Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Så då har man haft bilen i 1 år då, Tesla Model 3 Long Range.

Så nu kan jag äntligen se den riktiga förbrukningen eftersom man får med både sommar och vinter.
Har kört totalt 1600 mil, totalt använt 2843 kWh och snittet ligger på 176 Wh/km.

WLTP som tesla säger är (18" utan kåpor, -3 mil utan kåpor) 59 mil, 56 mil enligt bilen själv när man max laddar.
Riktigt WLTP 77 / 1,76 = 43,75 mil

77 där i uträkningen är det batteristorleken?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Def_Dog:

77 där i uträkningen är det batteristorleken?

Yes, var inte så tydlig med det. Batteriet ligger på 77 kWh

Permalänk
Medlem

Någon som kan läsa Aftonbladet bakom betalvägg?
Hade varit roligt att få veta vad dom kom fram till i detta testet, räckvidd 130 mil (Stockholm - Abisko) mellan en Tesla och V60 hybrid.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5G73vO/sa-mycket-skiljer-det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Någon som kan läsa Aftonbladet bakom betalvägg?
Hade varit roligt att få veta vad dom kom fram till i detta testet, räckvidd 130 mil (Stockholm - Abisko) mellan en Tesla och V60 hybrid.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5G73vO/sa-mycket-skiljer-det...

Jag har den, sänd mig ett pm så får du den

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Någon som kan läsa Aftonbladet bakom betalvägg?
Hade varit roligt att få veta vad dom kom fram till i detta testet, räckvidd 130 mil (Stockholm - Abisko) mellan en Tesla och V60 hybrid.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/5G73vO/sa-mycket-skiljer-det...

De är nöjda med resan. Tyckte det var likvärdig restid

Saxat från artikeln
"
Slutsatsen blir...
En sista anledning är att Model 3 är snål. Efter 274 mils motorvägskörning (vi kör ju hem också) visar trippmätaren en snittförbrukning på 1,74 kWh – det är väldigt snålt för en elbil.

130 mil i elbilen kostade 911 kronor i drivmedelskostnad.

130 mil i laddhybriden, där de första sju milen gick på el, kostade 1 770 kronor.

Det bevisar att köra långt med elbil kan gå helt friktionsfritt, och behöver inte ta särskilt mycket längre tid, så länge det finns någonstans att ladda den. Och det inte är kö till laddstolpen.
"

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Tycker det var ett väntat resultat, förstår inte vad dom tycker är förvånande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

snittförbrukning på 1,74 kWh – det är väldigt snålt för en elbil.

Sen säger dem flesta att XC40 är extremt törstig med sina 2kWh
Väldigt litet fönster mellan väldigt snål och extremt törstig tycker jag.
I stort set körstilen som bestämmer känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Sen säger dem flesta att XC40 är extremt törstig med sina 2kWh
Väldigt litet fönster mellan väldigt snål och extremt törstig tycker jag.
I stort set körstilen som bestämmer känns det som.

Jag skulle nog säga att 2kwh för en XC40 ät bra, långresor på motorväg ligger den närmare 2,5kwh Inte läst AB-artikeln nu så vet inte vilken väg dom tagit.

Men visst är det så att körstilen gör myxket. Hög hastighet är en kolossal räckviddsdödare

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Sen säger dem flesta att XC40 är extremt törstig med sina 2kWh
Väldigt litet fönster mellan väldigt snål och extremt törstig tycker jag.
I stort set körstilen som bestämmer känns det som.

Men drar inte XC40 mer än så?
Tester jag läst har aldrig varit nära 2 kWh/mil.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag skulle nog säga att 2kwh för en XC40 ät bra, långresor på motorväg ligger den närmare 2,5kwh Inte läst AB-artikeln nu så vet inte vilken väg dom tagit.

Men visst är det så att körstilen gör myxket. Hög hastighet är en kolossal räckviddsdödare

Artikeln på Aftonbladet är ett test mellan Tesla Model 3 och laddhybriden Volvo V60 T8 Recharge. De nämner inte ens XC40 i artikeln vad jag kan se. Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Artikeln på Aftonbladet är ett test mellan Tesla Model 3 och laddhybriden Volvo V60 T8 Recharge. De nämner inte ens XC40 i artikeln vad jag kan se. Eller har jag missat nåt?

Nä det tror jag inte, jag tror @Superthug pratade allmänt om XC40 bara, inte specifikt den artikeln Jag nämnde den för om dom bara hade åkt 80-vägar så är inte riktigt min kommentar relevant. Men sen läste jag artikeln och såg att dom tuffade E4 upp och då finns det inte en chans att XC40 ligger på 2kWh

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Men drar inte XC40 mer än så?
Tester jag läst har aldrig varit nära 2 kWh/mil.

Nä det tror jag inte och utav egen erfarenhet så drar den ganska exakt 20.0kWh per 100km
dem senaste 430 milen.
50% motorväg och resten stads/landsväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nä det tror jag inte, jag tror @Superthug pratade allmänt om XC40 bara, inte specifikt den artikeln Jag nämnde den för om dom bara hade åkt 80-vägar så är inte riktigt min kommentar relevant. Men sen läste jag artikeln och såg att dom tuffade E4 upp och då finns det inte en chans att XC40 ligger på 2kWh

Ah ok då hajar jag Hjärnan är ute på laddning idag, känns det som..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nä det tror jag inte och utav egen erfarenhet så drar den ganska exakt 20.0kWh per 100km
dem senaste 430 milen.
50% motorväg och resten stads/landsväg

Det är bra förbrukning då, inte alls illa, är det FWD du har?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det är bra förbrukning då, inte alls illa, är det FWD du har?

Japp det är FWD.
Inte illa alls då man läst så mycket på nätet innan så var jag inställd på 2,5kWh/mil
så det är en positiv överaskning.
Den längsta turen jag kört var 270km. Startade med 100% batteri.
200km var motorväg (110/120km/h) och 70km var landsväg mestadels 70km/h

När jag var hemma hade jag 23% batteri kvar. Det var nollgradit ute när jag åkte
på morgonen och ca 10C på vägen tillbaka. Inga laddstop.

/S

Permalänk
Medlem

Första längre turen med EV6 RWD:

28 mil på E4 (110/120), varav några mil genom Stockholm (70/80). 12 grader och mestadels regn.

Startade med 100% och hade 35% (15 mil uppskattat) kvar efteråt.

I 120 km/h kändes det som att batteriet dränerades snabbt, medan i 80 inte sjunka knappt alls. Adaptiv farthållare genom Stockholm var en fröjd. Hade inte det på gamla bilen.

Laddningen på Ionity gick lite långsammare än jag hoppats. Tog 50 min 35->100%. Har inte all statistik, men 112 kW var det högsta hastighet jag noterade. Gjorde några ärenden medan bilen laddade. 55 kWh kostade 172:-. Hade visserligen inte behövt ladda till 100% för att komma hem.

Allt som allt positivt överraskad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nä det tror jag inte och utav egen erfarenhet så drar den ganska exakt 20.0kWh per 100km
dem senaste 430 milen.
50% motorväg och resten stads/landsväg

Fast du kan inte jämföra den siffran de fått i sitt test med vad du fått på en helt annan sträcka och andra hastigheter osv. En Model 3 hade inte dragit 170+ Wh/km i de förutsättningarna du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast du kan inte jämföra den siffran de fått i sitt test med vad du fått på en helt annan sträcka och andra hastigheter osv. En Model 3 hade inte dragit 170+ Wh/km i de förutsättningarna du beskriver.

Han undrade om XC40's förbrukning inte Tesla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Han undrade om XC40's förbrukning inte Tesla...

Det var du som började jämföra en av dig påstådd förbrukning hos XC40 med Aftonbladets testförbrukning på Model 3. Då är det förstås rimligt att fråga sig om siffrorna är jämförbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Han undrade om XC40's förbrukning inte Tesla...

Ja, men du hävdade att fönstret var litet mellan "väldigt snål och extremt törstig" vilket det inte är för du kan inte jämföra 174 Wh/km i testet mot 200 Wh/km som du själv fått. När du får 200 Wh/km så kommer Teslan få markant mindre än 174 Wh/km i samma förhållanden.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Precis som med bränsleförbrukningen på bensin/diesel-bilar så är det viktigt att man jämför bilar under exakt samma förutsättningar för att det i huvudtaget ska bli meningsfullt.

Min Tesla model 3 Long Range har genomsnitt förbrukat 152 Wh/km under ett år sen jag köpte den. Under resan Mora/Gävle ToR så förbrukade den 135 Wh/km i påskas.

Allt beror på var du kör, hur du kör och hur temperaturen samt väglaget var när du körde.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Beamy:

Första längre turen med EV6 RWD:

28 mil på E4 (110/120), varav några mil genom Stockholm (70/80). 12 grader och mestadels regn.

Startade med 100% och hade 35% (15 mil uppskattat) kvar efteråt.

I 120 km/h kändes det som att batteriet dränerades snabbt, medan i 80 inte sjunka knappt alls. Adaptiv farthållare genom Stockholm var en fröjd. Hade inte det på gamla bilen.

Laddningen på Ionity gick lite långsammare än jag hoppats. Tog 50 min 35->100%. Har inte all statistik, men 112 kW var det högsta hastighet jag noterade. Gjorde några ärenden medan bilen laddade. 55 kWh kostade 172:-. Hade visserligen inte behövt ladda till 100% för att komma hem.

Allt som allt positivt överraskad!

För att ladda snabbare ska du in på så lång % som möjligt, gärna under 10%, sedan köra upp till max 80%. Efter det går det hur slött som helst. Min bil börjar redan trottla efter 20%.
Då hade du kanske laddat på 30 min istället, gäller ju dock att det finns laddare till att också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det var du som började jämföra en av dig påstådd förbrukning hos XC40 med Aftonbladets testförbrukning på Model 3. Då är det förstås rimligt att fråga sig om siffrorna är jämförbara.

Nej jag har inte jämfört Teslas förbrukning mot XC40. Var ser du det någonstans??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, men du hävdade att fönstret var litet mellan "väldigt snål och extremt törstig" vilket det inte är för du kan inte jämföra 174 Wh/km i testet mot 200 Wh/km som du själv fått. När du får 200 Wh/km så kommer Teslan få markant mindre än 174 Wh/km i samma förhållanden.

I inlägget du citerade förklarade jag min förbrukning då användaren undrade om det verkligen var så.
Förstår inte problemet. Nej jag har inte heller jämfört Tesla mot XC40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

I inlägget du citerade förklarade jag min förbrukning då användaren undrade om det verkligen var så.
Förstår inte problemet. Nej jag har inte heller jämfört Tesla mot XC40

Nu vet jag inte om du gör dig till för att slippa erkänna att du hade fel men du skrev nedanstående inlägg vilket är en uppenbar jämförelse mot 174 Wh/km som Teslan uppnådde. Nej, en XC40 hade förmodligen inte haft 200 Wh/km i samma test.

Skrivet av Superthug:
Skrivet av NisseG91:

snittförbrukning på 1,74 kWh – det är väldigt snålt för en elbil.

Sen säger dem flesta att XC40 är extremt törstig med sina 2kWh
Väldigt litet fönster mellan väldigt snål och extremt törstig tycker jag.
I stort set körstilen som bestämmer känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nej jag har inte jämfört Teslas förbrukning mot XC40. Var ser du det någonstans??

Hela diskussionen började med detta inlägg, författat av dig:
#19604827

Man får ha synnerligen snäv definition av jämförelse, för att inte se det och det som sedan följer i tråden för just en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu vet jag inte om du gör dig till för att slippa erkänna att du hade fel men du skrev nedanstående inlägg vilket är en uppenbar jämförelse mot 174 Wh/km som Teslan uppnådde. Nej, en XC40 hade förmodligen inte haft 200 Wh/km i samma test.

Menar du att jag hade fel i att jag tyckte det är konstigt att 174Wh/km benämns som väldigt lågt
och 200Wh/km benämns som extremt högt?

Skrivet av ztenlund:

Hela diskussionen började med detta inlägg, författat av dig:
#19604827

Man får ha synnerligen snäv definition av jämförelse, för att inte se det och det som sedan följer i tråden för just en sådan.

Du har misstolkat mitt första inlägg.

Tittar man på testerna på denna länk så är spannet på förbrukningen mellan 16,3kWh/100km och 29.2kWh/100km
Då skulle jag inte säga att 20kWh/100km är extremt högt.
Jag skulle säga medel men det är bara jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Menar du att jag hade fel i att jag tyckte det är konstigt att 174Wh/km benämns som väldigt lågt
och 200Wh/km benämns som extremt högt?

Fast var har de sagt att 200 Wh/km är extremt högt? De har väl sagt att XC40 har hög förbrukning men den har inte 200 Wh/km i det testet där 174 Wh/km är väldigt lågt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast var har de sagt att 200 Wh/km är extremt högt? De har väl sagt att XC40 har hög förbrukning men den har inte 200 Wh/km i det testet där 174 Wh/km är väldigt lågt heller.

Ja i stort sett varje XC40 test. Kolla YouTube. Jag har kollat en hel del innan jag beställde min.
Och ja jag vet att Tesla är extremt snåla och har aldrig hävdat annat även om det kanske
såg ut så där i mitt inlägg.
Men jag borde kanske markerat orden bättre så dem inte misstolkas.

Edit: Och det har väl kommit en del mjukvaruuppdateringar till XC40 som har påverkat
förbrukningen positivt så då kanske det skulle se lite annorlunda ut i samma tester idag.

Jag kollade ganska mycket ca 6 mån sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Ja i stort sett varje XC40 test. Kolla YouTube. Jag har kollat en hel del innan jag beställde min.
Och ja jag vet att Tesla är extremt snåla och har aldrig hävdat annat även om det kanske
såg ut så där i mitt inlägg.
Men jag borde kanske markerat orden bättre så dem inte misstolkas.

Edit: Och det har väl kommit en del mjukvaruuppdateringar till XC40 som har påverkat
förbrukningen positivt så då kanske det skulle se lite annorlunda ut i samma tester idag.

Jag kollade ganska mycket ca 6 mån sedan...

Har kollat massvis med tester och det finns i princip inga tester som ger 200 Wh/km i motorvägsfart vilket det handlade om i fallet med Teslan här som du faktiskt jämförde med. Till och med WLTP som är markant under motorvägsfart i genomsnitt hamnar på 189 Wh/km.

Vad som är snålt eller inte beror helt enkelt på omständigheterna, drar bilen 200 Wh/km när man kör konstant 100 km/h utan regn/snö på vägen skulle jag säga att den är väldigt törstig men drar den 200 Wh/km i 140 km/h och regn är den inte det.