AMD lanserar Radeon RX 6400 – budgetkort utan extra strömmatning

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Radeon RX 6400 – budgetkort utan extra strömmatning

Kortet som tidigare varit exklusivt för OEM-marknaden har nu hittat ut i butik med en prislapp som börjar på förhållandevis höga 2 400 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Vilket kap, jag tar tre!

Permalänk
Medlem

Men vafan...
Enda den duger till är ju videoavkodning i en media PC eller tex en PLEX server, och så har de bränt bort den delen??

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

AMD sätter nytt rekord i kass prestanda per krona ser jag. Det där priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av landmarks:

Vilket kap, jag tar tre!

Ironiskt nog behöver du tre stycken för att utprestera ditt Geforce GTX 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Men vafan...
Enda den duger till är ju videoavkodning i en media PC eller tex en PLEX server, och så har de bränt bort den delen??

Verkar tyvärr vara begränsad mediadel, ingen AV1 avkodning och ingen hw-encodering alls ser det ut som (vilket kan vara relevant för plex-server-bruk).

https://www.amd.com/en/products/graphics/amd-radeon-rx-6400

Verkar iaf ha ordentlig HDMI port för HTPC-bruk:

"HDMI x 1 (Supports 4K@120Hz/8K@60Hz and VRR as specified in HDMI 2.1)"

https://www.msi.com/Graphics-Card/Radeon-RX-6400-AERO-ITX-4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Verkar tyvärr vara begränsad mediadel, ingen AV1 avkodning och ingen hw-encodering alls ser det ut som (vilket kan vara relevant för plex-server-bruk).

https://www.amd.com/en/products/graphics/amd-radeon-rx-6400

Verkar iaf ha ordentlig HDMI port för HTPC-bruk:

"HDMI x 1 (Supports 4K@120Hz/8K@60Hz and VRR as specified in HDMI 2.1)"

https://www.msi.com/Graphics-Card/Radeon-RX-6400-AERO-ITX-4G

Ja precis. Varför ta bort en så basal grej på ett instegskort? Bättre att de stänger av RT funktioner eller annat tjofs som ändå inte kommer fungera tillfredsställande.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Men vafan...
Enda den duger till är ju videoavkodning i en media PC eller tex en PLEX server, och så har de bränt bort den delen??

Om det nu presterar någonstans mellan 1050ti och 1650 blir det en rätt rejäl uppgradering från integrerad grafik. Men skulle aldrig betala i närheten av 2400kr för ett sånt kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Snusfri

För 990:- och passivt i LP så köper jag några.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Amd behöver konkurrera med Nvidias GeForce 710

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om det nu presterar någonstans mellan 1050ti och 1650 blir det en rätt rejäl uppgradering från integrerad grafik. Men skulle aldrig betala i närheten av 2400kr för ett sånt kort.

Lite dyrare MSRP än GTX 1650 som lanserade för 3 år sedan med samma prestanda men generellt sämre produkt då kortet saknar encoder och PCI-e x16.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Lite dyrare MSRP än GTX 1650 som lanserade för 3 år sedan med samma prestanda men generellt sämre produkt då kortet saknar encoder och PCI-e x16.

Ja jag skrev ju att jag aldrig skulle betala i närheten av 2400kr för ett sånt kort. Men om man enbart har en IGPU så är det fortfarande en märkbar uppgradering i spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Ja precis. Varför ta bort en så basal grej på ett instegskort? Bättre att de stänger av RT funktioner eller annat tjofs som ändå inte kommer fungera tillfredsställande.

Jag tror nästan vi kommer behöva vänta på Intel innan vi får se ett nytt low-end kort som lämpar sig för media. Hela deras mobila Arc serie verkar ha fått en ordentlig mediadel med full decode och encode för allt från h264 till AV1, så kan inte tänka mig att dom lägsta AIB-korten inte skulle få det då Intel verkar trycka rätt hårt på media i deras pressmaterial.

edit.
Denna bild visar lite varför man begränsar detta på low-end korten:

Mediablocken bara växer och växer ju fler kodekstöd som stoppas in, det ryktas även om att AV1 kräver relativt många transistorer, som du ser här så är mediablocket i princip lika stort som ett helt CPU-kluster. Ju mindre kretsen är så tar dessa funktioner procentuellt sett mer kretsyta.

Permalänk

Ser ut som att RX550 är ett bättre alternativ då som stödjer encoding med däremot inget AV1 på den.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Känner att det blir en sidegrade från mitt Hercules, så jag väntar med att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara att Asus tar och släpper en Strix-variant av detta kort.

Permalänk
Medlem

Trevligt med TBP under 70W.
Verkar vara bättre prestanda per watt jämfört med RX 6500 XT, om kortets strömförbrukning är under hälften och det "bara" är 23% långsammare.

Men åtminstone aktivt kylda varianter borde kosta under 2000kr.
Samt att de kapat i videostödet gör kortet mindre intressant.

Permalänk
Medlem

Hej!
En allmänn fråga.
Är det inte dags att överge den felaktiga användningen av Mhz vid allt som har fler än en läsning per klockcykel?
Det är fel per definition och känns oproffsigt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Detta måste ju vara långsammare än nyare iGPU?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Hej!
En allmänn fråga.
Är det inte dags att överge den felaktiga användningen av Mhz vid allt som har fler än en läsning per klockcykel?
Det är fel per definition och känns oproffsigt.

Det är inte felaktigt, adressbussen går på den hastigheten, så det är t ex den frekvens som moderkortet sätts till om vi pratar om ett moderkort. Att den sen förs över flera bitar per ledning på en klockcykel är en annan sak som tillsammans med klockfrekvens och bitbredd ger minnesbandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är inte felaktigt, adressbussen går på den hastigheten, så det är t ex den frekvens som moderkortet sätts till om vi pratar om ett moderkort. Att den sen förs över flera bitar per ledning på en klockcykel är en annan sak som tillsammans med klockfrekvens och bitbredd ger minnesbandbredden.

Hz är en SI enhet som har en klar definition. I detta faller och med t.ex. DDR minnen så faller det inte innanför definitionen.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Om den kommer i passiv version kanske den är värd sina 159kr. Tills vidare avvaktar jag.

Ja, jag inser att den inte är helt genomusel, men för $159 är det ju inte så bra pris direkt. Att kalla det budgetkort...jag antar att det återspeglar tiden vi lever i.

Att crippla videostödet är riktigt uselt.

Såg fel på priset
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Hz är en SI enhet som har en klar definition. I detta faller och med t.ex. DDR minnen så faller det inte innanför definitionen.

Och vad gäller minnen så refererar den till hastigheten på adressbussen, inget fel med det. Ta fram ett oscilloskop och mät på den bussen så ser du att den angivna frekvensen finns där.

I praktiken det bara minnesbandbredd och latens som är relevant för konsumenter.

Permalänk
Medlem

Har man så lite behov av prestanda är IGP mycket bättre, stöder dessutom videoavkodning/kodning som inte detta gör. Det är bara en onödig 70W exta värmekälla i datorn som hindrar luftflödet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag tror nästan vi kommer behöva vänta på Intel innan vi får se ett nytt low-end kort som lämpar sig för media. Hela deras mobila Arc serie verkar ha fått en ordentlig mediadel med full decode och encode för allt från h264 till AV1, så kan inte tänka mig att dom lägsta AIB-korten inte skulle få det då Intel verkar trycka rätt hårt på media i deras pressmaterial.

edit.
Denna bild visar lite varför man begränsar detta på low-end korten:

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fstatic.tweaktown.com%2Fnews%2F7%2F4%2F74560_01_this-is-the-gpu-die-shot-of-xbox-series-rdna-2-looks-delicious_full.jpg&f=1&nofb=1

Mediablocken bara växer och växer ju fler kodekstöd som stoppas in, det ryktas även om att AV1 kräver relativt många transistorer, som du ser här så är mediablocket är i princip lika stort som ett helt CPU-kluster. Ju mindre kretsen är så tar dessa funktioner procentuellt sett mer kretsyta.

Visste inte att det tog så mycket kretsyta, tack!

Men ja, håller tummarna för Intel Arc Entry korten.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Denna kostar alltså som RX 480 gjorde vid dess lansering och är troligen långsammare med råge...

Hur hamnade vi här?

Permalänk
Medlem

AMD slog precis RTX3090 Thai, i sämst valuta för pengen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Om någon överväger det här kortet för 2400kr så ska ni veta att jag kör schysst deal på mitt GTX 670 nu, ni får det för endast 1200kr, halva priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Hej!
En allmänn fråga.
Är det inte dags att överge den felaktiga användningen av Mhz vid allt som har fler än en läsning per klockcykel?
Det är fel per definition och känns oproffsigt.

Jag brukar skriva "effective" när jag talar om minneshastigheter. Korrekt hade varit att skriva MT/s för Mega-transfers per second - eller översätta allt till Gbit/s - men folk gör ju inte det, och då blir det lite knepigt. Om jag talar om mina minnen så är det mer förvillande om jag försöker skriva att det är "DDR4 som går i 1800 MHz frekvens", även om det rent teoretiskt är korrekt. Då är fet mindre förvillande om jag skriver "3600MT/s".

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Och vad gäller minnen så refererar den till hastigheten på adressbussen, inget fel med det. Ta fram ett oscilloskop och mät på den bussen så ser du att den angivna frekvensen finns där.

I praktiken det bara minnesbandbredd och latens som är relevant för konsumenter.

Om vi tar vanligt DDR-minne för processorer så är frekvensen på adressbuss hälften av den som normalt skrivs ut. Man skickar två bitar per cykel - en bit på stigande flank och en bit på fallande flank. Hertz har en definition - hur många gånger per sekund som en cykel upprepas - så visst har den som klagar rätt, rent tekniskt.

Sen är det dessutom en annan frekvens på själva minneskretsarna, men det kan vi strunta i just nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT