Permalänk
Medlem

Mobil och nycklar, förutom kläderna då

Mobilen har jag i ett plånboksfodral som tar kort, sedlar och mynt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om man ska betala med standardkortet (som du ställt in i Google Pay) så behöver du inte öppna appen. Bara låsa upp telefonen och sedan lägga telefonen mot terminalen så gör du köpet

Skaffade faktiskt en smartklocka för några år sedan och tänkte då att det skulle vara smidigt att kunna betala med hjälp av den... men den kräver precis som mobilen att den låses upp först, vilket gjorde att jag återgick till att använda betalkortet istället. Smidigare att knappa in koden på betalterminalen de gånger det behövs, istället för på klockans lilla skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Skaffade faktiskt en smartklocka för några år sedan och tänkte då att det skulle vara smidigt att kunna betala med hjälp av den... men den kräver precis som mobilen att den låses upp först, vilket gjorde att jag återgick till att använda betalkortet istället. Smidigare att knappa in koden på betalterminalen de gånger det behövs, istället för på klockans lilla skärm.

Aldrig använt en klocka, så kan inte säga så mycket om det. Men med telefonen är det smidigt tycker jag. Bara att låsa upp telefonen så kan man göra en betalning oavsett summa utan att behöva ange någon kod

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aldrig använt en klocka, så kan inte säga så mycket om det. Men med telefonen är det smidigt tycker jag. Bara att låsa upp telefonen så kan man göra en betalning oavsett summa utan att behöva ange någon kod

Fingeravtrycksläsare direkt i fickan så är den redo innan man är framme vid terminalen... låter smidigt måste jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik75:

Ska väl mycket till att bli stoppad iofs, men bäst är väl att se till att kniven i multitoolen är under 4cm. Går ju oftast att modda dom själv.
Kör själv en liten Victorinox Midnite Manager USB, är väl möjligtvis bara en tång som jag kan sakna ibland.

kika på leatherman squirt ps4
jag bytte min victorinox classic SD mot den som "key chain multitool" för ungefär ett år sedan och är mycket nöjd
ett stort plus förutom att du får en tång är att kniven öppnas ut från nyckelknippan och inte in som en victorinox classic SD gör pga placeringen på den lilla "nyckelringen"

https://www.youtube.com/watch?v=YMVhBd2JMqs&t=361s&ab_channel...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Nycklar, körkort, mobilen och glasögonen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

kika på leatherman squirt ps4

Tack för tipset! Men har faktiskt tittat på den, men den saknar flera andra saker jag nu har i min Victorinox, ex. sd-kortläsare, 64GB SD-kort, gem för reset-knappar/sim-kort, ficklampa och kulspetspenna.

Permalänk
Avstängd

Varför släpa på så mycke prylar i fickorna för?
Är jag inte i jobbet så har jag en nyckelknippa med en nyckel på och kapsylöppnare och mobilen och ett litet plaströr med laktostabletter ifall man ska äta något, lite lathet helt enkelt. Oftast finns det några bajspåsar med också i fickan då vi har hund. Plånboken är inte alltid med om man inte vet att man behöver köpa något.

Permalänk

Hatar att ha sakerna i fickorna.

Har nycklar, bankkort, och mobil med mig, om jag inte kan lämna nåt hemma.

Är det någon som har tips på hur jag kan få mitt mobilabonnemang att fungera på en mini extra-telefon så får de gärna svara, jag kontaktade Halebop som jag har och de sa att man måste ha ett extra abonnemang eller någon dyr extratjänst, känns som att det borde kunna gå att lösa nästintill gratis.

Permalänk
Medlem

Vardaglig EDC:
Privat mobil (Poco X3 Pro)
Jobbmobil (iPhone 8)
Hytera PD365 UHF DMR radio
Plånbok
Breitling Aerospace E65
Wurkkos TS21 ficklampa med "short tube".
Nycklar till företagslokalen, lägenheten, tjejens lägenhet, samt till mina föräldrar.
Hifinder OTF kniv
Titanium Pry Bar med inbyggda verktyg, 8-10-13mm nyckel, kapsylöppnare etc

Utöver detta tillkommer jobb EDC:
Macbook Pro 15"
Laddare plus kabel till macbook.
Usb-c till usb-c kabel
Extern SSD 1TB
Lumintop Thor 1 ficklampa med "long tube"
OBD2 bluetooth dosa
Leatherman Signal
Spyderco Para 3
Vattenflaska
Påse med beef jerky

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Har ingen väska med mig så det här är allt jag har på mig. Och det har jag i min jacka.

Akla sjukvårdskit för små sår
Kleenex Original näsdukar
Lens bright glasögonrengöring
Andningsskydd (FFP3)
Nyckelknippa (airtag, visselpipa, kompass, termometer)
Leatherman Wingman multi-tool
Bläckpenna (med glaskross)
Klarus XT2CR ficklampa
Stormtändare
Läppbalsam
Airpods Pro
Proteinbar
Plånbok med pengar osv..

Det enda som inte syns på bilden är de Alvedon/Ipren jag har i ”första hjälpen”-påsen och en liten tub handkräm som jag inte fick med på bilden, samt min iphone och Apple Watch.

skriver som om jag vore berusad.
Permalänk
Skrivet av ares93:

Vardaglig EDC:
Privat mobil (Poco X3 Pro)
Jobbmobil (iPhone 8)
Hytera PD365 UHF DMR radio
Plånbok
Breitling Aerospace E65
Wurkkos TS21 ficklampa med "short tube".
Nycklar till företagslokalen, lägenheten, tjejens lägenhet, samt till mina föräldrar.
Hifinder OTF kniv
Titanium Pry Bar med inbyggda verktyg, 8-10-13mm nyckel, kapsylöppnare etc

Utöver detta tillkommer jobb EDC:
Macbook Pro 15"
Laddare plus kabel till macbook.
Usb-c till usb-c kabel
Extern SSD 1TB
Lumintop Thor 1 ficklampa med "long tube"
OBD2 bluetooth dosa
Leatherman Signal
Spyderco Para 3
Vattenflaska
Påse med beef jerky

"Hifinder OTF kniv"
Out The Front, ingen kniv du får bära med dig dock - de går under vapen lagen (stilett). Om du inte arbetar som frilansande 'contractor', och använder den i den sortens arbete..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik75:

Tack för tipset! Men har faktiskt tittat på den, men den saknar flera andra saker jag nu har i min Victorinox, ex. sd-kortläsare, 64GB SD-kort, gem för reset-knappar/sim-kort, ficklampa och kulspetspenna.

https://i.imgur.com/ffTXDJh.png

Cool!
Är det en Victorninox Midnite Manager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Snus, nycklar och telefon. Ibland två dosor snus om jag känner att något oväntat kan hända...

Skönt att veta att det finns folk därute som inte packar för en zombie-apokalyps varje dag

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Nycklar, klocka, en mobiltelefon, plånbok samt pass.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Cool!
Är det en Victorninox Midnite Manager?

Stämmer, moddad Victorinox Midnight Manager USB (med sd-läsare/sd-kort istället för usb-minnet).
När USB-minnet gick sönder så ritade jag ett litet fack istället.
https://www.printables.com/model/166513-usb-replacement-for-v...

Permalänk
Inaktiv

Nycklar och mobil, ibland lämnar jag även mobilen hemma. Plånboken följer bara med om jag planerar att handla.

Under pandemin har jag dock burit en liten flaska handsprit samt munskydd när jag ska in nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik75:

Stämmer, moddad Victorinox Midnight Manager USB (med sd-läsare/sd-kort istället för usb-minnet).
När USB-minnet gick sönder så ritade jag ett litet fack istället.
https://www.printables.com/model/166513-usb-replacement-for-v...

lite off topic, vilken 3D skrivare har du för att skriva ut den där?
Alltså när jag ser sånna här coola grejer så börjar det klia i fingrarna. Man kan ju skriva ut andra grejer till den där fickkniven.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Opatagio:

samt pass.

Lite nyfiken på hur det kommer sig. Reser du utomlands dagligen?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterSaiZo:

"Hifinder OTF kniv"
Out The Front, ingen kniv du får bära med dig dock - de går under vapen lagen (stilett). Om du inte arbetar som frilansande 'contractor', och använder den i den sortens arbete..

Vanligt missförstånd att man inte får bära kniv.

Lag (1988:254)
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Dvs, så länge du inte har för avsikt att använda den brottsligt och har användning av den så får du bära kniv.

Jag hade kniv på mig efter jobbet och det gillade inte polisen som konfiskerade den och en förundersökning startades.
Förklade att jag inte hade några nefariska baktankar bakom knivbärandet, förundersökningen lades ned och jag fick tillbaka kniven.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av xSean145:

lite off topic, vilken 3D skrivare har du för att skriva ut den där?
Alltså när jag ser sånna här coola grejer så börjar det klia i fingrarna. Man kan ju skriva ut andra grejer till den där fickkniven.

Är man problemlösare i själen så är 3D-skrivare väldigt roligt, är många små problem jag löst med dom.
Har en Prusa MK3S och en Prusa Mini, rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Lite nyfiken på hur det kommer sig. Reser du utomlands dagligen?

Yrkesskada mestadels. De utländska myndigheter man arbetat med tidigare godtar inte andra svenska ID handlingar än giltigt pass annars är det GTFO i princip. Sedan är sambon från andra sidan atlanten och är man där flera månader i sträck är det bäst att ha passet med sig i princip överallt.
Blivit stoppade fleratalet gånger i rutinkontroller under de gångna åren och har man inget giltigt pass så får man snyggt stå och vänta tills de kan verifiera ens identitet och se till att man inte är efterlyst osv. Mycket enklare då att ha passet till hands vilket snabbar upp processen avsevärt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Yrkesskada mestadels. De utländska myndigheter man arbetat med tidigare godtar inte andra svenska ID handlingar än giltigt pass annars är det GTFO i princip. Sedan är sambon från andra sidan atlanten och är man där flera månader i sträck är det bäst att ha passet med sig i princip överallt.
Blivit stoppade fleratalet gånger i rutinkontroller under de gångna åren och har man inget giltigt pass så får man snyggt stå och vänta tills de kan verifiera ens identitet och se till att man inte är efterlyst osv. Mycket enklare då att ha passet till hands vilket snabbar upp processen avsevärt.

Inom EU räcker det med nationellt ID-kort. Det har jag använt när jag rest inom EU sedan 2015. Har inte ens ett giltigt pass sedan 4 år tillbaka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inom EU räcker det med nationellt ID-kort. Det har jag använt när jag rest inom EU sedan 2015. Har inte ens ett giltigt pass sedan 4 år tillbaka

Helt korrekt. Tyvärr har mina slutdestinationer de senaste 10 åren varit utanför EU utom någon enstaka gång så det är inte riktigt lika smidigt att man "bara" behöver ett svenskt nationellt ID för att klara sig. Och som jag sa, under pandemin hade jag kunnat lägga av mig passet.. men av gammal vana är det alltid med.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inom EU räcker det med nationellt ID-kort. Det har jag använt när jag rest inom EU sedan 2015. Har inte ens ett giltigt pass sedan 4 år tillbaka

Intressant, kände inte till det där.
Använder mitt körkort som ID-handling inom Sverige och norden, medans jag använder pass utanför norden.
Dels för att jag inte vill ha ett extra kort i plånboken till vardags.

Vore trevligt med ett mindre "pass" när man reser inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Intressant, kände inte till det där.
Använder mitt körkort som ID-handling inom Sverige och norden, medans jag använder pass utanför norden.
Dels för att jag inte vill ha ett extra kort i plånboken till vardags.

Vore trevligt med ett mindre "pass" när man reser inom EU.

Sedan 1 juli 2015 har man kunnat resa på nationellt ID-kort. Källa: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/06/res-till-h... Har gått bra för mig alla gånger. Har inte ens ett giltig pass längre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sedan 1 juli 2015 har man kunnat resa på nationellt ID-kort. Källa: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/06/res-till-h... Har gått bra för mig alla gånger. Har inte ens ett giltig pass längre

Dock har jag aldrig förstått tanken bakom ID-handling, då körkortet är legalt som ID om man har ett.
Så varför ID, samtidigt som man har ett körkort? Passet är mer "täckande" geografiskt än ett nationellt ID-kort.
Därför har jag aldrig övervägt ett extra kort som ID-handling.

Gillar dock ändå idén bakom nationell ID som godkänd resehandling för att styrka ens identitet. Få plats med alla saker i ens plånbok, och en sak(passet) mindre att hålla koll på.

Du har aldrig blivit ifrågasatt eller fått förklara dig att nationell ID är godkänd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Dock har jag aldrig förstått tanken bakom ID-handling, då körkortet är legalt som ID om man har ett.
Så varför ID, samtidigt som man har ett körkort? Passet är mer "täckande" geografiskt än ett nationellt ID-kort.
Därför har jag aldrig övervägt ett extra kort som ID-handling.

Gillar dock ändå idén bakom nationell ID som godkänd resehandling för att styrka ens identitet. Få plats med alla saker i ens plånbok, och en sak(passet) mindre att hålla koll på.

Du har aldrig blivit ifrågasatt eller fått förklara dig att nationell ID är godkänd?

Körkort i Polen är nationella ID-kort som är godkända i EU, det är främst en teknikalitet som gör att våra inte är det. Tycker det är dumt och onödigt, det skulle ju minska ner passköerna enormt för alla som reser inom EU i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Körkort i Polen är nationella ID-kort som är godkända i EU, det är främst en teknikalitet som gör att våra inte är det. Tycker det är dumt och onödigt, det skulle ju minska ner passköerna enormt för alla som reser inom EU i alla fall

Vad är det för teknikalitet som håller tillbaka?

Håller med om att det vore bara en klar fördel om ens svenska körkort kunde användas som nationell ID.

Sedan angående passköerna, att minska dem är en annan fråga. Handlar mera om att människor inte kan planera och göra saker i god tid, utan allt ska göras i sista minuten. Lite av gällande samhällsnorm som gäller nu.

Min familj ordnade med alla pass i början feb, upplevde inga köer eller långa väntetider då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Dock har jag aldrig förstått tanken bakom ID-handling, då körkortet är legalt som ID om man har ett.
Så varför ID, samtidigt som man har ett körkort? Passet är mer "täckande" geografiskt än ett nationellt ID-kort.
Därför har jag aldrig övervägt ett extra kort som ID-handling.

Gillar dock ändå idén bakom nationell ID som godkänd resehandling för att styrka ens identitet. Få plats med alla saker i ens plånbok, och en sak(passet) mindre att hålla koll på.

1. Våra körkort i Sverige är bara giltig som legitimation i Sverige inte när du är utomlands, då det bland annat inte visar vilket nationalitet du har. 2. Jag har inte heller något körkort

Skrivet av Molgorain:

Du har aldrig blivit ifrågasatt eller fått förklara dig att nationell ID är godkänd?

Nej, det har jag inte. Då inkluderar det Storbritannien (år 2015 1 månad efter att det infördes), Irland (2015 och 2017) Nederländerna (2016) och Tyskland (2019). På https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-ci... står det "När du reser till eller från ett land utanför Schengenområdet måste du visa upp ett giltigt id-kort eller pass." Nationellt ID-kort är ett giltig id-kort. Se exempel från verkligheten längre ner på sidan för exempel.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig