Permalänk

Dator startar om efter inlogg, W10

Hej, alltså vilket år. Känner detta är sista prio men är ändå grejer för en bra slant och skulle vilja genomföra ett par projekt åtminstone.

Köpte datorn beg med nyinstallerat OS. Startade datorn första gången för en dryg månad sedan och arbetade lite och allt funkade som klocka. Våren kom emellan och nu startade jag den igen en månad senare.

Jag hann bara uppleva problemen under en halvtimma och det fick räcka. Efter jag trycker enter för lösenordet så startar den om, antingen med detsamma eller efter en stund. Ibland svart direkt, ibland fryser några sekunder och sedan boot. Typ 20 gånger under 30 min iaf. Har kopplat av alla USB-portar förutom musen.

PSU: Fractal Design 650w
MB: Asus Tuf X470-Plus Gaming
CPU: Ryzen 7 5800X
Minne: G.Skill Ripjaws 2x8Gb
GPU: Asus Dual GeForce GTX 1660 Super
M2: Samsung 970 Evo Plus 1Tb
SSD: Crucial MX500 500Gb

Låter inte som något superovanligt men jag måste göra annat. Kan inte så bra så lär ta tid.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Hej, alltså vilket år. Känner detta är sista prio men är ändå grejer för en bra slant och skulle vilja genomföra ett par projekt åtminstone.

Köpte datorn beg med nyinstallerat OS. Startade datorn första gången för en dryg månad sedan och arbetade lite och allt funkade som klocka. Våren kom emellan och nu startade jag den igen en månad senare.

Jag hann bara uppleva problemen under en halvtimma och det fick räcka. Efter jag trycker enter för lösenordet så startar den om, antingen med detsamma eller efter en stund. Ibland svart direkt, ibland fryser några sekunder och sedan boot. Typ 20 gånger under 30 min iaf. Har kopplat av alla USB-portar förutom musen.

PSU: Fractal Design 650w
MB: Asus Tuf X470-Plus Gaming
CPU: Ryzen 7 5800X
Minne: G.Skill Ripjaws 2x8Gb
GPU: Asus Dual GeForce GTX 1660 Super
M2: Samsung 970 Evo Plus 1Tb
SSD: Crucial MX500 500Gb

Låter inte som något superovanligt men jag måste göra annat. Kan inte så bra så lär ta tid. Kan swisha en slant för en lösning.

Tack

Gå in i bios och kolla hur det ser ut där. Speciellt temperaturerna.
Stäng av allt vad XMP heter (glömmer alltid vad AMD kallar XMP för), sätt allt på default.
Kolla om problemet försvinner.

Annars testa en ren ominstallation av windows. Windows kan vara korrupt.

Permalänk
Medlem

En tanke, beroende på hur lång tid datorn varit avstängd?

Hur lång tid tar det för en modern SSD att bli korrupt?
Någon som har bra data på detta?

Jag vet själv att Mina gamla Intel X25-V/-M hållt data väldigt mycket längre än väntat utan att bli korrupta, vi talar år.

Edit, jag glömde bort.

Till Topic, jag gissar på korrupta drivrutiner. Om du kan lyckas starta datorn i felsäkert läge bör du kunna rätta till detta, problemet är att om drivrtuinerna blivit korrupta så är frågan vad mer som blivit korrupt.
Om du har inte har något du absolut vill spara så rekommenderas en ominstallation.

Permalänk
Medlem

Windows event log brukar ha spår av krashen, där kan man ofta se vad som triggade avstängningen och därmed spåra vad felet kan vara

Är det slumpmässigt brukar det i min erfarenhet vara ramminne, men mer konstistenta fel är ofta mjukvara (har du nyligen installerat nya program/drivrutiner?)

Permalänk

Försöker lösa ett till synes Kernel 41-problem, genom att först uppdatera OS. Nu har den inte stängt av på en tid som är längre än alla gånger tillsammans, i går kväll.

Trevlig helg så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Försöker lösa ett till synes Kernel 41-problem, genom att först uppdatera OS. Nu har den inte stängt av på en tid som är längre än alla gånger tillsammans, i går kväll.

Trevlig helg så länge!

Det borde gå att härleda felet till en enhet i datorn. Har du en logg eller vart fick du Error 41 ifrån?

Error 41 borde gå att åtgärda genom att avinstallera drivrutin eller program som påverkar en drivrutin vid inlogg. Av-installation och felsökning görs bäst i felsäkert läge.