En router som tål lite mer varma och fuktiga förhållanden.

Permalänk

En router som tål lite mer varma och fuktiga förhållanden.

Hej!

Behöver installera en router i en källare som är ganska varm/fuktig.

Vill undvika någon som är varm i vanlig drift.

Inget behov av WIFI. Budget kring max 800kr. Ska ej köras i höga hastigheter, är till ett cafe.

Vilken router skulle ni valt för det?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Behöver installera en router i en källare som är ganska varm/fuktig.

Vill undvika någon som är varm i vanlig drift.

Inget behov av WIFI. Budget kring max 800kr. Ska ej köras i höga hastigheter, är till ett cafe.

Vilken router skulle ni valt för det?

Tack.

Vilken som i princip. Såvida källaren inte är ett våtrum. Typ bastu.
Här är ett exempel som kan funka.

Permalänk
Medlem

Pratar vi 50+ grader här?
För de flesta "större" märkena säljs ju över hela världen.
Och det finns ju ställen som är väldigt mycket varmare och fuktigare än Svedala

Men är du orolig så kan du kanske köpa en liten USB fläkt och låta den blåsa över routern.
Många (alla?) routers numera har ju en USB.
#lifehax

Permalänk
Medlem

Fuktigheten är väl ett större problem, och svårare att göra något åt. Men är värmen oroande så skulle jag välja en med fläkt, men ni har väl knappast 40+ grader i källaren?

Permalänk
Medlem

Har haft en helt vanlig D-link router som stått utomhus under tak i Thailand i snart 10 år och den tuffar fortfarande på. På dagarna kan det vara 33+ och 100% luftfuktighet, inga problem än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Har haft en helt vanlig D-link router som stått utomhus under tak i Thailand i snart 10 år och den tuffar fortfarande på. På dagarna kan det vara 33+ och 100% luftfuktighet, inga problem än så länge.

Nä, det är nog inga problem. Klart att livslängden förkortas jämfört med optimal miljö, men det är ju en billig router som knappast kommer gå varm. Kontakter och liknande kan ärga med tiden, men det märker man. Efter flera år. Och en billig router är inget att oroa sig för.

Bara det inte är så fuktigt att nätdelen kortsluter/blir strömförande, men det får vi väl inte förmoda?

Permalänk

Jag tänker mest sommartid då solen skiner rakt på. Då är det vissa dagar 30+ ute i solen och säkert 35-40 inomhus.

Sen har jag tänkt ha den högt upp där värmen lär samlas, taket är lågt på kanske 2 meter.

Hmmm, så bäst är att ta en med usb-port eller inbyggd fläkt.
Kanske lika bra ta en billigare variant och köpa 2 så har man 1 i reserv om allt krashar.

Problemet är att alla kortdragningar går via denna, kraschar routern så står verksamheten still.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Pratar vi 50+ grader här?
För de flesta "större" märkena säljs ju över hela världen.
Och det finns ju ställen som är väldigt mycket varmare och fuktigare än Svedala

Men är du orolig så kan du kanske köpa en liten USB fläkt och låta den blåsa över routern.
Många (alla?) routers numera har ju en USB.
#lifehax

Varför just Svedala?
Kan inte minnas att där var speciellt mycket varmare och fuktigare än exempelvis intilliggande Malmö.

Permalänk
Medlem

Om det är för "företags bruk" så snåla inte och skaffa något som är klassad för rätt förhållande.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Varför just Svedala?
Kan inte minnas att där var speciellt mycket varmare och fuktigare än exempelvis intilliggande Malmö.

Kan bara hålla med, jag bor ju i Svedala Kanske är så att man kallar Sverige för Svedala?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Vilken router anser ni är stabilast då? OM vi ändrar lite på frågan )

Jag har själv kört TP-link senaste tiden på allt och det fungerar riktigt bra! Dock hatar jag att de inte går att skruva bort antennerna som sticker ut åt alla håll.

Tack för tips.

Permalänk
Avstängd

Inte testat själv, men den här har en del som talar för den.

https://www.dustin.se/product/5011225650/rut300-industriell-e...

Ser "tråkig" ut och saknar alla attribut som småbarn gillar.
Saknar namn efter rovdjur, kaffesorter eller snabba vrålåk.
Kartong i oflashigt brun standard.

att sen Dustin tycker att den byter fjädrar regelbundet får nog Dustin själva stå för

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Jag tänker mest sommartid då solen skiner rakt på. Då är det vissa dagar 30+ ute i solen och säkert 35-40 inomhus.

Sen har jag tänkt ha den högt upp där värmen lär samlas, taket är lågt på kanske 2 meter.

Hmmm, så bäst är att ta en med usb-port eller inbyggd fläkt.
Kanske lika bra ta en billigare variant och köpa 2 så har man 1 i reserv om allt krashar.

Problemet är att alla kortdragningar går via denna, kraschar routern så står verksamheten still.

En vanlig router kommer inte klara av att stå i direkt sol. Plast kommer smälta och komponenter kommer överhettas, när det regnar kommer vatten snabbt ta sig in.

Kolla på Ubiquiti, de har en hel del produkter som klarar stekande 50+grader sol och regn.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du tex väljer en Ubiquiti Edgerouter x så anges det
Operating Temperature -10 to 45° C (14 to 113° F)
Operating Humidity 10 to 90% Noncondensing

https://dl.ui.com/datasheets/edgemax/EdgeRouter_X_DS.pdf
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

https://www.dustin.se/product/5011225650/rut300-industriell-e...

Denna ser ju riktigt grym ut men vågar man ha den till att föra över massa kreditkortsinfo via kortterminal (som iofs säkert är krypterat!?)? Är ett Lithauiskt bolag vad jag förstått.

Edgerouter X är annars väldigt stabil, ja.

Tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Kan bara hålla med, jag bor ju i Svedala Kanske är så att man kallar Sverige för Svedala?

Precis så.
Lite som att Svensson fått bli det svenska efternamnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

https://www.dustin.se/product/5011225650/rut300-industriell-e...

Denna ser ju riktigt grym ut men vågar man ha den till att föra över massa kreditkortsinfo via kortterminal (som iofs säkert är krypterat!?)? Är ett Lithauiskt bolag vad jag förstått.

Edgerouter X är annars väldigt stabil, ja.

Tack för tips!

Kolla om din kortläsare har krav på "säker anslutning" eller om vissa tillverkare är förbjudna.
Men skulle gissa att det finns många cafén med budget/Kina märken.
Som du säger, kortläsaren krypterar.
Då det är för ett företag kan det vara värt att köpa två likadana routrar (inte nödvändigtvis samtidigt). Så går den sönder kan du byta direkt.
Annars om du har lite tekniska kunskaper så kan du använda din mobil att dela internet med (nödlösning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Denna ser ju riktigt grym ut men vågar man ha den till att föra över massa kreditkortsinfo via kortterminal (som iofs säkert är krypterat!?)? Är ett Lithauiskt bolag vad jag förstått.

Har stött på Teltonikas 2G/3G/4G prylar i jobbet till och från i 6 års tid. Allt från små mängder data till videoströmmar. Grejerna har bara jobbat på. Vi har inte fått några uppgifter om att Teltonika(eller någon annan för den delen) tagit sig in i anläggningarna.

Litauen är med i NATO.

Jag hade varit mer skeptisk mot prylar som utvecklas i Kina om man värderar säkerhet om prylen skall ha tillgång till Internet men även det lokala nätverket. Eget VLAN(Kina-LAN VLAN ID 3333) för dessa prylar samt utan Internet .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Om vi tänker något halvprofessionellt så har du TP-Link ER605/TL-R605 eller ER7206/TL-ER7206 (Omada), Grandstream GWN7000, Ubiqiuti EdgeRouter och lite mindre professionellt så har du MikroTik hEX/hEX S.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Har stött på Teltonikas 2G/3G/4G prylar i jobbet till och från i 6 års tid. Allt från små mängder data till videoströmmar. Grejerna har bara jobbat på. Vi har inte fått några uppgifter om att Teltonika(eller någon annan för den delen) tagit sig in i anläggningarna.

Litauen är med i NATO.

Jag hade varit mer skeptisk mot prylar som utvecklas i Kina om man värderar säkerhet om prylen skall ha tillgång till Internet men även det lokala nätverket. Eget VLAN(Kina-LAN VLAN ID 3333) för dessa prylar samt utan Internet .

Hej!

Coolt. Men kom på att även fast routern kan tåla +500 grader så behöver ju även adaptern göra det. Är nog en helt vanlig adapter. Så det får nog bli en vanlig tp-link istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Coolt. Men kom på att även fast routern kan tåla +500 grader så behöver ju även adaptern göra det. Är nog en helt vanlig adapter. Så det får nog bli en vanlig tp-link istället.

https://cf-images.dustin.eu/cdn-cgi/image/format=auto,quality=75,width=800/image/d200001002212705/400/320/teltonika-str%C3%B6madapter-4-pin-18w.png

Inte ens mil och rymdspecad elektronik tål 500C, åtminstone inget som finns kommersiellt, det är väldigt svårt att ens hitta kretsar med garanterad funktion över 200C men om du inte ska placera prylarna i en ugn är det nog inget problem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Montera den i en ip klassad låda. Välj en router med externa antenn utgångar så kan du placera antenner där det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Coolt. Men kom på att även fast routern kan tåla +500 grader så behöver ju även adaptern göra det. Är nog en helt vanlig adapter. Så det får nog bli en vanlig tp-link istället.

https://cf-images.dustin.eu/cdn-cgi/image/format=auto,quality=75,width=800/image/d200001002212705/400/320/teltonika-str%C3%B6madapter-4-pin-18w.png

Strömadaptern är inte speciell bara för att den har fyra pinnar på kontakten, bara två av de används!

Strömadaptern som följer med är 12 V, men du kan köpa en kabel och mata hur du vill med 7-30 V, se 1 och 2.

Obs finns flera modeller från andra tillverkare som går bra att mata med PoE också, då kan man sätta strömadaptern i ett annat utrymme.

Permalänk

Frågor
1. Vad är det för uppkoppling i ert cafe?
2. Är det ett permanent cafe öppet året runt, eller endast för sommarsäsong?

Permalänk

Det blev lite ändrade planer. Vi kommer även behöva 4G så jag startar en ny tråd istället. Tack!!