Varför fungerar SJ:s wifi inte på min dator?

Permalänk
Medlem

Varför fungerar SJ:s wifi inte på min dator?

Hej.
Kanske en tråkig fråga för forumet men tacksam för hjälp. Jag reser en hel del med tpg och behöver jobba under resorna men kan för mitt liv inte få min nuvarande dator att kopplla upp mot SJ:s wifi. Det fungerar utan probem på min telefon och jag har fått det att fungera på tidigare datorer också.

Grejern med Sj:s wifi är att man behöver passera en portal där man godkänner villkor innan man blir uppkopplad mot internet. På telefonen dyker den rutan/ortalen upp av sig själv. På datorn händer det helt enkelt inte. Jag har provat tre olika webbläsare varav två med rensad cache. Om jag ansluter mot min mobil kan jag manuellt gå in på ombord.sj.se men då finns då kan jag inte godkänna (vilket väl förklaras av att jag inte är uppkoppplad mot deras nätverk då).

Jag är inte så haj på datorer och nåtverk men det jag har kollat är att i nätverksinställningar står det att jag fått ett "egentilldelead ip.adress" och att jag inte kommer kunna koppla upp mot internet. Kanske ligge rproblemet där? Men detta gäller alltså enbart SJ:s wifi, har aldrig varit med om det på annan plats eller med vanlig router.

Tacksam fär hjälp!

Med vänlig hälsning, Jon

Permalänk
Medlem

Till saken här att SJ: kundtjänst sagt att den inget kan göra och ombordpersonalen är ju knappast it-tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jo500:

Hej.
Kanske en tråkig fråga för forumet men tacksam för hjälp. Jag reser en hel del med tpg och behöver jobba under resorna men kan för mitt liv inte få min nuvarande dator att kopplla upp mot SJ:s wifi. Det fungerar utan probem på min telefon och jag har fått det att fungera på tidigare datorer också.

Grejern med Sj:s wifi är att man behöver passera en portal där man godkänner villkor innan man blir uppkopplad mot internet. På telefonen dyker den rutan/ortalen upp av sig själv. På datorn händer det helt enkelt inte. Jag har provat tre olika webbläsare varav två med rensad cache. Om jag ansluter mot min mobil kan jag manuellt gå in på ombord.sj.se men då finns då kan jag inte godkänna (vilket väl förklaras av att jag inte är uppkoppplad mot deras nätverk då).

Jag är inte så haj på datorer och nåtverk men det jag har kollat är att i nätverksinställningar står det att jag fått ett "egentilldelead ip.adress" och att jag inte kommer kunna koppla upp mot internet. Kanske ligge rproblemet där? Men detta gäller alltså enbart SJ:s wifi, har aldrig varit med om det på annan plats eller med vanlig router.

Tacksam fär hjälp!

Med vänlig hälsning, Jon

Du råkar inte ha satt en fast DNS tex 8.8.8.8 i dina nätverksinställningar?
Denna måste va automatisk om du ska kunna logga in på SJs wifi

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Du råkar inte ha satt en fast DNS tex 8.8.8.8 i dina nätverksinställningar?
Denna måste va automatisk om du ska kunna logga in på SJs wifi

Yup, har haft samma problem när jag använt manuell DNS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Du råkar inte ha satt en fast DNS tex 8.8.8.8 i dina nätverksinställningar?
Denna måste va automatisk om du ska kunna logga in på SJs wifi

Inte bra med Ulla-Bella i datorn, ått, ått, ått, ått, åtta...

Man kan väl pröva med att gå till ombord.sj.se och se om det fungerar även utan att byta DNS.

Permalänk
Medlem

Telefonen går till en adress automatiskt. Prova skriva in den adressen i datorn.

En annan grej jag märkt är att om VPN är igång så går det ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inte bra med Ulla-Bella i datorn, ått, ått, ått, ått, åtta...

Man kan väl pröva med att gå till ombord.sj.se och se om det fungerar även utan att byta DNS.

Kanske skrev det otydligt. Men det går inte att få till ombord.sj.se. Då står det vara ”inget internet”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Yup, har haft samma problem när jag använt manuell DNS.

Men hur vet jag om det är automatisk eller manuell? Hur ändrar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Telefonen går till en adress automatiskt. Prova skriva in den adressen i datorn.

En annan grej jag märkt är att om VPN är igång så går det ej.

Vpn är avslagen och går jag till ombord.sj.se så står det ”inget internet”. Går jag till den sidan när jag kopplar upp mot mobildata så finns det ingen ”knapp” för att godkänna deras villkor vilket är det som krävs.

Permalänk
Medlem

Det står alltid "ingen internet" tills du har bekräftat användarvillkoren i deras "captive portal". Start en webbläsare och försök börja surfa så ska du komma till en intern sida där du gör det, denna sida kan inte nås via mobilnätet, utan du måste vara på deras Wifi.

Det är dock viktigt att du får DNS-inställningar automatiskt och inte manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Du råkar inte ha satt en fast DNS tex 8.8.8.8 i dina nätverksinställningar?
Denna måste va automatisk om du ska kunna logga in på SJs wifi

Sitter på tåget just nu och samma problem. Jag har tyvärr dålig koll på de här inställningarna. Så hur vet jag om dns är inställd som manuell eller automatisk. I inställningarna finns det inget sådant direkt val att göra. Det jag det är att i rutan för ”DNS-servrar” så är det fyra adresser/rader inskrivna (vad det nu betyder?.

Kan för övrigt tillägga att detta med egentilldelad ip är borta. Nu står det att jag är uppkopplade mot SJ och jag har fått en iPhone-adress tilldelad. Samma problem i övrigt dock…

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det står alltid "ingen internet" tills du har bekräftat användarvillkoren i deras "captive portal". Start en webbläsare och försök börja surfa så ska du komma till en intern sida där du gör det, denna sida kan inte nås via mobilnätet, utan du måste vara på deras Wifi.

Det är dock viktigt att du får DNS-inställningar automatiskt och inte manuellt.

Absolut men hela grejen är ju att jag inte kommer till portalen. Hur ser jag om dns är automatiskt eller manuellt och hur ändrar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jo500:

Absolut men hela grejen är ju att jag inte kommer till portalen. Hur ser jag om dns är automatiskt eller manuellt och hur ändrar jag?

Om du kör Windows: https://www.windowscentral.com/how-change-your-pcs-dns-settings-windows-10

Du vill alltså ställa in till automatic: "Obtain DNS server address automatically". Länken visar hur man ändrar till manual vilket medför att du inte ska göra alla stegen.

Tips om du kör annat operativsystem är att googla ex. "mac automatic dns"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallman:

Om du kör Windows: https://www.windowscentral.com/how-change-your-pcs-dns-settings-windows-10

Du vill alltså ställa in till automatic: "Obtain DNS server address automatically". Länken visar hur man ändrar till manual vilket medför att du inte ska göra alla stegen.

Tips om du kör annat operativsystem är att googla ex. "mac automatic dns"

Ja ursäkta för bristande info i mitt inlägg. Jag har Mac (Monterey). Men jag undrar dånen det fungerar lite olika på Mac och Pc för lagbrott inga träffar på automatik DNS Mac.

Det är inte så att det är samma som att ha inställd utom-katolsk dhcp vilket jag haft hela tiden.

Permalänk
Medlem

Om DNS-servrarna i listan är utgråade och inte går att ta bort så är dessa tillagda av DHCP-servern dvs automatiskt, men om det går att ta bort är det manuellt tillagda.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Om DNS-servrarna i listan är utgråade och inte går att ta bort så är dessa tillagda av DHCP-servern dvs automatiskt, men om det går att ta bort är det manuellt tillagda.

Ok, och isf är det bara att ta bort dem? Skulle det någonsin kunna skapa problem?

Till saken hör ju att den här SJ-uppkopplingen är den enda jag har problem med. Alla andra routrar - nya och gamla - går bra att koppla upp datorn mot.

Men ditt bet är att jag gör mig av med de inlagda servrarna?

Ändrat korrfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jo500:

Ok, och isf är det bara att ta bort dem? Skulle det någonsin kunna skapa problem?

Till saken hör ju att den här SJ-uppkopplingen är den enda jag har problem med. Alla andra routrar - nya och gamla - går bra att koppla upp datorn mot.

Men ditt bet är att jag gör mig av med de inlagda servrarna?

Spara servrarna i en textfil och lägg in dem igen med + tecknet i värsta fall tänker jag. Är det en jobbdator? Tänker om servrarna kommer från det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem tidigare. Funkade för mig att gå in på http://example.com för att bli omdirigerad till SJ:s portal.

Permalänk
Medlem

åkte tåg idag för jobbets räkning, inga problem att koppla upp emot Sj wifi för att sedan koppla upp sig emot min VPN leverantör via OpenVPN via Port 443 TCP för att sedan ha bra privacy & integritet på internet, allt funkade kanon på min bärdatora som kör Debian 11 Xfce4

Permalänk
Medlem

Blev det här löst?

Jag åkte tåg imorse med en ny dator och kunde inte få wifi att funka (men det funkade på min mobil). Kollade och DNS var automatisk och jag hade inget VPN...

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne42:

Blev det här löst?

Jag åkte tåg imorse med en ny dator och kunde inte få wifi att funka (men det funkade på min mobil). Kollade och DNS var automatisk och jag hade inget VPN...

Du vet säkert att det funkade för andra i samma vagn? Annars är nog lite tidigt att slå på stora trumman efter bara en resa.

Ibland ballar deras system ur. Har man tur finns det eventuellt någon som vet hur man startar om det, men generellt har förstås SJ ingen IT-personal ombord. Då och då får man köra internetdelning med telefonen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du vet säkert att det funkade för andra i samma vagn? Annars är nog lite tidigt att slå på stora trumman efter bara en resa.

Ibland ballar deras system ur. Har man tur finns det eventuellt någon som vet hur man startar om det, men generellt har förstås SJ ingen IT-personal ombord. Då och då får man köra internetdelning med telefonen.

Det funkade för mig på mobilen, men inte för mig på datorn. Jag frågade personalen om det var nåt problem med wifi och fick svaret att det inte var några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne42:

Blev det här löst?

Jag åkte tåg imorse med en ny dator och kunde inte få wifi att funka (men det funkade på min mobil). Kollade och DNS var automatisk och jag hade inget VPN...

Jag brukar alltid navigera till captive.apple.com, så brukar sidan där man accepterar deras villkor komma upp för godkännande!

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av janne42:

Blev det här löst?

Jag åkte tåg imorse med en ny dator och kunde inte få wifi att funka (men det funkade på min mobil). Kollade och DNS var automatisk och jag hade inget VPN...

Han tog bort alla DNS-servrar och har än idag inte lyckats ansluta med sin dator till något internet alls.

Skämt åsido, vi pingar in användaren och ser om denne kan svara! @Jo500 hur gick det för dig?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin