Permalänk
Medlem

Telia höjer pris igen

Har Telia 100/100 via Öppenfiber till villa sedan 7 - 8 år.

Efter Telias traditionellt återkommande prishöjning för att "utveckla och förbättra våra tjänster för att kunna erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling" så vill de ha 499 kronor / månad för bredband utan övriga tillägg.

Är väldigt nöjd med deras tjänst - stabilitet, hastighet och ping, men mindre nöjd att man ska behöva ringa och sitta i deras telefonkö för seg förhandling en gång om året för att inte betala hutlöst mycket.

Kan få 100/100 mycket billigare med Boxer, Bredband2 etc... Till ochmed 250/250 billigare eller samma pris med flera leverantörer.

Men är någon eller några av de andra leverantörerna stabila och går få tag på support? Orkar inte återuppleva hur det var när vi hade comhem och internet återkommande var nere i dagar och support helt hjälplösa. Betalar då hellre lite mer eller tjatar på Telia för att få prissänkning.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Ring Telia och säg "Hej, jag kommer byta till x med 250/250 pga att erat pris blivit för högt". Ibland nappar de och ger dig ett liknande erbjudande. Har haft Bredband2/ComHem/Bredbandsbolaget och där var stabiliteten lika men kundsupport var bättre på BBB och Bredband2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wowtip:

Men är någon eller några av de andra leverantörerna stabila och går få tag på support? Orkar inte återuppleva hur det var när vi hade comhem och internet återkommande var nere i dagar och support helt hjälplösa. Betalar då hellre lite mer eller tjatar på Telia för att få prissänkning.

Typ omöjligt att svara på. Ja och nej. Alla har så sjukt subjektiva upplevelser av supporter beroende på problem och vem de pratat med att du kommer få olika svar oavsett operatör. En del gillar bahnhofs support, en del hatar den, samma med Telia, Bredband2 och var och varannan operatör.

Permalänk
Medlem

Telia är stabilt och bra så sätt, men deras priser och telefonköer är helt fruktansvärd, bytte för 4år sen till telenor och har betalt 299kr i månaden för 250/250 sen 2 år tillbaka och innan hade jag 100/100 för 299kr, och varje gång de tänkt höja priset har jag "hotat" med att byta till annat och de har alltid behållt mitt vanliga pris.
Ska väl tilläggas att jag har aldrig under dessa år haft en störning med bredbandet så telenor är minst lika stabilt som telia enligt mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Om du är missnöjd med priset så testa nån av de andra och se om gräset är grönare.

Det är omöjligt att svara på, men du kan fråga grannar vad de har och vad de tycker det ger nog mer. Alla stadsnät är olika och operatörer är olika anslutna i olika stadsnät. Så det gör att man aldrig kan ge rekommendationer om det kommer funka bra.

Sen beror det också på vad du gör på internet. Telia har* ett av de bästa ip näten i världen. Om du gör saker som kräver låg latency och jitter så kan de helt klart vara bästa valet även om de kostar mer. Men det är upp till dig.

*de har precis sålt sin carrier verksamhet men jag förväntar mig inte att nått förändras de kommande åren.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Bahnhof sedan 2008. Först 100/10 och nu 250/100. Och jag har ingen aning om hur bra deras support är för jag har aldrig behövt kontakta dem. Sure, nätet har gått ner några gånger under dessa 14 år men det har varit igång igen inom några timmar så jag har inte känt behov av att kontakta supporten. Jag kört tillfälligt via mobilen i stället.

Det är inte så relevant nu, men före Bahnhof hade vi fiber från just Telia. De lyckades aldrig få igång uppkopplingen och jag satt i 60+ minuters telefonkö flera gånger i veckan. Varje gång lovade de att de skulle skicka ut servicepersonal men inget hände. Efter en månad gav jag upp och betalade för att dra in fiber från stadsnätet också. Så vi har två fiber till huset, och med tanke på hur dyrt det var att koppla in stadsnätet visar hur irriterad jag var på Telia.

Jag skulle aldrig anlita Telia idag även om de var betydligt billigare än Bahnhof. Bahnhof sätter kunden i fokus på ett helt annat sätt.

Permalänk
Skrivet av wowtip:

Har Telia 100/100 via Öppenfiber till villa sedan 7 - 8 år.

Efter Telias traditionellt återkommande prishöjning för att "utveckla och förbättra våra tjänster för att kunna erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling" så vill de ha 499 kronor / månad för bredband utan övriga tillägg.

Är väldigt nöjd med deras tjänst - stabilitet, hastighet och ping, men mindre nöjd att man ska behöva ringa och sitta i deras telefonkö för seg förhandling en gång om året för att inte betala hutlöst mycket.

Kan få 100/100 mycket billigare med Boxer, Bredband2 etc... Till ochmed 250/250 billigare eller samma pris med flera leverantörer.

Men är någon eller några av de andra leverantörerna stabila och går få tag på support? Orkar inte återuppleva hur det var när vi hade comhem och internet återkommande var nere i dagar och support helt hjälplösa. Betalar då hellre lite mer eller tjatar på Telia för att få prissänkning.

Jag har också telia. Varje år när bindningstiden går ut så säger jag upp det pga. att priset alltid går upp. De erbjuder ALLTID ett bättre pris då.
Jag har 500/500 för 299:-/månaden. Bundet 12 månader.

Så är det med försäkringsbolagen med. Folksam, IF och ICA som jag haft har alla höjt priserna för mig efter första året och det rejält. Jag ringer upp eller lägger ett mail om uppsägning av tjänsterna pga. det höga priset. Sen får man prata med kundnöjdhetsavdelningen och vips har man sparat en hel del kosing.

Otroligt fult av företagen att köra på vad jag anser vara lockpriser för nya kunder och sen när man är kund så ska det helt plötsligt kosta mer.