Rösta fram SweClockers bästa lifehack

Permalänk
Skrivet av snajk:

Hjälper det verkligen då? Jag brukar öppna toppen och klämma ihop botten och sen uppåt liksom. Det blir inte lika litet som ditt om man ser på två ledder men det blir ju mycket tunnare också.

Jag förstår. Nämnde i och för sig inte det sekundära i varför jag gillar denna vikning. Det är att den håller sig på plats och inte öppnar sig när man lägger ner den i samlingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Tack för detta. Väldigt intressant tips. Har du möjlighet att länka lite mer info om vad du använder för mjukvvara/script för att uppnå detta?

Jag kör detta på Linux, så jag skrev en enkel liten hantering av skärmarna med ddcutil, men det finns program för Windows också om du kör det. Om det råkar vara så att du kör Linux så hör av dig så kan jag länka mitt skript för det här.

Permalänk
Medlem
  1. Normbrytarskap.

  2. Minst en god gärning om dagen, råkar det bli fler skadar det inte.

  3. Gäst-Wifi + QR-kod + nörd-rebus + IKEA-fotoram = Win (qifi.org eller annan site för QR-koden, sen är det bara gå lös med sina ordhanteringsskills).

Punkt tre hos oss har alviskt-typsnitt (alv-inspirerat á la Tolkien) och proklamerar: "Speak friend and enter!"

Hänger bland ett par andra tavlor i vardagsrummet, olika motiv, storlekar i en assymetrisk klunga.

Permalänk
Medlem

Jaha... Jag testade erat "lifehack"....

Det blev nog bra bacon, men det hann jag aldrig testa, för micron började brinna, så hela köket brann -- sedan brann det lite i resten av huset, men när bilen började brinna så exploderade drivmedelstanken. Nu brann det i båda grannarnas hus också... Man skall nog ha brandkåren på plats, för totalt fem hus och tre bilar BRANN UPP!

Katten klarade sig...

Mitt lifehack: Se till att ha en brandsläckare och fungerande brandvarnare hemma

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jaha... Jag testade erat "lifehack"....

Det blev nog bra bacon, men det hann jag aldrig testa, för micron började brinna, så hela köket brann -- sedan brann det lite i resten av huset, men när bilen började brinna så exploderade drivmedelstanken. Nu brann det i båda grannarnas hus också... Man skall nog ha brandkåren på plats, för totalt fem hus och tre bilar BRANN UPP!

Katten klarade sig...

Mitt lifehack: Se till att ha en brandsläckare och fungerande brandvarnare hemma

Hoppas inte detta är på riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas inte detta är på riktigt!

Nej, det antog jag framgick med viss önskvärd tydlighet, men kanske inte... Nej, det var på skämt.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Nej, det antog jag framgick med viss önskvärd tydlighet, men kanske inte... Nej, det var på skämt.

Jag trodde inte att det var det, men ville inte chansa om det faktiskt var det

Nu känns magen lite bättre, tänkte väl att jag knappt kan se hur en micro ens skulle börja brinna... baconet såklart, men inte micron

Permalänk

Det lifehack jag vill dela med mig utav är ett enkelt knep för att få lite mer smickrande bilder när man tar kort på någon (eller sig själv).

Tag ett kliv bakåt eller tre och zooma in något med kameran för att kompensera avståndet. Då motverkar du fisheye-effekten som kan uppstå när man tar kort för nära, och personen på bilden blir troligen lite nöjdare med resultatet.

Detta fungerar så klart bättre på kameror med optisk zoom. Har man digital zoom får man laborera lite med avståndet så bilden inte blir för grynig.

Bjuder på två bilder på mig för att demonstrera skillnaden. På första bilden var kameran kanske 20-30 cm från ansiktet, andra bilden ca 1 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenjolov:

Det lifehack jag vill dela med mig utav är ett enkelt knep för att få lite mer smickrande bilder när man tar kort på någon (eller sig själv).

Tag ett kliv bakåt eller tre och zooma in något med kameran för att kompensera avståndet. Då motverkar du fisheye-effekten som kan uppstå när man tar kort för nära, och personen på bilden blir troligen lite nöjdare med resultatet.

Detta fungerar så klart bättre på kameror med optisk zoom. Har man digital zoom får man laborera lite med avståndet så bilden inte blir för grynig.

Bjuder på två bilder på mig för att demonstrera skillnaden. På första bilden var kameran kanske 20-30 cm från ansiktet, andra bilden ca 1 meter.
https://i.imgur.com/c1AOZ2w.jpg
https://i.imgur.com/CRuMI7v.jpg

Man ser effekten tydligt om man kollar på glasögonen, på ena bilden sticker de utanför huvudet men inte på den andra

Permalänk
Medlem

På ämnet teknologiska lifehacks kan jag redogöra för hur jag lade ner orimligt mycket tid och energi på att lösa världens löjligaste I-landsproblem

Min tvättmaskin har en fantastiskt irriterande designmiss. Den spelar en trudelutt för att tala om att den är klar, men det dröjer ett par minuter till innan man kan öppna luckan och komma åt tvätten. Resultatet är förstås att man väntar med att gå och öppna när man hör trudelutten, och så blir tvättmaskinen bortglömd.

Skruvade upp tvättmaskinen för att kolla vilka möjligheter som fanns. Det smidigaste hade förstås varit att gå på summerns anslutningar, och detektera spänning på dem. Färdig-trudelutten är det klart längsta ljudet som spelas upp, så hade varit enkelt att filtrera bort de kortare blippen när man manövrerar vred/knappar.

Det visade sig dock att elektroniken var ingjuten i epoxy, och att det därmed var omöjligt att ansluta sig elektriskt utan att ta bort epoxyn, och därmed löpa stor risk att kvadda elektroniken.

Spånade på en lösning ett tag, och det landade till sist i att försöka analysera ljud. Hittade efter många om och men kod för homodyn filtrering (läs: väldigt smalbandigt filter) som en Arduino orkar dra, och knåpade ihop ett program kring det.

Spelade in och kollade vilka toner/frekvenser färdigtrudelutten innehöll. Tunade in filtret på en frekvens som förekommer under ganska stor del av denna. Detekteras frekvensen i minst 140 samples på mindre än 12 sekunder, spelas en signal upp efter tre minuters fördröjning.

Hittills har det funkat 100%. Varken "falsklarm" eller missade färdigtrudelutter

Tyvärr gör sig inte projektet särskilt bra på bild. Det är inte så mycket att se, bara en liten svart 3D-printad låda med lite elektronik i:

Debugging

Innanmäte

På plats

Hårdvaran består av en Arduino Pro Mini, micmodul, summer, samt nätdel. I och med det ingjutna kretskortet fanns ju ingenstans att hämta 5VDC heller.

Ja, och om ni lovar att inte mobba mig för min noobkod...

/* * homodyne.ino: Homodyne detection of a 1 kHz signal. * * This program continuously samples analog input 0 and uses an homodyne * detection scheme to identify a signal at 1 kHz (+/- 24 Hz @ -3dB). * * The analog-to-digital converter is set to "free running mode" and * takes one sample every 104 us. The samples are multiplied by two * generated signals at 1 kHz (the "local oscillator"), in quadrature to * one another. The products are then low-pass filtered with a time * constant of 64 sample periods (6.656 ms), which gives the (I, Q) * signals with a 24 Hz bandwidth. Finally, the signal power is computed * as I^2 + Q^2. * * The program is intended for an Arduino Uno, and is likely to work on * any AVR-based Arduino having an ADC and clocked at 16 MHz. * * For a detailed explanation, see * http://arduino.stackexchange.com/a/21175 * * Copyright (c) 2016 Edgar Bonet Orozco. * Released under the terms of the MIT license: * https://opensource.org/licenses/MIT */ #include <util/atomic.h> // Analog input to use, should be between 0 and 5. const uint8_t analog_in = 0; // The frequency we want to detect, in Hz. const float SIGNAL_FREQ = 2365.0; // Timing bits. const float SAMPLING_FREQ = F_CPU / (128 * 13.0); // 9.615 kHz const long PHASE_INC = round(SIGNAL_FREQ / SAMPLING_FREQ * (1L << 16)); const int LOG_TAU = 6; // tau = 64 / SAMPLING_FREQ = 6.656 ms // Variabel för avläsning av micingången unsigned int POWER_READING = 0; //Sampleräkning unsigned int SAMPLE_COUNTER = 0; //Räknar antalet "godkända" samples över power 50 i en puls. const int SAMPLE_POWER_LIMIT = 50; //Gränsvärde för hur stark en sample måste vara för att godkännas const int SAMPLE_NUM = 140; //Antal godkända samples för att det ska pipas i summern bool TIMER_RUNNING = 0; //Flagga resettimer av/på static unsigned long START_MILLIS; //starttid för resettimer static unsigned long CURR_MILLIS; //nuvarande tid för resettimer //Definiera buzzerpin const int buzzerpin = 3; // Set the ADC to free running mode. static void configure_adc() { ADMUX = _BV(REFS0) // ref = AVCC | _BV(ADLAR) // left adjust result | analog_in; // input channel ADCSRB = 0; // free running mode ADCSRA = _BV(ADEN) // enable | _BV(ADSC) // start conversion | _BV(ADATE) // auto trigger enable | _BV(ADIF) // clear interrupt flag | _BV(ADIE) // interrupt enable | 7; // prescaler = 128 } // Demodulated (I, Q) amplitudes. volatile int16_t signal_I, signal_Q; // Interrupt handler called each time an ADC reading is ready. ISR(ADC_vect) { // Read the ADC and convert to signed number. int8_t sample = ADCH - 128; // Update the phase of the local oscillator. static uint16_t phase; phase += PHASE_INC; // Multiply the sample by square waves in quadrature. int8_t x = sample; if (((phase>>8) + 0x00) & 0x80) x = -1 - x; int8_t y = sample; if (((phase>>8) + 0x40) & 0x80) y = -1 - y; // First order low-pass filter. signal_I += x - (signal_I >> LOG_TAU); signal_Q += y - (signal_Q >> LOG_TAU); } /* Return a power reading. */ static uint16_t get_power_reading() { int16_t I, Q; ATOMIC_BLOCK(ATOMIC_RESTORESTATE) { I = signal_I; Q = signal_Q; } return sq((int8_t)(I >> LOG_TAU)) + sq((int8_t)(Q >> LOG_TAU)); } void setup() { configure_adc(); Serial.begin(9600); pinMode (buzzerpin, OUTPUT); } void loop() { //Kör sample > 50 power-räknarfunktionen samplecounter(); //Kör samplecounterreset() om SAMPLE_COUNTER > 0 if (SAMPLE_COUNTER > 0) { samplecounterreset(); } //Pip i summern efter 3 min (3*60*1000 = 180000 ms) om värdet SAMPLE_COUNTER är större än SAMPLE_NUM if (SAMPLE_COUNTER > SAMPLE_NUM) { SAMPLE_COUNTER = 0; TIMER_RUNNING = 0; delay(180000); buzzersignal(); buzzersignal(); buzzersignal(); delay(15000); buzzersignal(); buzzersignal(); buzzersignal(); delay(15000); buzzersignal(); buzzersignal(); buzzersignal(); delay(15000); buzzersignal(); buzzersignal(); buzzersignal(); } /* // Printa debugdata static const uint16_t print_period = 50; static uint16_t last_print; uint16_t now = millis(); if (now - last_print >= print_period) { Serial.print(POWER_READING); Serial.print(" - "); Serial.print(millis()); Serial.print(" - "); Serial.print(SAMPLE_COUNTER); Serial.print(" - "); Serial.print(TIMER_RUNNING); Serial.print(" - "); Serial.print(START_MILLIS); Serial.print("\n"); last_print += print_period; } */ } void samplecounter() { static const uint16_t READ_PERIOD = 10; static uint16_t LAST_READ; uint16_t NOW = millis(); if (NOW - LAST_READ >= READ_PERIOD) { POWER_READING = get_power_reading(); //Gör power reading... if (POWER_READING > SAMPLE_POWER_LIMIT) { //...om den är över SAMPLE_POWER_LIMIT... SAMPLE_COUNTER = SAMPLE_COUNTER + 1; //..knocka upp sampleräknaren med 1. } LAST_READ = LAST_READ + READ_PERIOD; } } void samplecounterreset() { if (TIMER_RUNNING == 0) { TIMER_RUNNING = 1; START_MILLIS = millis(); } CURR_MILLIS = millis(); if (CURR_MILLIS - START_MILLIS >= 12000 && TIMER_RUNNING == 1) { SAMPLE_COUNTER = 0; TIMER_RUNNING = 0; } } void buzzersignal() { int count = 2000; while(count > 0) { buzzerfrekvens(); count = count -1; } delay(1000); } void buzzerfrekvens() { digitalWrite(buzzerpin, HIGH); delayMicroseconds(200); digitalWrite(buzzerpin, LOW); delayMicroseconds(200); }

Dold text

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Spar tid vid pastakokningen genom att koka upp mycket vatten innan och frys in! Så har man färdigt kokt vatten i frysen klart att användas.

fan vad smart! ska testa och göra ett par batchar nu!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Dagens lifehack. Vik en servett.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Sätt en nylonstrumpa över datorn så får den RGB.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Ätpinnar för ostbågar och diverse snacks funkar riktigt bra.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk

Jag tror att mitt bästa lifehack är att använda post-it lappar till att ta bort smulor och annat skräp ifrån ett tangentbordet på till exempel en laptop eller på ett ställe där det kan vara svårt att nå på jobbet.

Man får dock se till att ha bra post-it lappar med bra klister annars så tar de inte upp smutsen utan att tappa det igen.

Permalänk
Medlem

Skrikande barn/bebis(ar) är normalt, dock jobbigt, för att lindra smärtan, frustrationen som kan uppstå är ett par öronpluggar, hörselkåpor, headset ett väldigt bra hjälpmedel.

Önskar jag faktiskt anammat detta vid våra två första barn, stressen som uppstår efter en eller flera timmar är inte rolig men med ”lock” för öronen så är det mer än enkelt att hjälpa bebis(ar)/barn en längre tid samt att den andra hälften faktiskt får och kan sova innan man byts av, om det behövs.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Brandmanstricket

Medan metoden är gammal, så ligger innovationen i tillämpningen.

Alla föräldrar vet att varje sekund extra som spenderas i hallen på väg till eller från förskolan, kan bli orsaken till total breakdown. Genom att förbereda overallerna enligt bilden, kan flera barn kläs på inom loppet av ett par sekunder.

Ingen hinner bli svettig, törstig, kissnödig eller trött, innan man har hunnit ut ur dörren.

Permalänk
Medlem

Använd sparade apelsinskal för att göra rent diskhon. Om apelsinskalet har torkat så är det bara att lägga det i diskvattnet så mjuknar de igen. Enkelt engångstork som slängs när de har fullgjort sin uppgift.

Permalänk

Det där tunna lagret "mellan lagren" på lök är bara ett cellager tjockt och lämpar sig för att studera växtceller i mikroskop. Ta röd lök, den är redan färgad.

Permalänk
Medlem

När du har grillat kött och lyckas med att bränna köttet, så lägg köttbiten i kokande vatten tills det brända har löst upp sig.

Permalänk
Medlem

Har inte sett det viktigaste men kan ha missat...

Lägg 1 pappersark i toavattnet innan du skiter för att minska backsplash med 99.9%

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Släng inte blasten från morötterna, kombinera blasten med lite vitlök, citron, salt, peppar och olja för en god hemmagjord pesto!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

Startar och stänger av skärmar+ljudanläggning via ett impulsrelä med reset knappen på datorn )

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Omelett utan röra

När man jobbar hemifrån är det lätt att bli stillasittande vilket är en av anledningarna är till att jag tränar varje morgon innan jobbet.
Därav behöver jag en rejäl frukost för att stå mig.

Omelett - fylld med spenat, bearnaisesås och kryddad med het curry är en underbart bra start på dagen - men när man gör den på äggvita så blir den blek och håller inte ihop så bra.

Därför började jag med gurkmeja för den läckra gula färgens skull, pofiber som bindmedel och ugnspapper i botten på stekpannan för att undvika geggan, slippa diska och dessutom enkelt kunna vika ihop och vackert rulla av omeletten på tallriken!

Tada!

Permalänk
Medlem

Istället för att stå och leka memory med sina sockar efter varje tvätttid så tipsar jag om att köpa 20-30 par av exakt samma modell, nu är det bara att slänga allt i lådan direkt och tjänar massor av tid till att göra annat.

Permalänk
Medlem

Ett life-hack jag använder som fungerar ypperligt för att hålla och fästa saker.

Borra hål, strips/buntband agerar plugg och håller saker på plats

Använt för att få kablar snyggt på vägg etc i många herrans år

Går även ypperligt med småskruv och små buntband under skrivbord etc.

(Min video)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlausRex:

Ett litet hack som räddat mig på jobbet en del är att sätta en regel i Outlook som skjuter upp leveransen av mail i en minut. Då hamnar mailet i utkorgen i en minut, så har man tid att redigera mailet om man kommit på att man skrivit fel. Eller rent ut sagt ångrar mailet så kan man ta bort det.

Ett annat mindre hack är "Ctrl-Shift-T" i chromium-webbläsare för att återöppna senast stängd flik. Öppnar även senast stängt fönster med flera flikar om det var det senaste som stängdes. Väldigt bra om datorn kraschar och Chrome inte ville återställa sig själv. Funkar självklart inte i "Incognito mode" då det är baserat på din webhistorik.

Jag använder firefox så vet inte hur många webbläsare detta appliceras på, men jag förlänger ditt tips som följande:

Ctrl-T (Öppna ny flik)
Ctrl-Shift-T (Öppna stängd flik)
Ctrl-N (Öppna nytt fönster)
Ctrl-Shift-N (Öppna stängt fönster)

Ctrl-Tab / Ctrl-Shift-Tab (som Alt-Tab / Alt-Shift-Tab för webbläsaren)

Vill man vara mer precis, rekommendation jag:
Ctrl + Valfri Siffra (Hoppa till en specifik flik i webbläsaren, har alltid Sweclockers på Ctrl-2)

Funkar även på windows taskbar:
Win + Valfri Siffra (Hoppa till / öppna program som sitter pinnad på den platsen i aktivitetsfältet)

tabb -> flik
Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Har inte sett det viktigaste men kan ha missat...

Lägg 1 pappersark i toavattnet innan du skiter för att minska backsplash med 99.9%

Det finns en vedertagen term term för detta - plumspapper

Ett eget lifehack som jag inte tror varit uppe än:

När man kokar pasta, ha i några droppar matolja i vattnet så skummar det inte så man slipper pastaskum/vatten på spisen (det är mycket mindre benäget att koka över).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Oklart om det nämnts, eller om det räknas som life-hack alla kanske vet detta, men
om du råkar stänga en tab i webbläsaren så använder du Ctrl+Shift+T för att öppna den igen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har du många barn som jag? Har du också bara en tvättmaskin som nästan alla andra.
Man ska två tvättmaskiner! Så underbart för en småbarnsfamilj!