Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur vida miljöbil är bättre i det långa loppet får nog de lärda tvista om. Det jag mest funderar på är brytningen av metaller för batterier man hört mycket om. Krävs rätt mycket sådana metaller för en bil.
Undrar om det gjorts någon ordentlig undersökning från "vaggan till graven" om hur stor skillnad det är?

Det har gjorts många undersökningar och alla kommer fram till att elbil är bättre. De är inte alla överens om hur snabbt det blir bättre, det tar ju lite tid med batteridrift för att liksom komma förbi den större påverkan från tillverkningen, och det varierar förstås beroende på elmix, körsträcka och så, men om det tar ett år eller två eller tre år innan det "lönar sig" spelar ju ingen större roll för de bilar som skrotas innan den åldern är försvinnande få.

Däremot om man jämför med biogas eller liknande så kan kalkylen se annorlunda ut förstås, men alla vet väl att gas- och etanolbilar mestadels körs på bensin ändå liksom.

Pluginhybrider är lite samma sak. Det beror väldigt mycket på hur man kör, klarar man sig på el de flesta dagar så är ju det väldigt bra men likväl kör man ju då runt med en tung motor man knappt använder vilket ökar förbrukningen. Å andra sidan har man ju lite samma problematik med elbilar med stora batterier som sällan nyttjas, klarar man sig normalt på en hybrids elräckvidd på i bästa fall 5-10 mil så hade man ju klarat sig med en elbil med liknande räckvidd rätt bra också liksom.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur vida miljöbil är bättre i det långa loppet får nog de lärda tvista om. Det jag mest funderar på är brytningen av metaller för batterier man hört mycket om. Krävs rätt mycket sådana metaller för en bil.
Undrar om det gjorts någon ordentlig undersökning från "vaggan till graven" om hur stor skillnad det är?

Ja, det har det. Rent ut sagt massvis med undersökningar, flera av dem har länkats in här i tråden också. Det finns inget scenario i något land (inte ens Polen med en väldigt stor andel "smutsig" kol-el) där en batteridriven elbil INTE kommer vinnande ur en livscykelanalys mot en bil som drivs med diesel eller el. Beroende på körmönster och kraftslag som används vid kraftproduktion så kan en hybridbil vinna i vissa regioner. Engineering explained har gjort en helt OK populärvetenskaplig/lättförståelig metaanalys/sammaställning i Videoformat här: https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM

Det krävs onekligen många hundra kilo ädelmetaller för ett bilbatteri. Vilket därmed kräver flera ton malm som extraheras ur jordskorpan för att tillverka det enda batteriet. Men å andra sidan: en dieselbil som körs 1500 mil om året kräver att det extraheras över 2 ton råolja ur gjorden VARJE år.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Skulle nog själv inte låta min 9 åriga dotter välja bil åt mig.

Inte??
Du kanske skulle prova fråga åtminstone. Man får roliga svar.

Skrivet av Lothair:

Ja fast konstig liknelse. med 640KB kan du inte driva någonting idag. Medans du tar dig från A till B utan problem med en bil på 100hp.

Jag ställer mig snarare frågan till varför vi behöver ha 500+ hp monster på våra vägar som redan har massa bilolyckor? På vilka vägar har man på något sätt behov av så mycket hp? på 30vägen utanför skolan när man droppar av barnen? på 50vägen i villakvarteret då man är påväg hem? på 70-90 vägarna för att hälsa på föräldrarna?

De allra flesta är ute efter en bil för att ta sig och sin familj från A till B billigt, säkert och smidigt.

Sen finns det alltid de som gillar att köra fort inget fel i det. Men finns ju ingen autobahn i Sverige? så jag ställer mig frågan till vilka vägar man planerar att att köra på?

Mvh Christian

Wow.
Trodde inte man skulle behöva försvara varför en del gillar roligare bilar.
Different strokes for different folks.
Nej!
Här i tråden är det som att det är råförnuftet och gråbetong som gäller. Ack den som vill leva lite.
Det är som att det är helt nytt och främmande koncept.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Ja fast konstig liknelse. Medans du tar dig från A till B utan problem med en bil på 10hp.

Jag ställer mig snarare frågan till varför vi behöver ha 50+ hp monster på våra vägar som redan har massa bilolyckor? På vilka vägar har man på något sätt behov av så mycket hp? på 30vägen utanför skolan när man droppar av barnen? på 50vägen i villakvarteret då man är påväg hem? på 70-90 vägarna för att hälsa på föräldrarna?

Galet!!!

Bragging rights/mindervärdeskomplex

Personligen gillar jag bilar med lite kraft, men det har gått till överdrift lite nu. 20-25 hk räcker gott för att köra fort, för fort, i trafiken liksom.

Samtidigt, när är det nog då? Model S kan man få med 1000 hästar nu, räcker det eller kommer du att säga samma sak om tio år när folk tycker 1000 hästar är lite för klent? "Allt under 2500 hästkrafter känns fånigt, nästa bil kommer ha minst 4000..."

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

https://www.aftonbladet.se/bil/a/0GAz16/biltest-av-nya-elbile...

Aftonbladets Glenn har testat Maxus Euniq 6 och är allt annat än imponerad.
- Laddningen är långsam (60kw dc och Endast enfasladdning via ac)
- svampigt chassi
- luftkylt batteri
- ingen nav eller android auto (men apple carplay finns)
- ingen värmepump
- dragvikt 400kg
- - ingen filhållningsassistent
- ej testad i euro ncap
- ingen uppkoppling (eller app)
Osv osv

Det positiva är att det är gott om lastutrymme och all utrustning är standard. Annars är bilen skit enligt Glenn!

Blev lite besviken när jag läste testet faktiskt! Är ute efter en stor rymlig familjebil (helst elbil) som jag också kan ha som pendlarbil till jobbet.

Har spanat runt bland alla elbilar som finns och inte hittat någon som har tillräckligt stort bagage eller kan leverera i närtid. Därför blev jag glad när jag hittade denna med hela 700lit bagage till vettiga pengar och som går att få redan i maj/juni.

Jag tänker dock leasa den, 2år känns som en ok tid och det ger elbilsbranchen en chans att växa till sig för att kunna byta till något vettigare om 2år då vi inte längre har riktigt samma behov av så stor bil för barnvagn mm.

Jag pendlar ca 6-10mil om dagen. Och egentligen kör vi oftast inga jättesträckor med bilen. Blir väl under sommaren som man åker längre och då kanske runt 20-25mil. Enstaka fall Göteborg till Stockholm!

Jag kan ladda bilen hemma varje dag!

Frågan är om man ändå vågar sig på den här bilen trots döds-domen från aftonbladet? (som jag för övrigt inte har mycket för…)

Vad tror ni? Är det någon som provat Maxus Euniq 6? Sen att den bara kan dra 400kg är ju ett skämt… :/

Kollade även på Aiways U5 som trots på pappret bara har 440lit kändes ganska rymlig. (Mycket handlar ju om proportionerna…). Den får också dra 1500kg vilket är bra! Gillar inte designen på den alls dock… tycker den är jätteful! Men det kan inte vara min högsta prio just nu dock.

Åsikter och tankar kring det? Har ni några bra elbils alternativ som jag missat med stort bagage och gärna ~1000kg dragvikt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt, när är det nog då? Model S kan man få med 1000 hästar nu, räcker det eller kommer du att säga samma sak om tio år när folk tycker 1000 hästar är lite för klent? "Allt under 2500 hästkrafter känns fånigt, nästa bil kommer ha minst 4000..."

Jag tror att gränsen ter sig ganska naturligt. Det brukar fungera så med det mesta (när det blir commodity), se bara på TV och upplösning. Det är ganska stor upplevd skillnad på VCD -> DVD, det gick från riktigt kasst till ganska bra. Tar vi 1080p -> 4K så går man från riktigt bra till riktigt riktigt bra.

Riktigt bra är good enough i de allra flesta fall.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja fast konstig liknelse. Medans du tar dig från A till B utan problem med en bil på 10hp.

Jag ställer mig snarare frågan till varför vi behöver ha 50+ hp monster på våra vägar som redan har massa bilolyckor? På vilka vägar har man på något sätt behov av så mycket hp? på 30vägen utanför skolan när man droppar av barnen? på 50vägen i villakvarteret då man är påväg hem? på 70-90 vägarna för att hälsa på föräldrarna?

Galet!!!

Bragging rights/mindervärdeskomplex

Personligen gillar jag bilar med lite kraft, men det har gått till överdrift lite nu. 20-25 hk räcker gott för att köra fort, för fort, i trafiken liksom.

Jag tror det grundar sig i jante igen. Har inte jag råd så ska ingen annan heller ha eller behöva det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Jag tror att gränsen ter sig ganska naturligt. Det brukar fungera så med det mesta (när det blir commodity), se bara på TV och upplösning. Det är ganska stor upplevd skillnad på VCD -> DVD, det gick från riktigt kasst till ganska bra. Tar vi 1080p -> 4K så går man från riktigt bra till riktigt riktigt bra.

Riktigt bra är good enough i de allra flesta fall.

Jo precis. Är vi där när det gäller effekt, är väl frågan.

Dagens bilar hade ju varit oerhört jobbiga att handskas med om vi inte hade antispinn och liknande system, så i mina ögon är vi förbi den gränsen. Behöver man verkligen kunna köra i typ 150, trampa på gasen och få däckspinn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag tror det grundar sig i jante igen. Har inte jag råd så ska ingen annan heller ha eller behöva det.

Vad har Jantelagen eller om jag har råd något med saken att göra? Jag har själv beställt en EV6a för närmare 700k och hade kunnat pynta mer än så också för en "muskel" bil om jag så hade velat.

Jag ifrågasatte snarare vars man ska nyttja en sådan bil i Sverige? på vilka vägar?

Onödigt att dra in någon jävla jantelag i diskussionen för det har inget med min frågeställning att göra. Så jävla tröttsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Är vi där när det gäller effekt, är väl frågan.

Dagens bilar hade ju varit oerhört jobbiga att handskas med om vi inte hade antispinn och liknande system, så i mina ögon är vi förbi den gränsen. Behöver man verkligen kunna köra i typ 150, trampa på gasen och få däckspinn?

"oerhört jobbiga att hanskas med" är nog mer upp till individuell förmåga än ett generellt faktum. Det är såklart bra att man hittar var sina egna gränser går och håller sig inom dessa. Just därför tycker jag exempelvis att alla med bil borde koppla ur hjälpsystemen minst en gång varje vinter och på ett säkert och kontrollerat sätt prova på att få sladd, tvärnita på is osv. Allt för att lära känna sin bil och vara bättre förberedd om olyckan sker. Vi övar på mycket annat, men en enda gång, vid ett obligatoriskt tillfälle provar/övar vi halkkörning, idioti om något (på tal om nollvision).

Jag nämnde i ett inlägg nyss att jag gärna hade haft runt 500-600hk/800Nm istället för 408hk/660Nm som jag har idag, för säkrare omkörningar.

Det handlar ju inte bara om effekt heller; jag kan ta en kurva i över 100km/h i Polestar 2 utan att tappa greppet. Den väger också över 2,1 ton, har låg tyngdpunkt, breda däck, stora fälgar, stora bromsar och är anpassad till effekten rakt igenom. Kör man en VW Polo eller Skoda Fabia idag och tänker sig en 400hk/600Nm motor i den så förstår jag att man blir livrädd.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Vad har Jantelagen eller om jag har råd något med saken att göra? Jag har själv beställt en EV6a för närmare 700k och hade kunnat pynta mer än så också för en "muskel" bil om jag så hade velat.

Jag ifrågasatte snarare vars man ska nyttja en sådan bil i Sverige? på vilka vägar?

Onödigt att dra in någon jävla jantelag i diskussionen för det har inget med min frågeställning att göra. Så jävla tröttsamt.

Men då kan vi börja diskussionen.

Vem behöver mer än 50 000 i lön ?
Vem behöver mer än ett 3070 att spela med ?
Vem behöver mer än 25kvm per person i en villa/lägenhet ?
Vem behöver åka till Thailand istället för Rumänien ?
Vem behöver en cykel med 21 växlar istället för 5 ?
Vem behöver 4k istället för full hd på tvn ?
Vem behöver 83 tum istället för 55 tum ?
Vem behöver gasa 0-90 vid rödlyset på 3 sek istället för 10 sek ?
Vem behöver .... osv

Ska du bestämma det eller är det kanske upp till var och en vad man tycker är skoj och vill prioritera ? Oavsett vad man ska använda det till.

Uppenbarligen finns det en marknad då de säljs så låt de som är kunder bestämma vad de behöver och vad de vill betala för det och inte alltid utgå från din egen situation och egna tankesätt.

Edit: Min Mach E GT är sjukt mycket roligare att köra, sitta i och ratta runt än den DS3 Crossback E-line jag köpte åt grabben. Jag hade kunnat köpa en dyrare till honom med men eftersom jag gillar honom så ger jag honom en bil med 130hk enbart nu och sedan när han mognat lite så kan han köra en snabbare bil då, istället för att råka ut för en olycka i en för snabb bil i unga år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Men då kan vi börja diskussionen.

Vem behöver mer än 50 000 i lön ?
Vem behöver mer än ett 3070 att spela med ?
Vem behöver mer än 25kvm per person i en villa/lägenhet ?
Vem behöver åka till Thailand istället för Rumänien ?
Vem behöver en cykel med 21 växlar istället för 5 ?
Vem behöver 4k istället för full hd på tvn ?
Vem behöver 83 tum istället för 55 tum ?
Vem behöver gasa 0-90 vid rödlyset på 3 sek istället för 10 sek ?
Vem behöver .... osv

Ska du bestämma det eller är det kanske upp till var och en vad man tycker är skoj och vill prioritera ? Oavsett vad man ska använda det till.

Tror det är färdigdiskuterat mellan oss. Jag tog upp en frågeställning runt vars man kan nyttja en sådan här bil utan att bryta mot lagen eller äventyra sin egen och andras säkerhet, sedan drog du in någon jantelag som inte har med saken att göra. Vi är färdiga här tack och hej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja det är galet med 900Nm!
Jag undrar faktiskt lite hur MG räknar vridmomentet på min Marvel R Performance egentligen. Strax under 300 hästar men 665Nm tydligen. Hur går det ihop? Låter det inte ovanligt högt? Är det pga 3 motorer?

Om jag får komma med några generella observationer på detta ämne

Effekt och vridmoment följer ett enkelt matematiskt samband: Vridmoment = (9550 * Effekt) / varvtal. För hästkrafter är konstanten en annan men det är samma princip som kW. Det är vridmomentet på drivhjulen som avgör hur fort bilen accelererar, men vridmoment och effekt som uppges för bilen är normalt från motorns utgående axel*. Där kommer växellådan in för en ICE-bil men det är begränsat vad den får till.

Lite förenklat är fördelen med elmotorer att de kan styras så att de ger ett högt vridmoment från 0 rpm, och det kan hållas konstant upp till ett visst varvtal (tills motorn begränsas av sin maxeffekt, för att hålla vridmomentet konstant när varvalet ökar så måste effekten öka). Det gör en växellåda överflödig för att uppnå bra acceleration på en elbil, hjulen kan "matas" med samma vridmoment från stillastående, ofta sätter väggreppet gränsen oavsett. Om vridmomentet på Marvel R är 665 Nm vid 3200 rpm så utvecklar den 224 kW (som är ungefär 300 hk).

*Hur effekt- och vridmomentsiffror uppges for en viss elbil verkar inte vara standardiserat (exempel för Model3) men det är nog en annan diskussion.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ja, det har det. Rent ut sagt massvis med undersökningar, flera av dem har länkats in här i tråden också. Det finns inget scenario i något land (inte ens Polen med en väldigt stor andel "smutsig" kol-el) där en batteridriven elbil INTE kommer vinnande ur en livscykelanalys mot en bil som drivs med diesel eller el. Beroende på körmönster och kraftslag som används vid kraftproduktion så kan en hybridbil vinna i vissa regioner. Engineering explained har gjort en helt OK populärvetenskaplig/lättförståelig metaanalys/sammaställning i Videoformat här: https://www.youtube.com/watch?v=6RhtiPefVzM

Det krävs onekligen många hundra kilo ädelmetaller för ett bilbatteri. Vilket därmed kräver flera ton malm som extraheras ur jordskorpan för att tillverka det enda batteriet. Men å andra sidan: en dieselbil som körs 1500 mil om året kräver att det extraheras över 2 ton råolja ur gjorden VARJE år.

Jo det är sant, ska kika på videon

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Vad har Jantelagen eller om jag har råd något med saken att göra? Jag har själv beställt en EV6a för närmare 700k och hade kunnat pynta mer än så också för en "muskel" bil om jag så hade velat.

Jag ifrågasatte snarare vars man ska nyttja en sådan bil i Sverige? på vilka vägar?

Onödigt att dra in någon jävla jantelag i diskussionen för det har inget med min frågeställning att göra. Så jävla tröttsamt.

Jäklar jag som bara har 134HP i min bil då måste jag valt fel jag bor ganska än motorbanan med.

Säger som dig behöver ingen muskelbil för att ta mig fram och oftast när jag ser någon krockat på motorvägen till och från jobbet så är det oftast en bil med mycket kraft i som dom inte kan hantera men det är häftigt tycker dom.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Försäkringspremien för olika bilar lär ju återspegla hur mycket olyckor respektive biltyp är inblandad i (kombinerat med reparationskostnsder)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lothair:

Ja fast konstig liknelse. med 640KB kan du inte driva någonting idag. Medans du tar dig från A till B utan problem med en bil på 100hp.

Jag ställer mig snarare frågan till varför vi behöver ha 500+ hp monster på våra vägar som redan har massa bilolyckor? På vilka vägar har man på något sätt behov av så mycket hp? på 30vägen utanför skolan när man droppar av barnen? på 50vägen i villakvarteret då man är påväg hem? på 70-90 vägarna för att hälsa på föräldrarna?

De allra flesta är ute efter en bil för att ta sig och sin familj från A till B billigt, säkert och smidigt.

Sen finns det alltid de som gillar att köra fort inget fel i det. Men finns ju ingen autobahn i Sverige? så jag ställer mig frågan till vilka vägar man planerar att att köra på?

Mvh Christian

För att få lite mer nyans på en enligt mig ändå intressant frågeställning från dig och några andra (som jag tyvärr inte hittar och därmed inte kan tagga i det här svaret).

Jag själv kör en Tesla Model 3 Long Range med ca 350hk som gör 0-100 på ca 4 sekunder (om jag minns rätt). Långt ifrån den snabbaste bilen på gatan, men helt klart mycket snabbare än vad någon "behöver".

För mig handlar det -precis som mycket annat här i livet- inte om behov, utan om vad jag vill ha/tycker är kul. Jag behöver inte dricka en god öl till maten, men jag njuter av det. Jag behövde inte ha ett GTX 1080ti när det släpptes för att spela spel med högre grafikinställningar, men jag tyckte det var kul att kunna göra... osv. osv. Jag behöver inte heller ha en bil som gör 0-100 på ca 4 sekunder. Men jag tycker det är roligare att köra den, än vad en långsammare bil är, allt annat lika.

Jag ska också sägas att jag faktiskt nästan aldrig kör för fort, åtminstone inte så pass mycket för fort att jag skulle bli av med körkortet. Jag ligger allt som oftast ca 5-10 Km/h över skyltad fart. Med Autopilot så kör jag numera mer avslappnat än någonsin tidigare. Så för mig är inte hög toppfart eller att köra som en idiot i stan det roliga. Däremot är det kul att känna suget i magen när man åker upp på motorvägen. Samt både roligt och (inbillar jag mig i alla fall) säkrare att göra omkörningar när den snabba accelerationen gör att jag snabbt och enkelt kommer om framförvarande bil.

För att inte gå helt OT här, och faktiskt koppla det lite till elbilar. Så är det också en stor fördel för mig med elbilar kontra de bensinbilar jag tidigare kört. När jag körde BMW 3-serie så drog den betydligt mer bränsle än vad samma bil med svagare motor gjorde. Likaså med min Audi A4 och min Honda Civic Type-R i yngre dagar. Med elbilar så är den ökade förbrukningen av en motorstarkare bil knappt märkbar. När jag körde Gävle->Mora ToR under påskhelgen så förbrukade min bil 1,34kwh/mil snittat över hela resan. Min väns Zoe drar mer än så.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Några frågor som dykt upp i diskussion runt frukostbordet när vi pratar elbil. Höga inköpspriset av elbil vs bensinsnålare bensin/dieselbil gör värdebortfallet större på en Elbil? Nästan alla elbilar jag kollat på har ju batterihyra som blir en kostnad över de redan höga billånet ? Installationskostnaden av laddbox som är runt 10k ? När är tanken Elbilar ska vara " ekonomiskt" som investering ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag tycker Performance R som jag provkörde kändes helt ok.

Ja det är fullt tillräckligt för mig. De där 0-100 på under 5 sekunder kanske jag testar några gånger "bara för att" men jag är verkligen inte en person som är van vid snabba bilar.

Skrivet av ironsavior:

Jag har inget emot effekt, men jag undrar vad ni egentligen använder den till? Visst är det kul att dra iväg från nåt rödljus ibland, men annars vad?

Omkörningar på landsväg. Det är nog min främsta orsak. Att köra om en seg lastbil/buss på en landsväg är rena självmordet med en slö bil. När jag en gång ägde en Seat Leon Experience med sina 125hk vågade jag typ aldrig göra sådana omkörningar för jag litade helt enkelt inte på att bilen skulle orka. Finns inget farligare än att behöva avbryta en omkörning för att bilen man sitter i bokstavligen skiter på sig på högre varv.

Skrivet av glemmy:

Om jag får komma med några generella observationer på detta ämne

Effekt och vridmoment följer ett enkelt matematiskt samband: Vridmoment = (9550 * Effekt) / varvtal. För hästkrafter är konstanten en annan men det är samma princip som kW. Det är vridmomentet på drivhjulen som avgör hur fort bilen accelererar, men vridmoment och effekt som uppges för bilen är normalt från motorns utgående axel*. Där kommer växellådan in för en ICE-bil men det är begränsat vad den får till.

Lite förenklat är fördelen med elmotorer att de kan styras så att de ger ett högt vridmoment från 0 rpm, och det kan hållas konstant upp till ett visst varvtal (tills motorn begränsas av sin maxeffekt, för att hålla vridmomentet konstant när varvalet ökar så måste effekten öka). Det gör en växellåda överflödig för att uppnå bra acceleration på en elbil, hjulen kan "matas" med samma vridmoment från stillastående, ofta sätter väggreppet gränsen oavsett. Om vridmomentet på Marvel R är 665 Nm vid 3200 rpm så utvecklar den 224 kW (som är ungefär 300 hk).

*Hur effekt- och vridmomentsiffror uppges for en viss elbil verkar inte vara standardiserat (exempel för Model3) men det är nog en annan diskussion.

Tack för en bra förklaring, låter logiskt!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Några frågor som dykt upp i diskussion runt frukostbordet när vi pratar elbil. Höga inköpspriset av elbil vs bensinsnålare bensin/dieselbil gör värdebortfallet större på en Elbil? Nästan alla elbilar jag kollat på har ju batterihyra som blir en kostnad över de redan höga billånet ? Installationskostnaden av laddbox som är runt 10k ? När är tanken Elbilar ska vara " ekonomiskt" som investering ?

Bara ZOE som kör batterihyra vad jag vet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Några frågor som dykt upp i diskussion runt frukostbordet när vi pratar elbil. Höga inköpspriset av elbil vs bensinsnålare bensin/dieselbil gör värdebortfallet större på en Elbil? Nästan alla elbilar jag kollat på har ju batterihyra som blir en kostnad över de redan höga billånet ? Installationskostnaden av laddbox som är runt 10k ? När är tanken Elbilar ska vara " ekonomiskt" som investering ?

Varför skulle värdebortfallet bli större? Elbilar är dyrare på begagnatmarknaden än fossilbilar. Om något, så är just nu värdebortfallet mindre än på fossilbilar vilket betyder att om du har en elbil du ska sälja i dagsläget så är chansen stor att du kan skratta hela vägen till handlaren.

I princip inga elbilar har batterihyra, endast Renault Zoe. Om det är den enda elbil du tittat på så förstår jag ditt påstående, annars nej.

Stämmer att installationskostnad är runt 10k för en laddbox. Du behöver självklart inte installera den utan kan åka till en laddstation och fylla på men du kommer snabbt komma upp i dom 10k du valde att inte lägga ut.

Elbilar var som mest ekonomiska att investera i för ett par år sedan. Den näst bästa tiden är nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick äntligen leveransdatum på min MG ZS idag: nästa fredag (29/4)
Den beställdes 2021-10-19.

Jag har inte sett någon på gatorna än, men nu verkar det alltså vara dags.
Nån mer som har beställt en MG ZS och fått leveransdatum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabin:

Fick äntligen leveransdatum på min MG ZS idag: nästa fredag (29/4)
Den beställdes 2021-10-19.

Jag har inte sett någon på gatorna än, men nu verkar det alltså vara dags.
Nån mer som har beställt en MG ZS och fått leveransdatum?

Det rör på sig från MG. Kom in ett hundratal bilar, både ZS22 och Marvel strax före påsk, och en nytt fartyg kom till Malmö igår. Flera som idag fått leveransdatum på Marvel R iallafall. Dock inte jag, men bilen har chassinummer iaf så tydligen är den i Sverige.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Några frågor som dykt upp i diskussion runt frukostbordet när vi pratar elbil. Höga inköpspriset av elbil vs bensinsnålare bensin/dieselbil gör värdebortfallet större på en Elbil? Nästan alla elbilar jag kollat på har ju batterihyra som blir en kostnad över de redan höga billånet ? Installationskostnaden av laddbox som är runt 10k ? När är tanken Elbilar ska vara " ekonomiskt" som investering ?

Exempel på värdeminskning för elbil: Jag hade en Tesla Model 3P i 12 månader. Nypris 699tkr plus 19tkr för vinterdäck. Kostnad efter bonusen var därmed 658 tkr. När jag sålde den till en bilfirma efter 12 mån fick jag 600tkr.

Trots att bilar tappar mest första året blev tappet mindre än 9%, eller 4800kr/mån. Eftersom vi tjänar 2000kr/mån på att ladda el istället för att tanka bensin så blev totalkostnaden mycket låg. En bensinbil hade alltså behövt ligga på 2800kr/mån för att konkurrera, och då har vi inte ens räknat på skatten och servicekostnaden som är mycket lägre på en elbil. Dessutom är det svårt att hitta bensinbilar för 2800kr/mån som slår en Model 3 Performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt, när är det nog då? Model S kan man få med 1000 hästar nu, räcker det eller kommer du att säga samma sak om tio år när folk tycker 1000 hästar är lite för klent? "Allt under 2500 hästkrafter känns fånigt, nästa bil kommer ha minst 4000..."

Som sagt. Du din farfar hade sagt att du är en galen fartdåre som borde direkt kastas i fängelse för att din bil har fler än 5 hk! Fånigt mycket har du!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Några frågor som dykt upp i diskussion runt frukostbordet när vi pratar elbil. Höga inköpspriset av elbil vs bensinsnålare bensin/dieselbil gör värdebortfallet större på en Elbil? Nästan alla elbilar jag kollat på har ju batterihyra som blir en kostnad över de redan höga billånet ? Installationskostnaden av laddbox som är runt 10k ? När är tanken Elbilar ska vara " ekonomiskt" som investering ?

Nej. Värdeminskningen har i princip varit obefintlig på mina Teslor. Våra fossilbilar har dock sjunkit mycket i värde.

Inga elbilar som jag provat eller sett på har någonsin haft batterihyra.

Vad installationskostanden är beror på vilken elektriker du anlitar.

Men det finns många som säljer med avdrag för grön teknik, och paketerar väggbox, material och installation komplett i ett paket för ca 8000.

För att räkna på kostnader för ny fossilbil vs ny elbil så gå till: https://www.teslakalkylen.com/

För mig har det varit extremt kostandsbesparande och lönsamt (då jag inte kunnat ha mitt jobb/uppdrag utan bil) med elbil. Har nog aldrig kört och ägt en ny bil med så här extremt låg TCO.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Är de någon som vet om exempelvis Khones portabla laddare med CEE uttag, alltså med röd handske, måste kopplas ur CEE uttaget mellan laddningarna eller om den kan sitta kvar i uttaget? Har försökt hitta info om flertalet laddare om just detta men inte hittat något. Jag ska sätta upp en fast laddare så småningom men just nu går de inte så jag vill kunna nyttja befintligt 3-fasuttag.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Crym:

Är de någon som vet om exempelvis Khones portabla laddare med CEE uttag, alltså med röd handske, måste kopplas ur CEE uttaget mellan laddningarna eller om den kan sitta kvar i uttaget? Har försökt hitta info om flertalet laddare om just detta men inte hittat något. Jag ska sätta upp en fast laddare så småningom men just nu går de inte så jag vill kunna nyttja befintligt 3-fasuttag.

Gällande slitage på kontaktdon etc. så borde det slita allra minst att ständigt låta den vara inkopplad. Men om laddaren i sig "tycker om det" vet jag inte? Teslas medföljande laddare som kan kopplas in i 3-fasuttag går i alla fall alldeles utmärkt att lämna inkopplad för jämnan. Men det säger kanske inte så mycket?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nix, allt för kasst med deras golv, alldeles för högt för mig.

Nu blir jag nyfiken, vad menar du med att golvet är för högt? Menar du att modellen (crossover) är för hög så att insteget blir för högt, eller menar du att stolarna sitter för nära golvet?

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crym:

Är de någon som vet om exempelvis Khones portabla laddare med CEE uttag, alltså med röd handske, måste kopplas ur CEE uttaget mellan laddningarna eller om den kan sitta kvar i uttaget? Har försökt hitta info om flertalet laddare om just detta men inte hittat något. Jag ska sätta upp en fast laddare så småningom men just nu går de inte så jag vill kunna nyttja befintligt 3-fasuttag.

Är det inomhus så kan du låta EVSE (laddarna sitter inte i boxen, utan i bilen) sitta kvar utan problem. Kör på!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/