Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Korrekt, men vad är det med det? Det är väl att hålla nere de små utgifterna som hela tråden handlar om vad jag förstått och där är kilopriset det intressanta, inte mängden löpmeter per rulle.

Fast det du måste ta som jämförelsepris på toalettpapper är ju längden/antalet ark och inte kilopriset...? Innehåller Serlas papper 40 meter och du betalar 40kr så betalar du 1 kr/meter. Betalar du 25 kr för 20 meter av ett billigare märke så blir det ju 1,25 kr per meter. Varan i sig är billigare men mängden papper du får kostar mer per meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Billigaste rullarna har typ hälften av papper mot exempelvis Serla.

Serla upplever jag generellt sett har bäst pris per ark. Det förutsätter att man inte köper toapapper med ett lager, men man är väl inget psykfall.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danieleet:

Fast det du måste ta som jämförelsepris på toalettpapper är ju längden/antalet ark och inte kilopriset...? Innehåller Serlas papper 40 meter och du betalar 40kr så betalar du 1 kr/meter. Betalar du 25 kr för 20 meter av ett billigare märke så blir det ju 1,25 kr per meter. Varan i sig är billigare men mängden papper du får kostar mer per meter.

Helt rätt. Samtidigt är det ju mer än meterpriset som är viktigt i jämförelsen också. Jag köpte superbilligt toapapper i en väldigt suspekt butk en gång för rätt många år sedan och dels så var rullarna korta, men pappret var också väldigt tunt, två-lagers men ändå bra mycket tunnare än andra med två lager (och Serla m.fl. har väl tre eller fyra lager nu), men även själva rullarna var smalare. Så smala att det fick plats två rullar i min hållare hemma.

Sen gillar ju en del mjukt papper, typ Lambi, medan jag hellre vill ha något som inte blir till en sörja vid första anblicken av fukt. Så Serla för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Kanske ligger något i det, enda nackdelen jag märkt är att det är lite rivigare men vid andra anstrykningen känns det bättre 🤪

Påminner mig om ett skämt jag läst på någon Twitterpost för några år sedan

I just got into contact with my inner self today.

This is the last time i am buying cheap toiler paper...

skittorr humor
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tvättmedel.
Diskmaskins tabletter.
Toapapper , kör serla 18 pack. håller ca 3 mån en sådan , bor själv med 2 barn varannan vecka.
Köttfärs, gärna storpack och dela upp i mindre.
Kaffe

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Ris (15-20kg säck, är en gul importerad säck).
Pasta (5kg påse) blandas med finare pasta för vissa rätter och egengjord för unika fall.
Hundmat.
Toapapper brukar köpas av farsan i 72-pack.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Torrfoder till katten. Spanade runt och hittade Orijen torrfoder i säck på 17 kg där priset var cirka 87 kr/kg. Vanligtvis brukar likvärdigt foder i mindre förpackningar kosta 130-260 kr/kg.

Har ni katt så rekommenderar jag att kika på det. Bra innehåll

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Kött och kyckling på kort datum -> in i frysen.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av drwlz:

Torrfoder till katten. Spanade runt och hittade Orijen torrfoder i säck på 17 kg där priset var cirka 87 kr/kg. Vanligtvis brukar likvärdigt foder i mindre förpackningar kosta 130-260 kr/kg.

Har ni katt så rekommenderar jag att kika på det. Bra innehåll

Köper visserligen inte specifikt Orijen, men köper ofta stora förpackningar. Dels pga många katter, dels pga så mycket bättre kilopris. Detta gäller även kattsand, men där brukar jag försöka matcha när det är kampanjer.

Tips: man kan frysa torrfoder för att förlänga hållbarheten. Torrfoder håller generellt sett länge om det förvaras svalt och torrt, men det kan härskna efter ett tag. Har man frysutrymme över är det sjukt smidigt att vakuumförpacka (eller köra ordentliga fryspåsar) och frysa, håller sig fräschare betydligt längre. Extra bra om man har kräsen katt som inte gillar när det stått i öppnad påse för länge Funkar såklart även med torrfoder till hund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Smart!
Vet att det går finemang att frysa in matfett men har nog aldrig tänkt på det där med att bulka på lite när det är rea.
Är ju förbaskat dyrt med ca 60 kr förpackningen numera...

Eller hur! Har passat på nyligen när Maxi reade ut Bregott för 20kr/st samt har mitt lokala Lidl just nu en begränsad mängd för 25kr/st

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Matolja, tomatkonserver, Tahini och mjöl. Senaste matoljebulken var på 12 liter

Permalänk
Medlem

Vatten... Tyvärr.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Om det inte är billigare att köpa det i större volymer så är det inte värt det.
Brukar köpa lite mer av något om det är extrapris på det.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Feta och parmesanost, det går åt här hemma.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Tanken slog mig att man kanske skulle börja köpa saker i bulk för att få ner priset på det man använder hela tiden, är det något ni gör och i så fall var brukar ni köpa det ifrån?

/ flashen

Ge-kås och Rusta blir det för mig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Ost och köttfärs, försöker ha tillräckligt hemma för nästa gång det är nedsatt, kanske 2 smörpaket med där jag fryser in ena och använder andra.

Permalänk
Avstängd

Ett tips om man vill bulka upp på frysvaror är att köpa en boxfrys. De är sjukt mycket effektivare än en vanlig och kostar inte många kronor.

Permalänk
Medlem

Finska pinnar när det är rabatt.

Permalänk
Medlem

Toapapper — men mest för att vara säker på att jag aldrig blir utan när jag behöver det. Alltid extra rullar i ett skåp inne på toa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Musikälskare

Väldigt bra förslag och jag ska läsa allt efter jobbet, tack så mycket

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Grafikkort men det är svårt när man bara får köpa ett per butik.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av landmarks:

Köper visserligen inte specifikt Orijen, men köper ofta stora förpackningar. Dels pga många katter, dels pga så mycket bättre kilopris. Detta gäller även kattsand, men där brukar jag försöka matcha när det är kampanjer.

Lies. Noelia köper även katter i bulk.

Kaffe är väl det som oftast köps i bulk varje gång det vankas rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Toapapper brukar köpas av farsan i 72-pack.

Förhoppningsvis inte lätt begagnat då ^^

Jag bulkköper i regel inte saker. Det enda jag kommer på är att jag brukar beställa 12-24 Williams Ice Blue (deo), men det är också eftersom jag beställer från Spanien då de inte säljs i Sverige längre av någon anledning.

Trots att jag inte bulkköper det, tenderar jag dock att alltid samla på mig en jäkla massa tuber tandkräm. Tror jag får någonslags "vara duktig-känsla/kick" av att inte bara handlat mat i affären, när jag inte kommit på något annat jag behöver.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Toapapper. Ingen speciell leverantör men vi brukar ta något från billigaste sortimentet som finns tillgängligt. Går alltid åt och har god hållbarhet vid torr förvaring. Skiljer rätt mycket i pris, visserligen ingen ekorre eller lamm på förpackningen, men sett till primärt användningsområde tycker vi det inte har så stor betydelse.

Förstår inte riktigt varför man skulle vilja snåla in på toapapper, man vill väl inte torka röven med sandpapper? Mjukt o lent papper ska det va!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Fast det du måste ta som jämförelsepris på toalettpapper är ju längden/antalet ark och inte kilopriset...? Innehåller Serlas papper 40 meter och du betalar 40kr så betalar du 1 kr/meter. Betalar du 25 kr för 20 meter av ett billigare märke så blir det ju 1,25 kr per meter. Varan i sig är billigare men mängden papper du får kostar mer per meter.

Fast om en meter flortunnt skit(höhö)papper kostar 1kr, men en meter kvalitetspapper kostar 1.25:-, är det ändå billigare att köpa kvalitetspapper, då förbrukningen blir lägre. Eller andvänder du alltid samma längd, oavsett om det är enkelt- eller trippellagrat papper på rullen?

Kilopris är en bättre indikator på prisvärdhet än papperslängd, i min erfarenhet.

Ett annat tips är att klämma åt rullen. Om den komprimeras till <50% av ursprungstjocklek, vilket billigt papper oftast gör, kostar det ofta mer än det smakar, om ordspråket ursäktas.

Permalänk
Medlem

Bulkköper eller storhandlar ingenting egentligen. Känns overkill som singel att köpa jätteförpackningar som sen tar plats och räcker typ flera år.
Jag kan väl köpa några extra diskmaskinstabletter, havredryck och fryst mat osv om det råkar vara extrapris men det är nog allt.
Skulle svälta ihjäl direkt när krisen kommer

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Generellt inget. Men, "det som råkar vara billigt och som håller tillräckligt länge, och förstås inte tar upp för mycket plats" som @snajk skrev tidigare i tråden.

För några veckor sedan köpte jag en mängd skrivarpapper på Clas Ohlson då det råkade vara billigt. 5x500, dvs 2500 ark är "bulk" för mig.

Tyvärr har jag köpt på mig för många verktyg på sistone. Det är inte lika mycket förbrukningsvara som man kanske tror... Hur förvarar sådant bäst om man bor i lägenhet?! Det är ju inte bulk som så men det är ju skrymmande ändå.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Toapapper, blöjor och skafferivaror har vi börjat bulka nu. Alltid billigare med storpack så känns lika bra att fylla hela huset från golv till tak med sånt som alltid går åt.

Permalänk
Medlem

Finns en massa bra tips här!

Toapapper i balar - bättre kvalitet än de som säljs i vanlig konsumentbutik - t ex KATRIN Plus 360. Varför? Man slipper bära skämt/luftpapper från butiken varje vecka - dessa håller länge med 50m på rullen av högsta kvalitet - man sparar längder vid varje besök, det som säljs på ICA kan liknas vid sandpapper i jämförelse.

Rakblad köpte jag 4(x4) paket igår, Gilette Fusion 5.

Eko-köttfärs, 500g är perfekt att dela i 5 delar och paketera i påsar om 100 gram i frysen, man plattar till dem innan man fryser in dem. Då vid middag (taco/köttförssås/lökbiffar/hamburgare) tar man fram en eller flera påsar och tinar upp dem snabbt i en kastrull/stekpanna man fyllt med varmt vatten (du har kvar dem i påsen tills de tinat).

Ikea dubbelslutande påsar. Ha dem i lager i alla storlekar, de funkar för allt.

Konserver med lång hållbarhet (tomater/bönor osv). Ställ dem på rader i skafferiet.

Hygienprodukter av rätt märke (tvål/schampo/balsam/tandkräm osv).

Permalänk
Medlem

Allt som jag har användning för, är till bra pris och som håller i princip. Köper i princip alla livsmedel i storpack även fast jag bor själv. Köpt datorkomponenter likt lagring, minnen, nätagg, CPU-kylare, chassin för att ha ett extra liggandes tills när det kan behövas. Fixar datorer till släkt och vänner så det brukar användas förr eller senare.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6