Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Hyperxo:
IKEA Markus i läder, grymt skön stol som jag sitter i på jobbet dagligen.
https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-glose-svart-4...

Skrivet av PointMan:

Inte för att vara en gnällig gubbe, men har ni som rekommenderar IKEA:s kontorsstolar (typ Markus) ens suttit i en high-end Kinnarps-stol någon gång?!

Jag jobbar på ett ställe där jag kan välja på en uppsjö av high end stolar att sitta på och jag har testat dom alla. Jag sitter mer än 10H. Den enda stolen som känns skönare än en IKEA Markus är en HÅG Inspiration 9221 med en prislapp på över 18K.
https://www.aktivmiljo.se/produkt/ergonomisk-kontorsstol-hag-...

Alla kroppar och ryggar är ju olika såklart. Markus kanske inte passar någon som absolut måste ha justerbart nackstöd eller inget nackstöd alls. Men för det lilla den kostar får man en riktigt riktigt bra stol. Simpel, lätt, mjuk, tyst och krånglar aldrig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xSean145:

Jag jobbar på ett ställe där jag kan välja på en uppsjö av high end stolar att sitta på och jag har testat dom alla. Jag sitter mer än 10H. Den enda stolen som känns skönare än en IKEA Markus är en HÅG Inspiration 9221 med en prislapp på över 18K.
https://www.aktivmiljo.se/produkt/ergonomisk-kontorsstol-hag-...

Alla kroppar och ryggar är ju olika såklart. Markus kanske inte passar någon som absolut måste ha justerbart nackstöd eller inget nackstöd alls. Men för det lilla den kostar får man en riktigt riktigt bra stol. Simpel, lätt, mjuk, tyst och krånglar aldrig.

Markus krånglar/slits enligt min erfarenhet mer än de flesta andra stolar om man använder den på en arbetsplats, dynornas stoppning har en tendens att "kollapsa" så att man blir sittande på plåtchassit och gungan är dålig i så mån att den bara har 2 låsbara lägen och plåten i den har en tendens att spricka, har svetsat sprickor i 2 stolar, de verkar ge upp efter 3-5 år.
Men du har rätt i att stolen ska passa kroppen, de flesta stolar har många justermöjligheter men Markus har bara höjdinställning, det gör att den har liten chans att passa till många olika kroppar men några personer i lämplig storlek lär den ju passa bra, däremot är armstöden alltid usla på den för de är inte bara fat monterade (och de sitter för de flesta alldeles för brett) de har dessutom en balk i framkant som gör att man inte kan dra in stolen mot ett skrivbord, denna balk har de tagit bort på Järvfjället och den har också fler förbättringar så Järfjället är ett klart bättre val än Markus om man letar en "kontorsfåtölj" snarare än en arbetsstol, Järvjället är alltså bättre på allt jämfört med Markus så köp inte en ny Maruks, den har passerat bäst före och borde tas bort ur sortimentet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haft en Markus i ca 12 år och trivts fantastiskt bra i den, både när jag suttit och jobbat och slappat med spel och film. Van med Kinnarps på jobbet men då lite enklare med låga ryggstöd. Fungerar bra men sitter inte långa stunder på jobbet utan bara när jag skriver journal eller läser kortare stunder.

Då det börjar smälla ifrån underredet på min Markus när jag gungar så har det känts som det är dags att byta stol. Jag har läst runt en del och velat mellan olika stolar men slog igår till på en demo Kinnarps 9000 hos min lokala Kinnarpsbutik. Inga synliga fel, knappt använd och bra pris så varför inte. Får hem den och tänker att det här blir kanon. Men!! Jag är otroooligt besviken. Sjukt plastig, rangliga armstöd, knarrar om alla plastdetaljer så fort jag rör på mig. Mycket fler inställningsmöjligheter än på Markus men jag sitter absolut inte bättre i Kinnarps. Och det här räknas som en high-end stol!? Min 12 år gamla Ikea Markus känns mer påkostad än det här skämtet. Kommer lämna tillbaka denna fort nog och troligtvis köpa en ny Markus istället. Alternativt en secretlab titan evo 2022. Ser bra mycket mer stabil ut än kinnarps, och dessutom mer ergonomisk för mig.

Permalänk
Inaktiv

@Fetskaft

Ja, Kinnarps 9000 är nästan ett skämt, helt ruskigt plastig, skranglig och ful dessutom med jobbiga ologiska reglage, men den är ett undantag av Kinnarps modeller skulle jag säga. Andra av deras stolar är fett mycket bättre, Capella med hög rygg och nackstöd har jag suttit i och den var både snygg och väldigt skön och känns gedigen (många metalldetaljer.)

Enda riktiga skönhetsfläcken är att armstöden sitter på vertikala armar som vickar en hel del - vilket förvisso tyvärr är vanligt även på andra stolar. Till exempel min nuvarande, RH Mereo (som har haft en massa barnsjukdomar och problem, fy fan vilken skruttstol...) Dock är problemet med Kinnarps att de är ganska dyra och ändå inte har så lång garantitid, den Capella jag tittade på kostar över 9 papp med mums och har 5 års garanti.

Då kan man ju köpa en Secret Labs Titan för "bara" 5000 spänn istället och också få 5 års garanti... De har ju släppt en nyversion av Titan alldeles nyligen som sägs vara förbättrad på flera punkter, och särskilt då svankinställningen tydligen som inte längre är en lös kudde man måste lägga tillrätta hela tiden på de mindre varianterna.

Nackdelen med Titan är ju å andra sidan att den inte har justerbart sittdjup på sitsen om man nu behöver det, och inte heller Kinnarps genialiska supersmarta nackstöd. En del störs också på "öronlapparna" upptill på ryggstödet som de säger gör att man får kutig kroppshållning i axlarna, men det gäller kanske främst de som är rätt så bredaxlade.

Så inget är perfekt, tyvärr...

Permalänk
Medlem

Hade en Markus i 7 år, men där gav lyftarmen med sig och fastnade i bottenläget i slutet av förra året.
Fick pengarna tillbaka från Ikea, hade 10 års garanti. Så det är ju trevligt.

Köpte Järvfjället när jag ändå var på Ikea, och den är lite annorlunda att sitta i tycker jag. Armstöden är värdelösa på båda, men det ska gå att ghettomodda armstöd till Järvfjället: https://imgur.com/gallery/Oz1FSd7 , har inte själv testat hur det blir, ännu.
Sittdynan på Järvfjället upplever jag som hårdare, har faktiskt en extra lös dyna när jag sitter flera timmar. Markus var mer fåtölj, i jämförelse.

På kontoret har vi Kinnarps, och visst är dem bra, men kan inte påstå att jag tycker de är så mycket bättre än Järvfjället jag har nu. Men det är jag; alla är vi olika byggda, och jag på 1.85m/120kg tycker jag sitter väldigt bra i Ikeas stolar. En annan kroppsbyggnad kanske skulle behöva extrajusteringar som bara finns på mer påkostade stolar.

Kort och gott, åk bort till Ikea, sitt en stund i Markus/Järvfjället(eller nya stolarna som ska komma i höst: https://www.sweclockers.com/nyhet/31290-ikeas-gaming-mobler-t... , undrar om armstöden från den stolen passar Järvfjället, hmmm), och se vad du tycker.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

@Fetskaft

Ja, Kinnarps 9000 är nästan ett skämt, helt ruskigt plastig, skranglig och ful dessutom med jobbiga ologiska reglage, men den är ett undantag av Kinnarps modeller skulle jag säga. Andra av deras stolar är fett mycket bättre, Capella med hög rygg och nackstöd har jag suttit i och den var både snygg och väldigt skön och känns gedigen (många metalldetaljer.)

Enda riktiga skönhetsfläcken är att armstöden sitter på vertikala armar som vickar en hel del - vilket förvisso tyvärr är vanligt även på andra stolar. Till exempel min nuvarande, RH Mereo (som har haft en massa barnsjukdomar och problem, fy fan vilken skruttstol...) Dock är problemet med Kinnarps att de är ganska dyra och ändå inte har så lång garantitid, den Capella jag tittade på kostar över 9 papp med mums och har 5 års garanti.

Då kan man ju köpa en Secret Labs Titan för "bara" 5000 spänn istället och också få 5 års garanti... De har ju släppt en nyversion av Titan alldeles nyligen som sägs vara förbättrad på flera punkter, och särskilt då svankinställningen tydligen som inte längre är en lös kudde man måste lägga tillrätta hela tiden på de mindre varianterna.

Nackdelen med Titan är ju å andra sidan att den inte har justerbart sittdjup på sitsen om man nu behöver det, och inte heller Kinnarps genialiska supersmarta nackstöd. En del störs också på "öronlapparna" upptill på ryggstödet som de säger gör att man får kutig kroppshållning i axlarna, men det gäller kanske främst de som är rätt så bredaxlade.

Så inget är perfekt, tyvärr...

Nu har lokala butiken stängt i 3 veckor så åker tillbaka med stolen när de öppnar igen. Om de kan erbjuda en Capella med samma utrustning till samma pris så kanske jag provar en sådan istället.
När det gäller garanti så informerade säljaren mig att den 5-åriga garantin gäller företagskunder och att de inte har någon garanti mot konsumenter, förutom den 3-åriga "garantin" genom konsumentköplagen. Tryggt köp?

Secretlab Titan hade justerbart svankstöd i förra versionen också. Det var deras minsta modell Omega som saknade det och hade kudde istället. Nytt för i år är att det bara finns en modell men att den kommer i tre storlekar, alla med samma funktioner. Svankstödet är förbättrat till nya modellen då den nu inte bara är justerbar fram/bak utan även upp/ner.
Vingarna på Titan är något som oroar då jag är ganska bredaxlad och mäter över 50cm mellan axlarna, men deras XL-modell är tydligen 56cm över ryggen vilket jag ändå tror fungerar. I övrigt är måtten på Titan XL och Markus ganska lika så det känns som det kan fungera. Jag har aldrig saknat att kunna justera sittdjup på Markus så det tror jag blir bra på Titan också. På Kinnarp-stolen var jag tvungen att justera djupet, men det är ju bara för att den sitsen är så jäkla liten. Största anledningen till att köpa Titan och inte Markus är för de justerbara armstöden. Då jag håller på med en del musikproduktion så kommer armstöden på Markus i vägen när jag sitter med gitarr i knät.

Har inte provat IKEA Järvfjället men hört att den inte är så skön om man är bredaxlad då den smalnar av ganska mycket upptill. Någon sa att han kände ryggstödets kanter trycka på skuldror/axlar. Räknar bort den.

Permalänk
Medlem

Svive Gemini är en bra stol, ser heller inte så "gaming" ut som andra gaming stolar.
Stor och bredsits.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Nyligen pensionerade jag min "gamingstol", med tiden hade den samlat på sig några nackdelar som jag ville komma ifrån vid nästa köp.
- PU-lädret hade börjat flagna så den såg tråkig ut.
- Vingarna i sitsen gjorde att jag inte kunde sitta med benen i kors.
- Ryggen & nackkudden blev varm så man ibland svettades.
- Svankstödet kunde varit bättre.

Tittade länge på den avsevärt dyrare Herman Miller Embody, men kom till sist att beställa Amazons populära budgetalternativ Sihoo M18. Jag har använt den i ca ett halvår och är mer nöjd med köpet än jag förväntade mig. Det jag ibland saknar är "gamingstolens" steglösa tiltning av ryggstödet, den nya stolen har dock tre fasta lägen som är fullt tillräckligt för mitt behov. Hur väl den klarar sig på längre sikt återstår att se, men än så länge har jag inte kunnat identifiera några problem med mitt exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarjohansson:

Hej letar runt lite efter en kontorsstol men vet inte riktigt vilka som är bra eller ej och vilka som är prisvärda och bekväma.

Ops letar inte efter en "gamingstol" utan mer en kontorsstol till mitt "jobbarrum" hemma

Letar ett en bekväm men inte för dyr stol.

Bomba gärna med tips!!

Tack i förhand!

Detta med kontorstol eller stol att sitta i vid datorn är alltid lite av en vattendelare här. Det är såklart lite av en smaksak och hur man är byggd i kroppen. En stol passar inte alla och vi alla har olika preferenser om vad vi har för krav på en kontorstol.

Däremot är mitt tips idag, och har varit i många år - köp en riktig kontorsstol. Någonting med ergonomi och som är byggd med kvalité. Någonting som håller i många år hemma som du kommer trivas att sitta i inte bara idag utan även om 3-5 eller kanske även 10 år framåt. De kronorna den kostar är väl investerade pengar - speciellt om du nu även arbetar hemifrån.

Får jag föreslå ett fabrikat så är mitt förstahandsval Kinnarps.
Skall jag föreslå en stolsmodell så är det en 6000- eller 8000-serie du skall titta på (heter väl idag "Plus[6]" och "Plus[8]"). Med dina 180/90 i längt/vikt bör en sådan fungera utmärkt.

Jag skulle föreslå att du letar efter en 8784N78. Jag tycker det är den bästa stolen (är 186/82 för övrigt) för mig. Av någon anledning har jag en 9000-serie på jobbet (ärvd från tidigare kollega) och en 9334 hemma. Den hemma köpte jag begagnad 2016. Ser precis lika dan ut idag som när jag köpte den - så de håller en "evighet". Numera gnisslar den lite när jag gungar, annars fungerar den felfritt.

Det här med sifferkombinationer på Kinnarps är alltid ett litet mysterium eftersom vissa saker kan skilja sig mellan serieutförande. Finns säkert någon slags logik, men när jag tidigare letat efter en stol med rätt förutsättningar har jag kommit fram till det jag skrivit nedan. Tror det är hyffsat rätt, men måste ändå friskriva mig från eventuella fel.

En Kinnarps Plus[6], Plus[8] eller 9-serie består av en sifferkombination av 4:
Ex 6770, 6784, 8774, 9110, 9350, 9554

1 siffran:
6000, 8000, 9000 berättar vilken stolserie det är.
Skillnaden mellan 6 och 8 är endast sittmekanismen. Alltså gungningen i själva stolen. 8-serien har en "Synchrone-mekanism" som gör att ryggen vinklas mer än sitsen med ett förhållande på 1:1,5 med ställbart gungmotstånd och steglös gungrörelse. 6-serien har en "FreeFloat-mekanism" som gör att rygg och sits rör sig oberoende av varandra. Även där med ställbart gungmotstånd och steglös gungrörelse.
9-serien har en annorlunda stolsutformning än än 6 och 8. Lite större möjligheter att kombinera utförandet i sitsbredd och rygghöjd. Vill tro att den uteslutande har synchrone-mekanismen.

2:a siffran
Berättar vilken sits du har. i 9000-serien är 1 en medelstor sits, 3 är en medelstor sits med stygn i dynan (vet inte hur jag skall förklara det riktigt mer än att du vill ha det) 5:an är en större sits (bredare) med samma stygndesign som 3.
Om man är av lite större kroppsbyggnad är 5:an att rekommendera. Jag sitter bra i min 3:a till sits.

I 6- och 8-serien är andra siffran också sits, men då är siffran 7 av medelstor sits. Jag vet faktiskt inte om de gör några andra i de nuvarande serierna? Tveksamt.

3:e siffan
8774, 8784 berättar vilken ryggmodell du har. 7 är låg- och 8 hög rygg.
I 9-serien är däremot 1 en "rygg". 2 "något högre rygg" 3 "något högre" men med samma stickning som i sitsen som "ramar in" in kropp lite sådär småmysigt och 5 är "hög rygg".
Väljer du en 6/8-serie så satsa på en hög rygg (8). En 9-serie tror jag 3 räcker.

4:e siffran
9110, 9112, 9114 berättar om armstöden. 0=inget armstöd. 2= vanlig armstödsplatta. 4= TecknoGel-modellen med "supersoft TPU". Samma för både 6/8- och 9-serie.
4:an vill jag ha på min stol. 2 är väl helt okej.

Nackstöd
Det finns några olika nackstöd, men till nya stol idag vet jag inte om de gör andra än "N78". Kan vara så att N78 på 9-serien heter N1, men tror det är samma nackstöd. Du vill i alla fall ha det som är helt inställbart i höjd, djup och läge. Inte de gamla som sitter fast och bara kan lutas upp och ner.

Tygval
Finns en uppsjö av olika tyger. Dels färger såklart men också täthet på väv. Den jag har hemma är av något tyg som är så tätt sytt att det blir vattentätt och inte samlar på sig kaksmulor. Är lättstädat dessutom och är mer lättunderhållet än ex läder.

Pris:
Vad kostar då en ny Kinnarps? Kring 7-9 tusen får du nog räkna med. En 8784 N78 ligger på ca. 7800kr. Så visst är det en ansenlig summa för många.
På blocket hittar jag i skrivande stund en 8000 i Göteborg för 3800kr (med ett lite billigare nackstöd än N78) och en 9000 för 3200kr. Båda verkar vara i gott skick.
Köp ingen med nedslitna armstöd eller insutten sits däremot om du inte är beredd att renovera/byta dessa delar. Du är värd bättre än så.

Man kan såklart också vända på det. Ifall man sitter mycket framför datorn hemma kan ett graikkort kosta 10-25 tusen kronor. De byter man ut efter 3-5 år. En konstorsstol för 8 tusen som du använder varje gång du sitter vid datorn har således ett klart lägre pris/användning än grafikkortet. Den kostar således som en finare 32" 4K skärm idag (och håller minst lika länge). Så se det som en investering till kontorsplatsen eller datorn.

Bifogar här under lite broshyrer och filmer från Kinnarps hemsida:
All lycka till i ditt sökande om ny kontorsstol

-----------------------------

- Plus 6/8 från Kinnarps hemsida
- Mer från Kinnarps plus-serie, inkl film

Kinnarps 9000 inkl film

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Med detta sagt så är IKEA's stolar ej lämpliga för längre och eller tyngre brukare då de är lite för små. För mig som är 193 cm och över 130 pannor så finns ingen stol som passar på IKEA. Den berömda Markus stolen har för låga handtag att luta armarna mot och så är det för smalt så att armstöden skär in i låren, nackstödet är också för lågt och för platt för att kunna användas.

Rätt underhållande läsning från en på 191 cm och 80 kg, som tröttnat på sin Marcus.

Tycker helt tvärtom. Armstöden är för höga, och för brett isär.
Jag har varit tvungen att sänka stolen alleles för lågt för att dom ska komma ner i bordets höjd. Och det så brett mellan dom att armbågarna halkar ner mellan om jag skriver på ett tangentbord.

Dessutom sitter dom för långt fram. Kör jag fram stolen så långt att dom krockar med bordet, så får jag ändå sitta framåtböjd för att skriva.

One fits all, definitivt inte.

Finns det några butiker där man faktiskt kan testa stolar, annat än Ikea, Mio, osv?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Malmstolen 4000/7000 (skiljer sig i underredet hur lutningsinställningarna funkar)

Jag har gått igenom 3 eller 4 ikea markus stolar, de har varit helt ok, men har alla gått sönder på samma ställe vilket gör att de börjar knarra. Innan jag köpte min senaste markus stol så testade jag ett par olika "gamingstolar" då de är överallt nu för tiden, alla har samma stenhårda stoppning och platta sits för att se ut som en racingbilsäte, så fick bli en markus igen...
Den gick sönder efter något år också och jag fick nog efter ytligare ett år passerat med knarret.

Så den här gången testade jag ikea gruppspel men lämnade tillbaka den den var precis som alla andra gamingstolar och kändes så billig och lågkvalitativ för en stol som kostar nästan 4000kr.

Gick ner till DJP Workspace i stockholm och testade lite stolar och fastnade för en Malmstolen 4000 som dom hade, men med en prislapp på 14 500kr var den över min budget.
Men lyckades tillslut hitta en 7000 på blocket i nyskick för under 4000kr med standardsits som jag sedan uppgraderade med en DUX-sits och är nu jättenöjd.
De finns att hitta på ställen som säljer begagnade kontorsmöbler, men de jag pratat med har varit så ohjälpsamma och med dålig koll och ändå tar de ca 8000kr för en sliten stol.

Permalänk
Medlem

Jag "snodde" en Håg Signét från jobbet som skulle kastas. Riktigt skön faktiskt. Min rekommendation skulle alltid vara att försöka hugga en begagnad kvalitetsstol på blocket framför att köpa en gamingstol som är lika obekväm som ful. Man kan nog säkert hitta både Kinnarps, Håg eller Malmstolen begagnat för ett par tusenlappar och det är de värda alla dagar i veckan.

Permalänk
Musikälskare

En begagnad Kinnarps 9000, du kommer inte bli besviken

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Jag "snodde" en Håg Signét från jobbet som skulle kastas. Riktigt skön faktiskt. Min rekommendation skulle alltid vara att försöka hugga en begagnad kvalitetsstol på blocket framför att köpa en gamingstol som är lika obekväm som ful. Man kan nog säkert hitta både Kinnarps, Håg eller Malmstolen begagnat för ett par tusenlappar och det är de värda alla dagar i veckan.

Jag är inte säker på att gamingstolar är så dåliga. Det började ju så precis som med alla andra gamingprylar men de bästa mössen till exempel är utan tvekan gamingmöss och de bästa tangentborden, skärmarna och headseten också (audiofiler behöver inte svara).

Permalänk
Medlem

Fick denna som kontorstol på jobbet förra året.

https://www.gerdmans.se/kontor-och-konferens/kontorsstolar-st...

Måste säga att det e den bästa stolen jag har haft på någon arbetsplats, vi har haft Sverigestolen, Kinnarps, Ikea och nått annat under åren.
Men denna är helt fantastisk i jämförelse enl mig.
Kan vara att jag är åt det större hållet med 194cm och 110kg men denna går att ställa in så att den passar perfekt med sits, höjd, rygg o svank.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk

Jag har suttit i en del olika stolar på jobbet. EFG (oklart vilken modell men den absolut sämsta stolen jag haft alla kategorier), Malmstolen 4000 & 7000, RH Logic 400, Kinnarps 6000 och nu sitter jag i en 2 år gammal 9000.

RH logic och Malmstolen var okej, men jag är inte alls nöjd med nuvarande Kinnarpsstolen. Alla delar i plast (vilket är många!) knarrar och stolen känns överlag vinglig och rapplig. Justeringen av armstöden låser inte ordentligt så dom måste man rätta till fler gånger om dagen. Armstöden har dessutom en obehagligt "greppande" gummiyta. Ryggstödet verkar inte alls passa mig trots alla justeringsmöjligheter som finns. Men vi är ju alla olika så jag skulle säga prova alltid flera märken/modeller innan köp!

Hemma har jag en KAB Director som farsan köpte tidigt 90-tal men som tyvärr börjar ge med sig. Armstöd och sits är väldigt slitna och mekanismen börjar bli lite väl "gungig". Men den är fortfarande otroligt bekväm och passar mig perfekt, dessutom helt tyst utan något irriterande knarrande! Och med tanke på hur många år den hållit ihop så kommer jag definitivt köpa en ny KAB (förmodligen K4) som ersättare.

Edit: Måste tillägga att jag är 186cm lång och väger 85kg, ganska långa ben och kort i ryggen samt väldigt breda axlar (tyvärr inte muskler 😅).

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag är inte säker på att gamingstolar är så dåliga. Det började ju så precis som med alla andra gamingprylar men de bästa mössen till exempel är utan tvekan gamingmöss

Har dålig koll på möss så jag ska inte säga emot, men jag har otroligt svårt att se att jag hade velat byta ut min MX Master 3 mot en gamingmus på jobbet

Skrivet av kaffeofikaelika:

och de bästa tangentborden, skärmarna och headseten också (audiofiler behöver inte svara).

Nej. Bara nej. Jag får intrycket av att din defintion av hur bra något är, är hur mycket "gaming" saken är. För i så fall är det klart att gamingsaker är bättre. Att du säger att audiofiler inte behöver svara tyder ju på att du själv är med på att folk kanske inte håller med dig.

Det finns ju en anledning till att företag som sysslar med kontorsstolar och har gjort det sjukt länge inte gör stolar som ser ut som gamingstolar. Och att de stolarna är mycket dyrare än gamingstolar.

Köp en riktig kontorsstol om du vill spara på kroppen, det är mitt tips och säkert samma tips du hade fått av en ergonom om man hade frågat en sådan.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Har dålig koll på möss så jag ska inte säga emot, men jag har otroligt svårt att se att jag hade velat byta ut min MX Master 3 mot en gamingmus på jobbet
Nej. Bara nej. Jag får intrycket av att din defintion av hur bra något är, är hur mycket "gaming" saken är. För i så fall är det klart att gamingsaker är bättre. Att du säger att audiofiler inte behöver svara tyder ju på att du själv är med på att folk kanske inte håller med dig.

Det finns ju en anledning till att företag som sysslar med kontorsstolar och har gjort det sjukt länge inte gör stolar som ser ut som gamingstolar. Och att de stolarna är mycket dyrare än gamingstolar.

Köp en riktig kontorsstol om du vill spara på kroppen, det är mitt tips och säkert samma tips du hade fått av en ergonom om man hade frågat en sådan.

Dyra stolar är scam. Det är audiofilvarning 100%. Eller vinkännare. Byter du etikett vet de inte vad det är i flaskan. Du tycker inte om gamingsaker för att etiketten är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Dyra stolar är scam. Det är audiofilvarning 100%. Eller vinkännare. Byter du etikett vet de inte vad det är i flaskan. Du tycker inte om gamingsaker för att etiketten är fel.

Det är absolut inte scam. En del kan sitta bra i en gamingstol, säger ingenting om det, men de flesta sitter bättre när de hittar en kontorsstol som passar. Och du kan inte jämföra kvaliteten på "gamingstolar" och t ex stolar från Herman Miller, Håg, RH osv osv. Visa mig en gamingstol som fortfarande är fräsch efter ha använts 8+ timmar varje dag i över 5 år! Det finns en anledning att vissa tillverkare kan lämna 12 års garanti på sina stolar, för att det är kvalitet som håller. Hur tror du det kan vara så att en 7 år gammal Herman Miller fortfarande håller ett bra värde? Jo, för att den fortfarande är hel och funktionell. Tror du får svårt att hitta en gamingstol som är välanvänd i 3 år som ens någon vill ta över gratis.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Det är absolut inte scam. En del kan sitta bra i en gamingstol, säger ingenting om det, men de flesta sitter bättre när de hittar en kontorsstol som passar. Och du kan inte jämföra kvaliteten på "gamingstolar" och t ex stolar från Herman Miller, Håg, RH osv osv. Visa mig en gamingstol som fortfarande är fräsch efter ha använts 8+ timmar varje dag i över 5 år! Det finns en anledning att vissa tillverkare kan lämna 12 års garanti på sina stolar, för att det är kvalitet som håller. Hur tror du det kan vara så att en 7 år gammal Herman Miller fortfarande håller ett bra värde? Jo, för att den fortfarande är hel och funktionell. Tror du får svårt att hitta en gamingstol som är välanvänd i 3 år som ens någon vill ta över gratis.

Ja alltså om du hittar en gamingstol som kostar som en herman miller är det väl inte omöjligt att kvaliteten är densamma? Eller ställer du samma krav fast den ena är mycket dyrare? Hur tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Ja alltså om du hittar en gamingstol som kostar som en herman miller är det väl inte omöjligt att kvaliteten är densamma? Eller ställer du samma krav fast den ena är mycket dyrare? Hur tänker du?

Men ursäkta!? DU säger att dyra stolar är en scam, och menar väl med det att man blir lurad att betala pengar för något man inte får, och därför kan köpa en billig stol, i stil med en "gaming-/racingstol" och få samma sak? Alltså att det inte finns något mervärde i en dyr stol? Och nu säger du "om du hittar en gamingstol som kostar som en herman miller är det väl inte omöjligt att kvaliteten är densamma?" Exakt! Man får vad man betalar för! Så återigen, hur är dyra stolar en scam om du håller med om att kvaliteten blir bättre med de dyrare stolarna?

Och som någon nämnde tidigare så finns det ju en anledning att de erkänt bra tillverkarna av kontorsstolar inte gör stolar i racingstil. Inte direkt så att man behöver sidostöd i form av vingar på ryggstöd och upphöjda stöd på sitsen för att man utsätts för g-krafter i sidled när man sitter framför datorn. Även om en del kan sitta ok i en sådan stol så finns det garanterat kontorsstolar de sitter bättre i. Gamingstolar i racingstil är en look och ingenting annat, men inget man bör sitta i långa stunder. Egentligen ska man inte sitta långa stunder i någon stol men det är en annan diskussion.

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Men ursäkta!? DU säger att dyra stolar är en scam, och menar väl med det att man blir lurad att betala pengar för något man inte får, och därför kan köpa en billig stol, i stil med en "gaming-/racingstol" och få samma sak? Alltså att det inte finns något mervärde i en dyr stol? Och nu säger du "om du hittar en gamingstol som kostar som en herman miller är det väl inte omöjligt att kvaliteten är densamma?" Exakt! Man får vad man betalar för! Så återigen, hur är dyra stolar en scam om du håller med om att kvaliteten blir bättre med de dyrare stolarna?

Och som någon nämnde tidigare så finns det ju en anledning att de erkänt bra tillverkarna av kontorsstolar inte gör stolar i racingstil. Inte direkt så att man behöver sidostöd i form av vingar på ryggstöd och upphöjda stöd på sitsen för att man utsätts för g-krafter i sidled när man sitter framför datorn. Även om en del kan sitta ok i en sådan stol så finns det garanterat kontorsstolar de sitter bättre i. Gamingstolar i racingstil är en look och ingenting annat, men inget man bör sitta i långa stunder. Egentligen ska man inte sitta långa stunder i någon stol men det är en annan diskussion.

Jag tror inte man sitter bättre i dem men jag tror att förmodligen är bättre material i en stol för 15000 kr än en för 3000 kr, ja. Är det verkligen konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag tror inte man sitter bättre i dem men jag tror att förmodligen är bättre material i en stol för 15000 kr än en för 3000 kr, ja. Är det verkligen konstigt?

Varför köpa en gamingstol det finns ju stolar i köket. Skämt åsido, om du inte kan känna skillnad på en gamingstol och en bra kontorsstol så avundas jag dig, lika mycket som folk som nöjer sig med 30fps i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Dyra stolar är scam. Det är audiofilvarning 100%. Eller vinkännare. Byter du etikett vet de inte vad det är i flaskan. Du tycker inte om gamingsaker för att etiketten är fel.

Din oförmåga att identifiera kvalitet från skräp får stå för dig. Gamingprylar är till för att locka folk som bryr sig om utseendet på grejerna framför funktionen och det fungerar uppenbarligen bra. Men om man bryr sig t.ex. om hur bra ljud det är i ett headset så köper man ju inte ett gamingheadset, bryr man sig om hur bra ett tangentbord är så köper man ju inte gamingtangentbord etc. Och samma sak är det med stolar.

Sen kanske du hittar en gamingstol som är lika bra som en riktig kontorsstol om du betalar 15-20k för den, men det existerar nog inga sådana eftersom personer som köper gamingstolar bryr sig om hur den ser ut och inte hur bra den är och har inte pengar nog att köpa en stol för 15-20k ändå eftersom de flesta av dem har en inkomst per månad som består av studiebidrag eller månadspeng.

Permalänk
Medlem

Malmstolen 4000, kom över en på blocket för 2.5k för väldigt många år sedan, som ny fortfarande.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Din oförmåga att identifiera kvalitet från skräp får stå för dig. Gamingprylar är till för att locka folk som bryr sig om utseendet på grejerna framför funktionen och det fungerar uppenbarligen bra. Men om man bryr sig t.ex. om hur bra ljud det är i ett headset så köper man ju inte ett gamingheadset, bryr man sig om hur bra ett tangentbord är så köper man ju inte gamingtangentbord etc. Och samma sak är det med stolar.

Sen kanske du hittar en gamingstol som är lika bra som en riktig kontorsstol om du betalar 15-20k för den, men det existerar nog inga sådana eftersom personer som köper gamingstolar bryr sig om hur den ser ut och inte hur bra den är och har inte pengar nog att köpa en stol för 15-20k ändå eftersom de flesta av dem har en inkomst per månad som består av studiebidrag eller månadspeng.

Det är du som står för oförmågan här. Sluta gräv, du skämmer ut dig.

Att en stol kan utvärderas efter olika parametrar ska inte behöva förklaras, utom för dig då tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Att en stol kan utvärderas efter olika parametrar ska inte behöva förklaras, utom för dig då tydligen.

Absolut, det är väl mest att "utseende" inte brukar vara nummer ett

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Finns det några butiker där man faktiskt kan testa stolar, annat än Ikea, Mio, osv?

I de större städerna finns ett par. Tex DPJ Workspace i Stockholm.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det är du som står för oförmågan här. Sluta gräv, du skämmer ut dig.

Att en stol kan utvärderas efter olika parametrar ska inte behöva förklaras, utom för dig då tydligen.

Sanningen brukar ju ligga nånstans emellan, och det gäller väl antagligen här också...
Men om man ska vara krass: gamingstolar brukar bygga på "racestol"-estetiken och i de fall de även följer den sportbilstolsergonomin i någon mån så blir de generellt sämre kontorsstolar än vanliga stolar. Fokus ligger helt enkelt på fel saker för vad som behövs för kontorsarbete med hur ryggstöd, axelstöd och svankstöd är utformade.
Så jag håller generellt med Icetec att de flesta gamingstolar ergonomiskt helt enkelt är sämre än de flesta kontorsstolar.

Men det betyder inte att alla gamingstolar är dåliga och det betyder verkligen inte att alla dyra kontorsstolar är perfekta de heller. Värstingstolarna säljer förstås en hel del på märket - det finns marginaler

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Som någon som nu letar efter en vettig kontorsstol kan jag säga att man klart hittar bättre saker när priset stiger, inte bara i kvalitet men även vad gäller funktion. Kan verkligen inte hitta någon som har lika smidig justering av nackstödet som Kinnarp. Antar det är patenterat.

Är det någon som känner till och kan rekommendera en stol med bra luftning av ryggen(mesh?), väl justerbart nackstöd och låsbar gunga? Ökar gärna budgeten lite för att få något bra nu. Är trött på Ikea-stolar och gamingstolar.