Tips på router med bra täckning/signal för vila på 2 våningar Wi-Fi streaming/gaming

Permalänk

Tips på router med bra täckning/signal för vila på 2 våningar Wi-Fi streaming/gaming

Har en ASUS Lyra som krånglar, tappar signal och täckning för främst Wi-Fi.

Har letat en router ett bra tag nu svårt hitta bland allt som finns där ute.

Vore guld om ni kan rekommendera en router med bra täckning för stora ytor villa 150k med två våningar.

Har varit inne och kollat på dessa ASUS OCH TP-link routrar
•ASUS RT-AX82U - AX5400 Dual Band WiFi6 Gaming Router
•ASUS RT-AX86U Router - AX5700, AiMesh, 2,5G port, OFDMA, Wifi6
•TP-Link Deco X60 Mesh System - AX3000, 3 Noder, 2x LAN/WAN, Wifi6
•TP-Link Deco X90 2-pack WiFi6 Mesh - AX6600 Tri-Band, AI-Driven, Smart Antennas

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen en för stor area att täcka med enbart en router. Du är på helt rätt spår med "MESH" systemen. Du behöver fler enhter för att täcka arean.

All nätverksutrustning för hemmabruk är bundna till våra lagar om signalstyrkor (ETSI sätter dessa standarder) och ligger hela högen på precis vad dem får kräma ut.

Jag har haft väldigt bra erfarenheter av Ubiquitis grejer
https://ui.com/wi-fi
Dem är förhållandevis lätta att konfigurera, en youtube video senare så bör du allt vara i rullning. Du kan skita i att byta router stäng bara av Wifi i den du har om det är wifi som krånglar och kör accesspunkter för trådlöst. Dem kan även meshas om man så vill.

Med förhållandevis lätta är dem ett par steg krångligare än det flesta "out of the box" MESH grejerna men även en relativt ointresserad person bör kunna lösa det på någon halvtimme

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag skulle åtminstone undvika de "trådlösa" mesh system som finns. Det bästa är alltid att köra så kallade mesh system där varje accesspunkt är ansluten med kabel. Det ger betydligt bättre fart och stabilitet. Nu är det inte alla som kan göra det men finns möjligheten så är det helt klart värt arbetsinsatsen att kunna använda rj45 kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goddfather82:

Har en ASUS Lyra som krånglar, tappar signal och täckning för främst Wi-Fi.

Har letat en router ett bra tag nu svårt hitta bland allt som finns där ute.

Vore guld om ni kan rekommendera en router med bra täckning för stora ytor villa 150k med två våningar.

Har varit inne och kollat på dessa ASUS OCH TP-link routrar
•ASUS RT-AX82U - AX5400 Dual Band WiFi6 Gaming Router
•ASUS RT-AX86U Router - AX5700, AiMesh, 2,5G port, OFDMA, Wifi6
•TP-Link Deco X60 Mesh System - AX3000, 3 Noder, 2x LAN/WAN, Wifi6
•TP-Link Deco X90 2-pack WiFi6 Mesh - AX6600 Tri-Band, AI-Driven, Smart Antennas

Tack på förhand!

Har själv en villa på 144Kvm i två våningar är ett trä hus.
Kör med en Asus RT-AX88U och den täcker huset utan problem
https://www.inet.se/produkt/5406864/asus-rt-ax88u-ax6000?utm_...

Men har du ett hus i sten/betong kanske du behöver ett mesh system för att det ska funka då sten/betong bromsar signal.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av goddfather82:

Har en ASUS Lyra som krånglar, tappar signal och täckning för främst Wi-Fi.

Har letat en router ett bra tag nu svårt hitta bland allt som finns där ute.

Vore guld om ni kan rekommendera en router med bra täckning för stora ytor villa 150k med två våningar.

Har varit inne och kollat på dessa ASUS OCH TP-link routrar
•ASUS RT-AX82U - AX5400 Dual Band WiFi6 Gaming Router
•ASUS RT-AX86U Router - AX5700, AiMesh, 2,5G port, OFDMA, Wifi6
•TP-Link Deco X60 Mesh System - AX3000, 3 Noder, 2x LAN/WAN, Wifi6
•TP-Link Deco X90 2-pack WiFi6 Mesh - AX6600 Tri-Band, AI-Driven, Smart Antennas

Tack på förhand!

Skrivet av mini-ryttge:

Det är förmodligen en för stor area att täcka med enbart en router. Du är på helt rätt spår med "MESH" systemen. Du behöver fler enhter för att täcka arean.

All nätverksutrustning för hemmabruk är bundna till våra lagar om signalstyrkor (ETSI sätter dessa standarder) och ligger hela högen på precis vad dem får kräma ut.

Jag har haft väldigt bra erfarenheter av Ubiquitis grejer
https://ui.com/wi-fi
Dem är förhållandevis lätta att konfigurera, en youtube video senare så bör du allt vara i rullning. Du kan skita i att byta router stäng bara av Wifi i den du har om det är wifi som krånglar och kör accesspunkter för trådlöst. Dem kan även meshas om man så vill.

Med förhållandevis lätta är dem ett par steg krångligare än det flesta "out of the box" MESH grejerna men även en relativt ointresserad person bör kunna lösa det på någon halvtimme

• Tackar för utmärkt bra info, hade ingen aning om att vi var hundra med lagar för signalstyrkor. Intressant!

Behöver nog täcka ytan med nån typ av mesh/repters/ACs för bättre signal.

Skrivet av DennisOlof:

Jag skulle åtminstone undvika de "trådlösa" mesh system som finns. Det bästa är alltid att köra så kallade mesh system där varje accesspunkt är ansluten med kabel. Det ger betydligt bättre fart och stabilitet. Nu är det inte alla som kan göra det men finns möjligheten så är det helt klart värt arbetsinsatsen att kunna använda rj45 kabel.

• Ja håller med men försöker hålla det så kabel fort som möjligt.

Skrivet av vinylens:

Har själv en villa på 144Kvm i två våningar är ett trä hus.
Kör med en Asus RT-AX88U och den täcker huset utan problem
https://www.inet.se/produkt/5406864/asus-rt-ax88u-ax6000?utm_...

Men har du ett hus i sten/betong kanske du behöver ett mesh system för att det ska funka då sten/betong bromsar signal.

• Grymt, jag funderar på att köpa en likande ASUS router och sedan använda min nuvarande ASUS Lyra som repeater/AC.

Vet ni om en sådan lösning skulle funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goddfather82:

Grymt, jag funderar på att köpa en likande ASUS router och sedan använda min nuvarande ASUS Lyra som repeater/AC.

Vet ni om en sådan lösning skulle funka?

Lyra är AiMesh-kompatibel, så funka skulle det. Sen mottagningen är svår att säga beroende på
hur huset ser ut och vilka material som är inblandade.

Routrar är sånt som ofta är på rea, så håll ögonen öppna efter en ASUS AiMesh router att komplettera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goddfather82:

• Tackar för utmärkt bra info, hade ingen aning om att vi var hundra med lagar för signalstyrkor. Intressant!

Behöver nog täcka ytan med nån typ av mesh/repters/ACs för bättre signal.

• Ja håller med men försöker hålla det så kabel fort som möjligt.

• Grymt, jag funderar på att köpa en likande ASUS router och sedan använda min nuvarande ASUS Lyra som repeater/AC.

Vet ni om en sådan lösning skulle funka?

Jag hade aktat mig för repeaters

I botten är egentligen bara wifi enheter som skriker på varandra i en frekvens vi inte hör. (lätt sätt att visualisera det hela)

En repeater är egentligen (i detta sätt att visualisera) enbart enhet med mikrofon och högtalare, den tar upp en signal och basunerar ut den i andra ändan. Stereon som spelar har ingen aning om att denna enhet finns och bryr sig egentligen inte nämnvärt.
Signastyrkan blir bra men kvaliten på signalen blir "sådär". Ge till detta att den inte kan spela in och spela upp samtidigt så hastigheten kommer kapas till hälften.

Mesh system fungerar "liknande" men är rejält mycket bättre, accesspunkterna i ett mesh system talar med varandra och sätter upp en trådlös länk mellan "uplink" (den som är kopllad med kabel) och "downlink" (den som är kopplad via wifi), dem pratar om saker som cross channel interference och annat spännande och ger ett mycket bättre resultat i slutändan. (Hastigheten kapas inte per automatik till hälften)

Kabel är kung, men inte alltid ett alternativ och bra mycket osmidigare att sätta upp. Mesh är poppulärt eftersom man inte kräver nätverksablar och duger för de flesta hemmabehov. Sätter du upp ett mesh system så tänk på att dem accesspunkter som får trådlös upplänk måste ha bra täckning till den trådade. Du kan inte sätta upp dem på ett ställa med halvdan täckning och förvänta dig ett bra resultat

Stavfel
Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA