Skruvmejsel till SATA SSD!!

Permalänk

Skruvmejsel till SATA SSD!!

Hej!

Tänkte kolla om det finns någon i Eskilstuna som har en skruvmejsel till såna här skruvar? Jag har inget hemma och blir för sent att köpa då jag ska sälja dessa sen. Vad heter skruvmejseln? Behöver få bort SSD ur chassit!

Tänkte om jag kan åka förbi att hämta i Eskilstuna. Vore så himla tacksam!

https://ibb.co/XkZtDRd

Kan bjuda på nån cola eller nåt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Hej!

Tänkte kolla om det finns någon i Eskilstuna som har en skruvmejsel till såna här skruvar? Jag har inget hemma och blir för sent att köpa då jag ska sälja dessa sen. Vad heter skruvmejseln? Behöver få bort SSD ur chassit!

Tänkte om jag kan åka förbi att hämta i Eskilstuna. Vore så himla tacksam!

https://ibb.co/XkZtDRd

Kan buda på nån cola eller nåt haha

De heter torx security, finns i de flesta bits-set,
Men kan också klaras med rätt dimension av vanlig plattmejsel

Platt mejsel enligt orange

Permalänk
Medlem

De skruvarna håller ju ihopa ssd'n i sig. Kolla på andra sidan plåten där den sitter så ser du skruvarna för att lossa hela ssd'n

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du lossa ssdn från chassit eller öppna den ? Ssdn borde vara fastsatt med skruvar med pozidriveskalle "stjärnskruv"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skruva loss ssd från andra sidan plåten. Med den skruven öppnar du enbart ssd:n

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av Trött:

De skruvarna håller ju ihopa ssd'n i sig. Kolla på andra sidan plåten där den sitter så ser du skruvarna för att lossa hela ssd'n

Skrivet av mrqaffe:

Ska du lossa ssdn från chassit eller öppna den ? Ssdn borde vara fastsatt med skruvar med pozidriveskalle "stjärnskruv"

Skrivet av hölmiz:

Skruva loss ssd från andra sidan plåten. Med den skruven öppnar du enbart ssd:n

Jo jag vet att man skruvarna håller ihop ssd,. Jag vill helst inte öppna moderkortet för att kolla bakom plåten. Är rädd för att ta sönder nåt. Tror ni det finns på Biltema?

Jag vill skriva ut den ur plåten/chassit. Ska sälja den

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Jo jag vet att man skruvarna håller ihop ssd,. Jag vill helst inte öppna moderkortet för att kolla bakom plåten. Är rädd för att ta sönder nåt. Tror ni det finns på Biltema?

Jag vill skriva ut den ur plåten/chassit. Ska sälja den

Men i så fall vill du väl inte öppna den utan ta loss den? Precis som folk säger, alltså...

För tydlighets skull, att öppna SSDn kommer leda till att du kommer åt något i stil med detta:

Den kommer ju fortfarande sitta fast...

Och att någon varit inne och petat inuti den, inklusive trasigt "warranty void"-klistermärke kommer ju inte en köpare bli gladare av.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rareixarna:

Jo jag vet att man skruvarna håller ihop ssd,. Jag vill helst inte öppna moderkortet för att kolla bakom plåten. Är rädd för att ta sönder nåt. Tror ni det finns på Biltema?

Jag vill skriva ut den ur plåten/chassit. Ska sälja den

Du kan inte lossa den med de skruvarna du visar på bilden eller nått som finns bakom den plåten, du kommer år kretskortet för ssdn.

Biltema har säkerhetsbits https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bi...
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi?

I mitt chassi så skruvar man först fast SSDn i en metallplatta, och sedan den metallplattan i chassit. Man behöver inte plocka loss moderkortet utan man behöver bara skruva loss plattan först, sedan SSDn.

Du bör inte ge dig på den säkerhetstorxen, den är en specialtorx just för att man inte ska öppna den av misstag som du håller på att göra nu.

Permalänk
Medlem

Tryck SSDn antingen upp eller ner så bör den lossa från plåten. Alternativt finns en liten plast tab på toppen av SSDn du måste lyfta lite på först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Vad har du för chassi?

I mitt chassi så skruvar man först fast SSDn i en metallplatta, och sedan den metallplattan i chassit. Man behöver inte plocka loss moderkortet utan man behöver bara skruva loss plattan först, sedan SSDn.

Du bör inte ge dig på den säkerhetstorxen, den är en specialtorx just för att man inte ska öppna den av misstag som du håller på att göra nu.

Finns tyvärr chassin som inte har den konstruktionen, utan du sätter fast SSDn och sedan moderkortet. Och för att lossa SSDn så måste man montera bort moderkortet...

Edit: ser lite ut som om SSDn sitter bakom moderkortet men jag verkar kunna ana mig till att den sitter på en platta, exakt som du säger.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Är du säker på att den är skruvad i bakplåten....Den ser ut att sitta snett ut....inte så att den sitter med dubbelhäftande tejp? Känner du om du försöker vrida lite på den om den sitter helt stumt eller inte

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Herregud vad dom jag är, plåten hade en skruv som jg kunde skruva bort med handen. Sen fanns större skruvar som funkade med en skruvmejsel.

TACK ALLIHOPA NI ÄR BÄST❤️