Permalänk

Komma in på YH

Hej
Jag tänkte ställa en fråga kring antagning på YH och vilka erfarenheter ni har haft.

Jag vill anpassa mig till marknaden och vässa mina programmering kunskaper och har därför sökt till ett par YH utbildningar som jag tänkte läsa parallellt med jobbet.
Dock är jag är orolig för att inte bli antagen pga mina horribla gymnasiebetyg. Jag har en examen som högskoleingenjör och är en senior konstruktör idag (kom in via HP efter en kraftig skärpning).

Har skrivit antagningsproven/urvalsproven och har hamnat på kring 80-90% (på de proven man iaf kan se resultatet på) men är orolig att mina gymnasiebetyg knuffar ner mig i listan.

Vad har ni haft för erfarenhet kring antagningen? Är det svårt att komma in?

mvh

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Vet inte hur det är med andra program men när jag studerade till trafiklärare fick jag veta att man även kunde kontakta de ansvariga och diskutera lite om man saknade gymnasiekompetens eller hade för få poäng. Ex om man kört buss i 5år och har den erfarenheten med sig kunde det väga tyngre än att ha x antal poäng från gymnasiet.

Så hör av dig till dem eller om man skickar med ett brev förklara situationen och vad du jobbat med så kanske det kan gå utan problem ändå.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk

Okej intressant, jag ska höra av mig till dem och kolla!

Tack!

Permalänk
Medlem

Saknar du grundläggande behörighet så kan du behöva komplettera. Oftast brukar man få göra ett litet prov kontakta de skolor du sökt till och fråga är nog enklast!

Permalänk
Medlem

Har du kommit in på och läst klart en högskoleingenjörsutbildning har jag svårt att tro att du inte skulle vara behörig för en YH-utbildning.

Jag själv sökte en YH-utbildning för ett antal år sedan med mindre bra gymnasiebetyg men kom in troligtvis tack vare arbetslivserfarenhet inom hyfsat relevant område. Dock gjorde högskoleprovet att jag tog en annan väg till slut

Permalänk
Skrivet av kino:

Har du kommit in på och läst klart en högskoleingenjörsutbildning har jag svårt att tro att du inte skulle vara behörig för en YH-utbildning.

Jag själv sökte en YH-utbildning för ett antal år sedan med mindre bra gymnasiebetyg men kom in troligtvis tack vare arbetslivserfarenhet inom hyfsat relevant område. Dock gjorde högskoleprovet att jag tog en annan väg till slut

Jag har inte mer än 10.5 i snitt liksom. I HP fick jag 1.1 som räcker gott och väl för en ingenjörsutbildning men eftersom YH baserar sina antagningar på gymnasiebetyg, det är det som oroar mig.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är nåt problem om du fixar den grundläggande behörigheten (och det inte är ett tokstort tryck på utbildningen) de flesta har väl ett antagningsprov för att sålla ut folk och ibland någon sorts preparandkurs ifall man inte när behörighetskraven.
Kolla med skolan ifråga direkt iställe om du har frågor kring antagning osv.

Permalänk
Medlem

Jag började på YH hösten 2021, jag sökte 10 olika utbildningar på 5 olika skolor och kom in på 8 av dem.

Har ingen gymnasiekompetens.

Skickade med ett betyg på programmering 1 som jag läste på komvux för några år samt ett Högskoleprov där jag hade 1.4, också några år gammalt.

Vissa av skolorna gav mig ett prov, vissa släppte in mig direkt och 2 nekade mig och rekommenderare en förberedelsekurs.

Bor i gbg om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaaptenen:

Jag har inte mer än 10.5 i snitt liksom. I HP fick jag 1.1 som räcker gott och väl för en ingenjörsutbildning men eftersom YH baserar sina antagningar på gymnasiebetyg, det är det som oroar mig.

Har gått två YH utbildningar och gick inte ens klart gymnasiet. Tog Engelska 6 för att det var ett krav på den första av någon anledning.
Skulle säga att de överdriver kraven väldigt mycket, senaste var en mjukvaruutvecklarutbildning med fokus på C# kunde minst 80% av det som lärdes ut och de andra på utbildningen verkar tro att jag kan allt. Sanningen är att jag lärde mig C# via youtube på en månad medans jag testade runt i Unity. Kraven på utbildningen var programmering 1 och 2 (eller A och B) men ändå började vi som om ingen rört programmering förut.

Det som jag känner att man känade på YH utbildningen var att kunna praktisera och samtidigt få CSN, sen visade man bara vad kunde när man var ute på LIA. Har ett jobb som jag ska börja på direkt efter examen om några veckor.

Permalänk

Jag är behörig. Läser under tiden C# och Java på Udemy så grundläggande är inga problem.

Gällande urvalsproven så tror jag att jag ligger på 80%+ på alla.

Hoppas att jag kommer in, tack för svaren!