Permalänk
Medlem

Hjälp med fel på nybyggd dator

Hej hej.

Nu har jag i helgen byggt ihop sonens dator och det gick väl okej, installerade windows och den gick väl sen i någon timma. Därefter kom det någon form av bluescreen i windows, bsod, typ. Och den staratde om flera gånger. Vi har nu försökt att starta den flera gånger, men det blir liksom inget liv i den, ibland kommer vi in i bios men oftast inte. Har försökt att starta den på usb minne men det vill den inte heller.....vet inte vart och hur man ska börja felsöka heller.

Kan någon här guida mig

Mvh magnus

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av magjoh:

Hej hej.

Nu har jag i helgen byggt ihop sonens dator och det gick väl okej, installerade windows och den gick väl sen i någon timma. Därefter kom det någon form av bluescreen i windows, bsod, typ. Och den staratde om flera gånger. Vi har nu försökt att starta den flera gånger, men det blir liksom inget liv i den, ibland kommer vi in i bios men oftast inte. Har försökt att starta den på usb minne men det vill den inte heller.....vet inte vart och hur man ska börja felsöka heller.

Kan någon här guida mig

Mvh magnus

Ajdå, inte kul. Vad är det för delar ni har i datorn?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

I5 12400F processor
msi 660m-a pro wifi
Kingston NV1 NVMe M.2 SSD 1TB
Corsair CX550M, 550W PSU Art. nr: 876232
Patriot Viper RGB DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Köpte ett Gtx 1060 av grannen med.

Permalänk
Medlem

Har du ett annat grafikkort du kan testa med?

Permalänk
Medlem

Japp, lånat ett annat från grannen nu, har inte hunnit testa ännu. Ett Msi 1050 ti, eller något sånt.

Permalänk
Medlem

Stäng av XMP i Bios och prova med ETT Ram-minne i taget i varje slot. Nästa steg radera ALLA drivrutiner till g-korten och låt den köra Windows egna. Alla kort har dessutom egna program, ta även bort dom. Nästa steg hade jag tagit bort G-kortet och kört skärmen från Moderkortet, om din CPU stöder det. Lycka till..

Permalänk
Medlem

Bytt grafikkort nu, ingen skillnad...... kommer inte ens in i bios längre....vet inte alls vad man ska göra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av magjoh:

Bytt grafikkort nu, ingen skillnad...... kommer inte ens in i bios längre....vet inte alls vad man ska göra.

Reset CMOS först.
Sedan kopplar ni ur allt ni inte behöver och testar RAM-minnen i olika slots

Permalänk
Medlem

Note:
The support of XMP speed might be limited when Non-K CPU was adopted.
Last update : 2022-03-31

https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B660M-A-DDR4/support#mem

Verkar vara nått med minnena, ta ur stickorna och sätt i dom igen ordentligt så det "klickar", sen flasha nytt BIOS om du inte redan har den senaste ?

https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B660M-A-DDR4/support#bios

Permalänk
Medlem

Hoppsan! Kollat så du har "rätt" moderkaka ?!

Finns 2 exakt lika moderkort på deras hemsida...

msi 660m-a pro wifi <------(DDR5)
msi 660m-a pro wifi DDR4

Står oftast tryckt direkt på moderkortet precis ovanför PCI Express sloten i vitt, ska stå DDR4

Trött tankevurpa... note to self, ddr5 minnen bör ju rimligtvis inte passa rent fysiskt i ddr4 slottarna och vice versa!

Permalänk
Medlem

Når ju inte bios...hittar inte något cmos och det är ett ddr4 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Når ju inte bios...hittar inte något cmos och det är ett ddr4 moderkort.

Kolla 8-pin strömkabeln som går till moderkort/cpu så den sitter i ordentligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

hittar inte något cmos och det är ett ddr4 moderkort.

Vad jag förstår har du ett MSI PRO B660M-A WIFI.
Om manualen stämmer ska det inkluderas en "CMOS-jumper" med ditt moderkort.

Skrivet av MSI:
  • 1x Clear CMOS jumper

På sida 21 finner du instruktioner under: "Clear CMOS (Reset BIOS)"
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/PROB660M-AWIFIDDR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oz_054:

Vad jag förstår har du ett MSI PRO B660M-A WIFI.
Om manualen stämmer ska det inkluderas en "CMOS-jumper" med ditt moderkort.
På sida 21 finner du instruktioner under: "Clear CMOS (Reset BIOS)"
https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/PROB660M-AWIFIDDR...

Hittade ingen sån men försökte göra en nollställning via att koppla ihop dem med en metallbit i ca 10-15 sek.ingen skillnad.

Permalänk

Helt rätt tillvägagångsätt och 10-15 sek bör räcka. Nästa försök. Koppla ur PSU kabeln, ta ur nvme-kortet och all tänkbar USB-utrustning, max 1st minne i taget närmast cpu. Låt moderkortet få tid på sig att försöka köra egna självtest vilket kan ta flera minuter.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebor:

Note:
The support of XMP speed might be limited when Non-K CPU was adopted.
Last update : 2022-03-31

Det där betyder bara att när man använder en icke-K CPU så blir minnesfrekvensen begränsad till vad CPUn är specad till (DDR4-3200 och DDR5-4800 på 12400F) eftersom de inte stödjer minnesöverklockning. Helt normalt med andra ord, bara dålig engelska av MSI.

Permalänk
Medlem

Sitter alla distanser mellan chassi & mobo??

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiKsT:

Sitter alla distanser mellan chassi & mobo??

Tveksamt, körde nog mest med de fyra förinstallerade i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Helt rätt tillvägagångsätt och 10-15 sek bör räcka. Nästa försök. Koppla ur PSU kabeln, ta ur nvme-kortet och all tänkbar USB-utrustning, max 1st minne i taget närmast cpu. Låt moderkortet få tid på sig att försöka köra egna självtest vilket kan ta flera minuter.

Psu kabeln?

Permalänk
Skrivet av magjoh:

Psu kabeln?

PSU/powersupply. Kabeln mellan väggutagget och nätaggregat. Om inte redan testat, skifta grafikkortet mellan de olika PCI express anslutningarna.

Hur beeter sig cpu-fläkten vid dessa försök till uppstart? Går av och på i intervaller eller konstant utan avbrott?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

PSU/powersupply. Kabeln mellan väggutagget och nätaggregat. Om inte redan testat, skifta grafikkortet mellan de olika PCI express anslutningarna.

Hur beeter sig cpu-fläkten vid dessa försök till uppstart? Går av och på i intervaller eller konstant utan avbrott?

Den går konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Tveksamt, körde nog mest med de fyra förinstallerade i chassit.

Dubbelkolla detta väldigt noggrannt. Det skall sitta en distans under varje skruvhål i moderkortet (om det går). Detta bland annat för att moderkortet inte skall böjas när man trycker ned stickorna och grafikkortet i moderkortet.
Nu till det absolut viktigaste....det får INTE sitta en distans där det inte finns ett skruvhål i moderkortet. Absolut inte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Plocka ur cpu'n, reseta CMOS, sätt i cpu'n igen och montera tillbaka cpukylaren. Testa igen!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjoh:

Hej hej.

Nu har jag i helgen byggt ihop sonens dator och det gick väl okej, installerade windows och den gick väl sen i någon timma. Därefter kom det någon form av bluescreen i windows, bsod, typ. Och den staratde om flera gånger. Vi har nu försökt att starta den flera gånger, men det blir liksom inget liv i den, ibland kommer vi in i bios men oftast inte. Har försökt att starta den på usb minne men det vill den inte heller.....vet inte vart och hur man ska börja felsöka heller.

Kan någon här guida mig

Mvh magnus

Efter CMOS reset/GPU-byte så har ni inte råkat koppla skärmkabeln i moderkortet istället för i GPU?

Permalänk
Medlem

Kommer nog ta och reklamera moerkoryet och se om jag kan få ett nytt

Permalänk
Medlem

Ska reklamera moderkortet imorgon och se vad det ger och om man kan få ut ett nytt. Om det går vägen, bör jag välja samma eller något annat??

Hade nu Msi b660 pro wifi
Har i5 12400f processor, patriot rbg minnen 2x8 gb, gigabyte gtx 1060 grafikkort.

Hittar inte att grafikkortet och minnena lirar med msi moderkortet.

Mvh magnus