Byta från hemmabio till soundbar?

Permalänk
Medlem

Byta från hemmabio till soundbar?

Hej!

Jag har just nu ett 5.1 hemmabiosystem som består av en Yamaha RX V-367 samt Proson Reality Sat 31 SA 5.1. Jag funderar på att byta till en soundbar istället, främst för jag bor i en liten lägenhet och vill ha det lite cleanare och snyggare. Jag är dock nöjd med ljudet som jag har nu. Hur stor nedgradering blir det att byta till t.ex. en Sonos Beam? Förstår att det kanske inte är en rättvis jämförelse att jämföra 5.1 mot en soundbar, men då nuvarande system ändå har många år på nacken tänker att det inte blir en sådan stor nedgradering trots allt?

Jag ser inte så mycket film, utan är en blandning av serier, musik och TV-spel så är egentligen en ganska casual användare. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Vad är budgeten?
Det är ju ett ganska budgetsystem du har idag också så det kanske går att fixa något som låter likvärdigt för rimligt pris.
Soundbars är ju dock allra bäst för just film/serier och inte så mycket för musik och tv-spel även om de såklart duger till det också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad är budgeten?
Det är ju ett ganska budgetsystem du har idag också så det kanske går att fixa något som låter likvärdigt för rimligt pris.
Soundbars är ju dock allra bäst för just film/serier och inte så mycket för musik och tv-spel även om de såklart duger till det också.

Budget kanske runt 5k, som Sonos Beam typ. Kanske värt att tillägga att jag är sugen på Sonos då flickvännen har flera Sonos One som vi i dagsläget inte använder. Därav kanske de kan bilda ett fint ekosystem i lägisen tänkte jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Budget kanske runt 5k, som Sonos Beam typ. Kanske värt att tillägga att jag är sugen på Sonos då flickvännen har flera Sonos One som vi i dagsläget inte använder. Därav kanske de kan bilda ett fint ekosystem i lägisen tänkte jag!

Alright, jag kan inget om Sonos men finns flera här som ibland förespråkar eller talar tvärt emot så låter dem ta över. Ca 5k kan du få en samsunglimpa med sub på Benify.
HW-Q810A 3.1.2ch Soundbar (2021)
HW-Q810A/XE
4 990 kr
Spara 4 000 kr (Ord.pris 8 990 kr)

Dyrare men surround.

HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar (2021)
HW-Q910A/XE
6 490 kr
Spara 5 500 kr (Ord.pris 11 990 kr)

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alright, jag kan inget om Sonos men finns flera här som ibland förespråkar eller talar tvärt emot så låter dem ta över. Ca 5k kan du få en samsunglimpa med sub på Benify.
HW-Q810A 3.1.2ch Soundbar (2021)
HW-Q810A/XE
4 990 kr
Spara 4 000 kr (Ord.pris 8 990 kr)

Dyrare men surround.

HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar (2021)
HW-Q910A/XE
6 490 kr
Spara 5 500 kr (Ord.pris 11 990 kr)

Ah, tack för tips! Ska spana in. Har faktiskt en Samsung TV så de verkar ju också passa bra ihop. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Ah, tack för tips! Ska spana in. Har faktiskt en Samsung TV så de verkar ju också passa bra ihop. Tack!

Jag kör värstingen hemma HW-Q960A 11.1.4ch och använder bara en dosa för både soundbar och TV. Ganska smidigt.
Samsung har väl inte bästa ljudet där ute men ganska prisvärda.
Finns ju LG och JBL som duger bra också. Vissa kan du använda enbart en dosa också.

Har du möjligheten brukar dessa finnas på tex elgiganten i butik, vissa av dem iaf. Så kan man provlyssna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Ah, tack för tips! Ska spana in. Har faktiskt en Samsung TV så de verkar ju också passa bra ihop. Tack!

Tror definitivt Q910A skulle vara ett lyft rent ljudmässigt faktiskt, det som skiljer den ifrån Q960A är att den sistnämnda kommer med surroundhögtalare, men det är exakt samma soundbar och sub.

Med tanke på vilka "ljudföretag" Samsung köpt upp på senare tid har de lyckats få riktigt bra ljud, den ovan konkurrar med Sonos Arc, som med en Sub till kostar ungefär det tredubbla då de sällan kommer ned så mycket på reor.

Hade den inte varit tygklädd hade jag slagit till och bytt ut mina Klipsch rp-280F och Rp-450c mot den faktiskt och tvivlar på att det skulle bli en "kraftig" försämring. Självklart en smärre sådan, men att slippa alla kablar, receiver, högtalare runt om hela rummet har den duglig Atmos/Surround effekt.

Varken Sony eller LG tycks kunna mäta sig med den i de flesta tester och enligt en majoritet av recensenter.
(Se Rtings t ex)

Edit:
Med "ljudföretag" menar jag att Samsung köpte Harman 2017 (Harman Kardon) vilket även inkluderar JBL, AKG, Mark Levinson och Lexicon.

Edit 2:
Alltså faaaaaan... blir så sjukt sugen ändå via Benify då man får den för 6.490:- ha ha ha ha
Men det ser faktiskt ut som det inte är tyg på kommande HW-Q990B, så inväntar nog den istället... eller rättare sagt... lillebror till den utan surroundhögtalarna och slår till framåt hösten

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tror definitivt Q910A skulle vara ett lyft rent ljudmässigt faktiskt, det som skiljer den ifrån Q960A är att den sistnämnda kommer med surroundhögtalare, men det är exakt samma soundbar och sub.

Med tanke på vilka "ljudföretag" Samsung köpt upp på senare tid har de lyckats få riktigt bra ljud, den ovan konkurrar med Sonos Arc, som med en Sub till kostar ungefär det tredubbla då de sällan kommer ned så mycket på reor.

Hade den inte varit tygklädd hade jag slagit till och bytt ut mina Klipsch rp-280F och Rp-450c mot den faktiskt och tvivlar på att det skulle bli en "kraftig" försämring. Självklart en smärre sådan, men att slippa alla kablar, receiver, högtalare runt om hela rummet har den duglig Atmos/Surround effekt.

Varken Sony eller LG tycks kunna mäta sig med den i de flesta tester och enligt en majoritet av recensenter.
(Se Rtings t ex)

Edit:
Med "ljudföretag" menar jag att Samsung köpte Harman 2017 (Harman Kardon) vilket även inkluderar JBL, AKG, Mark Levinson och Lexicon.

Bytte själv från RP-280F och ljudet i film/serie är bättre på samsungen men sämre vid musik. Supersmidigt med enbart strömkablar och trådlöst. Har du redan surround så stanna kvar om du inte vill ha just Atmos eller så, för Atmos är otroligt häftigt när det väl fungerar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Snusfri

Kika även på JBL Bar 5.1 som du kan köpa för antingen 3990:- direkt från JBL eller 4490:- från NetOnNet.

Har fått bra betyg dels på Prisjakt och Ljud & Bild med flera.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Bytte själv från RP-280F och ljudet i film/serie är bättre på samsungen men sämre vid musik. Supersmidigt med enbart strömkablar och trådlöst. Har du redan surround så stanna kvar om du inte vill ha just Atmos eller så, för Atmos är otroligt häftigt när det väl fungerar.

Det är just smidigheten som känns värt att tumma lite på, har ett par andra golvare (Dynavoice m-65ex v4) som surround och ett par Sonab från 70-talet som står högt/tak bak. Haft dessa Sonab genom hela livet då deras klang tycks passa med varenda högtalare jag kört med

Visst är det mäktigt och trevligt att köra musik i 7.0 system, men bara att uppdatera receivern kostar mer än denna soundbar
Bor dessutom i en lägenhet (därav ingen sub, dubbla 8:or i golvarna och 4x6'or i centern ger ju mer än adekvat bas.) och kan inte riktigt nyttja systemet till 50% ens ha ha ha Även om det ger en riktigt bra och bred ljudbild även vid låga volymer.

Men inväntar nog som sagt HW-Q990B istället då tyget tycks vara bortplockat, ev har de även placerat displayen på själva soundbaren på ett bättre än ställe än mitt ovanpå! (Den personen måste fan ha fått sparken som tyckte det var en bra ide)

Japp, kollade lite om den och tyget är borta och displayen är satt på framsidan!
https://www.avforums.com/reviews/samsung-hw-q990b-soundbar-review.19742/

Blir definitivt den i höst då båda de saker som var en dealbreaker för mig är "fixade", eller lillebror till den utan surroundhögtalarna men där Soundbar och sub är exakt samma.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Samsung:s Q810A samt Q910A verkar onekligen mer prisvärda än Sonos-alternativen. Någon som har koll på om det smidigt går att koppla ihop Samsungs Soundbars med Sonos One:s? Främst då till musik från soundbaren ihop med Sonos Ones i andra rum, och inte till film/serier.

Permalänk
Medlem

Läste precis om Bose 300 - https://testkungen.se/basta-soundbaren/
Kanske kan vara någon att kolla upp tanke på prislappen är strax under 5k

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Kanske värt att tillägga att jag är sugen på Sonos då flickvännen har flera Sonos One som vi i dagsläget inte använder.

Har ni oanvända One så blir de ju utmärkta bakre satelliter till en Beam eller Arc.

Gjorde samma resa för ett halvår sedan. Min receiver började kännas rätt gammal då den inte gick att koppla 4K genom den, inget stöd för Atmos eller liknande. Hade från början tänkt uppgradera den men det fanns typ ingenting i vettig prisklass i lager och typ alla verkade ha väldigt halvdan mjukvara.

Köpte en 30% rabattkod på Blocket och köpte in mig på hela systemet med Arc+Sub+2xOne och har inte ångrat mig. Ett problem för mig var dock att min TV inte stödjer eARC, så blev tvungen att köpa extra hårdvara för att få ut Atmos och det är en hel del problem med CEC. Men det har nog just mer med den extra hårdvaran att göra snarare än Sonos, tror jag…

Skrivet av Chordy:

Någon som har koll på om det smidigt går att koppla ihop Samsungs Soundbars med Sonos One:s?

Finns säkert någon mjukvara som kan spela till bägge systemen samtidigt men gissar att du kan glömma perfekt synkroniserat ljud utan att ständigt manuellt fippla med delay.

Visa signatur

Mostly Harmless