Geforce GTX-970 4GB Gaming - börjat krasha vid belastning, GPU fläktarna har lagt av?

Permalänk

Geforce GTX-970 4GB Gaming - börjat krasha vid belastning, GPU fläktarna har lagt av?

Hej!
Jag har hjälpt min systerson att bygga en dator för ett tag sedan (typ ett/två år sedan) men nu har det har blivit problem att den krashar när han spelar. I typ alla spel, även Minecraft och Roblox.

När han startar datorn så går inte GPU fläktarna igång (det syns genom glasskiva i chassit att de inte snurrar). Däremot har han bild som vanligt på bägge skärmarna. Han kan börja spela men efter ett tag kommer problemet.

Tyvärr bor han på annan ort och är inte så gammal så jag kan inte undersöka själv utan måste arrangera på distans. Men vad kan man tänka sig att detta är? Överhettning låter det som men hur undersöker jag detta bäst vidare? Kan det vara ström till fläktarna som saknas? Var sitter den kontakten?

Eller borde man ge upp och uppgradera till nytt grafikkort?

Tacksam för tips!

Specen i övrigt på datorn är:
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz 6MB kylning Intel Standard
ASUS Z97-A
2x 4 GB Corsair Vengeance 1 600 MHz DDR3
MSI GeForce GTX-970 4 GB Gaming köpt 2016
Samsung 860 EVO 500GB
Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB
Corsair CX650W 650W
Windows

Permalänk

ja det låter ju som att grafikkortet blir för varmt, och det är klart om inte fläktarna fungerar.
hur många fläktar har grafikkortet?

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Medlem

Många 970s kom med hybridlägen där fläktarna inte går om kortet är nog svalt så skulle verifiera om fläktarna aldrig går igång. Men det är absolut i ålder för att fläktarna ska vara slut om kortet varit igång nästan hela tiden sen det var nytt.

Går att kolla temperatur med t.ex msi afterburner.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

970 är så pass gamla att de är i perioden där inte typ alla tillverkare körde halv passivt var väl typ bara Asus och MSI i början så inte säkert att fläktarna kommer snurra utan gpulast.

men hur som helst med tanke på åldern på korten så är nog fläktarna slutkörda enligt min erfarenhet så är det sällan stockfläktarna överlever mer än 5 år vid normalt användande.

bästa lösningen är att du gör ett hembesök med 2 st Noctua fläktar en påse biltema buntband och en gpu fläktadapter

sen är det bara att köra loss med ghettomoddandet så kommer troligen kortet leva iaf 5 år till.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Hade samma problem med sonens 970 för ett par år sedan, drog dit 2st 120mm chassiefläktar och kör dom på 5v , låter ingenting.

http://www.bilddump.se/bilder/20220508205743-83.68.238.145.jp...

Permalänk
Skrivet av molle89_89:

ja det låter ju som att grafikkortet blir för varmt, och det är klart om inte fläktarna fungerar.
hur många fläktar har grafikkortet?

Det har två fläktar
https://www.inet.se/produkt/5411294/msi-geforce-gtx-970-4gb-gaming

Permalänk
Medlem

Installera senaste drivrutinen från nvidia.com.
Hjälper inte det, testa MSI AfterBurner för att manuella ställa fläktarna.
https://www.guru3d.com/files-details/msi-afterburner-beta-dow...

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

970 är så pass gamla att de är i perioden där inte typ alla tillverkare körde halv passivt var väl typ bara Asus och MSI i början så inte säkert att fläktarna kommer snurra utan gpulast.

men hur som helst med tanke på åldern på korten så är nog fläktarna slutkörda enligt min erfarenhet så är det sällan stockfläktarna överlever mer än 5 år vid normalt användande.

bästa lösningen är att du gör ett hembesök med 2 st Noctua fläktar en påse biltema buntband och en gpu fläktadapter

sen är det bara att köra loss med ghettomoddandet så kommer troligen kortet leva iaf 5 år till.

Skrivet av anon910:

Hade samma problem med sonens 970 för ett par år sedan, drog dit 2st 120mm chassiefläktar och kör dom på 5v , låter ingenting.

Detta låter som ett tips i min smak. Behöver man ta bort de gamla GPU fläktarna eller buntbandar man fast de nya uppepå de gamla? (Erkänner - har dålig koll... och ser det inte framför mig än)
Edit: Aha - nu såg jag din bild Dansken, tack!

Editerat när jag såg att det fanns en bild i ett a inläggen som svarade på frågan
Permalänk
Medlem

Jag tror nog att din systerson åtminstone borde kolla temperaturen innan ni börjar gettomodda grafikkortet med buntband och nya fläktar. Inte för att det skadar, snarare tvärtom, men för att problemet kanske går djupare än så. Om inte annat så kan du ju få ett definitivt svar på om fläktarna går eller inte, för som det är nu så verkar det lite oklart om fläktarna står still tills det blir belastning på kortet. Jag körde länge med ett 970 från Gigabyte, och det blåste på som en smärre vindkraftpark - i alla fall när man startade datorn, så det talar ju för att det är fläktarna som har gett upp. Men det kan ju vara något bus med fläktkurvorna, eller något program som går in och donderar hur de ska bete sig som det är nu. När jag var i Robloxåldern så installerade jag all möjlig skit på min dator.

MSI Afterburner kan se rätt avancerat ut, men det är inte hjärnkirurgi att få fram grafikkortstemperatur (bland annat) under tiden man spelar. Sådana här femminutersguider brukar räcka att följa rätt noga.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tror nog att din systerson åtminstone borde kolla temperaturen innan ni börjar gettomodda grafikkortet med buntband och nya fläktar. Inte för att det skadar, snarare tvärtom, men för att problemet kanske går djupare än så. Om inte annat så kan du ju få ett definitivt svar på om fläktarna går eller inte, för som det är nu så verkar det lite oklart om fläktarna står still tills det blir belastning på kortet. Jag körde länge med ett 970 från Gigabyte, och det blåste på som en smärre vindkraftpark - i alla fall när man startade datorn, så det talar ju för att det är fläktarna som har gett upp. Men det kan ju vara något bus med fläktkurvorna, eller något program som går in och donderar hur de ska bete sig som det är nu. När jag var i Robloxåldern så installerade jag all möjlig skit på min dator.

MSI Afterburner kan se rätt avancerat ut, men det är inte hjärnkirurgi att få fram grafikkortstemperatur (bland annat) under tiden man spelar. Sådana här femminutersguider brukar räcka att följa rätt noga.

har 2 gigabyte 970 kort och de är inte halvpassiva de snurrar på med ~30% vid idle som sagt inte alla tillverkarna hade halvpassiv kylning på sina kort ~2015.

tror dock att ev modellen TS har kan ha halvpassiv kylning men inte säker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har 2 gigabyte 970 kort och de är inte halvpassiva de snurrar på med ~30% vid idle som sagt inte alla tillverkarna hade halvpassiv kylning på sina kort ~2015.

tror dock att ev modellen TS har kan ha halvpassiv kylning men inte säker.

MSI är halvpassiv ja, har deras 980 och polare hade deras 970 så exakt samma som OP.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tror nog att din systerson åtminstone borde kolla temperaturen innan ni börjar gettomodda grafikkortet med buntband och nya fläktar. Inte för att det skadar, snarare tvärtom, men för att problemet kanske går djupare än så. Om inte annat så kan du ju få ett definitivt svar på om fläktarna går eller inte, för som det är nu så verkar det lite oklart om fläktarna står still tills det blir belastning på kortet. Jag körde länge med ett 970 från Gigabyte, och det blåste på som en smärre vindkraftpark - i alla fall när man startade datorn, så det talar ju för att det är fläktarna som har gett upp. Men det kan ju vara något bus med fläktkurvorna, eller något program som går in och donderar hur de ska bete sig som det är nu. När jag var i Robloxåldern så installerade jag all möjlig skit på min dator.

MSI Afterburner kan se rätt avancerat ut, men det är inte hjärnkirurgi att få fram grafikkortstemperatur (bland annat) under tiden man spelar. Sådana här femminutersguider brukar räcka att följa rätt noga.

Det ska vi absolut kolla först. Tack för länken!

Permalänk

Tack för er hjälp! Vi fick igång fläktarna igår, först laddade vi ner senaste drivrutiner och sen kunde vi sätta igång fan speed via MSI afterburner. Konstigt nog var fan speed i grundläget nollad, hur det nu kan komma sig? Men hursomhelst, just nu verkar allt funka som det ska!

Permalänk
Medlem

Fan vad bra!