Helgsnack: Privatkopierar du?

Permalänk
Medlem

Ja, det privatkopieras. Gjort ett omtag med skivsamlingen under pandemin och rippat den till FLAC, då det gamla var mp3'or.

Mycket av den musik jag vill lyssna på köps på cd, men till en mycket lägre kostnad än vad streaminabonnemang skulle gå på. Dessutom behöver jag inte tänka på mobilnät eller eventuell överföring.

Dock använder jag t.ex. Spotify gratis för att förhandslyssna innan köp och även upptäcka "nytt" material, eller hitta sådant där jag inte kan hitta återförsäljare av fysiskt media.

Vid streaming är du dessutom i klorna på tjänsternas välvilja att den media du vill "njuta" på finns där (och finns kvar).

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Den enda privatkopieringen jag gör numera är i stort sett backup av privat information, dokument, bilder, privata videos etc. Men då är det extern hårddisk, DVD-R och CD-R. Blir inte många skivor men det är betryggande att även ha saker på skiva, samt även information lagrad på andra platser för att förhoppningsvis kunna undvika katastrofen om den är framme.

Det är läskigt hur många som inte sparar sin information på ett säkert sätt, eller i alla fall försöker skydda sig mot katastrofer, att ta backup ibland osv.

Annars har streaming och hårddiskar tagit över allt numera, det är i stort sett bara företag som kör med backup på band numera.

Permalänk
Medlem

Nej det gör jag inte. Jag måste även lära mig att komma ihåg att köpa lagring utomlands för att inte ge maffian skyddspengar. 🙂

Permalänk
Medlem

I mitten av 2000-talet köpte jag rätt många vinylskivor med hard trance och hardstyle som jag gärna ville ha, men av praktiska skäl "rippade" jag dem till datorn som mp3 för enklare lyssning.

Permalänk

Ja, jag rippar vissa film-dvder och lägger dem på min mediaserver.
DVD-läsaren klarar inte av att byta lager på vissa skivor, men går att komma runt det genom att rippa skivan ist.

Brukade rippa musik-skivorna jag köpte förut, men iom Spotify, finns inte behovet längre.

Permalänk
Medlem

Ja, jag hoardar en hel del.

Permalänk
Medlem

Gjorde förr, men har inte gjort på flera år nu.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Händer då jag är något av en storkonsument av ljudböcker. Från CD som det ofta är jag får tag på dem på till MP3 till Mobilen.
Samt att jag och en av mina grannar sedan 20år gör det ibland. Ljudböker och gamla DVD filmer som är svåra att få tag på är ofta privatkopierade eller så lånar man dem i någon vecka, längre än så är det lätt att någon glömmer att lämna tillbaka.
Ser honom som nära vän så det borde vara lagligt.

Men det känns som undantagsfall. Kanske någon annan i vänkretsen som rippar ljudböker till mp3 för att lysna på i mobilen men de flesta jag känner har som bäst en dvd eller blueray spelare i vardagsrummet. En har iofs en som kan spela in gamla vhsband till DVD. Men den var så dålig så det gick bort.

Frågan är om det är privat eller pirat kopiering att först rippa sitt VHS band och göra en kopia på DVD. Det är privat kopiering. Men sedan då man rensar ut i bokhyllan och slänger alla VHS band för att man ändå inte har någon VHS spelare. Blir då privatkopian en piratkopia då man inte längre äger originalet. Men det känns som en annan fråga än helgesnacket denna gång.

Edit:
För några år sedan fick jag göra privatkopior på parets gamla favorit music CD skivor för att de skulle kunna lyssna på det i nya bilen som inte hade cd läsare. Vilket strul det kan vara att lära 60+ USB minnen och en ny stereo i en bil. Men som vanligt när man lärt sig grundtanken så var det inga problem. Jag är ganska trött på The Platters efter det där.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Cirka 2003 skaffade jag en Sony bilstereo till bilen. Den hade CD som också kunde spela mp3. Ville inte ha mina CD-skivor i bilen, så jag förde över cirka 3-4 CD-skivor till mp3 som brändes på CD-R. Alltså 3-4 CD per "mp3-skiva". Sony-CDR som jag köpte i bulk avgiftsfritt från Tyskland via nätet. 200 skivor kostade 250kr. Köpte också 4.7GB DVD+R (Sony) från samma tyska affär. 200 DVD+R kostade 400kr. På den tiden (DVD var lite senare, kanske 2005) kostade DVD-R/DVD+R cirka 15-20kr/st i Sverige.

Har fortfarande kvar "blanka" skivor någonstans. Köpte i vintras en ny intern DVD-brännare, en ASUS. Kostade 150 spänn på Amazon. Ska inte bränna med den, utan ska ha den till att läsa alla gamla skivor jag har och eventuellt spara filerna på annat medium.

På 1990-talet köpte jag "limpor" med VHS-band och "Compactcassetter", också Sony när jag besökte Tyskland. Hela väskan full.
Sony HF kostade 1DM/st, Sony VHS 2DM st. Sony är tydligen ett lågprismärke i Tyskland? I alla fall sparade jag en massa pengar på att slippa svenska pålagor. På den tiden fick man också den tyska momsen tillbaka av tyska tullen när man åkte hem.
VHS kostade i Sverige då en femtiolapp/st, Sony HF C90 20kr/st.
Rätt bra band och skivor!

Permalänk

Tokfransarna på CopySwede menar ju att all streaming också är en form av privatkopiering eftersom det lagras en tillfällig kopia i cachen.

Permalänk
Medlem

Nope.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Händer väl att man flyttar över musik från dator till mobil ibland, ifall det är privatkopiering? Jag känner att jag tappat förståelsen inom begreppen de senaste åren sedan Spotify tog över marknaden men har på senare tid sagt upp alla streamingtjänster så nu blir det ju mycket lagrande av musik på iPhonen. Tur att man köpte varianten med 128GB lagring alltså, men tyvärr antar jag väl att CopySwede fick sig en hacka av stålarna på det.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

JA!

rippar blu-ray filmer och delar ut dem via Emby till nära och kära samt vänner

För er som undrar varför, bättre kvalité, samt ingenting försvinner någonsin

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan, men kopierade hela dvd samlingen att för några år sedan för de tog för mycket plats fysiskt, har nu bara skivorna och omlagen kvar i en låda i källaren, bluray samling kommer nog gå samma väg snart.
Kan fundera på om jag kringgår kopieringsskyddet eller inte, minns inte vilket program jag använde, men fick inte något fel när jag tog kopian eller varning om kopieringsskydd, lite som är det verkligen att kring gå ett lås på en grind om grinden är 1 km bort och det inte finns ett staket/vägg på stigen jag går på

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Jag försöker digitalisera allt jag har här hemma, som infaller i kategorierna ljud, bild, video, tidning, och bok. Det går dock oerhört långsamt, haha! Behöver till exempel köpa en bokskanner, men har inte råd med det i dagsläget. Kategorin ljud är klar sen länge tillbaka (hade bara ett kassettband från barndomen).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

Vilka köper ens media idag? Spotify, HBO, Netflix osv. har ju gjort att vi streamar allt idag.

Och man får väl inte privatkopiera det man streamar? Eftersom man inte köpt mediet, bara en licens att streama.

Är det samma om TV? Får man spela in program från TVn för att se senare?

Permalänk
Medlem

Nej aldrig, ser ingen anledning alls.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Annars laddar jag ner lite spellistor och poddar på Spotify om jag vill lyssna utan internetuppkoppling.

Är detta privatkopiering? Med spotify måste du ansluta till nätet efter en viss tid för att fortsätta använda materialet. Samma sak med offline-kartor via google maps i mobilen. Materialet har ett förutbestämt utgångsdatum och det är en funktion som aktivt ges av leverantören av plattformen.

Då kan man ju säga att om du kommer ihåg handlingen i en film du sett så har du privatkopierat den till ditt minne. Glöm inte betala skatt på det!

Permalänk
Medlem

Att ha offline listor i streaming tjänster kan omöjligt anses vara privatkopiering då det rör sig om en officiell kopia, ett original som redan kompenserats för. Inte räknades väl hyrfilm som privatkopiering förr?

edit: jo jag vet vad copyswede tycker och är inte så lite irriterad över att det inte bemötts starkare.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

"Privat-"Vadå?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Det är så många år sen att jag inte kommer ihåg när, har bara använt streamingtjänster i vad som känns som en evighet

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vem sysslar med privatkopiering idag!?
Oavsett om det är fysiskt eller digitalt. Det mesta går att streama idag vilket är så skönt.

Lägg ned copyswede tack!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Jag har en son med särskilda behov som blir extremt ledsen och arg när Netflix & Co ”tappar” rättigheterna till filmer han älskar. Sådana filmer köper jag om möjligt på dvd/bluray och rippar till Plex, vilket är allt jag använder denna lösning till.

Organisationen Copyswede behöver läggas ner och begravas i ett bergrum klätt med vitlökskransar. Svenska artister får - så ofta jag spelar dem - redan pengar via kontrakten deras skivbolag har med Apple Music. Artister jag faktiskt gillar får dessutom - eller fick i alla fall före pandemin - pengar av mig när jag gick på deras spelningar.

Permalänk
Medlem

Ja massor, jag och mina vänner delar med av oss till varandra. Ännu lättare och bättre när saker som Plex finns.

Varför betala för en film flera gånger när polaren redan har köpt den liksom? Två knapptryck så är det gjort

Permalänk
Medlem

Nej privatkopiering har väl knappt varit nödvändigt sedan streamingtjänsterna blev bra.
Vem konverterar sin musik till mp3 och bränner ut det på en skiva till bilen nu för tiden?

Har en optisk läsare som ligger nere i "bra att ha" högen i källaren.
Har iofs en Blu-Ray i vardagsrummet också, men vi har inte hyrt/köpt något till den på 3-4 år och redan då var det ganska lite sådant.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Nope, finns ingen anledning. Anser inte heller streaming osv som privatkopiering.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ja
Var länge sedan jag rippade från cd. Har mest blivit från online butik, men det kostar för mycket.
Det mesta av cd ripperiet är från farsans cd samling. Men tyvär är ju allt mp3 från när man var ung och dum. Ska se om jag kan få rippa om till flac.
Kom även på nu efter flera år att jag kan rota runt på den lokala bakluckeloppisen som brukar vara ett par ggr per år. Kanske man har tur att hitta en samling lite billigt med sådant man inte har.

Samlingen ligger på NASen, datorn och mobilen. Ligger även på minneskorten i bilen, men det har inte "synkats" på länge då jag nu kör med mobilen.
Funderar dock på att kanske ta bort samlingen från datorn. Kan ju lika väl köra direkt från NASen

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Vilka köper ens media idag? Spotify, HBO, Netflix osv. har ju gjort att vi streamar allt idag.

Och man får väl inte privatkopiera det man streamar? Eftersom man inte köpt mediet, bara en licens att streama.

Är det samma om TV? Får man spela in program från TVn för att se senare?

Hyrfilm var faktiskt inkluderat i det som var tillåtet att privatkopiera, så streaming är inte mycket annorlunda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Privatkopierade musiksamlingen för 15år sedan och har löpande därefter gjort det med filmer också, men alltmer sällan. Alla cd, dvd osv på tippen. Behåller det rippade materialet ifall jag blir för irriterad på streamingtjänster med illa dold politisk agenda.

Permalänk
Medlem

Privatkopiering, ett av mina mörkaste kapitel i mitt digitala liv...

Först var jag emot all typ av Privatkopiering, då jag inte såg syftet alls, vi lever ju ändå på 2000-talet! -Där hade jag av allt att döma helt fel!

Vågade vara försiktigt hoppfull när streaming började slå igenom gammel-medias annars järnhårda grepp om marknaden, -att allt skulle säljas som fysisk vara, även efter att det funnits rätt bra koncept under flertalet föregående år (Pandora, Last.fm, Jamendo etc.) fysisk media kändes så hopplöst förlegat (man ville ju ändå ha allt digitalt) kontra att ha en stor gemensam streamingplattform där olika företag kan sälja sin media digitalt...

Efter ett par år med Spotify ändrade jag relativt snabbt min åsikt då alla upphovsrättsinnehavare verkade dra åt att de hellre skapa sin egen streaming plattform med varierande funktionalitet, pris, olika tiers, reklam-avbrott, editera/plocka bort material av politiska skäl, hota med bojkott, flytta runt licenser mellan olika tjänster mm. det blev ju en total katastrof av det hela.

Tillslut kom jag fram till den oerhört bittra slutsatsen att:
Jag måste ha allt själv för att kunna vara säker på att jag kan lyssna, spela, titta på den musik, spel, film jag vill -när jag vill!
-Utan att behöva förlita sig på att de c:a 8 olika streaming plattformar + VPN provider, man annars måste göda med kosing, också har en kompatibel klient och inte förlitar sig på någon proprietär smörja som gör att jag inte kan accessa något jag betalar för.

-Så nu Privatkopierar jag ALLT jag kan hitta i mina gömmor och streamar via olika mediaservers för mig själv:

Musik/Film = Subsonic, SonicXD, Jellyfin, Emby, Kodi, VLC.
Spel = Via SFTP share.

Bandcamp.com och Gog.com är de enda tjänsterna jag använder på reguljär basis, de är gravt underskattade när det kommer till att faktiskt förse dig med någon som du kan spela/lyssna på, även när du är "off the grid", så att säga.
Tyvärr känner jag inte till något liknande alternativ för digital film ännu, men man kan ju alltid hoppas på det i framtiden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.