en bok på bibloteket en gång men jag tyckte att det var lite för jobbigt att hänga med i alla schack notationer.

Fast en bok är jag lite nyfiken på och det är Mark Essermans bok om Morra Gambit för han verkar vara en av de bästa Morra Gambit spelarna. Fast det går kanske följa han på Lichess och analysera hans spelstil där.

Har samlat på mig genom åren

Det bästa tipset jag har kring böcker etc är att fokusera på böcker som fokuserar på grundläggande principer i öppningar, mittspel och slutspel. Det vanligaste är definitivt att man börjar nöta en intressant öppning och det är inget fel i sig men troligtvis inte lika utvecklande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Har samlat på mig genom åren

Det bästa tipset jag har kring böcker etc är att fokusera på böcker som fokuserar på grundläggande principer i öppningar, mittspel och slutspel. Det vanligaste är definitivt att man börjar nöta en intressant öppning och det är inget fel i sig men troligtvis inte lika utvecklande!

Jag brukar fokusera på att lära mig det jag tycker är roligt att spela men även det där jag stöter på svårigheter. Dvs mina svagheter. Fast det finns ju så vansinningt mycket att lära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag brukar fokusera på att lära mig det jag tycker är roligt att spela men även det där jag stöter på svårigheter. Dvs mina svagheter. Fast det finns ju så vansinningt mycket att lära.

Roligaste är att freewheela och frångå all teori. Leder oftast till nederlag förvisso.

Klar med en match på chess.com nu. Sjukt segt med korrespondenspartier. Sägs att det är tre dagar men jag vete gudarna känns som det är veckor mellan dragen ibland. Vet inte hur många månader det här partiet tog lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Roligaste är att freewheela och frångå all teori. Leder oftast till nederlag förvisso.

Klar med en match på chess.com nu. Sjukt segt med korrespondenspartier. Sägs att det är tre dagar men jag vete gudarna känns som det är veckor mellan dragen ibland. Vet inte hur många månader det här partiet tog lol

Här är ifrån idag 10 min Rapid vinst mot en 2140.

Jag brukar bara köra. Det är inte så att jag brukar studera teori. Men det är ju svårt att inte börja med att ta kontroll över mitten och förbereda rockad. Annars är det ju riktigt kul när man når positioner som man inte varit i förut. Som här när han spelar väldigt aggressivt mot min kung och jag kontrar genom att slå i mitten.

Här är matchen på Lichess. https://lichess.org/ZN7qtmoxqBoC
Han brände mycket tid, han hade 24sekunder kvar när han gav upp medan jag hade 4 min och 49 sekunder kvar.

Permalänk
Medlem

Här kommer en häftig match ifrån idag.

Vi hade rätt låg noggrannhet i denna. Jag körde en analys på chess.com för att få fram siffror. Tror det landa på drygt 60%.
Men det lite häftiga i matchen är att svart tar min springare med sitt torn och jag kan inte ta tillbaka för då blir det nog schackmatt. Jag "offrar" min löpare för att öppna upp och anfalla, och svart kan inte heller ta den för det blir nog Schack matt om han gör det. Så det blev lite fight här. Jag missar lite taktik men det löste sig ändå pga av en massiv blunder av min motståndare.

Permalänk
Medlem

Någon här som kör Chess Ultra. Jag klarar bara inte av något annat än Chess Ultra VR längre. Schack blir så mycket roligare när man får fokusera lite och slipper supertrista platta bräden. Klart bättre än chessnut air också total utklassning så det var ett kasst köp även om det är lite kul som dekoration. Chess Ultra VR är faktiskt ljusår bättre än verklig schack. Visst resa till solen i miami hade ju vart roligare för all sightseeing vid sidan av men vet inte om schacken i sig hade vart bättre. Verkar va mycket trashtalking på youtube iaf det slipper man

Man kan se repriser men jag vet inte vart partierna sparas någon som har tips? Gick en 45 minuters match mot en 1550 spelare som svart och gav mig fan att nu ska jag lira ordentligt hellre defensivt än för mycket innovativa indianare för att få fart på saker.

Gjorde en lite udda öppning bara för att försöka förvilla lite då jag knappast vinner på för mycket teori. Lyckades lätt bra. Han underskatta en lite och gick för försök till tidig tornvinst om man blundrade riktigt men tyckte mig få en promille bättre position och tempovinst efter den rundan. Han vann dock en bonde senare men kändes ändå som det var värt det för att behålla lite tryck och försvaga hans struktur. Vi låste annars varandra rätt bra med rätt så identiskt centrum med löpare båda låsta bakom bönder. Men hade en halvt passerad bonde till priset av en bonde fattigare och kunde styra partiet rätt bra där han trots vit var steget efter och inte kunde remanövrera snabbt nog för att få något tryck.

Ingen gjorde något misstag eller ja han kanske inte skulle flyttat över damen men han jobbade ju för att komma in igen så det skulle jag också gjort. Gjorde nog varken av eller till kanske fanns något sätt tvinga remi möjligen.

Han gjorde typ exakt de drag jag skulle gjort iaf. Resignade när det stod helt klart att jag inte kunde blundra drottningspromotion längre så allt gick typ exakt enligt plan för en gångs skull. Annars har jag spenderat sista tiden med att dyka under 1300 i lichess för jag orkar bara inte lira schack på plattskärm längre bara slänger ut drag utan att kontroll om jag sätter pjäsen eller något. Kör blixtschack men 3 minuter känns som 4h för man har så sjukt tråkigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Svenska Schackligan Tävling 23 maj på chess.com Rapid.

Öppen för alla svenskar med chess.com konto!

Permalänk
Medlem

Är ni taggade inför måndag? Det finns prispengar att vinna.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att skriva upp er vid 18 om ni vill vara med och köra ikväll! Det kommer att bli spännande. Tydligen ska man köra 8 Rapid matcher totalt. Undra hur många det kommer att vara som är med. Jag är lite nervös. Samt att det känns som min dagsform i rapid är lite dålig det går lite bättre i 5+0 blitz än rapid för mig för tillfället. Men jag ska försöka att sakta ner och tänka mer när jag spelar så får det bli som det blir.

Permalänk
Medlem

vart hittar man svenska schackligan. Lyckas inte via chess.com
Naturligtvis hitta jag i samma sekund som jag skrev inlägget. Kommer nog inte anmäla mig börjar det 19 så lär det väl hålla på sent in på natten

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

vart hittar man svenska schackligan. Lyckas inte via chess.com
Naturligtvis hitta jag i samma sekund som jag skrev inlägget. Kommer nog inte anmäla mig börjar det 19 så lär det väl hålla på sent in på natten

Jag fråga hur länge det håll på och han sa att man kör 8 matcher så det blev 8*20 min så det borde bli 2-3 timmar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur gick det

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur gick det

Helt okey. 2 vinster en remi och 2 förluster.
Den som blev oavgjort så ledde jag på brädet med en extra häst men jag hade bara 30 sekunder kvar så hellre remi än att förlora på tid. Sedan ena av förlusten var mot en CM. Jag var lite förvånat över att en titulerad spelare var med men han har nog inte spelat Rapid tillräckligt för att få sin rätta rating. Iaf där fick jag storstryk.

Men iaf det var väldigt kul. Och var ändå rätt kul att se att man kunde hänga med de som var 1900.

Första matchningen var lite komiskt för han jag blev matchad med var jag vän med på chess.com så jag kände igen han och vi chatta lite.

Tyvärr så fick vi bara köra 5 matcher. Det var kul, hade gärna spelat lite mer. Var du med och spelade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Helt okey. 2 vinster en remi och 2 förluster.
Den som blev oavgjort så ledde jag på brädet med en extra häst men jag hade bara 30 sekunder kvar så hellre remi än att förlora på tid. Sedan ena av förlusten var mot en CM. Jag var lite förvånat över att en titulerad spelare var med men han har nog inte spelat Rapid tillräckligt för att få sin rätta rating. Iaf där fick jag storstryk.

Men iaf det var väldigt kul. Och var ändå rätt kul att se att man kunde hänga med de som var 1900.

Första matchningen var lite komiskt för han jag blev matchad med var jag vän med på chess.com så jag kände igen han och vi chatta lite.

Tyvärr så fick vi bara köra 5 matcher. Det var kul, hade gärna spelat lite mer. Var du med och spelade?

Nej tyvärr min hjärna slutar funka efter 21

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Smith Morra trick. Händer inte ofta att personer faller för detta men det kan ju ske så det är ju bra att känna till iaf. Iaf så blev det en snabb vinst idag tack vare detta trick.

Vart ju tvungen att testa Sweclockers nya bilduppladdningsfunktion.

Permalänk
Medlem

Nu om en timme så börjar det igen
https://www.chess.com/play/tournament/3179000
Ifall du har Rapid 1300-1999

Svensk Schackturnering med prispott

Permalänk
Medlem

Mötte Kjell match ett. Svensk CM. Gick okey. Hängde en bonde sedan min drottning ^^. Hård start. Gick rätt kass de tre första matcherna men sen plocka jag några vinster.

Permalänk
Medlem

Esserman är så jädra skön

Permalänk
Medlem

Ny milstolpe uppnådd, spelade hela/halva natten, klockan 03:50 så hände det. 1700 i Blitz! Jag kör 5+0 iaf mestadels när jag kör Blitz. Märkligt att man kan vinna matcher klockan 4 på natten men det går tydligen bra det med. Kanske är motståndarna trötta också =).

Så ser kurvan ut hittills. Nu får jag nog ta och sova lite. Godnatt på er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

<Uppladdad bildlänk>
Ny milstolpe uppnådd, spelade hela/halva natten, klockan 03:50 så hände det. 1700 i Blitz! Jag kör 5+0 iaf mestadels när jag kör Blitz. Märkligt att man kan vinna matcher klockan 4 på natten men det går tydligen bra det med. Kanske är motståndarna trötta också =).

<Uppladdad bildlänk>
Så ser kurvan ut hittills. Nu får jag nog ta och sova lite. Godnatt på er.

haha ja det väljer välja rätt tider. Jag kör mest 2+1 på lichess och det är märkligt vissa tider så hänger alla 1500+ spelare damer till höger och vänster och går på skolmatt

Fredag morgon kl 08 verkar va en bra tid???? Man tror ju det ska va sena helger när de sitter och krökar eller söndag morgnar med hangovers?

Kör mest 2+1 för då slipper man engagera sig kan köra gung ho och det går hem emellanåt. Lönar sig mer spela aggressiv mikhail tal schack och göra "missar" man inte kommer undan med annars för att skapa lite action

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick till 1700+ i daglig schack nu också. Nu är det väl att sikte på 1700+ i daglig 960 som får bli nästa steg. Bullet har jag ju också kvar men det är lite stressigt men kul.

Kanske vi borde styra upp en sweclockers 960 turnering?
Vi kanske kan få in lite folk ifrån Svenskt Schack på Facebook så vi kan bli ett gäng spelare.

Permalänk
Medlem

Spelar mot en nu och han var lite seg på att göra drag så kollade hans profil.

Han spelar alltså 345 Schackmatcher samtidigt. Hur fasen mäktar man med det. Jag har nog runt 20 matcher som jag spelar samtidigt nu och det är lite smått jobbigt får jag erkänna. Som tur är för min del så är bara en 24h resten är 3 och 7 dagars så det blir ju lite mellanrum. Men det krävs ju att man funderar lite om man vill ha en chans att vinna.