Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Problemet som sådant är föga unikt för Toyota. Om det i verkligheten är värre återstår väl att se. Skrivningen om "andra modeller" avser rimligen inte en kommentar om konkurrenter, utan mer troligt relativt den framhjusldrivna varianten eftersom det står AWD. Varför det sedan är så är kanske en bra fråga.

Att kalla något som Toyota själva skriver för "avslöjande" får sägas att vara att tänja rätt mycket på vad som kan betraktas som ett journalistiskt avslöjande... Särskilt som man refererar till att några på Reddit tydligen är läskunniga.

Visst är "avslöjande" lite av en typisk click-bait som media brukar köra med. Absolut.

Men det tar inte bort det faktum att Toyota och en del andra asiatiska tillverkare inte kanske byggt elbilar som passar för den nordiska marknaden. Här verkar ju amerikanska och europeiska tillverkare generellt hanterat elbilstekniken bättre.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är imponerad av Hyundai Ioniq 5 som tycks ha över 40-45 mils räckvidd. Får nog lov att säga att Hyundai över lag imponerat på mig sedan deras I-serie, den mest problemfria bil jag någonsin ägt är en liten I10 från 2010 De hävdar själva 256 miles men enligt någon som testat den i "verkligheten" fick den att rulla i 270 miles kontinuerligt.

Hade jag varit på jakt efter en ny bil OCH haft möjlighet att ladda (dvs inte bo i lägenhet) skulle den definitivt vara ett av toppalternativen \m/

Men innan det är aktuellt för mig att börja kika på något sådant kanske man redan kan ladda bilen medan man kör via vägbanan

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så länge som det inte blir fullt så är det inget problem, men som jag ser det så kommer risken att det kan bli fullt öka extremt om Tesla öppnar upp för alla. Blir det laddköer så kommer jag överväga att gå tillbaka till fossilbil igen. Står inte ut med sådant köande.

jag ser en klar risk med det.

Men om du inte ser att det är något problem med kapaciteten i dag (utan att ni kan använda SuC); varför propagerar du då så mycket för att Tesla skall öppna upp SuC?

Fick aldrig svar på den frågan av dig.

Du gör lite som politiker som är obekväma med frågor, och undviker att svara genom att ställa motfrågor. Klassiskt undvikandeknep, men lätt att genomskåda tyärr.

Det här är ju en helt egoistisk känsla och även om jag förstår den så tycker jag det är mycket märkligt. Att alla elbilar ska ha tillgång till alla laddare är såklart jättebra för elbilens utveckling. Det är knappast någon hemlighet att Tesla SuC finns på fler ställen i landet än t.ex. Ionity och det är det jag skulle kalla för den stora vinsten, tillgänglighet.

Samtidigt är Tesla SuC dyrare än Ionity om man har fått erbjudande från sin biltillverkare, vilket rätt många märken har. Jag tror att Ionity fortfarande kommer vara förstavalet hos dom flesta.

Sen har vi det här med storhelger. Det är i princip då det är köer, i vardagen är det ju inte köer ens hos Ionity, så hos Tesla måste det vara i helt dött. Har förstått att du åker en del i jobbet och ibland laddar på SuC, är väl knappast något problem? Jag har gjort flera resor med icke-Tesla och det är sällan kö.

Man kan ju då dra det välkända kortet som vi elbilister gärna drar. Ska man köpa en bil för 98% av sina resor eller ska man köpa en bil för dom sista 2%, alltså dom dagar när man åker upp till fjällen under påseken etc.

Sen får man kanske konstatera också att Tesla inte längre klarar sig på enbart sina egna kunder. Jan-apr i år har det registrerats 25 135 elbilar varav 3 142st är Tesla M3 och MY. Det är dryga 20 000 potentiella kunder som skulle kunna ladda på deras laddstolpar. Jämfört med 2019, då det registrerades 15 595 elbilar under hela året, varav 6 199 var Teslas så fanns det mindre anledning att bry sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det håller jag med om helt. Gratisladdning är bara dumt och förstör för oss som vill ladda.

Oftast många Taxibilar som blockar tex. laddarna på Lidl har jag sett.

Tycker däremot att det var lite konstigt att du ville hänga ut Teslaförare specifikt, då jag själv inte sett att de sticker ut emot andra elbilsmärken. Det är ju trots allt Tesla som är en av de som hållit på att sälja elbilar längst, och de är ju en av de största på just elbilar.

Så länge som det inte blir fullt så är det inget problem, men som jag ser det så kommer risken att det kan bli fullt öka extremt om Tesla öppnar upp för alla. Blir det laddköer så kommer jag överväga att gå tillbaka till fossilbil igen. Står inte ut med sådant köande.

jag ser en klar risk med det.

Men om du inte ser att det är något problem med kapaciteten i dag (utan att ni kan använda SuC); varför propagerar du då så mycket för att Tesla skall öppna upp SuC?

Fick aldrig svar på den frågan av dig.

Du gör lite som politiker som är obekväma med frågor, och undviker att svara genom att ställa motfrågor. Klassiskt undvikandeknep, men lätt att genomskåda tyärr.

Jag har ägt en elbil sen 12 november 2021 så än har jag inte haft behov av någon laddare publikt, vare sig Tesla's eller de andras. Jag är mest nyfiken på varför Teslaägare slår på stora trumman och ser, vad du själv nämner, en risk som ökar extremt för köer. Får man möjligheten att ladda på fler ställen, välja var man kan stanna, när man väl är ute på resa så är det bra, håller du med mig? Alla vill ju ha så mkt valmöjlighet som möjligt, inte sant?

Låt mig fråga, hur många gånger har du behövt stå i kö på Teslas SuC när du ska ladda?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det håller jag med om helt. Gratisladdning är bara dumt och förstör för oss som vill ladda.

Oftast många Taxibilar som blockar tex. laddarna på Lidl har jag sett.

Tycker däremot att det var lite konstigt att du ville hänga ut Teslaförare specifikt, då jag själv inte sett att de sticker ut emot andra elbilsmärken. Det är ju trots allt Tesla som är en av de som hållit på att sälja elbilar längst, och de är ju en av de största på just elbilar.

Så länge som det inte blir fullt så är det inget problem, men som jag ser det så kommer risken att det kan bli fullt öka extremt om Tesla öppnar upp för alla. Blir det laddköer så kommer jag överväga att gå tillbaka till fossilbil igen. Står inte ut med sådant köande.

jag ser en klar risk med det.

Men om du inte ser att det är något problem med kapaciteten i dag (utan att ni kan använda SuC); varför propagerar du då så mycket för att Tesla skall öppna upp SuC?

Fick aldrig svar på den frågan av dig.

Du gör lite som politiker som är obekväma med frågor, och undviker att svara genom att ställa motfrågor. Klassiskt undvikandeknep, men lätt att genomskåda tyärr.

Är dom enda jag har sett vid den laddaren som folket sitter kvar i bilen när det var någon annan typ av bil så sitter dom inte kvar i bilen. Kan väl säga det med att dom ser inte ut som en infödd svensk i hyn dom som sitter och väntar.

Men bästa sättet att lösa det är att dom börjar ta betalt även för dom laddarna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Visst är "avslöjande" lite av en typisk click-bait som media brukar köra med. Absolut.

Men det tar inte bort det faktum att Toyota och en del andra asiatiska tillverkare inte kanske byggt elbilar som passar för den nordiska marknaden. Här verkar ju amerikanska och europeiska tillverkare generellt hanterat elbilstekniken bättre.

Jag tycker man bör avvakta tills recensionerna finns och bilen är släppt så man vet om bilen har batterivärmning/kylning.

Just nu är det spekulationer och inget annat.

Det är väl kännt att alla elbilar laddar saktare vid låg temperatur.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag har ägt en elbil sen 12 november 2021 så än har jag inte haft behov av någon laddare publikt, vare sig Tesla's eller de andras.

Men ändå så påstår du att det inte behövs fler laddpunkter?

Får det inte riktigt att gå i hop rent logiskt med vad du påstår.

Skrivet av SiD:

Låt mig fråga, hur många gånger har du behövt stå i kö på Teslas SuC när du ska ladda?

Aldrig. Och det är exakt så jag vill ha det. Kommer det ändras när/om/hur SuC öppnas upp, så är jag beredd att sälja min Tesla och gå tillbaka till en fossilbil.

Skrivet av vinylens:

Är dom enda jag har sett vid den laddaren som folket sitter kvar i bilen när det var någon annan typ av bil så sitter dom inte kvar i bilen. Kan väl säga det med att dom ser inte ut som en infödd svensk i hyn dom som sitter och väntar.

Men bästa sättet att lösa det är att dom börjar ta betalt även för dom laddarna.

Håller med 100%. Gratis är enbart dåligt i detta sammanhanget.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Att alla elbilar ska ha tillgång till alla laddare är såklart jättebra för elbilens utveckling.

Hade det inte varit för Teslas egna SuC, så hade vi högst troligen inte haft Tesla, och hade vi inte haft Tesla så hade elbilens utveckling varit mycket sämre/långsammare.

Skrivet av Chippen2188:

Samtidigt är Tesla SuC dyrare än Ionity om man har fått erbjudande från sin biltillverkare, vilket rätt många märken har. Jag tror att Ionity fortfarande kommer vara förstavalet hos dom flesta.

Samtidigt får man betala för upptid, kvalitet och service. På Tesla SuC har du en upptid på ca 99,96%. Det är troligen branschledande.

Tyvärr publicerar Ionity inte sina siffror, men så många trasiga och krånglande laddare - inte minst från dina egna filmer som du gjort (och många andra som Björn Nyland).

För mig som reser i tjänsten, så har jag inte tid/råd med upptagna eller krånglande trasiga laddpunkter.

Så jag tar hellre några kronor till per kWh för att ha fungerade laddare.

Eftersom jag laddar hemma till 90-95% så spelar det ingen större roll ekonomiskt om det är lite dyrare 5-10% av tiden. Det är dyrare för mig om jag vid just de tillfällen inte kommer fram i tid.

Skrivet av Chippen2188:

Sen har vi det här med storhelger. Det är i princip då det är köer, i vardagen är det ju inte köer ens hos Ionity, så hos Tesla måste det vara i helt dött. Har förstått att du åker en del i jobbet och ibland laddar på SuC, är väl knappast något problem? Jag har gjort flera resor med icke-Tesla och det är sällan kö.

Det är inget problem med SuC i dag, men jag är rädd för att det just kan bli det när de öppnar upp.

Är jättenöjd att resa med elbil i dag, men blir det stökigt i framtiden så kommer jag inte bli nöjd.

Gällande köer på Ionity så är här ett exempel från Rygge i höstas, på en vardag under vägen hem från Oslo.

6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats. Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Men ändå så påstår du att det inte behövs fler laddpunkter?

Får det inte riktigt att gå i hop rent logiskt med vad du påstår.

Aldrig. Och det är exakt så jag vill ha det. Kommer det ändras när/om/hur SuC öppnas upp, så är jag beredd att sälja min Tesla och gå tillbaka till en fossilbil.

Håller med 100%. Gratis är enbart dåligt i detta sammanhanget.

Det BEHÖVS fler laddpunkter för att fler än Teslaåkarna ska ha bättre möjlighet att välja var man vill/kan stanna för att underlätta sin resa med elbil. Du svarar även inte på dessa frågor:

Får man möjligheten att ladda på fler ställen, välja var man kan stanna, när man väl är ute på resa så är det bra, håller du med mig? Alla vill ju ha så mkt valmöjlighet som möjligt, inte sant?

Skrivet av martinot:

Hade det inte varit för Teslas egna SuC, så hade vi högst troligen inte haft Tesla, och hade vi inte haft Tesla så hade elbilens utveckling varit mycket sämre/långsammare.

Samtidigt får man betala för upptid, kvalitet och service. På Tesla SuC har du en upptid på ca 99,96%. Det är troligen branschledande.

Tyvärr publicerar Ionity inte sina siffror, men så många trasiga och krånglande laddare - inte minst från dina egna filmer som du gjort (och många andra som Björn Nyland).

För mig som reser i tjänsten, så har jag inte tid/råd med upptagna eller krånglande trasiga laddpunkter.

Så jag tar hellre några kronor till per kWh för att ha fungerade laddare.

Eftersom jag laddar hemma till 90-95% så spelar det ingen större roll ekonomiskt om det är lite dyrare 5-10% av tiden. Det är dyrare för mig om jag vid just de tillfällen inte kommer fram i tid.

Det är inget problem med SuC i dag, men jag är rädd för att det just kan bli det när de öppnar upp.

Är jättenöjd att resa med elbil i dag, men blir det stökigt i framtiden så kommer jag inte bli nöjd.

Gällande köer på Ionity så är här ett exempel från Rygge i höstas, på en vardag under vägen hem från Oslo.

6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats. Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.

https://i.imgur.com/Z52YmUm.jpg?1

https://i.imgur.com/eVU0v8W.jpg?1

https://i.imgur.com/pByqQba.jpg?1

Din föraning om att det skulle bli fullt på Tesla så fort andra märken släpps på haltar då du själv skriver att det är 3-4 bilar på kö på ionity medans det finns 13-15 lediga på Tesla. Skulle de köande på ionity ta dem så är det ändå 9-11 lediga, vad är då problemet? För att använda ditt eget exempel ovan.

Kan tycka att det blir lite som barn i sandlådan att det här är minsann min leksak och ingen annan får använda den. Sen när fröken (Elon) säger att så kan det visst bli, då ska man minsann inte leka i sandlådan längre.

Skrivet av martinot:

Eftersom jag laddar hemma till 90-95% så spelar det ingen större roll ekonomiskt om det är lite dyrare 5-10% av tiden. Det är dyrare för mig om jag vid just de tillfällen inte kommer fram i tid.

Så källan till oro och planer på att byta bil är dina 5-10% av laddning som kommer innebära risk för kö?

För att använda dina ord: Får det inte riktigt att gå i hop rent logiskt med vad du påstår.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hade det inte varit för Teslas egna SuC, så hade vi högst troligen inte haft Tesla, och hade vi inte haft Tesla så hade elbilens utveckling varit mycket sämre/långsammare.

Samtidigt får man betala för upptid, kvalitet och service. På Tesla SuC har du en upptid på ca 99,96%. Det är troligen branschledande.

Tyvärr publicerar Ionity inte sina siffror, men så många trasiga och krånglande laddare - inte minst från dina egna filmer som du gjort (och många andra som Björn Nyland).

För mig som reser i tjänsten, så har jag inte tid/råd med upptagna eller krånglande trasiga laddpunkter.

Så jag tar hellre några kronor till per kWh för att ha fungerade laddare.

Eftersom jag laddar hemma till 90-95% så spelar det ingen större roll ekonomiskt om det är lite dyrare 5-10% av tiden. Det är dyrare för mig om jag vid just de tillfällen inte kommer fram i tid.

Det är inget problem med SuC i dag, men jag är rädd för att det just kan bli det när de öppnar upp.

Är jättenöjd att resa med elbil i dag, men blir det stökigt i framtiden så kommer jag inte bli nöjd.

Gällande köer på Ionity så är här ett exempel från Rygge i höstas, på en vardag under vägen hem från Oslo.

6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats. Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.

https://i.imgur.com/Z52YmUm.jpg?1

https://i.imgur.com/eVU0v8W.jpg?1

https://i.imgur.com/pByqQba.jpg?1

Ja, om du är så rädd att vänta ett par minuter så kanske fossilbil är bättre för dig. I ditt exempel så hade ett uppöppnade av Teslas stolpar varit lösningen, alla hade fått plats samtidigt och ingen hade varit sur eller stått och väntat.

Du kanske ska börja berätta hur dåliga elbilar är? Också en lösning…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det här är ju en helt egoistisk känsla och även om jag förstår den så tycker jag det är mycket märkligt. Att alla elbilar ska ha tillgång till alla laddare är såklart jättebra för elbilens utveckling. Det är knappast någon hemlighet att Tesla SuC finns på fler ställen i landet än t.ex. Ionity och det är det jag skulle kalla för den stora vinsten, tillgänglighet.

Det är bara bra för elbilens utveckling om det faktiskt inte blir kö och "laddkaos" i framtiden av det, som det har varit idag finns det i var fall en elbil som man kan välja och vara rätt säker på att slippa problem med laddningen. Frun säger själv att hon hade aldrig velat förlita sig på annat än SuC när hon kör i tjänsten, så blir det osäkert ifall det är kö där så är inte elbil ett alternativ längre.

Skrivet av Chippen2188:

Sen har vi det här med storhelger. Det är i princip då det är köer, i vardagen är det ju inte köer ens hos Ionity, så hos Tesla måste det vara i helt dött. Har förstått att du åker en del i jobbet och ibland laddar på SuC, är väl knappast något problem? Jag har gjort flera resor med icke-Tesla och det är sällan kö.

På nätterna är det tomt på både SuC och Ionity men att det är tomt när efterfrågan på laddare är låg hjälper inte, snabbladdning är lite som elektricitet, värme, vatten och många andra produkter något som vi måste skala efter maximal efterfrågan för att det skall fungera. Annars hade vi klarat oss på 2 laddare på varje station då det räcker gott och väl för tiden då efterfrågan inte finns där.

Skrivet av Chippen2188:

Man kan ju då dra det välkända kortet som vi elbilister gärna drar. Ska man köpa en bil för 98% av sina resor eller ska man köpa en bil för dom sista 2%, alltså dom dagar när man åker upp till fjällen under påseken etc.

Man köper såklart en bil som klarar alla de resorna man gör, annars är det en rätt dålig produkt. Hade inte Tesla och Model S funnits när jag köpte min första elbil 2018 så hade det inte blivit elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Här är lite info kring ID-bilarnas 3.1 mjukvara: https://m.youtube.com/watch?v=V0l1D0W39OA

Hur funkar det med vw och skoda, delar de programvara så pass att man kan förvänta sig samma uppdateringar till en enyaq eller är de helt olika?

Måste också fråga om någon har gått från en nyare Passat till ID.4 eller Enyaq och kan uttala sig om däckbullret på grov asfalt. Alla säger den går så tyst men när Förnuft & Känsla testade den mot V90 klagade dom på bullret väldigt nycker, på ID.4 alltså.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

För att ge mig in i diskussionen mellan @Chippen2188 , @SiD och @martinot för att ge mina 5 cent. Jag valde att köpa en Tesla när det blev elbil för oss. En bidragande faktor var laddnätverket. Då egentligen inte för mängden laddstolpar och avsaknaden av kö (även om det också är nice), utan för tillförlitligheten och smidigheten. Jag har därmed inga direkta klagomål på att Tesla öppnar upp för alla.

Problemet för mig med andra leverantörers laddstationer är inte att jag får vänta i 10 minuter extra på en 7 timmars bilresa. Utan snarare ligger problemet i osäkerheten och strulet. Med Tesla så vet den inbyggda navigatorn vart stationerna är, så jag behöver aldrig använda någon annan app för att leta reda på dem. Platsangivelsen stämmer dessutom alltid. Med andra märken så kan en laddstation vara utmärkt på kartan, men när man väl kommer dit finns inget där.

Dessutom så fungerar nästan alltid laddarna, och om Teslas navigation säger att det finns 3 lediga platser så kan jag vara nästan säker på att det verkligen FINNS just tre lediga platser och att alla dessa faktiskt fungerar.

Slutligen så kan jag alltid plugga i sladden i bilen och börja ladda, jag behöver inte ladda ner en specifik app som bara just de laddarna använder, registrera ett konto och/eller koppla mitt kreditkort. Allt bara fungerar.

Med konkurrerande lösningar så vet jag aldrig om det faktiskt kommer finnas en fungerande laddare på plats, OM de ens är där kartan säger att de ska vara. Eller om jag kommer att kunna betala för laddningen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Dessutom så fungerar nästan alltid laddarna, och om Teslas navigation säger att det finns 3 lediga platser så kan jag vara nästan säker på att det verkligen FINNS just tre lediga platser och att alla dessa faktiskt fungerar.

Det där kommer helt klart ändras om de öppnar upp som det ser ut just nu. För då kan det stå massa bilar från andra tillverkare med laddkabeln på ett annat ställe så de blockerar laddare, i värsta fall så kan en station med 12 laddare bli fylld av 6 bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hur funkar det med vw och skoda, delar de programvara så pass att man kan förvänta sig samma uppdateringar till en enyaq eller är de helt olika?

Måste också fråga om någon har gått från en nyare Passat till ID.4 eller Enyaq och kan uttala sig om däckbullret på grov asfalt. Alla säger den går så tyst men när Förnuft & Känsla testade den mot V90 klagade dom på bullret väldigt nycker, på ID.4 alltså.

Jag har en id4 och en V90 CC. Just den videon är jättekonstig. Min id4 är märkbart tystare än V90:n. Ändå har Volvon däck med dämpmatta i.
Id4 ligger bra till bullermässigt.

Id bilarna och Enyaq får samma programvara till stor del.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort min ståndpunkt tydlig. Att teslaägare är oroliga kan jag förstå men att man hellre ser att alla biltillverkare har sina egna lösningar, att inlåsning är en bra grej och att man ryser av "20min laddkö som jag såg på Ionity en gång" tycker jag är anmärkningsvärt.

Jag har sagt mitt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Apropå samhällsutveckling: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

EU förbjuder bilar med förbränningsmotor 2035. Så nu när det finns ett slutdatum gissar jag att laddstolpar komma ploppa upp som svampar kommande åren. Vi kommer nog få se en hel del nya bilmärken, och kanske ett par som får det svårare.

Spännande tid att vara bilintresserad. Vare sig man är för eller emot elbilar.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har gjort min ståndpunkt tydlig. Att teslaägare är oroliga kan jag förstå men att man hellre ser att alla biltillverkare har sina egna lösningar, att inlåsning är en bra grej och att man ryser av "20min laddkö som jag såg på Ionity en gång" tycker jag är anmärkningsvärt.

Jag har sagt mitt.

Jag förstår faktiskt inte vad som är anmärkningsvärt med att tycka det är bättre att ha ett nätverk som fungerar bra än att det inte finns något som fungerar bra även om det som fungerar är låst till en tillverkare. Vill man ha ett nätverk som fungerar är det så enkelt att man kan köpa en bil från den tillverkaren och är det mindre viktigt så väger den aspekten inte så tungt och då finns det massa andra.

Nu är det långt ifrån säkert att det är så det kommer bli och om vi kikar på hur Tesla gjort det hittills så verkar de ha full koll på att bara öppna stationer där det finns extra kapacitet året om men rädslan kommer ifrån att de antingen kommer ändra taktik eller helt enkelt inte ha möjligheten att bygga ikapp i framtiden.

Men jag har faktiskt hållit koll på Ionity när frun rest i jobbet och passerar stationerna och det är inte ovanligt att det står 0-1 lediga vilket kan indikera kö så för oss hade det inte fungerat i dagsläget, får hoppas de bygger ut men faran finns att om Tesla öppnar så sänka incitamentet för de andra tillverkarna att sponsra utbyggnationen av Ionitys nät. De täljer knappast guld med tanke på investeringskostnaden i att bygga 350 kW laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag har en id4 och en V90 CC. Just den videon är jättekonstig. Min id4 är märkbart tystare än V90:n. Ändå har Volvon däck med dämpmatta i.
Id4 ligger bra till bullermässigt.

Id bilarna och Enyaq får samma programvara till stor del.

Tack, känns lovande! Ser framemot att testa båda bilarna, men man får läsa på tills dess 😀

Permalänk
Medlem

Allego är det tydligen som ska öppna upp laddare i tornby Linköping

2st 50Kwh och 2st 300Kwh

Nä orka inte gå ur bilen och ta kort för det blåste storm ute.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tack, känns lovande! Ser framemot att testa båda bilarna, men man får läsa på tills dess 😀

MEB-plattformen är väldigt lyckad. Id4:an är lika stor som V90 invändigt. Och mycket luftigare och mera öppen kupe.

Permalänk

Morsan beställde en MG5 på leasing och 2000mil/år. Skönt för mig som kommer slippa laga hennes 18 år gamla Volvo stup i kvarten.

Frågan är nu vad man ska ha för box. Hos Hedin kunde man få en 22 KW Defa för 12 000:-. Där är inte aktuellt med Tibber för hennes del (bundet elavtal). Någon som har tips och idéer?

11 KW kommer räcka, dock är lastbalansering ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag förstår faktiskt inte vad som är anmärkningsvärt med att tycka det är bättre att ha ett nätverk som fungerar bra än att det inte finns något som fungerar bra även om det som fungerar är låst till en tillverkare. Vill man ha ett nätverk som fungerar är det så enkelt att man kan köpa en bil från den tillverkaren och är det mindre viktigt så väger den aspekten inte så tungt och då finns det massa andra.

Nu är det långt ifrån säkert att det är så det kommer bli och om vi kikar på hur Tesla gjort det hittills så verkar de ha full koll på att bara öppna stationer där det finns extra kapacitet året om men rädslan kommer ifrån att de antingen kommer ändra taktik eller helt enkelt inte ha möjligheten att bygga ikapp i framtiden.

Men jag har faktiskt hållit koll på Ionity när frun rest i jobbet och passerar stationerna och det är inte ovanligt att det står 0-1 lediga vilket kan indikera kö så för oss hade det inte fungerat i dagsläget, får hoppas de bygger ut men faran finns att om Tesla öppnar så sänka incitamentet för de andra tillverkarna att sponsra utbyggnationen av Ionitys nät. De täljer knappast guld med tanke på investeringskostnaden i att bygga 350 kW laddare.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att man är så fast besluten av att det kommer fungera 100% dåligt om Tesla öppnar upp. Jag håller med om att Ionity knappast badar i inkomster och jag hade hellre sett dom ta Teslas väg att bygga fler laddstolpar istället för få starka, säg 12st 175kW ist för 6st 350kW, men någon nisse har väl räknat på det och kommit fram till vad som är bäst för dom.

Jag håller inte med om att fler företag komma slacka bara för att det finns en som gör det bra. Jag tror tvärtom. Elbilen är framtiden och ska företag hålla sig relevanta så kommer dom behöva satsa för att locka till sig kunder. Väldigt få företag tror jag lägger sig så fort en större aktör finns och sen slåss om resterna. Som jag sagt tidigare, jag tror konkurrens är bra men eftersom den vinnande konkurrenten just nu (Tesla) inte riktigt är en konkurrent så behöver man inte hålla deras standard.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Morsan beställde en MG5 på leasing och 2000mil/år. Skönt för mig som kommer slippa laga hennes 18 år gamla Volvo stup i kvarten.

Frågan är nu vad man ska ha för box. Hos Hedin kunde man få en 22 KW Defa för 12 000:-. Där är inte aktuellt med Tibber för hennes del (bundet elavtal). Någon som har tips och idéer?

11 KW kommer räcka, dock är lastbalansering ett måste.

om du går till https://www.evsolution.se/ så har dom hur många som helst av välja på och många av dom har lastbalansering inbyggt.

https://guidenomelbil.se/vilken-laddbox-ska-man-valja/ där har du annars en länk på vad man ska tänka på när man väljer laddbox.
Samt att det finns lite annan nyttig information på den sidan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

MEB-plattformen är väldigt lyckad. Id4:an är lika stor som V90 invändigt. Och mycket luftigare och mera öppen kupe.

Ja jag gillar verkligen utrymmet i passaten, men just bullret har jag börjat bli väldigt medveten om, särskilt efter att ha åkt brorsans BMW. Nu går det ju aldrig jämföra med luftfjädring men jag hoppas iaf att dom kommit nära.

Tyckte ju så många recensioner sa att passaten var så väldigt tyst, och nu säger alla samma sak om MEB-bilarna. Många säger också att DCC är onödigt för att den är så tyst och bekväm i standardläget men jag är ändå lite lur på om inte komfortläget ger tystare gång på grov asfalt. Såg en norsk kommentator i ett forum som sa just det, men får väl se själv on jag tycker testbilen utan dcc är nog tyst och mjuk som den är 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tycker det är anmärkningsvärt att man är så fast besluten av att det kommer fungera 100% dåligt om Tesla öppnar upp. Jag håller med om att Ionity knappast badar i inkomster och jag hade hellre sett dom ta Teslas väg att bygga fler laddstolpar istället för få starka, säg 12st 175kW ist för 6st 350kW, men någon nisse har väl räknat på det och kommit fram till vad som är bäst för dom.

Jag håller inte med om att fler företag komma slacka bara för att det finns en som gör det bra. Jag tror tvärtom. Elbilen är framtiden och ska företag hålla sig relevanta så kommer dom behöva satsa för att locka till sig kunder. Väldigt få företag tror jag lägger sig så fort en större aktör finns och sen slåss om resterna. Som jag sagt tidigare, jag tror konkurrens är bra men eftersom den vinnande konkurrenten just nu (Tesla) inte riktigt är en konkurrent så behöver man inte hålla deras standard.

Hade varit grymt om de olika nätverken hade kört med öppna apier så man kan bygga egna lösningar och biltillverkarna kan bygga smartare navigationssystem.

Att fortsätta stänga ner kommer inte att fungera i längden så tror Tesla gör helt rätt att öppna upp. De hade antagligen fått öppna upp i sinom tid pga sin ledande ställning och risk för monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tycker det är anmärkningsvärt att man är så fast besluten av att det kommer fungera 100% dåligt om Tesla öppnar upp. Jag håller med om att Ionity knappast badar i inkomster och jag hade hellre sett dom ta Teslas väg att bygga fler laddstolpar istället för få starka, säg 12st 175kW ist för 6st 350kW, men någon nisse har väl räknat på det och kommit fram till vad som är bäst för dom.

Jag håller inte med om att fler företag komma slacka bara för att det finns en som gör det bra. Jag tror tvärtom. Elbilen är framtiden och ska företag hålla sig relevanta så kommer dom behöva satsa för att locka till sig kunder. Väldigt få företag tror jag lägger sig så fort en större aktör finns och sen slåss om resterna. Som jag sagt tidigare, jag tror konkurrens är bra men eftersom den vinnande konkurrenten just nu (Tesla) inte riktigt är en konkurrent så behöver man inte hålla deras standard.

Det är väl ingen som säger att det garanterat kommer fungera dåligt, men att det är en risk går inte att förneka. Helt plötsligt får Tesla initialt in mindre pengar per bil som skall ladda där (en såld bil har runt 30% marginal för Tesla) samtidigt som stolpar som behövs per bil som förväntas ladda går upp (kontakter som har annan placering som ger blockerade laddare, långsammare laddning av diverse anledningar osv). Så att det kan bli problem med att få ekonomi i att fortsätta bygga ut så att det i princip aldrig blir kö (dvs inte ens på stugbytardagar på sportlovet) är inte osannolikt.

Andra företag kommer bara bygga på om det är lönsamt, som det ser ut idag verkar laddoperatörerna inte vara speciellt lönsamma och frågan blir lite om det kan bli riktigt lönsamt att bygga stora nätverk för att klara topparna på resdagarna utan att räkna hem vinst från bilförsäljning. Det är stora investeringar som krävs och produktens natur ger lågt utnyttjande större delen av dygnet/året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Visst är "avslöjande" lite av en typisk click-bait som media brukar köra med. Absolut.

Men det tar inte bort det faktum att Toyota och en del andra asiatiska tillverkare inte kanske byggt elbilar som passar för den nordiska marknaden. Här verkar ju amerikanska och europeiska tillverkare generellt hanterat elbilstekniken bättre.

Nåja, inte alla amerikanare, Mustangen har inte ens värmepump, vilket är riktigt snålt

Tydligen har Toyota svarat på kritiken och menar att det gäller bara i USA, då det är olika batterier i bilen beroende på marnad. Man nämner också i artikeln att bilen inte har förvärmning av batteriet innan snabbladdning vilket känns rätt tråkigt.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyotas-svar-om-snabbladdni...

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SuperDuperKillen:

Morsan beställde en MG5 på leasing och 2000mil/år. Skönt för mig som kommer slippa laga hennes 18 år gamla Volvo stup i kvarten.

Frågan är nu vad man ska ha för box. Hos Hedin kunde man få en 22 KW Defa för 12 000:-. Där är inte aktuellt med Tibber för hennes del (bundet elavtal). Någon som har tips och idéer?

11 KW kommer räcka, dock är lastbalansering ett måste.

Alltså... 11KW är max AC laddning på nästan varenda elbil. Några få äldre Tesla Model S, Gamla Renault Zoe och Porsche Taycan är de undantag jag kan komma på. Så ja, 11KW "kommer räcka"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A