Extra HDD, eller större ssd?

Permalänk
Medlem

Extra HDD, eller större ssd?

Tänkte jag skulle uppgradera grabbens Legion t530.
Den har just nu en ssd med 500gb och ett 16gb minne.
Och två tomma HDD platser
Samt en tom minnesplats.

https://upgrades-and-options.com/2021/01/lenovo-legion-t530-u...

Det jag funderar på är att köra på HDD i dom tomma facken, men är det stor skillnad på att ha spel osv på Hdd, än på ssd?
Eller räcker det med operativsystem osv på ssd?

Sen, gör det bra skillnad att utöka med ett 16gb till för datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Tänkte jag skulle uppgradera grabbens Legion t530.
Den har just nu en ssd med 500gb och ett 16gb minne.
Och två tomma HDD platser
Samt en tom minnesplats.

https://upgrades-and-options.com/2021/01/lenovo-legion-t530-u...

Det jag funderar på är att köra på HDD i dom tomma facken, men är det stor skillnad på att ha spel osv på Hdd, än på ssd?
Eller räcker det med operativsystem osv på ssd?

Sen, gör det bra skillnad att utöka med ett 16gb till för datorn?

Alltså spel som inte har några direkt laddningstider kan man ju ha på vanlig HDD men absolut kommer det vara en märkbar skillnad jämfört med en SSD. Jag personligen kör bara SSD/nVME lagring nu för tiden och skulle absolut inte kunna tänka mig vanlig HDD längre.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Alltså spel som inte har några direkt laddningstider kan man ju ha på vanlig HDD men absolut kommer det vara en märkbar skillnad jämfört med en SSD. Jag personligen kör bara SSD/nVME lagring nu för tiden och skulle absolut inte kunna tänka mig vanlig HDD längre.

// Marcus

Ja ok, så klona ssd som är på plats till en större helt enkelt, och sätta i den istället?

Vad tror du om minnes uppgradering då?
Kanske inte gör så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok, så klona ssd som är på plats till en större helt enkelt, och sätta i den istället?

Vad tror du om minnes uppgradering då?
Kanske inte gör så mycket?

Eller skaffa en 1TB SSD och behåll den andra också.
16GB tycker jag räcker so far, spelar man inte jätte krävande spel och inte i 4K så ser jag inte att 16GB tar slut direkt.
Men det börjar bli på gränsen kan man säga!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok, så klona ssd som är på plats till en större helt enkelt, och sätta i den istället?

Vad tror du om minnes uppgradering då?
Kanske inte gör så mycket?

Varför ersätta den gamla? Stoppa in fler bara.
Mer än 16GB lär inte göra någon märkbar skillnad i spel idag. Jag skulle väntat med mer minne om datorn inte används till massa annat samtidigt, t.ex. avancerad streaming och videoredigering.

Edit: Om det bara är en minnessticka i så kan det blir märkbar skillnad iom dual channel om två stickor används.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Eller skaffa en 1TB SSD och behåll den andra också.
16GB tycker jag räcker so far, spelar man inte jätte krävande spel och inte i 4K så ser jag inte att 16GB tar slut direkt.
Men det börjar bli på gränsen kan man säga!

// Marcus

Kan jag sätta en ssd på hhd platsen på nåt sätt då?
Grabben spelar ju mycket, allt i från minecraft till scrapmechanics osv osv.
Men ingen video redigering eller så.

Skrivet av nu1mlock:

Varför ersätta den gamla? Stoppa in fler bara.
Mer än 16GB lär inte göra någon märkbar skillnad i spel idag. Jag skulle väntat med mer minne om datorn inte används till massa annat samtidigt, t.ex. avancerad streaming och videoredigering.

Edit: Om det bara är en minnessticka i så kan det blir märkbar skillnad iom dual channel om två stickor används.

Fler ssd? Men jag har nog bara en ssd plats? Men som jag skriver ovan, kan man göra på annat sätt?

Ja det är bara en minnessticka i, så det var ytterligare en jag tänkte.
Så med dualchannel kanske det blir en del skillnad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Kan jag sätta en ssd på hhd platsen på nåt sätt då?
Grabben spelar ju mycket, allt i från minecraft till scrapmechanics osv osv.
Men ingen video redigering eller så.

Fler ssd? Men jag har nog bara en ssd plats? Men som jag skriver ovan, kan man göra på annat sätt?

Ja det är bara en minnessticka i, så det var ytterligare en jag tänkte.
Så med dualchannel kanske det blir en del skillnad då?

Det finns SATA SSD och det är samma anslutning till SATA SSD som till SATA HDD

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det finns SATA SSD och det är samma anslutning till SATA SSD som till SATA HDD

Ah vad bra, fick för mig att SSD hade en annan anslutning:)
Då skall jag köpa ssd istället och sätta på ”hhd platsen”, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ah vad bra, fick för mig att SSD hade en annan anslutning:)
Då skall jag köpa ssd istället och sätta på ”hhd platsen”, tack!

Det är exakt samma anslutning på hårddiskar och SATA SSD. Finns även 2.5 tum hårddiskar. Fördelen med en SSD är inte bara hastigheten utan även att den inte har några rörliga delar i sig så den drar bara några watt och blir inte varm eller är ömtålig mot stötar. Troligtvis är platserna för hårddiskarna 3.5 tum så SSDn som är 2.5 tum är "för liten" men eventuellt att du kan använda ett eller två skruvhål så den sitter iaf. Vet att väldigt många använder dubbelhäftande tejp istället och fäster den på random ställe. Dom väger väldigt lite.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Det är exakt samma anslutning på hårddiskar och SATA SSD. Finns även 2.5 tum hårddiskar. Fördelen med en SSD är inte bara hastigheten utan även att den inte har några rörliga delar i sig så den drar bara några watt och blir inte varm eller är ömtålig mot stötar. Troligtvis är platserna för hårddiskarna 3.5 tum så SSDn som är 2.5 tum är "för liten" men eventuellt att du kan använda ett eller två skruvhål så den sitter iaf. Vet att väldigt många använder dubbelhäftande tejp istället och fäster den på random ställe. Dom väger väldigt lite.

Vad bra, tack!

Permalänk
Medlem

Jag antar att jag kan köpa ett 16GB UDIMM DDR4-2666 till så blir det ”dual channel” då
För lite mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Jag antar att jag kan köpa ett 16GB UDIMM DDR4-2666 till så blir det ”dual channel” då
För lite mer prestanda.

Som ovanstående sa så lär inte mer än 16 gig ram ge någon prestandaökning som är märkvärd. Lägg hellre dom pengarna på en ännu större SSD istället. Spelen växer lavinartat i storlek!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Det jag funderar på är att köra på HDD i dom tomma facken, men är det stor skillnad på att ha spel osv på Hdd, än på ssd?

Sen, gör det bra skillnad att utöka med ett 16gb till för datorn?

Idag kostar SSD under 1 kr/GB. Ett spel ligger på 50-100 GB. D.v.s prisskillnaden mellan långsam och snabb laddning på ett enskilt spel handlar om några tior. Det måste det väl vara värt? Jag inbillar mig att grabben din sitter ganska många timmar per dag framför datorn.

Svårare att säga om det är en god idé att utöka minnet. Prestandan kommer öka, men det handlar om en ganska blygsam ökning för ganska mycket pengar. Svårt att säga utan att veta övriga komponenter. Om det handlar om en i5-8400 och ett GTX 1050 skulle jag vara tveksam till att lägga ut de hundralapparna, om det handlar om en i7-9700 och ett RTX 2070 så absolut, försök pressa ut sista prestandan med dubbla minneskanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Troligtvis är platserna för hårddiskarna 3.5 tum så SSDn som är 2.5 tum är "för liten" men eventuellt att du kan använda ett eller två skruvhål så den sitter iaf. Vet att väldigt många använder dubbelhäftande tejp istället och fäster den på random ställe. Dom väger väldigt lite.

Och annars finns ju adaptrar som tex denna:
https://www.webhallen.com/se/product/303508-ICY-BOX-IB-AC643-...
(bara ett exempel)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Som ovanstående sa så lär inte mer än 16 gig ram ge någon prestandaökning som är märkvärd. Lägg hellre dom pengarna på en ännu större SSD istället. Spelen växer lavinartat i storlek!

// Marcus

Ja ok!

Skrivet av hakro807:

Idag kostar SSD under 1 kr/GB. Ett spel ligger på 50-100 GB. D.v.s prisskillnaden mellan långsam och snabb laddning på ett enskilt spel handlar om några tior. Det måste det väl vara värt? Jag inbillar mig att grabben din sitter ganska många timmar per dag framför datorn.

Svårare att säga om det är en god idé att utöka minnet. Prestandan kommer öka, men det handlar om en ganska blygsam ökning för ganska mycket pengar. Svårt att säga utan att veta övriga komponenter. Om det handlar om en i5-8400 och ett GTX 1050 skulle jag vara tveksam till att lägga ut de hundralapparna, om det handlar om en i7-9700 och ett RTX 2070 så absolut, försök pressa ut sista prestandan med dubbla minneskanaler.

Yes det är värt snabbheten med SSD, ja han sitter en del framför datorn

Det är en i5-9400F med GTX 1660 Ti, 6 GB
Samt 16gb RAM då.
Så kanske ingen idé med att utöka RAM då, utan lägga pengarna på ssd-lagring.

Permalänk
Medlem

OM du mot alla odds skulle ångra dig och bli sugen på att få mycket lagring till liten peng så är det viktigt att det är rätt typ av mekanisk disk. Den här tex: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/sat...

Är på 7200rpm och cmr, vilket gör den relativt rapp för att ladda spel. Toshiba har den typen av disk upp till 3tb, för ca 800kr. Wd har nästan bara 5400-5900 rpm-diskar, och seagate barracuda är på 7200rpm, men de kör smr istället för cmr, vilket jag förstår ska ge långsammare write speeds.

(Jag kör själv en ssd som bootdisk för vart OS, och sedan har jag en hdd för var OS som extra lagring i huvuddatorn i sign).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ja det kanske funkar bra med en bra HDD med, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Men kör man en snurrdisk så nöje man inte med 2TB utan minst 8 TB och kanske 10 TB - på Seagate-sidan är 10 TB diskar oavsett slag 'safe' i avseende att dessa är alltid CMR-diskar medans 8 TB och nedåt är SMR-diskar om det inte är NAS-diskar eller 'pro'-diskar.

Diskar från Toshiba och Seagate har varit betydligt snabbar i datahastighet än tex. WD:s RED och på stordiskar (läs 10 TB och större) hastigheter runt 270 MB/s vid sekventiell skrivning inte ovanligt och ofta kan man skriva disken från start till slut och ändå hålla över 200 MB/s i genomsnittshastighet - hastigheten sjunker sakta förvisso ju närmare disken skriver centrum men det är aldrig som man kan se på SSD/NVMe-lagring med TLC och QLC-minne först > 500 MB/s tills 30-50 GB skrivet och sedan tvärt typiskt 80 MB/s resten av diskens storlek - om det inte får vilopaus en stund innan ny skrivning, utan snurrdisken starta på typiskt ca 270 MB/s och skrivit disken typiskt över 80% full innan den går under 200 MB/s och sista biten längst in runt 150-170 MB/s beroende hur nära centrum man låter läshuvudena gå.

Permalänk
Medlem

En annan fördel som inte tagits upp är väl att på en ssd behöver man inte defragmentera?
Eller är det en ickefråga nu för tiden med på klassisk snurrdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

En annan fördel som inte tagits upp är väl att på en ssd behöver man inte defragmentera?
Eller är det en ickefråga nu för tiden med på klassisk snurrdisk?

Det är en icke fråga enligt mig om man använder den bara för lagring

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är en icke fråga enligt mig om man använder den bara för lagring

Räknas det som lagring om man har spelen på den disken? En del laddning osv antar händer när man spelar med?
Samt tar bort och installerar nya spel osv