Söndagsmatiné: Microsofts releasejippo för Windows 95

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Microsofts releasejippo för Windows 95

90-talet, vart tog du vägen? I veckans söndagsmatiné reser vi tillbaka i tiden till en enklare för att se hur det såg ut när efterlängtade Windows 95 släpptes.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag minns releasen så här:

Körde AmigaOS och OS/2 på den tiden

Permalänk
Medlem

Det var också första gången jag såg Weezer - Buddy Holly som fanns med på Windows 95 skivan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nu är det fastatällt! Det var bättre förr...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det var också första gången jag såg Weezer - Buddy Holly som fanns med på Windows 95 skivan

Samma här. Men varför fanns den med överhuvudtaget?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Känns bara som ett segt avsnitt av Seinfeld på något vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Samma här. Men varför fanns den med överhuvudtaget?

Skivbolaget förhandlade in videon på skivan för att promota bandet. Ren business.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag minns releasen så här:
Körde AmigaOS och OS/2 på den tiden

Ja det kändes frustrerande när alla pratade om multitasking som om det vore något nytt och revolutionerande. Liksom, en Amiga från 1985 kunde göra det där. Å andra sidan tog det till 2001 innan Mac fick riktig multitasking med OSX så de var väl ändå hyfsat tidiga.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det var också första gången jag såg Weezer - Buddy Holly som fanns med på Windows 95 skivan

Denna ?

Skrivet av maweric:

Samma här. Men varför fanns den med överhuvudtaget?

Men...
The Fonz !!

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg hur jakla ostabillt var det om man skulle trycka på reser knappen i fall Windows frös eller om ett strömavbrott skulle inträffa. Man behövde installera om hela Windows efter detta.

Permalänk

Cool, den tiden gick jag en multimedia-utbildning med hårdvara helt runt Mac, macromedia director använde vi och adobes photoshop. Det var väl spritt då att Windows 3.11 var ett skämt när det kommer till kreativt arbete, det ändrade Windows 95 på åtminstone åt rätt håll.

Runt den eran var Apple skojiga med sin "Where's the dinosours, dad?"-reklam. Se här: https://youtu.be/h6p2uzPFg74

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer ihåg presentationen som gjordes på en mässa (elmia?) där någon flyttade runt task-bar'en.
Nånting som ju MAC inte kunde göra, hur tiderna har ändrats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag kommer ihåg hur jakla ostabillt var det om man skulle trycka på reser knappen i fall Windows frös eller om ett strömavbrott skulle inträffa. Man behövde installera om hela Windows efter detta.

Jag upplevde Windows 2000 som mer stabilt där för ~ 20 år sen.
Jag giilade Win 2000 back in the days.
Mer lättanvänt och flexiblare än NT 4 och stabilare än "9x" (95/98/ME).
Det var också på tiden före WGA, Windows Genuine "Advantage".

Permalänk
Medlem

Glömmer inte när Windows 98 gav BSOD när Bill Gates höll på att presentera Windows 98.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Fanns också med på Windows 95 skivan

Edie Brickell - Good Times

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Älskar 90-talet då det var den bästa perioden i mitt liv Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kommer ihåg presentationen som gjordes på en mässa (elmia?) där någon flyttade runt task-bar'en.
Nånting som ju MAC inte kunde göra, hur tiderna har ändrats!

Ja och att kunna sätta menyn på rätt ställe (där uppe till vänster där man vant sig vid att den ska va) det tog dom bort med Windows 11. Man får börja släppa amigaOS nu då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Skivbolaget förhandlade in videon på skivan för att promota bandet. Ren business.

Bill Gates är ett fan av både bandet Weezer och deras innovativa video till Buddy Holly. Samt säkerligen för att demonstrera "rörlig video" i Windows 95.

Men absolut, marknadsföring spelade säkert en roll i det hela men känns som Bill's val i första hand.

https://economictimes.indiatimes.com/microsoft-co-founder-is-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Exakt, The Fonz!

Kul också att den riktiga skådespelaren, Al Molarino, var med "på riktigt" i videon.

https://m.imdb.com/name/nm0596846/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kommer ihåg presentationen som gjordes på en mässa (elmia?) där någon flyttade runt task-bar'en.
Nånting som ju MAC inte kunde göra, hur tiderna har ändrats!

Control Strip (längst ned till vänster) gick väl att flytta hur man ville på Mac? Dockan i MacOS X och senare har också alltid gått att flytta runt.

Själv har jag aldrig gillat gränssnittet i Windows utan nära nog alltid valt någon form av ersättare till Windows-miljön likt GeoShell, Directory Opus, Open-Shell m.m.

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att man fortfarande efter alla dessa år försöker att förminska betydelsen av windows 95.
Förutom några obskyra alternativ så var ju Windows 95 vid den tiden ett oerhört steg framåt.
Och skapade i princip datoranvändandet som vi har det idag.

Perfekt var det ju knappast.
Men som retro nörd så får man ändå medge att många, kanske de flesta, problemen med windows vid den här tiden får härledas till dåliga drivrutiner och användare som nästan helt saknade kunskaper och installerade allt dom kom åt utan minsta tanke på vad som kunde hända.
Och när Microsoft senare (med Windows ME) försökte räta till detta med sin WDM (Windows Driver Model), System Restore och System File Protection så förlöjligades dom nästan.
Funktioner som sedan dess finns i alla (?) konsument OS.
Många klagade faktiskt på att dom inte kunde ta bort vilken fil som hellst hur som hellst!

Och för att inte tala om DirectX.
Gisses vad många stretade emot.
T.o.m. många spelutvecklare fortsatte att utveckla till DOS, trots att dom var tvungna att i princip skriva egna drivrutiner till hårdvaran.
De tidiga spel som faktiskt släpptes som DirectX var ju mycket trevliga erfarenheter vad gäller användarvänlighet.
I alla fall om man jämför med DOS versionerna, sitta och pilla med minneskonfigurationer för att köra vissa spel? nej tack!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Control Strip (längst ned till vänster) gick väl att flytta hur man ville på Mac? Dockan i MacOS X och senare har också alltid gått att flytta runt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/13/Macintosh_System_7.5.3_screenshot.png

Själv har jag aldrig gillat gränssnittet i Windows utan nära nog alltid valt någon form av ersättare till Windows-miljön likt GeoShell, Directory Opus, Open-Shell m.m.

Fast OSX stäpptes ju samtidigt som WinXP ungefär.
När W95 släpptes så hette det Mac OS och var på version 7 eller nåt.
Med ett utseende som mer påminde om win 3, och var fortfarande många år från att få skyddat minne.
Mac var ju knappast en storspelare vid den här tiden, och har väl egentligen aldrig varit det om man ser till marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast OSX stäpptes ju samtidigt som WinXP ungefär.
När W95 släpptes så hette det Mac OS och var på version 7 eller nåt.

Själv körde jag just System 7 (Mac OS 7) på mitten av 90-talet. På den tiden var många program 16-bitars i Windows, så fördelarna med 95:an kom långt senare. Att Pentium Pro saknade hårdvarustöd för 16-bitars applikationer hjälpte inte direkt prestandan.

Det var även natt och dag att köra Macromedia Director och Adobes programvaror på Mac jfm Windows till just Macens fördel.

Men nu talar jag dock mest om de sista 68k-Macarna och klonerna innan PowerPC sänkte prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Lite konstigt att man fortfarande efter alla dessa år försöker att förminska betydelsen av windows 95.

Inte alls. Man har ganska varm minne om Win95. Även om den hade brister.

Till och med, man använder Win95 fortfarande. Man träffas med Win95 dagligen men man vet inte om detta.

Några bolag använder det i självakannings dosor, typ som i ICA Maxi.

Banker använder Win95 i bankomater.

Tänk vad folk skulle skratta om man sätt ett klistermärke på bankomaten "Powered by Windows 95"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Att Pentium Pro saknade hårdvarustöd för 16-bitars applikationer hjälpte inte direkt prestandan.

PPro saknar inte stöd för 16 bit program
Vad som begränsar PPro är att när CPU'n måste byta mellan 16 och 32 bits kod så är pipelinen tvungen att tömmas.
Vilket i praktiken i princip är ett icke problem i W9x och även DOS, då även många DOS program körs i 32 bit (Doom, Quake etc).

Man ser det rätt enkelt om man jämför en lätt överklockad PPro i 233MHz med den långsammaste Pentium 2'n på samma frekvens.
Skillnaden är betydligt mindre än man kan tro.
Framförallt då P2'an körs med SDRAM (om man inte har ett extremt tidigt moderkort med FX chipsetet såklart) och ju inte har PPRo's 16/32 bit "problem".

PPro är i värsta fall jämnsnabb med en vanlig Pentium vid samma klockfrekvens, men oftast betydligt snabbare.
Pentium måste ta till MMX för att kunna konkurrera alls.

W9x flyger fram på en PPro, och även W2K och XP går rätt bra att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Till och med, man använder Win95 fortfarande. Man träffas med Win95 dagligen men man vet inte om detta.

Några bolag använder det i självakannings dosor, typ som i ICA Maxi.

Banker använder Win95 i bankomater.

Jag hoppas det är Windows Embedded som du misstar för 95:an. Windows Embedded POSReady 2009 kan för ett otränat öga se ut som Windows 9x/2000.

Permalänk
Medlem

Jag minns var jag var och gjorde den dagen Win95 lanserades. 😊 Minns hur mkt mer som förändrades i och med W95 jfm introduktionen av NT som jag jobbade med en hel del då (och W3).

Känner folk som en bit senare lade ner DOS-utvecklingen över en natt när siffrorna trillade in om hur många som gick över till W95 och när DirectX började ta fart. Det var så himla spännande tider! 😃

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Denna bild sammanfattar Windows 95-releasen för mig.

Den hypen för ett operativsystem har jag inte upplevt varken förr eller senare, och med facit i hand var Windows 95 antagligen den viktigaste Windows-versionen för Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Samma här. Men varför fanns den med överhuvudtaget?

Tror det finns en video om det på youtube

Skrivet av GuessWho:

Ja det är den

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare