6700XT + nVidia 460 = PhysX = Sant

Permalänk
Medlem

6700XT + nVidia 460 = PhysX = Sant

Började spela Borderlands 2.
Och märkte att det saknades massa effekter som har funnits sedan mitt 660Ti.
Så kom jag på att AMD har inte PhysX.

Kändes genast att måste testa att köra Hybrid.

Så fick tag på ett Gigabyte 460 1GB från min gamla data butik där jag har jobbat.

Så nu efter 1h pillande så funkar det som det ska

Borderlands 2 i all sin prakt med alla effekter, skjuta flaggor i trasor osv.
Och kraften från 6700XT 120fps caped

Kanske inte viktigt för vissa, men tycker det gör en hel del i spel som använder det väl, speciellt i Borderlans 2, Metro osv.

Sen var det kul att få testa det och få det att fungera, hur bra som helst
Tänkte att det kanske vissa andra med AMD kort som har äldre nVidia kort liggandes.
Vad jag förstår så måste vara ifrån 8800 serien (Cuda) och framåt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så stängde nvidia av att man kunde göra det en gång i tiden. Funka det numera igen?
Och physx kan fortfarande köras via cpu:n så mycket som jag vet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Vad jag vet så stängde nvidia av att man kunde göra det en gång i tiden. Funka det numera igen?
Och physx kan fortfarande köras via cpu:n så mycket som jag vet.

Funkar

Nja, försökt med köra på CPU med olika metoder, funkar inte alls verkar det som.
Om inte jag gör något fel, men tex i BL2 så är PhysX grå markerad, går ej att ändra det när man har AMD.
Så den blir avstängd automatiskt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Och physx kan fortfarande köras via cpu:n så mycket som jag vet.

Nästan alla spel som använder PhysX kör det på CPUn, men Borderlands 2 är tyvärr ett av få undantag där den mer avancerade fysiken är hårdkodad till att endast köra på GPUn.

Permalänk
Medlem

@AxxT

Läste en test för något år sedan med kombinationen AND + Nvidia grafikkort under Windows 10, har för mig då att det handlade om att testa spel som stödde async compute.
Det dom kom fram till vara att FPS blev olika beroende på vilken fysisk ordning som korten satt i systemet.

Gjorde en snabb googling efter artikeln men hittade tyvärr inte den.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@AxxT

Läste en test för något år sedan med kombinationen AND + Nvidia grafikkort under Windows 10, har för mig då att det handlade om att testa spel som stödde async compute.
Det dom kom fram till vara att FPS blev olika beroende på vilken fysisk ordning som korten satt i systemet.

Gjorde en snabb googling efter artikeln men hittade tyvärr inte den.

Okej.. Kör själv med Windows 11

RX kortet så sitter ju på första plats. 460 på andra platsen.
Kan inte säga jag märkt någon försämring på FPS i de spelen jag testat än så länge.

Däremot märkte jag spelet King Arthur Knights Tale valde 460 som första alternativ. Ingen trevlig upplevese.
Gick att ändra i spelets grafik inställningar. Trodde jag skulle få se lite PhysX där med, men inte..
För sett videos att miljön är ollka AMD vs nVidia. Tex nVidia så flyger löv överallt, dimman rör när man går igenom osv.
Trodde jag skulle se en förändring i spelet, men inget. Samma som innan.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nästan alla spel som använder PhysX kör det på CPUn, men Borderlands 2 är tyvärr ett av få undantag där den mer avancerade fysiken är hårdkodad till att endast köra på GPUn.

Isåväl gäller det också Metro 2033 och King Arthur Knights Tale.
För där är det också väldigt olika i grafik miljöer. Kan inte få samma effekter i Arthur som andra få med nVidia kort. Även med 460 som funkar som ett PhysX kort.
Men ska kolla lite på nVidia inställningar ifall jag har missat något..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Isåväl gäller det också Metro 2033 och King Arthur Knights Tale.
För där är det också väldigt olika i grafik miljöer. Kan inte få samma effekter i Arthur som andra få med nVidia kort. Även med 460 som funkar som ett PhysX kort.
Men ska kolla lite på nVidia inställningar ifall jag har missat något..

Ja, Metro 2033 är likt BL2 ett gammalt spel från tiden när PhysX på GPU fortfarande användes ibland.

Däremot hittar jag ingenting om att King Arthur: Knight's Tale ens använder PhysX, än mindre på GPU. Det har genom åren bara varit runt 40-50 spel som ens haft stöd för att köra PhysX på GPU, och ännu färre som bara haft stöd för GPU. Så att ett nytt spel skulle kräva PhysX på GPU för att få alla effekter vore väldigt underligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, Metro 2033 är likt BL2 ett gammalt spel från tiden när PhysX på GPU fortfarande användes ibland.

Däremot hittar jag ingenting om att King Arthur: Knight's Tale ens använder PhysX, än mindre på GPU. Det har genom åren bara varit runt 40-50 spel som ens haft stöd för att köra PhysX på GPU, och ännu färre som bara haft stöd för GPU. Så att ett nytt spel skulle kräva PhysX på GPU för att få alla effekter vore väldigt underligt.

Vad skumt asså..
För kollade på en stream om spelet. Cohhcarnage finns på Youtube. Och där ser man tydligt hur löven flyger omkring, dimman flyttar på sig osv.

Så kollade jag mitt spel , absolut ingenting sådant.

Och jag har ett RX6700 och Cohh sitter med 3090 kort om jag minns rätt.

Får skicka iväg mail till ansvariga för spelet.. se om man kan få svar varför det är så olika effekter.
Kör verkligen Ultra/Max på allt.
Så länge det inte upplösning som skulle påverka det..
Kör ju med 3440x2160, Cohh 2k..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vad skumt asså..
För kollade på en stream om spelet. Cohhcarnage finns på Youtube. Och där ser man tydligt hur löven flyger omkring, dimman flyttar på sig osv.

Så kollade jag mött spel , absolut ingenting sådant.

Och jag har ett RX6700 och Cohh sitter med 3090 kort om jag minns rätt.

Får skicka iväg mail till ansvariga för spelet.. se om man kan få svar varför det är så olika effekter.
Kör verkligen Ultra/Max på allt.
Så länge det inte upplösning som skulle påverka det..
Kör ju med 3440x2160, Cohh 2k..

Är det inte möjligtvis Ray Tracing?? vet att RX 6xxx serien har ray tracing också men har inte AMD en helt annan standard än nvidias motsvarighet?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Är det inte möjligtvis Ray Tracing?? vet att RX 6xxx serien har ray tracing också men har inte AMD en helt annan standard än nvidias motsvarighet?

Tror inte det är Ray.. ser mer ut som en variant PhysX tycker jag.
Finns inga alternativ för det i spelet att ändra Ray.

Har iallafall mailat, se om man får något svar.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Började spela Borderlands 2.
Och märkte att det saknades massa effekter som har funnits sedan mitt 660Ti.
Så kom jag på att AMD har inte PhysX.

Kändes genast att måste testa att köra Hybrid.

Så fick tag på ett Gigabyte 460 1GB från min gamla data butik där jag har jobbat.

Så nu efter 1h pillande så funkar det som det ska

Borderlands 2 i all sin prakt med alla effekter, skjuta flaggor i trasor osv.
Och kraften från 6700XT 120fps caped

Kanske inte viktigt för vissa, men tycker det gör en hel del i spel som använder det väl, speciellt i Borderlans 2, Metro osv.

Sen var det kul att få testa det och få det att fungera, hur bra som helst
Tänkte att det kanske vissa andra med AMD kort som har äldre nVidia kort liggandes.
Vad jag förstår så måste vara ifrån 8800 serien (Cuda) och framåt.

Hoppas du kör som Krieg! Bästa karaktären någonsin i borderlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Hoppas du kör som Krieg! Bästa karaktären någonsin i borderlands.

Jo Krieg är ju grym, men han det är ju en DLC karaktär. Han kanske ingår i någon GOTY eller något liknande i och för sig.
Tycker att det är lite tråkigt att de inte gav honom lite fanservice och lät honom vara Tiny Tinas farsa, det var ju en väldigt intressant teori och hade ju bundit ihop världen på ett bra sätt.

Gillade PhysX i Borderlands 2 väldigt mycket, dock så fick jag vissa problem med det på.
Ramlade ganska ofta genom marken och hade lite andra problem med fysikmotorn med det på, vilket tyvärr vart för störande tillslut.
Jag körde på ett GTX680.

Permalänk
Medlem

Kul! Man fick ett svar efter 24H

"Sorry to hear that, weather effects should be on as a default, so it's weird that you can't see leaves and fog. My bet would be some settings issues with AMD, but our support folks could help you out. Forwarded your mail to them! We'll push a small hotfix live by the way that includes fixes to AMD cards, so it's possible that this problem will be solved too.

Thanks!

Gergo
NeocoreGames"

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB