Samsung och TSMC flaggar för dyrare kretstillverkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Priset på grafikkort är på väg ner, så när det gäller att uppgradera får du ha is i magen.

RX 6600 har t.ex. kommit ner till 3790 kr nu. Nvidia måste följa också, går inte att sälja RTX 3050 för samma pris som RX 6600. Fortfarande inte relevant om du har ett GTX 1080, RTX 2080 eller liknande, men för de som inte redan har en dator att spela på så börjar det bli bättre. Tillgången är god nu, som i att butiker faktiskt har grejer i lager och efterfrågan har ju avtagit.

Grafikkort och spelkonsoler må ha blivit mycket dyrare än vad inflationen är på dessa år, men de har också mycket längre livslängd idag än tidigare. Det var inte många år du kunde spela på ett Voodoo 2.

Jag tycker nog inte direkt att 6600 för 3790 är världens deal, bättre än vad det varit när det inte fanns kort alls under 5000kr såklart, men fortfarande inte mer för pengarna än förr

Bra att det är på väg ner såklart, hoppas nästa generation kan driva ner lite till, men har typ gett upp hoppet. Framförallt när TSMC ökar priserna per kisel trots att de bygger kapacitet som aldrig förr, mer och dyrare, inte billigare är framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Du har rätt. Har man inget bröd är det väl bara att äta bakelser istället liksom. Vad är problemet?

Nej, men kanske köpa en processor som är en eller två generationer gammal? Lär inte hindra dig att surfa o spela spel på den liksom. Att ha senaste tekniken som hobby är ingen rättighet precis.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förespår att folk kommer bli missnöjda när Amd, Apple, Intel, Nvidia, Samsung etc släpper deras nästa flaggskepp på att priserna är så höga.

Och orsaken är att vår låga krona ihop med hög inflation gör att våra betalmedel som tappar värde.

*edit*
Snart är det val. politiker kommer säga typ precis alla ska få 5% mer lön, ersättning, betalt för det de producerar osv. Alla blir så himla glada, för vi får 5% mer pengar att spendera på saker som kostar 5% mer.

Hellre det än inget och 5% högre priser. Vilket är troligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Knyppling

Glöm det. Har du sett vad knypplar går för på Tradera?

Det finns bara två tillverkare av knypplar, en i Shanghai och en i Kiev (fanns en tredje men de la ner efter att fabriken brann upp i samband med en översvämning). Marknaden är helt barskrapad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker nog inte direkt att 6600 för 3790 är världens deal, bättre än vad det varit när det inte fanns kort alls under 5000kr såklart, men fortfarande inte mer för pengarna än förr

Bra att det är på väg ner såklart, hoppas nästa generation kan driva ner lite till, men har typ gett upp hoppet. Framförallt när TSMC ökar priserna per kisel trots att de bygger kapacitet som aldrig förr, mer och dyrare, inte billigare är framtiden

Fast priset har ju inget med tillverkningskostnaden att göra i det här fallet, någon har bara stoppat allt i fickan. Antyder att detta bara är början för vad ska tillverkare/dist/butik göra med tusentals RTX 3050 som är prissatta högre än RX 6600? Till slut måste de dumpa de. Det enda TSMC lär tillverka på ett grafikkort är grafikprocessorn, Navi 23 är 237 mm² och R350 (Radeon 9700-9800 anno 2002) var 218 mm². Klart de kan ta mer för de stora kretsarna, men grafikkorten är på väg ner till MSRP.

Att du inte får någon ordentlig uppgradering har mer med teknikutvecklingen att göra än priset. Gör något så enkelt som att titta på Sweclockers prestandaindex på 1080, från ett GTX 1070 Ti måste du upp till RTX 3070 för någon ordentlig prestandahöjning. Förr kunde du helt enkelt vänta dig större ökning på 2 år än på 5 år idag – jämför t.ex. GeForce 4 mot GeForce 6800.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Som konsument skall man minnas att Apple, AMD, intel, Nvidia, Samsung och alla de företagen har full frihet att själva välja om de vill ha äckligt hög eller bara jättehög vinstmarginal på det de säljer, så när de står och skyller på TSMC sen så säger de egentligen "Sorry kunder som ger oss mat på bordet, men vi ville inte nagga vår fina vinstmarginal i kanten så den här smällen får ni ta istället, igen."

Sålänge någon är villig att betala är det inte för högt pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det är alltså dina och mina fiat-pengar som kraftigt förlorat (och förlorar) sitt värde p.g.a. att regeringar världen över spenderat enorma belopp på att bl.a. försöka täcka upp för de ekonomiska skadeverkningarna i samband med C19-nedstängningarna, pengar som skapats ur tomma intet och därför halverar värdet på varje krona de 'kompletterar' i den totala penningmängden.

Det flertalet västländer håller på med nu är olika former av damage control för att rikta bort uppmärksamheten från att inflationen är långt högre än officiella siffror, vilket inte är så konstigt när t.ex. mängden USD ökade med 40% inom loppet av ett år.

Vi har bara sett början på den ekonomiska krisen, och dyrare grafikkort och/eller "övervinster" hos GPU-tillverkarna är verkligen det minsta jag oroar mig över.

Det är inte riktigt sant att totala mängden USD ökade med 40%. Men ja, mängden har ökat väldigt mycket. Du kanske tittat på M1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast priset har ju inget med tillverkningskostnaden att göra i det här fallet, någon har bara stoppat allt i fickan. Antyder att detta bara är början för vad ska tillverkare/dist/butik göra med tusentals RTX 3050 som är prissatta högre än RX 6600? Till slut måste de dumpa de. Det enda TSMC lär tillverka på ett grafikkort är grafikprocessorn, Navi 23 är 237 mm² och R350 (Radeon 9700-9800 anno 2002) var 218 mm². Klart de kan ta mer för de stora kretsarna, men grafikkorten är på väg ner till MSRP.

Att du inte får någon ordentlig uppgradering har mer med teknikutvecklingen att göra än priset. Gör något så enkelt som att titta på Sweclockers prestandaindex på 1080, från ett GTX 1070 Ti måste du upp till RTX 3070 för någon ordentlig prestandahöjning. Förr kunde du helt enkelt vänta dig större ökning på 2 år än på 5 år idag – jämför t.ex. GeForce 4 mot GeForce 6800.

Är inne på samma linje, elektronikindustrin håller långsamt på att krokna pga snabbt ökande kostnader. För att ändå leva upp till förväntningar och behålla intresse måste man öka priserna, men det finns en gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Är inne på samma linje, elektronikindustrin håller långsamt på att krokna pga snabbt ökande kostnader. För att ändå leva upp till förväntningar och bejålla intresse måste man öka priserna, men det finns en gräns.

Det är ju inte bara spelare som är målgruppen längre. Monsterkretsarna kommer leva även om spelarna inte köper de, sen är det ju som sagt inte som tidigare – idag behöver du inte senaste värstingkortet för att köra senaste värstingspelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Låter allt mer som att prisuppgångarna är här för att stanna. Alternativa hobbyer, någon?

Scalping

Permalänk
Medlem

Försöker få ett hum om vad nästa generations grafikkort kommer att kosta men det är fan inte lätt att bedöma. Blir det 20k för 4080? Sen ryktena om att korten kommer att dra massor med Watt gör att man eventuellt måste betala för en 1200W PSU vilket inte är skoj.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tror vi får se 4060 för 9000
4070 för 11000
4080 för 13000

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av finicalz:

Tror vi får se 4060 för 9000
4070 för 11000
4080 för 13000

4080 under 15k känns för billigt

Permalänk
Medlem

Om det leder till bättre villkor för arbetarna så betalar jag mer än gärna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Får be om rejäl löneökning snart allt blir dyrare

Därför man fick 380kr före skatt i höjning iår

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Därför man fick 380kr före skatt i höjning iår

Jäklar, måste vara svårt att ens göra av med alla dessa extrapengar varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jäklar, måste vara svårt att ens göra av med alla dessa extrapengar varje månad.

oja, vet inte vilket hål man ska stoppa dom i för det fyller inte upp något.
Vet en kollega som fick 95kr före skatt i höjning. så vården är ett drömyrke tydligen om man ska jaga pengar.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Nej men vad trevligt...👎

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4080 under 15k känns för billigt

oavsett om det är ironi eller inte, men sådan inställning och uttalande visar tyvärr att tillverkarna har tvingat oss till att vänja oss med dessa löjligt höga priser. oroväckande.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

oavsett om det är ironi eller inte, men sådan inställning och uttalande visar tyvärr att tillverkarna har tvingat oss till att vänja oss med dessa löjligt höga priser. oroväckande.

Finns ingen poäng med att sänka priserna när de levererar minst lika många kort som förr trots dubblerade snittpriser, och alla komponenter och chip har ökat allvarligt i pris sen pandemin började...

Att hoppas på en återgång är för mig otänkbart

Håller med om att det är hemskt, men när alla fortsätter betala är det bara att acceptera nya läget tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju inte bara spelare som är målgruppen längre. Monsterkretsarna kommer leva även om spelarna inte köper de, sen är det ju som sagt inte som tidigare – idag behöver du inte senaste värstingkortet för att köra senaste värstingspelet.

Om det är sant, varför diskuterar vi överhuvudtaget detta här på Sweclockers?

För egen del kör jag ms flight simulator och VR och ska jag vara ärlig räcker inte ens 3090 så hoppas rätt mycket på 40xx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Om det är sant, varför diskuterar vi överhuvudtaget detta här på Sweclockers?

För egen del kör jag ms flight simulator och VR och ska jag vara ärlig räcker inte ens 3090 så hoppas rätt mycket på 40xx.

Det är ju en applikation där du aldrig haft vettig prestanda. Där spelar nog inte köpbegär och status in lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju en applikation där du aldrig haft vettig prestanda. Där spelar nog inte köpbegär och status in lika mycket.

Vet inte om det var intresset för flygsimulator eller hårdvara som kom först för min del...

Så om hygglig hårdvara räcker för nästan alla spel, vad som återstår som skäl för oss är alltså enbart köpbegär och status?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Vet inte om det var intresset för flygsimulator eller hårdvara som kom först för min del...

Så om hygglig hårdvara räcker för nästan alla spel, vad som återstår som skäl för oss är alltså enbart köpbegär och status?

Det jag syftade på i tidigare inlägg är det jag syftade på. Tidigare kunde du ha ett 2-3 år gammalt grafikkort och inte ens kunna starta det senaste spelet ibland, och ofta för låg prestanda för att ens köra med nedskruvade inställningar.

GTX 1080 är från maj 2016, alltså 6 år gammalt och du kan köra ditt Microsoft Flight Simulator på den utan större problem. Är enda sättet att dra ifrån GTX 1080's 314 mm² krets ordentligt att göra en 628,4 mm² krets så kommer det dra ifrån på priset och inte längre ha samma målgrupp. Tidigare kunde de öka prestandan utan att göra större kretsar.

Har du inte greppat att de riktas till andra målgrupper så blir det såklart konstigt, om du köpte GTX 1080 2016 så kanske det du ska köpa idag är RTX 3070 Ti, köper du högre köper du en helt annan klass. Värstingkorten idag har också andra användningsområden än spel och simulatorer så du kanske får acceptera att inte vara värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det jag syftade på i tidigare inlägg är det jag syftade på. Tidigare kunde du ha ett 2-3 år gammalt grafikkort och inte ens kunna starta det senaste spelet ibland, och ofta för låg prestanda för att ens köra med nedskruvade inställningar.

GTX 1080 är från maj 2016, alltså 6 år gammalt och du kan köra ditt Microsoft Flight Simulator på den utan större problem. Är enda sättet att dra ifrån GTX 1080's 314 mm² krets ordentligt att göra en 628,4 mm² krets så kommer det dra ifrån på priset och inte längre ha samma målgrupp. Tidigare kunde de öka prestandan utan att göra större kretsar.

Har du inte greppat att de riktas till andra målgrupper så blir det såklart konstigt, om du köpte GTX 1080 2016 så kanske det du ska köpa idag är RTX 3070 Ti, köper du högre köper du en helt annan klass. Värstingkorten idag har också andra användningsområden än spel och simulatorer så du kanske får acceptera att inte vara värst.

Jag har inte ifrågasatt vad Du skriver, snarare vill jag få bekräftat min slutsats som är baserat på vad Du skriver.

Det skulle vara rätt besvärande om en ny nod för tillverkning inte skulle ge signifikant prestandaökning per ytenhet kisel då antalet transistorer eller grindar per ytenhet har ökat rätt rejält. Så där finns säkert en prestandaökning per ytenhet men monsterchippen tillverkas eftersom, som Du säger, där nu finns en (annan) marknad även om kostnaden skjuter i höjden.

1080: 16nm FF 314mm2 7.2BT 23MT/mm2
2080: 12nm FF 545mm2 13.6BT 25MT/mm2
3080: 7nm FF 628mm2 28.3BT 45MT/mm2

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Jag har inte ifrågasatt vad Du skriver, snarare vill jag få bekräftat min slutsats som är baserat på vad Du skriver.

Det skulle vara rätt besvärande om en ny nod för tillverkning inte skulle ge signifikant prestandaökning per ytenhet kisel då antalet transistorer eller grindar per ytenhet har ökat rätt rejält. Så där finns säkert en prestandaökning per ytenhet men monsterchippen tillverkas eftersom, som Du säger, där nu finns en (annan) marknad även om kostnaden skjuter i höjden.

1080: 16nm FF 314mm2 7.2BT 23MT/mm2
2080: 12nm FF 545mm2 13.6BT 25MT/mm2
3080: 7nm FF 628mm2 28.3BT 45MT/mm2

Du får nog förtydliga vad du vill säga.

Det går inte att jämföra 3080 och 2080 rakt av med 1080 då lanseringspriset (för de första) är högre. Kretsen i ett 3080 är den samma som den i ett 3090 Ti innan delar stängs ner.

Det finns en god prestandaförbättring där och rå prestanda har ökat med kanske 50 % och ofta mer i spel för jämförbart pris (MSRP) och kretsstorlek på sådär 6 år, men programvaran tar knappast nytta av alla nya funktioner som förr som då gjorde att det i princip inte gick att ha kvar ett grafikkort som är några år gammalt. Självklart blir det inte samma behov, det är ju inte för att spela senaste spelen som det sticker iväg idag.

Skillnaden i rå prestanda mellan R350 (lanserad 2003) som jag tog upp tidigare och RV770 (2008) är att den senare är brutalt mycket större än tidigare exempel. Runt den tiden kunde du se mer än dubbla kraften på ~2 år.

Någon som köper ett Nvidia A40 gör det inte för status, eller för att de rädd om plånboken.

Permalänk
Medlem

Företagen gör sig själva en otjänst

Skrivet av AudioBase:

Tror man får tänka om här, xx60 korten kostar idag ca 5000kr, det är alltså den nya toppen.

Så jag skulle säga att det nya läget (på ett ungefär) är, om man går efter prissättning:

GTX 1650: Lågbudget
GTX 1660: Mellan
RTX 3050: Högbudget
RTX 3060: Toppkort
RTX 3060 Ti: Allra bästa kortet för vanliga privatpersoner / gamers
RTX 3070 / 3080 / 3090: Företags och entusiast-kort

Kollar man på Steam hårdvaruspecifikationer (vilken hårdvara flest gamers använder) så ligger GTX 1060, GTX 1650 och GTX 1050 Ti på toppen, alltså kort som är "skit" jämfört med t.ex. RTX 3060.

Folk har i största allmänhet inte råd / vilja att lägga fantasisummor på grafikkort, så detta betyder egentligen bara att eftersom fler nu kommer köpa långsammare och billigare GPUer så får spelutvecklarna anpassa sina spel efter marknaden och fokusera mer på att spelen flyter på bra på långsammare GPUer, t.ex. genom mindre avancerad grafik och / eller bättre optimering.

Tråkigt för grafikutvecklingen, ja, men det är tyvärr verkligheten. Huvudsaken att spelen är roliga.

Jag kan hålla med dig helt och hållet. Extrem tråkig utveckling har det blivit på grafikkorts utveckling med att priser är på extrem nivåer, efterfrågan är extrem hög och kvantiten som efterfrågas kan inte levereras till kunderna. Speciellt till oss Gamers. Vilket också medför att de spelen och alla studio är de som har drivit marknaden för grafik och prestanda dator framåt, är nu de som bromsar denna utveckling. Istället för att diskutera hur väl spelen fungerar i 4k är det mer fokus på 1080p vilket de flesta fortfarande spelar sina spel i. TV branschen som var den bransch som låg efter i utveckling, speciellt i Europa för 10 års sen, har nu gått förbi. Även att det är inte äkta 4K som vi kan streama, så kan TVn ta emot signalen, till och med i 8k.

Vilka grafikkort tillsammans med CPU har prestandan att leverera 100fps på alla tillgängliga spel i 4K? Vakna nu säger jag till alla i branschen och väck mig när ni kan leverera 100fps/4K i samtliga spel. Hur svårt kan det vara, när vi sända en Tesla ut i rymden.

Dyslexi
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får nog förtydliga vad du vill säga.

Det går inte att jämföra 3080 och 2080 rakt av med 1080 då lanseringspriset (för de första) är högre. Kretsen i ett 3080 är den samma som den i ett 3090 Ti innan delar stängs ner.

Lanseringspriset var dock drygt 7500 kr för GTX 1080 FE, och även de nominellt billigare tredjepartskorten startade på 7000 kr under hösten 2016. Sen får man ju ta med att kretsarna som användes för GTX 1080 (GP104) och RTX 2080 (TU104) motsvarar samma nivå som RTX 3070, så ett RTX 3080 var ju betydligt billigare än sina föregångare när det såldes för 7825 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lanseringspriset var dock drygt 7500 kr för GTX 1080 FE, och även de nominellt billigare tredjepartskorten startade på 7000 kr under hösten 2016. Sen får man ju ta med att kretsarna som användes för GTX 1080 (GP104) och RTX 2080 (TU104) motsvarar samma nivå som RTX 3070, så ett RTX 3080 var ju betydligt billigare än sina föregångare när det såldes för 7825 kr.

Var inte bara 7825 kr ett riktpris som inte fanns i butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lanseringspriset var dock drygt 7500 kr för GTX 1080 FE, och även de nominellt billigare tredjepartskorten startade på 7000 kr under hösten 2016. Sen får man ju ta med att kretsarna som användes för GTX 1080 (GP104) och RTX 2080 (TU104) motsvarar samma nivå som RTX 3070, så ett RTX 3080 var ju betydligt billigare än sina föregångare när det såldes för 7825 kr.

Har du faktiskt sett priset 7825:- på en lagerförd vara? Svårt att säga att det priset existerade på riktigt