Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Hej,

Nu har jag fått ett jobb 2 mil bort och vill köpa en bil till pendlingen som självklart inte ska kosta något och aldrig gå sönder. Jag känner att bilar under 20k verkar vara lite hit or miss och är inte säker på att jag vill riskera att det uppstår massa jobbiga reparationer efter kort tid. Har tänkt mig ett maxtak på 50k för bilen, men finns det något bra för mindre peng köper jag gärna det. Förbrukningen är inte jätteviktig eftersom jag inte kommer köra så mycket, men den behöver inte vara jättehög bara för det.

Har väl inga krav utöver att den ska gå på bensin och vara manuell. Har kikat lite på småbilar som Aygo/107/C1, men jag är 190 lång och har en något längre överkropp än andra i min längd, och är lite orolig över att jag kanske inte kommer sitta jättebekvämt i de minsta bilarna. Brukar detta vara ett problem i små bilar, eller är det benutrymmet som brukar vara tajt?

I de flesta forumtrådar jag läst om ämnet verkar folk gilla asiatiska bilar för detta ändamål, typ Toyota och Honda. Men kollar man till exempel en Toyota Auris -07 med 13k mil går den på på ca 50.000, men en likvärdig Peugeot 307 går för ca 30.000. Är det värt att lägga extra för ett erkänt bra märke, eller kommer man undan med ett "vanligt" bilmärke?

Kan tillägga att jag inte har några problem med att serva bilen själv, eller utföra enklare reparationer.

Tacksam för svar!

Mitt tips är att du går och tittar och provkör en C1 hos en beg. bilhandlare. Ta gärna en längre tur (efter ök med handlaren) och kolla så du sitter bra. Om du kommer överens med bilen så är det nog bland det mer ekonomiska du kan ha som pendlarbil. På förra jobbet hade jag en kollega som i många år pendlade med en sån, 8-9 mil enkel väg varje dag.
Andra bilar som kan vara trevliga är C4:an, en 2014 nånting diesel är hyfsat billig att äga och köra med. När tanten pendlade med en sån körde hon på 0.45 l/mil. Undvik ryckomaten dock, manuell låda är det som gäller (enligt mig).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

... Billig i drift, fungerande AC,

Och just AC måste du verkligen prova ordentligt på den bilen du tänker köpa och att det ger ordentlig kyla - svårt att kolla höst, vinter, vår då värmelasten är låg... missar man detta så kan det bli en obehaglig utgift på vårkanten på om man har tur enstaka tusenlappar till norr om tio-papp i kostnader.

En bil med original-AC utan fungerande AC är en defekt bil på samma nivå som rasad koppling eller havererad växellåda ungefär...

Bilar med kompressor utan magnetkoppling (dvs. permanentinkoppling) och kontrollventil (som trillingbilarna (C1 mfl), AUDI A3 mfl. i VAG-sfären) måste alltid ha fullgod mängd köldmedel i sig även vintern igenom då med för lite köldmedel så pumpar kompressorn sig tom på olja då det inte blåser tillbaka olja från rörsystemet av gasströmmen längre och till slut skär kompressorn och ekrarna på remskivan slits av (för att det inte skall börja ryka och tom. börja brinna av remslir under motorhuven när kompressorn nyper) - och då blir det att byta i princip allt i framändan och be att inte skrot och spån nått expansionsventilen och evaporatorn - för då är det minst lika mycket till i kostnaden och kan nå bit över 20 papp (mycket tid för att riva under instrumentpanelen och det är mycket kostnadsdrivande)

Bil utan magnetkoppling till AC-kompressorn är mer eller mindre det som för min del beslutar att inte vilja köpa bilen då man inte enkelt kan bedöma skicket och farhågor för framtida kostnad. Det finns bilar/modeller som har magnetkoppling och kontrollventil samtidigt så det ena utesluter inte det andra. Eller så har man ON/OFF-kompressor och med scroll-kompressor som i princip aldrig går sönder (däremot kan man behöva schimsa om magnetkopplingen när man är förbi 30000 mil eller så)

Sedan skiljer det på biltyp - en ford fokus (ofrivillig firmabil, hatar fanskapet - med Orificer-system AC) var ganska tom på gas redan efter 5 år och behöver till AC-verkstad för kontroll och fyllning vilket arbetsgivaren inte ville kosta på... (dessutom lät kompressorn som om den skulle skära hela den tiden, vilket hördes en del in till kupén också - gillar inte kompressorer med sned svivelplatta - fast ställd som gastryckstyrd sådan - de låter alltid mer eller mindre lagerskärande redan efter enstaka tusen mil), medans en Toyota Corolla med scroll-kompressor som inte hörs något alls, behöver man inte räkna med sådan reparation förrän efter 13-15 år och > 20000 mil om man inte har otur med stenskott i kondensorn innan, och inte ens då speciellt dyrt att fixa....

En bil utrustad med orginal-AC som inte fungerar är outhärdlig på sommaren som de senaste 3 årens värmeböljor och det beror på att det finns inget som stänger av kylvattnet till ventilationspaket och det läcker så mycket värme mellan spjällen på kall och varmdelen i fläktpaketet att det är mer än 5 grader C temperaturhöjning på luften som passerar ventilationen gentemot utsidan som närmast standard i det läget. Dvs. är det 30 grader C ute så är det ofta mer än 35 grader C blåsande i ansiktet från kalluftmunstyckena...

Har det dessutom stått parkerad ett tag efter varmkörning (tex. handlar mat) så har varmvattnet från motorn värmt upp hela värmepaketet och det tar olidlig tid innan med >45 grader C fönvärme blåsande på en innan det klingar av till något mindre plågsam temperatur och vi pratar här om > 10 minuter innan det närma sig den redan innan för varma luften som innan trots att reglage är satt på maximal kyla. Värmelagringskapaciteten i fläktpaketet verkar rent vansinnigt stor på sommaren och aldrig blir kallt, men inget man märker av på vintern om man vill köra värmefläkten ens kort stund utan att ha motorn igång...

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka alla som svarat och gett mig tips, men det slutade med att jag samåker med en kollega istället. Så hip hip hurra för min plånbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag vill tacka alla som svarat och gett mig tips, men det slutade med att jag samåker med en kollega istället. Så hip hip hurra för min plånbok

Kollegan håller med bil, du betalar bensinen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag vill tacka alla som svarat och gett mig tips, men det slutade med att jag samåker med en kollega istället. Så hip hip hurra för min plånbok

Ock för miljön

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Hej
Tänkte bara komma med lite info ifall om någon kikar här och velar mellan el och hybrid.
Den 1 Februari hämtade jag min Toyota rav4 ladd-hybrid.
Jag är fantastiskt nöjd med bilen. So far under perioden 1 feb - 30 april;
2144 km körsträcka.
Jag har laddat för 566 kr
Tankat totalt 16 liter bensin.
Kört enbart korta sträckor, den längsta har nog varit ca 50 km.
Inte kört ekonomiskt, stått ganska så hårt på gasen.
Bensinmotorn har egentligen inte varit nödvändig utan bara kopplats in för att det är kul med en bensinmotor plus två elmotorer i drift samtidigt...

Visa signatur

Så blir det!