Plötsligt börjar datorn lukta bränt...

Permalänk
Medlem

Plötsligt börjar datorn lukta bränt...

Hej på er!

Fick mig en otrevlig överraskning nyligen, datorn började nämligen lukta bränt.

Jag har försökt att lokalisera vad detta kommer ifrån utan framgång. Hur går man bäst till väga för att hitta vad som orsakat doften?

Doften påminner om när jag hade en bloutooth mottagare (usb), den blev så varm att man inte kunde hålla i metalldelen av usb stickan.

Värt att nämna är också att jag använt datorn nu ikväll efter att jag upptäckte doften som också kommer och går lite. Allt verkar funka som det ska och temperaturer ser bra ut förutom att grafikkortet ligger något högt i temp och fläktarna i kortet verkar gå på sparlåga.

Tacksam för tips!
Mvh S

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej på er!

Fick mig en otrevlig överraskning nyligen, datorn började nämligen lukta bränt.

Jag har försökt att lokalisera vad detta kommer ifrån utan framgång. Hur går man bäst till väga för att hitta vad som orsakat doften?

Doften påminner om när jag hade en bloutooth mottagare (usb), den blev så varm att man inte kunde hålla i metalldelen av usb stickan.

Värt att nämna är också att jag använt datorn nu ikväll efter att jag upptäckte doften som också kommer och går lite. Allt verkar funka som det ska och temperaturer ser bra ut förutom att grafikkortet ligger något högt i temp och fläktarna i kortet verkar gå på sparlåga.

Tacksam för tips!
Mvh S

Ladda ner hwmonitor och kör. Kolla tempen där, om det är något onormalt varmt.
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Vad är det för dator?

Permalänk
Medlem

Öppna chassi och blås ut damn och sök efter visuellt spår av bränt. Att använda något som luktar bränt kan ge en mycket större kostnad för dig.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ladda ner hwmonitor och kör. Kolla tempen där, om det är något onormalt varmt.
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Vad är det för dator?

Stationär, behöver du Specs ?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Öppna chassi och blås ut damn och sök efter visuellt spår av bränt. Att använda något som luktar bränt kan ge en mycket större kostnad för dig.

Går det sönder har man ju åtminstone anledning till att uppgradera

Den är avstängd nu, blir nog att plocka isär och göra en okulär besiktning..

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Stationär, behöver du Specs ?

Mer info kan inte vara negativt. Om den är överklockad, vad den har för kylning etc. Om den blir överhettad och det syns i HWmonitor. Att den bara "luktar bränt" hjälper inte så mycket för att ställa diagnos.

Har du rengjort den från damm?

Permalänk
Medlem

det är bara att öppna upp datorn och sniffa dig omkring.... du kommer märka direkt om du hittar rätt :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Går det sönder har man ju åtminstone anledning till att uppgradera

Den är avstängd nu, blir nog att plocka isär och göra en okulär besiktning..

Absolut men då vi saknar specs så antar jag att det kanske finns lite värde i vissa delar 😊 dumt att moderkort går sönder och du lirar vidare sen blir allt trasigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Mer info kan inte vara negativt. Om den är överklockad, vad den har för kylning etc. Om den blir överhettad och det syns i HWmonitor. Att den bara "luktar bränt" hjälper inte så mycket för att ställa diagnos.

Har du rengjort den från damm?

Ej överklockad. Jag plockar isär den och ser om jag kan lokalisera vart det kommer ifrån.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut men då vi saknar specs så antar jag att det kanske finns lite värde i vissa delar 😊 dumt att moderkort går sönder och du lirar vidare sen blir allt trasigt

Du kanske har lite rätt

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

det är bara att öppna upp datorn och sniffa dig omkring.... du kommer märka direkt om du hittar rätt :/

Det har jag gjort men får nog plocka ner komponenter osv för att kunna hitta. Återkommer med resultat!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

det är bara att öppna upp datorn och sniffa dig omkring.... du kommer märka direkt om du hittar rätt :/

Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut men då vi saknar specs så antar jag att det kanske finns lite värde i vissa delar 😊 dumt att moderkort går sönder och du lirar vidare sen blir allt trasigt

Skrivet av scj:

Ej överklockad. Jag plockar isär den och ser om jag kan lokalisera vart det kommer ifrån.

Det verkar som att det kommer från grafikkortet. Tydlig doft när man lägger näsan mot kylflänsarna samt PCI-e bryggan som ansluts direkt i moderkortet, nästan lite lakrits doft, hela våningen stinker också.. Jag ska testa att montera i mitt gamla grafikkort och se om lukten uppkommer även med detta. Om det nu är så att det faktiskt är grafikkortet som luktar, är det bara att kassera detta då?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Det verkar som att det kommer från grafikkortet. Tydlig doft när man lägger näsan mot kylflänsarna samt PCI-e bryggan som ansluts direkt i moderkortet, nästan lite lakrits doft, hela våningen stinker också.. Jag ska testa att montera i mitt gamla grafikkort och se om lukten uppkommer även med detta. Om det nu är så att det faktiskt är grafikkortet som luktar, är det bara att kassera detta då?

om du vågar så hade jag rekommenderat att skruva bort kylaren för att kunna inspektera om man ser något bränt

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

om du vågar så hade jag rekommenderat att skruva bort kylaren för att kunna inspektera om man ser något bränt

https://imgur.com/a/lFb0eeI

Ser inget konstigt, vad säger du?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

https://imgur.com/a/lFb0eeI

Ser inget konstigt, vad säger du?

Kan också vara själva pcie-risern, antar att det var det du menade med ’bryggan’ ovan?

Finns ju kända exempel med fel som NZXT chassin med kortslutningar till exempel

Permalänk
Skrivet av scj:

https://imgur.com/a/lFb0eeI

Ser inget konstigt, vad säger du?

Inringade området tål att inspekteras, svårt att avgöra men det ser ut som sot..
Kan vara olja från värmekuddarna också vilket är ofarligt och i så fall inte anledningen till lukten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

https://imgur.com/a/lFb0eeI

Ser inget konstigt, vad säger du?

Är det inte lite mörkare ett område i PCBn över kylplåten för ram mot DVI-porten? Något där som är bränt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan också vara själva pcie-risern, antar att det var det du menade med ’bryggan’ ovan?

Finns ju kända exempel med fel som NZXT chassin med kortslutningar till exempel

Skrivet av b3h4ppyn0w:

Är det inte lite mörkare ett område i PCBn över kylplåten för ram mot DVI-porten? Något där som är bränt?

kan nog vara ljuset. Nu har jag kortet i burken igen och eftersom den vanligtvis står på golvet så hör jag inte riktigt fläktar eller annat oljud speciellt bra. Ställde upp datorn på skrivbordet nu och drog igång lite lättdrivna spel osv och märkte ganska snabbt att fläktarna knappt snurrar överhuvudtaget fast att kortet är uppe på 70-75 grader under normal användning.

Tankade hem msi afterburner och satt auto på fläktkurvan och då jäklar vaknade dem till liv. Ingen avvikande doft har noterats ännu och allt lirar som det ska. Hur ska jag resonera kring detta?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

som ovan skriver så ser det verkligen ut som en sotfläck. drog du fingret eller tops över där the_wired markerade på bilden för att vara 100??

använder du en pcie-riser?? isåfall inspektera den noggrant.

angående fläktarna så är deras hastighet förinställd beroende på temperatur om du inte har ändrat det själv.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

PCI-E kablarna/kontakterna bör inspekteras med då det kan vara dom som gått varma.
Dvs kolla så inget är bränt heller nån plast/etc har smält, kan dock vara svårt att se om en kabel just börjat smälta.
Men det bör inte finnas några rynkor/etc i/på kabelhöljet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kika också så det helt enkelt inte är damm kommit i kontakt med någon varm fläns eller PCB. Det kan lukta riktigt illa.