Nedsatt hörsel AV tryckutjämning?

Permalänk
Avstängd

Nedsatt hörsel AV tryckutjämning?

Vanligen får du tillbaka din nedsatta hörsel av att tryckutjämna för att ta bort lock för öronen. Men för mig verkar det ha blivit lite tvärtom eller så finns det mer bakom det hela. T.ex. skall det nämnas att jag har haft mild tinnitus i vänstra örat sedan två år tillbaka nu. Och vänstra örat har oxå varit örat som oftast drabbats av värk/infektioner(?) till och från. För länge sedan hade jag också vätska i vänsterörat och då gjorde det ont i flera veckor - och det tror jag berodde på att jag råkat spola vatten i näsan som jag sugit in. Vänsterörat är oxå örat som jag har lite nedsatt hörsel sedan barn men aldrig så nedsatt som nu.

Det hela började i måndags eller tisdags när jag vaknade upp med världens lock för vänstra örat där det först inte ens gick att göra tryckutjämning (vänstra örats lock satt fast som en propp). Jag försökte och det gick inte och gjorde lite ont när jag försökte.

Till slut så gick det men då gjorde det också ont och jag hade värk i vänstra örat i en dag och sedan dagen efter så märkte jag att jag plötsligt hörde signifikant sämre på vänsterörat. Jag hörde på TV:n med högtalarna att jag hörde högra högtalaren bättre än vänstra och först trodde jag att det var en monokälla så jag gick fram till vänstra högtalaren men det kom ljud från den.

Det verkar vara att min diskanthörsel (kunna höra diskantljud) som har blivit nedsatt för nu sitter jag med ett par on-ear hörlurar (de agerar som hörselkåpor) som dämpar just diskantljud och då hör jag mer jämnt på båda öronen även om det till och från låter som om högeröra fortfarande hör lite bättre.

Här är det underliga: igår kändes det som om det var lock om vänsterörat eller som om det var något uppsvullet inuti örat MEN det gjorde varken ont när jag peta och det var tillräcklig tryckutjämning (alltså när du gör tryckutjämningen och du hör ljudet att locket om öronen försvinner - luftflöde i örontrumpeten). EDIT: Jag läser här: https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/onh/sekr... och ett symtom som beskrivs är "fyllnadskänsla" vilket är vad jag menar med svullnaden - det känns som om något "svullat" upp lite i örat fast det inte känns ömt eller ont att peta i det. Och frågan är om det är någon slags öronttrumpetsinfektion.

(Spekulativt och troligen inkorrekt så har det luktat cement i trappuppgången för någon j*va granne håller på bygger och kommunala fastighetsägaren har ej varit här och städat i trappuppgången så det stinker cement, sand och grus i hela trappuppgången (jag har tre våningar att gå - typ 80 trappsteg) och det luktar hela vägen upp och ned. Nått sånt inandat som drabbat? Högst troligen inte.)

Idag är det fortfarande nedsatt diskant hörsel i vänsterörat i den utsträckning att jag hör skillnaden (hör diskantljud sämre på vänsterörat). Men om det vore svullnad eller följd av någon infektion genom "bakåtsniffande" (dra in snor i svalget) eller annat så borde väl man känna att det gör ont om man petar på örat eller längs örontrumpeten utanpå? Eller kan man ha svullnad/infektion utan att känna någon smärta vid beröring?

För jag oroar mig smått om att mina öronhår som känner av diskantljud har gått upp i rök som följd av min smärtsamma tryckutjämning eller att det är genetikskiten som både gett mig tinnitus i vänsterörat och nu fortsatta hörselproblem i vänsterörat.

Jag gillar ju ljud. Vore riktigt irriterande att tappa all hörsel på vänsterörat innan man knappt hunnit fylla 35... är 33 nu.

Har du haft tillfälligt nedsatt hörsel i något öra där främst diskantljud dämpats och som sedan kommit tillbaka efter dagar, veckor eller månader? Och måste man verkligen gå omkring med hörselkåpor i flera veckor nu för att låta öronen vila? Hur "läker" ens öronens känselhår som?

Tack för spekulativa svar och delade erfarenheter på förhand!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Två alternativ:

1. Vänta tills det släpper
2. Gå till en öronläkare.

Inte svårare än så.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Har du varit o fått dina öron kollade ?
Det kan vara allt från vax till infektion.

Jag var öron/näsa/hals barn med otaliga öroninflammationer.
Och det du beskriver låter som en begynnande infektion i innerörat.
Jag fick något liknande du upplever nu förutom att det närapå tog all hörsel.

Det var öronkatarr.

Från Vårdguiden
et beror oftast på att slemhinnan i örontrumpeten har svullnat så att den inte kan öppnas och jämna ut trycket. Då blir det undertryck och det kan bildas vätska som helt eller delvis fyller mellanörat. Trumhinnan blir inte lika rörlig, ljudvågorna dämpas och hörseln kan bli sämre ett tag.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Vaxpropp eller vatten bakom trumhinnan låter det som.
Inget av det är farligt men det kan ta tid att få bort om det är vatten.

Boka tid hos din VC så får de kika ordentligt.

Permalänk
Medlem

Kolla med läkare så snart du kan. Jag fick bekräftat att jag hade en hörselgångsinflammation för flera år sedan - lång historia kort så vaknade jag med en lockkänsla för ena örat, och det kändes som att det skvalpade runt vätska där. Tryckutjämning löste ingenting, och efter läkarbesök (konstaterad inflammation) samt kort kur av penicillin vill jag minnas så gick inflammationen över, men jag fick aldrig tillbaka min ursprungliga hörsel. Idag har jag måttlig till kraftig hörselnedsättning kring frekvenserna 4khz-8khz.

Det ska sägas att jag lever ett hyfsat normalt liv idag, även om jag har mild tinnitus och denna nedsättning. Men som tidigare nämnt - boka tid så snart du kan hos läkare.

Permalänk
Avstängd

Tack för de snabba svaren.

Jag förväntar mig inte diagnostisering här utan bara om någon upplevt liknande eller känt någon som upplevt liknande och som sedan fått det utrett.

Jag bokar VC så får de titta vidare på det till veckan om det inte skulle bli bättre redan då. Det enda jag inte fattar med vätska (t.ex. vid öronkatarr) som samlats inne i örat är hur det kom in som? Jag har ju inte badat, simmat, druckit vatten via näsan, eller på annat sätt fått in massa vätska i örat. Trumhinnan är väl i princip vattentätt?

Jag kan bara tänka mig "bakåtsniffande" (snyta sig inåt istället för utåt) och samtidigt fattar jag inte hur vätska färdas från ens svalg upp till örontrumpeten. Liksom fysikens lagar? Eller leder bakåtsniffande automatiskt att man oxå får upp en del av snoret i örontrumpeten?

Möjligen kan det vara mild variant av "sudden deafness" (vet ej varför de inte bara skriver svenska termen på internetmedicin, saknas latinsk definition av sjukdomen?). Som sagt, jag bokar tid hos VC nu så hoppas jag på att läkaren fattar att de behöver remissa till ÖNH-läkare då de troligen saknar verktyg. Fast kanske läkare med öronkamera KAN se vätskan genom trumhinnan som tydligen skall vara genomskinligt och då bör man kunna se om det ligger något "anomaliskt" bakom trumhinnan.

Ursäkta nu om jag låter som om jag skall göra deras jobb, jag vill bara hjälpa för de (läkarna) är uppenbarligen mer arbetsbelastade än jag så jag vill underlätta så det går snabbare och enklare för alla inblandade i medicinärendet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Att snyta sig är värre än att dra in !
Du kan inte dra in slem i örat men du kan snyta ut det.

Du har en massa slemhinnor i örat o mår dom inte bra så kommer vätskan från dom.
Hade du haft hål i trumhinnan så hade du fått en Bamseinflammation om du hade badat.
Dock så kan ett rör genom trummhinnan lösa vissa problem i innerörat.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Revaxör kanske kan ändra något eller var det heter på apoteket eller motsvarande kanske kan fixa till det? Vid förkylning så brukar "trumpeten" svullna igen vilket gör det svårt eller omöjligt att tryckutjämna vilket ofta leder till lite smärta och knäppande ljud och temporärt hörselbortfall.

Är det ihållande eller att du är orolig eller får väldigt ont så får du nog gå till läkaren. Även vuxna kan få öroninflamationer även om det brukar vara lite ovanligare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Revaxör kanske kan ändra något eller var det heter på apoteket eller motsvarande kanske kan fixa till det? Vid förkylning så brukar "trumpeten" svullna igen vilket gör det svårt eller omöjligt att tryckutjämna vilket ofta leder till lite smärta och knäppande ljud och temporärt hörselbortfall.

Är det ihållande eller att du är orolig eller får väldigt ont så får du nog gå till läkaren. Även vuxna kan få öroninflamationer även om det brukar vara lite ovanligare.

Det är det som är grejen: ingen värk, ingen ömhet (dock upplevd fyllnad/tryckkänsla), ingen feber (35,4 i armhålan för 10 minuter sedan) = ingen infektion/inflammation(?), och när jag tryckutjämner nu (har inget lock längre för öronen endast nedsatt hörsel i vänsterörat) så känner jag nån pytteliten minismärta i nån halvsekund precis där hakan sitter ihop med halsen nedanför vänsterörat men känner inget från örontrumpeten i vänsterörat (jag har haft vätska i örontrumpet för länge sedan så jag vet hur smärta där känns). Jag har små öron och vänsterörat brukar jag kunna få värk i då och då och i vissa fall tillfällig inflammation(?) pga. kvarstående värk i en eller två dagar. Men ingen värk, smärta eller ömhet just nu i vänsterörat förutom nedsatt hörsel.

Igår körde jag bomullstofsar och karva ur lite öronvax. Jag VET att man INTE skall använda det i öronen för sånt trycker egentligen in öronvax mer, men jag försöker inte trycka in utan snarare gräva utåt från örat men inte hela vägen in. Visst skulle det kunna vara öronvax. Men det får läkare undersöka med öronkamera.

Tydligen går det BARA att söka upp sjukvård på vardagar via telefon. Jag kan ej boka via nätet i Västernorrland när jag loggar in på minavårdkontakter på 1177. Visst skulle jag kunna åka till sjukhuset på akuten och sitta och vänta i 5 timmar innan jag kanske får hjälp (pga. triage - ej akut). Men jag tror jag väntar på måndag för jag verkar inte ha någon inflammation. Möjligen KAN det vara en ÖNH-tumör vilket inte kan ge ifrån sig "smärta"?

Nedsatt hörsel i vänsteröra trädde i kraft en-två dagar efter att jag lyckats med tryckutjämningen av det totala lock för vänsterörat i måndags eller tisdags (minns ej exakt dag). Nu när jag pratar för mig själv med bluetooth hörlurar på mig för att jämna ut ljudnivåerna så hör jag lika jämnt internt.

Tar jag av mig dem nu så känner jag liten fyllnad/tryckkänsla (men det är ej lock för) från vänsterörat och jag hör när jag skriver på tangentbordet att det låter mer i högeröra än vänsteröra. Skulle jag spela upp ljud på högtalarna på TV:n här så skulle jag höra mer i högeröra än vänster om jag inte tog mig på on-ear hörlurarna (använder dem som hörselkåpor då jag vill kunna höra ljud men jämnt mellan öronen).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för de snabba svaren.

Jag förväntar mig inte diagnostisering här utan bara om någon upplevt liknande eller känt någon som upplevt liknande och som sedan fått det utrett.

Jag bokar VC så får de titta vidare på det till veckan om det inte skulle bli bättre redan då. Det enda jag inte fattar med vätska (t.ex. vid öronkatarr) som samlats inne i örat är hur det kom in som? Jag har ju inte badat, simmat, druckit vatten via näsan, eller på annat sätt fått in massa vätska i örat. Trumhinnan är väl i princip vattentätt?

Jag kan bara tänka mig "bakåtsniffande" (snyta sig inåt istället för utåt) och samtidigt fattar jag inte hur vätska färdas från ens svalg upp till örontrumpeten. Liksom fysikens lagar? Eller leder bakåtsniffande automatiskt att man oxå får upp en del av snoret i örontrumpeten?

Möjligen kan det vara mild variant av "sudden deafness" (vet ej varför de inte bara skriver svenska termen på internetmedicin, saknas latinsk definition av sjukdomen?). Som sagt, jag bokar tid hos VC nu så hoppas jag på att läkaren fattar att de behöver remissa till ÖNH-läkare då de troligen saknar verktyg. Fast kanske läkare med öronkamera KAN se vätskan genom trumhinnan som tydligen skall vara genomskinligt och då bör man kunna se om det ligger något "anomaliskt" bakom trumhinnan.

Ursäkta nu om jag låter som om jag skall göra deras jobb, jag vill bara hjälpa för de (läkarna) är uppenbarligen mer arbetsbelastade än jag så jag vill underlätta så det går snabbare och enklare för alla inblandade i medicinärendet.

Jättevanligt vid t.ex. öroninflammation. Ofta är det ju också det trycket som gör att det gör ont.

Irriterande ja. Man kan punktera trummhinnan. Annars så försvinner det med tiden. Tycker faktiskt att det går över snabbare vid "ren" öroninflammation, men har också haft det en gång utan större andra symptom. Så inget att oroa sig över.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Jättevanligt vid t.ex. öroninflammation. Ofta är det ju också det trycket som gör att det gör ont.

Irriterande ja. Man kan punktera trummhinnan. Annars så försvinner det med tiden. Tycker faktiskt att det går över snabbare vid "ren" öroninflammation, men har också haft det en gång utan större andra symptom. Så inget att oroa sig över.

Min stora fråga är: kan man ha öroninflammation utan att ens ha haft nån värk? För jag hade ingen värk innan jag fick det plötsliga locket som i sin tur utjämnades med smärta och sedan nedsatt hörsel som varat i cirka 3-4 dagar just nu.

Jag upplevde ingen öronvärk dagarna innan jag fick locket för vänsterörat. Och nu den nedsatta hörseln där.

Och jämförelsevis av nedsatt hörsel och smärta så fick jag nedsatt hörsel och smärta i vänsterörat för flera år sedan efter att jag varit ute på klubben och stått vid en högtalare och fått faktisk öronsmärta dagen efter. Denna smärta och nedsatta hörsel varade dock bara i 2 dagar, medan denna nedsatta hörsel ligger kvar än idag men utan någon värk, smärta eller ömhet.

Hursomhelst så hoppas jag självfallet på att det blir normalt redan på måndag eller åtminstone de kommande veckorna.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Min stora fråga är: kan man ha öroninflammation utan att ens ha haft nån värk? För jag hade ingen värk innan jag fick det plötsliga locket som i sin tur utjämnades med smärta och sedan nedsatt hörsel som varat i cirka 3-4 dagar just nu.

Jag upplevde ingen öronvärk dagarna innan jag fick locket för vänsterörat. Och nu den nedsatta hörseln där.

Och jämförelsevis av nedsatt hörsel och smärta så fick jag nedsatt hörsel och smärta i vänsterörat för flera år sedan efter att jag varit ute på klubben och stått vid en högtalare och fått faktisk öronsmärta dagen efter. Denna smärta och nedsatta hörsel varade dock bara i 2 dagar, medan denna nedsatta hörsel ligger kvar än idag men utan någon värk, smärta eller ömhet.

Hursomhelst så hoppas jag självfallet på att det blir normalt redan på måndag eller åtminstone de kommande veckorna.

Du har fått vätska bakom trummhinnan, men du har ingen öroninflammation.

Varför får nån bättre lämpad svara på (läkare).

Jag har haft exakt detta. Vätska som gav nedsatt hörsel utan att jag fick öroninflammation. Tyvärr tog det någon månad innan det försvann. Jämfört med efter en riktig öroninflammation.

Kanske berodde på att jag drog in istället för att snyta ut.
Men har för mig att jag var väldigt förkyld innan med blockade bihålor m.m.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är det som är grejen: ingen värk, ingen ömhet (dock upplevd fyllnad/tryckkänsla), ingen feber (35,4 i armhålan för 10 minuter sedan) = ingen infektion/inflammation(?), och när jag tryckutjämner nu (har inget lock längre för öronen endast nedsatt hörsel i vänsterörat) så känner jag nån pytteliten minismärta i nån halvsekund precis där hakan sitter ihop med halsen nedanför vänsterörat men känner inget från örontrumpeten i vänsterörat (jag har haft vätska i örontrumpet för länge sedan så jag vet hur smärta där känns). Jag har små öron och vänsterörat brukar jag kunna få värk i då och då och i vissa fall tillfällig inflammation(?) pga. kvarstående värk i en eller två dagar. Men ingen värk, smärta eller ömhet just nu i vänsterörat förutom nedsatt hörsel.

Igår körde jag bomullstofsar och karva ur lite öronvax. Jag VET att man INTE skall använda det i öronen för sånt trycker egentligen in öronvax mer, men jag försöker inte trycka in utan snarare gräva utåt från örat men inte hela vägen in. Visst skulle det kunna vara öronvax. Men det får läkare undersöka med öronkamera.

Tydligen går det BARA att söka upp sjukvård på vardagar via telefon. Jag kan ej boka via nätet i Västernorrland när jag loggar in på minavårdkontakter på 1177. Visst skulle jag kunna åka till sjukhuset på akuten och sitta och vänta i 5 timmar innan jag kanske får hjälp (pga. triage - ej akut). Men jag tror jag väntar på måndag för jag verkar inte ha någon inflammation. Möjligen KAN det vara en ÖNH-tumör vilket inte kan ge ifrån sig "smärta"?

Nedsatt hörsel i vänsteröra trädde i kraft en-två dagar efter att jag lyckats med tryckutjämningen av det totala lock för vänsterörat i måndags eller tisdags (minns ej exakt dag). Nu när jag pratar för mig själv med bluetooth hörlurar på mig för att jämna ut ljudnivåerna så hör jag lika jämnt internt.

Tar jag av mig dem nu så känner jag liten fyllnad/tryckkänsla (men det är ej lock för) från vänsterörat och jag hör när jag skriver på tangentbordet att det låter mer i högeröra än vänsteröra. Skulle jag spela upp ljud på högtalarna på TV:n här så skulle jag höra mer i högeröra än vänster om jag inte tog mig på on-ear hörlurarna (använder dem som hörselkåpor då jag vill kunna höra ljud men jämnt mellan öronen).

haft liknade problem innan en större hemma fest vi skulle ha så fick jag något konstigt lock för örat men efter jag knäppt bort det med klassiska käk rörelser så var ljudet mycket mindre, speciellt diskanten som du beskriver det. Skaffade revaxrör ett par dagar senare och det blev lite bättre, full hörsel återkom efter ett par veckor. Än idag är jag osäker på vad det var. precis som du så fanns det absolut ingen smärta, sjukdomskänsla eller feber.
Är du orolig ska du givetvis kolla upp detta. Googla inte för mycket bara då kommer du tro att livet är över för din del. man hittar oftast bara massor av hemskheter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är det som är grejen: ingen värk, ingen ömhet (dock upplevd fyllnad/tryckkänsla), ingen feber (35,4 i armhålan för 10 minuter sedan) = ingen infektion/inflammation(?), och när jag tryckutjämner nu (har inget lock längre för öronen endast nedsatt hörsel i vänsterörat) så känner jag nån pytteliten minismärta i nån halvsekund precis där hakan sitter ihop med halsen nedanför vänsterörat men känner inget från örontrumpeten i vänsterörat (jag har haft vätska i örontrumpet för länge sedan så jag vet hur smärta där känns). Jag har små öron och vänsterörat brukar jag kunna få värk i då och då och i vissa fall tillfällig inflammation(?) pga. kvarstående värk i en eller två dagar. Men ingen värk, smärta eller ömhet just nu i vänsterörat förutom nedsatt hörsel.

Igår körde jag bomullstofsar och karva ur lite öronvax. Jag VET att man INTE skall använda det i öronen för sånt trycker egentligen in öronvax mer, men jag försöker inte trycka in utan snarare gräva utåt från örat men inte hela vägen in. Visst skulle det kunna vara öronvax. Men det får läkare undersöka med öronkamera.

Tydligen går det BARA att söka upp sjukvård på vardagar via telefon. Jag kan ej boka via nätet i Västernorrland när jag loggar in på minavårdkontakter på 1177. Visst skulle jag kunna åka till sjukhuset på akuten och sitta och vänta i 5 timmar innan jag kanske får hjälp (pga. triage - ej akut). Men jag tror jag väntar på måndag för jag verkar inte ha någon inflammation. Möjligen KAN det vara en ÖNH-tumör vilket inte kan ge ifrån sig "smärta"?

Nedsatt hörsel i vänsteröra trädde i kraft en-två dagar efter att jag lyckats med tryckutjämningen av det totala lock för vänsterörat i måndags eller tisdags (minns ej exakt dag). Nu när jag pratar för mig själv med bluetooth hörlurar på mig för att jämna ut ljudnivåerna så hör jag lika jämnt internt.

Tar jag av mig dem nu så känner jag liten fyllnad/tryckkänsla (men det är ej lock för) från vänsterörat och jag hör när jag skriver på tangentbordet att det låter mer i högeröra än vänsteröra. Skulle jag spela upp ljud på högtalarna på TV:n här så skulle jag höra mer i högeröra än vänster om jag inte tog mig på on-ear hörlurarna (använder dem som hörselkåpor då jag vill kunna höra ljud men jämnt mellan öronen).

Nu jobbar jag inte specifikt med öronproblem men har gjort det tidigare (alltså inte på Öron-näsa-hals men hälsocentral och handlagt sådana), och dessutom haft liknande problem några gånger som barn (lärt mig att inte försöka tryckutjämna för kraftigt vid förkylning den hårda vägen så att säga).

Tryckutjämning är egentligen ett felaktigt namn på att blåsa mot stängd mun och näsa, det är en tryckökning du utför. Det gör att luft kommer in via örontrumpeten till mellanörat och på så sätt relaxerar en inpressad trumhinna (exempelvis på grund av vattentryck på några meters djup). Om örontrumpeten eller slemhinnorna i anslutning till dess öppningar är svullna/täppta så kan du pressa in luft men den kommer inte ut av sig självt så lätt. Detta leder till ökad ansträngning och kan ge inflammation i första hand, det vill säga att du kan tryckutjämna dig till en inflammation. Infektion är mindre troligt att få så men inte omöjligt.

Det bästa mot detta är i akuta skedet nässpray (exempelvis Otrivin Comp el liknande) och möjligen slemhinneavsvällande som Rinexin (receptbelagd). I det långa loppet kan kortisonspray ge skydd om det är återkommande. Detta bör dock sättas in i samråd med någon läkare som kan göra uppföljningar.

Nedsatt hörsel kan vara sekretorisk otit, det vill säga vätska i mellanörat vilket går att se via otoskopi (kolla in på trumhinnan) på hälsocentralen. Det borde vara korrekt vårdnivå för detta men om inte de kan hjälpa är remiss till Öron-näsa-hals-mottagning nästa steg för det mesta. Hörseltest kan göras på hälsocentralen också.

Det du beskriver med lite lägre ljud och främst diskantljud i vänster öra låter som ett ledningshinder i form av vätska i mellanörat eller vaxpropp i hörselgången.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

haft liknade problem innan en större hemma fest vi skulle ha så fick jag något konstigt lock för örat men efter jag knäppt bort det med klassiska käk rörelser så var ljudet mycket mindre, speciellt diskanten som du beskriver det. Skaffade revaxrör ett par dagar senare och det blev lite bättre, full hörsel återkom efter ett par veckor. Än idag är jag osäker på vad det var. precis som du så fanns det absolut ingen smärta, sjukdomskänsla eller feber.
Är du orolig ska du givetvis kolla upp detta. Googla inte för mycket bara då kommer du tro att livet är över för din del. man hittar oftast bara massor av hemskheter.

Haha, det har du helt rätt i: "All medicinsk googling leder bara till cancer!"

Jag skall fixa revaxrör. Är det denna? https://www.apotekhjartat.se/produkt/revaxor-oronspray-med-sk...

Då verkar man spruta in och låta verka ett tag för att sedan spola ut med ljummet vatten med hjälp av medföljd blåblåsa?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Du har fått vätska bakom trummhinnan, men du har ingen öroninflammation.

Varför får nån bättre lämpad svara på (läkare).

Jag har haft exakt detta. Vätska som gav nedsatt hörsel utan att jag fick öroninflammation. Tyvärr tog det någon månad innan det försvann. Jämfört med efter en riktig öroninflammation.

Kanske berodde på att jag drog in istället för att snyta ut.
Men har för mig att jag var väldigt förkyld innan med blockade bihålor m.m.

En unik bidragande faktor jag kan se med tanke på allt mitt undvikande av allmänheten de senaste två åren är att jag var hos ena päronet helgen innan och åkte hem med buss (30 minuters resa) men låter så oerhört osannolikt att jag skulle ha andats in nått som lett till besväret jag har just nu.

Vad jag vet är att jag har haft långa promenader med vanlig mössa över öronen samtidigt jag lyssnat med in-ear (fast inte med proppar, utan med kuddar) så kanske det bidragit med ökat öronvax? Å andra sidan har jag gjort detta i flera år utan att detta som skett nu har skett.

Hursomhelst, tack för din berättelse så har jag ett hum om hur lång tid det kan ungefär ta om det visar sig med undersökning nästa vecka att det var vätska bakom örat!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Nu jobbar jag inte specifikt med öronproblem men har gjort det tidigare (alltså inte på Öron-näsa-hals men hälsocentral och handlagt sådana), och dessutom haft liknande problem några gånger som barn (lärt mig att inte försöka tryckutjämna för kraftigt vid förkylning den hårda vägen så att säga).

Tryckutjämning är egentligen ett felaktigt namn på att blåsa mot stängd mun och näsa, det är en tryckökning du utför. Det gör att luft kommer in via örontrumpeten till mellanörat och på så sätt relaxerar en inpressad trumhinna (exempelvis på grund av vattentryck på några meters djup). Om örontrumpeten eller slemhinnorna i anslutning till dess öppningar är svullna/täppta så kan du pressa in luft men den kommer inte ut av sig självt så lätt. Detta leder till ökad ansträngning och kan ge inflammation i första hand, det vill säga att du kan tryckutjämna dig till en inflammation. Infektion är mindre troligt att få så men inte omöjligt.

Det bästa mot detta är i akuta skedet nässpray (exempelvis Otrivin Comp el liknande) och möjligen slemhinneavsvällande som Rinexin (receptbelagd). I det långa loppet kan kortisonspray ge skydd om det är återkommande. Detta bör dock sättas in i samråd med någon läkare som kan göra uppföljningar.

Nedsatt hörsel kan vara sekretorisk otit, det vill säga vätska i mellanörat vilket går att se via otoskopi (kolla in på trumhinnan) på hälsocentralen. Det borde vara korrekt vårdnivå för detta men om inte de kan hjälpa är remiss till Öron-näsa-hals-mottagning nästa steg för det mesta. Hörseltest kan göras på hälsocentralen också.

Det du beskriver med lite lägre ljud och främst diskantljud i vänster öra låter som ett ledningshinder i form av vätska i mellanörat eller vaxpropp i hörselgången.

Tack så mycket för ditt matnyttiga svar!

Det jag funderat på rent fysiskt talat då är att öronvax och/eller vätska i mellanörat gör så att diskant ljud absorberas mer av ämnena vilket gör att den totala upplevda volymen blir då lägre eftersom mindre av diskantljudet når öronens "hörselnerver"? Lägre toner tenderar ju att penetrera det mesta så därför mer vanligt att diskant ljud upplevs lägre när det är vätska i mellanörat och/eller vax i hörselgången? (jag kanske bara yrar i nattmössan nu)

Hursomhelst kontaktar jag VC nu på måndag (går bara att ringa på vardagar för att boka tid) för jag upplever inte det som akut att åka in på sjukhuset om än smått irriterande. EDIT: Jag kan tillägga (och jag är medveten om att internetposter är aldrig medicinsk diagnostisering) att det knastrar i vänsterörat om jag gör klassiska tuggande rörelser med vänster sida av munnen och käken medan det inte blir så för höger öra med högra sidan av munnen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Haft exakt samma känsla, diskantljud borta. Gick till läkare, de rekommenderar inte att man "självmedicinerar" om det är något värre än en vaxpropp, som de såg det var. Gick till apotek, köpte vaxlösare, 5 min senare, allt som vanligt

Så iväg till lokala VC så kikar de i örat på dig på 5 röda och konstaterar vad som är fel.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Tydligen går det BARA att söka upp sjukvård på vardagar via telefon. Jag kan ej boka via nätet i Västernorrland när jag loggar in på minavårdkontakter på 1177.

Skulle jag spela upp ljud på högtalarna på TV:n här så skulle jag höra mer i högeröra än vänster om jag inte tog mig på on-ear hörlurarna (använder dem som hörselkåpor då jag vill kunna höra ljud men jämnt mellan öronen).

Det är inte alls säkert att du kan boka tider till din vårdcentral via 1177 så besök vårdcentralens hemsida och kolla om och i så fall hur det går att boka tid online eller är du säker på att de är anslutna med tidbokning till 1177 ?

Hörselkåpor brukar innebära hörselskydd men du kanske inte menar att du har dem för att dämpa omgivningsljud utan bara som en vanlig hörlur ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte alls säkert att du kan boka tider till din vårdcentral via 1177 så besök vårdcentralens hemsida och kolla om och i så fall hur det går att boka tid online eller är du säker på att de är anslutna med tidbokning till 1177 ?

Hörselkåpor brukar innebära hörselskydd men du kanske inte menar att du har dem för att dämpa omgivningsljud utan bara som en vanlig hörlur ?

Vad jag förstår måste man boka tider via telefontid på vardagar hos min VC. Finns inget annat sätt. Verkar finnas online-läkare men kostar ju mer och kan inte utreda lika fysiskt då.

Det är vanliga on-ear hörlurar som jag nyttjar som "hörselkåpor" för att dämpa diskantljud (sånt dämpas lättast) så det låter jämnare mellan mina öron pga. nedsatt diskanthörsel i vänsterörat. För jag vill ju höra ljud men inte ojämnt mellan öronen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ODDNAME:

Haft exakt samma känsla, diskantljud borta. Gick till läkare, de rekommenderar inte att man "självmedicinerar" om det är något värre än en vaxpropp, som de såg det var. Gick till apotek, köpte vaxlösare, 5 min senare, allt som vanligt

Så iväg till lokala VC så kikar de i örat på dig på 5 röda och konstaterar vad som är fel.

Är vaxpropp i princip omöjligt att få ut med vanliga bomullspinnar utan man behöver vaxlösare? Och VC är väl ej öppet på helger?

Nu på externt ljudkort med hörlurar kör jag -50.0dB volym med "Balance L40" från Center. Då låter det jämnt i ljudvolymen mellan mina öron just nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Vad jag förstår måste man boka tider via telefontid på vardagar hos min VC. Finns inget annat sätt. Verkar finnas online-läkare men kostar ju mer och kan inte utreda lika fysiskt då.

Det är vanliga on-ear hörlurar som jag nyttjar som "hörselkåpor" för att dämpa diskantljud (sånt dämpas lättast) så det låter jämnare mellan mina öron pga. nedsatt diskanthörsel i vänsterörat. För jag vill ju höra ljud men inte ojämnt mellan öronen.

Så du dämpar diskanten på det friska och inte höjer den på det "dåliga" örat ?

Skrivet av AplAy:

Är vaxpropp i princip omöjligt att få ut med vanliga bomullspinnar utan man behöver vaxlösare? Och VC är väl ej öppet på helger?

Nu på externt ljudkort med hörlurar kör jag -50.0dB volym med "Balance L40" från Center. Då låter det jämnt i ljudvolymen mellan mina öron just nu.

En vaxpropp ska du inte försöka peta ut för då riskerar du att skada örat, de ska lösas upp eller så spolas de ut på vårdcentralen, men försök inte sticka in nått för att peta ut den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om jag har fått lock på ena örat eller båda, så funkar det aldrig att tryckutjämna det för mig, för det lägger sig bara som ett lock på locket eller hur man ska säga så jag gör aldrig så. Jag får helt enkelt bara vänta tills det släpper, eller hålla på med käken så det släpper. Men atyt tryckutjämna lock gör det alltid värre och ibland har det varit lock på locket i någon dag..

Permalänk
Medlem

Är det en öroninflammation kan du behöva penicillin, har det inte blivit bra över helgen tycker jag du ringer vårdcentralen och ber att få prata med en sjuksköterska eller boka tid när dom öppnar på måndag - detta eftersom dom kan ge dig en akuttid. Då får någon kolla lite i örat och avgöra om det bara är en vaxpropp eller om det rör sig om någon inflammation eller så.

Glöm inte heller att man också alltid kan ringa 1177 för rådgivning, även på helgen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sher!kan:

Om jag har fått lock på ena örat eller båda, så funkar det aldrig att tryckutjämna det för mig, för det lägger sig bara som ett lock på locket eller hur man ska säga så jag gör aldrig så. Jag får helt enkelt bara vänta tills det släpper, eller hålla på med käken så det släpper. Men atyt tryckutjämna lock gör det alltid värre och ibland har det varit lock på locket i någon dag..

Till en början gick det ej att tryckutjämna men sedan gick det, troligen för att det lättades på trycket så det gick att göra det helt enkelt. För mig brukar det gå att tryckutjämna de flesta gångerna jag upptäcker att det verkar vara lite lock om öronen pga. naturligt lufttryck i omgivningen.

Skrivet av Ragin Pig:

Är det en öroninflammation kan du behöva penicillin, har det inte blivit bra över helgen tycker jag du ringer vårdcentralen och ber att få prata med en sjuksköterska eller boka tid när dom öppnar på måndag - detta eftersom dom kan ge dig en akuttid. Då får någon kolla lite i örat och avgöra om det bara är en vaxpropp eller om det rör sig om någon inflammation eller så.

Glöm inte heller att man också alltid kan ringa 1177 för rådgivning

Japp, jag ringer på måndag och får kanske tid samma dag då för att kunna få reda på det kanske mest troliga: vaxpropp eller inflammation eller så är det nått annat att jag kanske får remiss till ANH-läkare som har rätt utredningsverktyg.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ring VC så fort dom öppnar på måndag. Det är vanligt att tiderna är slut en timme efter öppning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Sluta använda bomullspinnar i öronen, det är inte det dom är till för; det är mer troligt att du trycker in vax längre in än att du får ut allt.

Använd istället Revaxör eller liknande om du har återkommande problem med att vax inte kommer ut av sig själv.

Du har gått med detta en tid nu men det är dags att sluta prokrastinera. Boka tid hos VC så att de kan ta en titt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Ring VC så fort dom öppnar på måndag. Det är vanligt att tiderna är slut en timme efter öppning.

Skrivet av warp64:

Sluta använda bomullspinnar i öronen, det är inte det dom är till för; det är mer troligt att du trycker in vax längre in än att du får ut allt.

Använd istället Revaxör eller liknande om du har återkommande problem med att vax inte kommer ut av sig själv.

Du har gått med detta en tid nu men det är dags att sluta prokrastinera. Boka tid hos VC så att de kan ta en titt.

Ja, om Du kan frilansa som läkare kan du komma förbi nu! Annars får jag vänta tills måndag helt enkelt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Ja, om Du kan frilansa som läkare kan du komma förbi nu! Annars får jag vänta tills måndag helt enkelt!

Du kan ju även besöka ett apotek idag och skaffa Revaxör och nått att plugga igen örat med och prova att "antivaxa" örat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man kan få jättekonstigt lock för örat och "huvudet" (känns typ som det) om man stressat och är utarbetad. Vet detta av egen erfarenhet. Det försvinner när man vilat upp sig.

Vaxpropp ger också dom symptomen. Tops trycker in vaxet längre in och till slut nuddat vaxet trummhinnan. Bara att gå till VC och spola örat.