Teknikrelaterade idiomatiska uttryck som föråldrats

Permalänk
Hedersmedlem

1080p är väl ett ganska daterat uttryck.
Det där "p"et står för progressive och det är väl egentligen ganska överflödigt att nämna numer. Tiden med interlaced screens är rimligen förbi 😁.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Termen "bug" för tekniska fel fanns långt innan datorer fanns. Vi vet att Thomas Edison använde uttrycket på 1870-talet för att beskriva problem i telefonsystemen. Oklart om han uppfann uttrycket, men han gav det i alla fall mer spridning.

Noteringen i loggboken för den berömda malen som hade fastnat i ett relä var "First actual case of bug being found" och var lite av ett skämt baserat på att den gången så var det en alldeles riktig insekt som var orsaken till problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

Pedalen för Momentbegäran

Ännu ett ord vi kan bli mobbade för i Sverige utöver slutstation, puss, prick, kock, slut, bra, sex, slut, fack, facket, kant och namnen Jerker och Dick för att nämna några.

@Joppis på tal om fartpedal…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är inte övertygad att "fil" öht funnits i den betydelsen. Tror det är ett knasigt översättningslån bara, men som vi utsatts för så länge att vi inte tänker på det.
"Handling", "dokument", "akt", m.m. är väl ord som typ hamnar i närheten av den engelska förlagan, sånt där man lägger i en mapp.

Ja det stämmer kanske på svenska, att file->fil är en import som gäller bara den datorrelaterade betydelsen. File/Folder blir också lite missvisande på Engelska, där man har många dator-filer i en dator-folder, men normalt bara en fil per hängmapp (folder) i en klassisk "file drawer" (som också var ikonen för filhanteraren i Windows 3.1 mm).

Däremot "directory" som (filsystems-)mappar kallas i *nix-världen och förr i MS Dos mm. torde vara ganska korrekt: det är ju normalt en lista på var filerna finns på lagringsmediet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tyvärr var det tillval (kostade extra) att få elhiss på rutorna i baksätet på den 2015 eller 2016 års Toyota Yaris Hybrid som föräldrarna skaffade något av de åren. Så man vår veva ner rutorna bak :/

Kan inte ens minnas när jag senast vevade/hissade ner en ruta på bilen. Besöker aldrig någon snabbmatsrestaurang med "drive through".

Angående "gasen i botten"... på elbilar borde det heta pådrag istället på grund av elmotorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Fartpedal?

Svenskt eller engelskt ord?

Permalänk
Medlem

"SweClockers" för "allt är redan pressat till max redan ur kartong nuförtiden så överklockning är meningslöst"

Sorry, kunde inte låta bli .)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Potentiometern i botten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ännu ett ord vi kan bli mobbade för i Sverige utöver slutstation, puss, prick, kock, slut, bra, sex, slut, fack, facket, kant och namnen Jerker och Dick för att nämna några.

@Joppis på tal om fartpedal…

Du glömde farthinder som många utlänningar tycker är hysteriskt kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du glömde farthinder som många utlänningar tycker är hysteriskt kul.

It's not the fart that kills, it's the smell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du glömde farthinder som många utlänningar tycker är hysteriskt kul.

Påfart och avfart har skapat fniss från min amerikanske släkting när vi har varit ute och åkt

Permalänk
Skrivet av backlulund:

Potentiometern i botten!

Det blir potten i botten Finns för övrigt en Flashbacktråd om vad ”gaspedal” och med en massa kreativa förslag skall heta på elbilar. (Hittar den inte nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Påfart och avfart har skapat fniss från min amerikanske släkting när vi har varit ute och åkt

Känner en engelskspråkig som åkte tåg och närmade sig slutstation, han blev lite förvånad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"SweClockers" för "allt är redan pressat till max redan ur kartong nuförtiden så överklockning är meningslöst"

Sorry, kunde inte låta bli .)

Trodde du skulle säga att allt mer avancerat än läsk är för mycket för fler och fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Ännu ett ord vi kan bli mobbade för i Sverige utöver slutstation, puss, prick, kock, slut, bra, sex, slut, fack, facket, kant och namnen Jerker och Dick för att nämna några.

@Joppis på tal om fartpedal…

Du glömde Fanny

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Trodde du skulle säga att allt mer avancerat än läsk är för mycket för fler och fler.

Om man kan överklocka läsken och/eller om den har RGB-belysning kan jag gå med å att det är en teknikpryl, till och med en hyffsat modern sådan

"Men sen kom den elaka häxan och visade hur man kan använda läsken för mining, så ingen som ville köpa den för att dricka när de var törstiga kunde få tag på den".

Så Mja, nja... Nej... Läsk gör sig nog bättre som just dryck.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden när internet var över telefonlinjer och dyrt, fanns en särskild grupp av hackers, som höll på med att fifla med telefonstationer och på så sätt lura på sig mycket internettrafik utan någon kostnad. Om jag minns inte helt fel kallades dem för Flickers.

Sedan finns det ett till uttryck som man hade glömt om för Guds skull. Detta är "sjöngå" eller "att sjöngå" något sånt.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Öspedal kanske?

Plus- och minuspedal Täcker in behovet att öka och minska farten.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Gigabyte Auros Elite B450 | Fractal Design Define S | 16 GB DDR4 3600 MHz | Gigabyte 2060 Super | 500 GB Samsung 970 EVO Plus | Corsair RM750X | be quiet! Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

En gång i tiden när internet var över telefonlinjer och dyrt, fanns en särskild grupp av hackers, som höll på med att fifla med telefonstationer och på så sätt lura på sig mycket internettrafik utan någon kostnad. Om jag minns inte helt fel kallades dem för Flickers.

Sedan finns det ett till uttryck som man hade glömt om för Guds skull. Detta är "sjöngå" eller "att sjöngå" något sånt.

Tänker du på Phreaking?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du glömde farthinder som många utlänningar tycker är hysteriskt kul.

Skrivet av backlulund:

Känner en engelskspråkig som åkte tåg och närmade sig slutstation, han blev lite förvånad.

Senaste säsongen av "Allt för Sverige" åkte amerikanerna tunnelbana och såg en skylt de tyckte var kul: Full fart!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på transform&lightning (T&L) som man inte hört på länge men även software mode vilket syftade på att man inte använde något 3d accelerator kort, riktigt pixligt var det iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja det stämmer kanske på svenska, att file->fil är en import som gäller bara den datorrelaterade betydelsen. File/Folder blir också lite missvisande på Engelska, där man har många dator-filer i en dator-folder, men normalt bara en fil per hängmapp (folder) i en klassisk "file drawer" (som också var ikonen för filhanteraren i Windows 3.1 mm).

Ja, det är väl en något komplicerad situation redan i sin engelska förlaga, och som jag upplever det har "fil"-delen bara lånats över utan att ta hänsyn till att ha en fungerande metafor förankrad i verkliga ting.

Skrivet av Oegat:

Däremot "directory" som (filsystems-)mappar kallas i *nix-världen och förr i MS Dos mm. torde vara ganska korrekt: det är ju normalt en lista på var filerna finns på lagringsmediet.

Jo, eller "katalog" på svenska. Används ju f.ö. fortfarande i Windows lite här och var, men "mapp" har väl mer eller mindre tagit över där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"SweClockers" för "allt är redan pressat till max redan ur kartong nuförtiden så överklockning är meningslöst"

Sorry, kunde inte låta bli .)

SweStockers är ju en perfekt ny titel på sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har för mig att knack var när man fick en eller flera extra kulor samtidigt. Frispel däremot var att man fick ett helt nytt spel (3 nya liv typ) , och att det då blinkade och plingade som "en galning" . Därav att få "frispel". Kan vara en okvalificerad killgissning också.

Tvärtom. När man fick multiball blinkade allt för att man skall bli stressad. När man fick knack fick man frispel, det hör ju inte till spelet som sig och nått som skall höras igenom det övriga som händer just då i spelet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Känner en engelskspråkig som åkte tåg och närmade sig slutstation, han blev lite förvånad.

Har hört en del fnitter på pendeln när den ankommit till Märsta från folk som tagit budgetvägen till Arlanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Digitalkamera säger vi inte längre precis som vi inte längre säger platt-TV eller FullHD (eller HD Ready). Gemensamt är väl att de passade in under en övergångsperiod vid ett teknikskifte.

Japp, precis som elbil kommer bli bil inom en ”snar” framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Bandspaghetti. Det är nog få under 20år (eller t o m 30år) som varit med om det. Det är vad du får när ett kassettband trasslar sig i bandspelaren.

Tagliatelle heter det väl nu?
"hack i skivan" eller "käkat karbonpapper" (-Vanheden) är nog ganska ovanliga idag också

Skrivet av Dunde:

Du glömde farthinder som många utlänningar tycker är hysteriskt kul.

Fartkontroll, infart/utfart/uppfart och ett ord jag bara läst i gamla monopol-spel "lagfart".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Var några decenier sedan jag hörde med/moturs, alltid kört med medsols och motsols.
När den referensen blir gammal är det kört sen länge

Att man skall säga medurs/moturs och inte medsols/motsols beror på att medsols/motsols blir tvärtom på södra halvklotet. För en stackars australiensare blir det fel.

Skrivet av Snudge_B:

Har för mig att knack var när man fick en eller flera extra kulor samtidigt. Frispel däremot var att man fick ett helt nytt spel (3 nya liv typ) , och att det då blinkade och plingade som "en galning" . Därav att få "frispel". Kan vara en okvalificerad killgissning också.

Som jag minns det fick man knack när man gick över poängen för att får frispel, och sen blev det ett vansinnigt blinkande och tutande när bollen rann ner och den räknade ut att man skulle få det där frispelet.

Skrivet av Söderbäck:

1080p är väl ett ganska daterat uttryck.
Det där "p"et står för progressive och det är väl egentligen ganska överflödigt att nämna numer. Tiden med interlaced screens är rimligen förbi 😁.

Det är dock inte så fasligt länge sen det var aktuellt. Tidiga plattskärmar, speciellt tidiga plasma, stödde ibland bara 720p och 1080i. Det är kanske 15 år sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

SweStockers är ju en perfekt ny titel på sidan

Kanske, men jag hoppas ju att det bara är en gapig minoritet som inte vrider upp sina prylar till elva det första de gör Men jag vet inte. Vore rätt kul om en veckans fråga eller snabbkoll eller något sådant var "Har du överklockat någon kompont i din(a) dator(er)?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

OT men ett uttryck jag alltid kommer använda är "glödlampa". Kommer alltid kalla en LED taklampa för en glödlampa.