Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vår Merca E-klass dieselkombi drar i princip 10% mer bränsle på vintern när det är riktigt kallt jämfört med på sommaren.

Kan bero på många saker och nödvändigtvis inte kylan i sig. Vinterdäck, underlaget.
Jag märker ingen skillnad på min egen bensin bil. Den drar lite lätt mer i början och att man skrapar rutorna. Jag kör blandad körning i stadstrafik med snarlika vinter/sommar däck.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan bero på många saker och nödvändigtvis inte kylan i sig. Vinterdäck, underlaget.
Jag märker ingen skillnad på min egen bensin bil. Den drar lite lätt mer i början och att man skrapar rutorna. Jag kör blandad körning i stadstrafik med snarlika vinter/sommar däck.

Jo, så kan det vara. Misstänker dock att det även kan ha att göra med att det är en modern dieselteknik som oftast inte generar lika hög värme (spillvärme som kan annars användas för att värme kupé på vintern). Misstänker att moderna dieslar är så snåla att de ibland när det är riktigt kallt måste bränna extra bränsle för att upprätthålla temperatur i kupén. Men jag är ingen expert, så överlåter det åt andra att besvara.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, så kan det vara. Misstänker dock att det även kan ha att göra med att det är en modern dieselteknik som oftast inte generar lika hög värme (spillvärme som kan annars användas för att värme kupé på vintern). Misstänker att moderna dieslar är så snåla att de ibland när det är riktigt kallt måste bränna extra bränsle för att upprätthålla temperatur i kupén. Men jag är ingen expert, så överlåter det åt andra att besvara.

Känner några med diesel bilar och dom har problem med värmen på vintern. En har satt in en extra dieselvärmare för annars blir det för kallt. Tror dock inte bilen drar mer för att värma kupén eftersom det skulle sätta rätt luft/diesel blandning ur spel vilket skulle skada partikelfilter och katt i längden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känner några med diesel bilar och dom har problem med värmen på vintern. En har satt in en extra dieselvärmare för annars blir det för kallt. Tror dock inte bilen drar mer för att värma kupén eftersom det skulle sätta rätt luft/diesel blandning ur spel vilket skulle skada partikelfilter och katt i längden.

Jo, är min frus tjänstebil, så har inte exakt koll på utrustningen. Kan mycket väl vara så att hon har paket med just extra värmeenhet. Som du säger så kan man ju troligen inte ändra förbränningsmixen. Kan vara att det är extravärme som drar mer, eller som du och andra var inne på, även högre luftmotstånd (tätare luft vid kyla) och högre rullmotstånd i däcken. Men oavsett så drar den för oss ca 10-12% mer på vintern jämfört med på sommaren.

Tycker det är rätt intressant då många elbilsskeptiker är så upprörda att en elbil drar mer på vintern, men så gäller detta kanske fler fossilbilar än vår diesel i verkligheten. Men den ökade förbrukningen hos en fossilbil talas det tyst om av många elbilsskeptiker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, är min frus tjänstebil, så har inte exakt koll på utrustningen. Kan mycket väl vara så att hon har paket med just extra värmeenhet. Som du säger så kan man ju troligen inte ändra förbränningsmixen. Kan vara att det är extravärme som drar mer, eller som du och andra var inne på, även högre luftmotstånd (tätare luft vid kyla) och högre rullmotstånd i däcken. Men oavsett så drar den för oss ca 10-12% mer på vintern jämfört med på sommaren.

Tycker det är rätt intressant då många elbilsskeptiker är så upprörda att en elbil drar mer på vintern, men så gäller detta kanske fler fossilbilar än vår diesel i verkligheten. Men den ökade förbrukningen hos en fossilbil talas det tyst om av många elbilsskeptiker.

Det pratas ju heeela tiden om att det går mer bränsle på vintern men konsekvenserna är ju ytterst marginella eftersom det tar 3 minuter att tanka för 100 mil.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Intressant rapport om ananlys kring de mest innovativa elbilaföretagen. Förutom Tesla så placerar sig VAG-gruppen, koreanska Hyundai-gruppen och kinesiska BYD väldigt högt. Även Geely (inkluderande Polestar och Volvo) kommer väldigt högt upp. Kul att se!

Tyvärr för de japanska företagen så ligger de i bottenligan, men de som placerar sig högst bland de är inte förvånande Nissan och Mazda.

CAM-Studie: Tesla bleibt weltweit innovationsstärkster Hersteller von Elektroautos

https://ecomento.de/2022/04/08/tesla-bleibt-weltweit-innovati...

Apropå tidigare diskussioner i tråden om hur miljövänligt det är att köpa nya elbilar (som kräver mineraler för batterier och gruvor) istället för att fortsätta köra lite med en beg. gammal fossilbil man redan har, och att elmixen kan vara väldigt smutsig i många länder utan för Norden, så tycker jag denna videon är intressant att ta med sig som en faktamässig bakgrund för att nyansera debatten lite:

Elbil eller fossilbil - vad förorenar mer?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Det pratas ju heeela tiden om att det går mer bränsle på vintern men konsekvenserna är ju ytterst marginella eftersom det tar 3 minuter att tanka för 100 mil.

Jo, räckvidden är inget problem för vår diesel (och inte för vår elbil heller), men man märker ju direkt i plånboken när det går åt 10-15% mer bränsle. Speciellt nu med dagens bränslepriser. 😳

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, är min frus tjänstebil, så har inte exakt koll på utrustningen. Kan mycket väl vara så att hon har paket med just extra värmeenhet. Som du säger så kan man ju troligen inte ändra förbränningsmixen. Kan vara att det är extravärme som drar mer, eller som du och andra var inne på, även högre luftmotstånd (tätare luft vid kyla) och högre rullmotstånd i däcken. Men oavsett så drar den för oss ca 10-12% mer på vintern jämfört med på sommaren.

Tycker det är rätt intressant då många elbilsskeptiker är så upprörda att en elbil drar mer på vintern, men så gäller detta kanske fler fossilbilar än vår diesel i verkligheten. Men den ökade förbrukningen hos en fossilbil talas det tyst om av många elbilsskeptiker.

På elbilar är räckvidden ofta mycket mindre och det kan skilja nära 50% ibland vilket gör mycket. En kompis jag har ville testa elbil så han tog en billig vw up. På sommaren kom han ungefär 14 mil med den och på vintern var han nere på 9 mil. så det blev en dieselvärmare i den.
På en diesel eller bensin bil som klarat 60-70 mil på en tank är inte 5-6 mil mindre en speciellt stor grej. Dessutom kan man fylla upp tanken på ett par minuter medan en elbil ofta kräver betydligt längre tid.

Sedan är en "förlust på nära 50% ganska stort i jämförelse med ett fåtal procent, eller som jag som märker ingen skillnad på vinter och sommar.

Elbilar är framtiden men priset måste ner och räckvidden upp en bit.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/bil/a/0GAz16/biltest-av-nya-elbile...

Aftonbladets Glenn har testat Maxus Euniq 6 och är allt annat än imponerad.
- Laddningen är långsam (60kw dc och Endast enfasladdning via ac)
- svampigt chassi
- luftkylt batteri
- ingen nav eller android auto (men apple carplay finns)
- ingen värmepump
- dragvikt 400kg
- - ingen filhållningsassistent
- ej testad i euro ncap
- ingen uppkoppling (eller app)
Osv osv

Det positiva är att det är gott om lastutrymme och all utrustning är standard. Annars är bilen skit enligt Glenn!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://www.aftonbladet.se/bil/a/0GAz16/biltest-av-nya-elbile...

Aftonbladets Glenn har testat Maxus Euniq 6 och är allt annat än imponerad.
- Laddningen är långsam (60kw dc och Endast enfasladdning via ac)
- svampigt chassi
- luftkylt batteri
- ingen nav eller android auto (men apple carplay finns)
- ingen värmepump
- dragvikt 400kg
- - ingen filhållningsassistent
- ej testad i euro ncap
- ingen uppkoppling (eller app)
Osv osv

Det positiva är att det är gott om lastutrymme och all utrustning är standard. Annars är bilen skit enligt Glenn!

Du borde testa den och dra ihop en video, bara för att Kan bli kul att titta på. Verkar helt klart som att man dragit in på det mesta med föråldrad teknik och saker som fattas. Lär säkert funka i Kina, men i Europa är det långt under standard. Att man dessutom prissätter den runt 500tkr tyder på att man absolut inte vill att nån ska köpa den. Möjligen att nån hakar på 2-3 års leasing för utrymmets skull och sen vänder den tillbaka till Kina.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

På elbilar är räckvidden ofta mycket mindre och det kan skilja nära 50% ibland vilket gör mycket. En kompis jag har ville testa elbil så han tog en billig vw up. På sommaren kom han ungefär 14 mil med den och på vintern var han nere på 9 mil. så det blev en dieselvärmare i den.
På en diesel eller bensin bil som klarat 60-70 mil på en tank är inte 5-6 mil mindre en speciellt stor grej. Dessutom kan man fylla upp tanken på ett par minuter medan en elbil ofta kräver betydligt längre tid.

Sedan är en "förlust på nära 50% ganska stort i jämförelse med ett fåtal procent, eller som jag som märker ingen skillnad på vinter och sommar.

Elbilar är framtiden men priset måste ner och räckvidden upp en bit.

Men om du ska jämföra en VW Up med en ICE-bil, så får du väl jämföra med någon citybil som har en 20 liters tank typ.
Då blir det genast högre procentenheter på den också...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Du borde testa den och dra ihop en video, bara för att Kan bli kul att titta på. Verkar helt klart som att man dragit in på det mesta med föråldrad teknik och saker som fattas. Lär säkert funka i Kina, men i Europa är det långt under standard. Att man dessutom prissätter den runt 500tkr tyder på att man absolut inte vill att nån ska köpa den. Möjligen att nån hakar på 2-3 års leasing för utrymmets skull och sen vänder den tillbaka till Kina.

När inte ens VW lyckas sälja bilar i Kina, pga för dålig/gammal teknik, så är jag lite skeptisk.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

På elbilar är räckvidden ofta mycket mindre och det kan skilja nära 50% ibland vilket gör mycket. En kompis jag har ville testa elbil så han tog en billig vw up. På sommaren kom han ungefär 14 mil med den och på vintern var han nere på 9 mil. så det blev en dieselvärmare i den.

I min första elbil, M3 LR 2019, så tappade jag typiskt ca 20-30% på vintern. Den värmde kupén med PTC-element (klassiskt elelement). När jag denna vintern körde med min andra elbil, M3 LR 2021, så tappade jag bara typiskt ca 10-15%. Skillnaden är att den värmer kupén med VP (liknande den en luft-luft-värmepump som många har i hemmen numera).

På sommaren så kommer jag typiskt ca 45-60 mil (beroende på hastighet om man ligger i 90 eller 120). På vintern så kommer jag motsvarande typiskt ca 35-50 mil.

Sensmoral; välj en elbil med VP istället för med PTC. Då tappar du ungefär lika mycket med elbilen som med dieselbilen på vintern.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ny video och test av nya Megane e-tech av The LBS:

New Renault Megane E-Tech review one take - better EV than a Nissan Ariya and the VW ID.3

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men om du ska jämföra en VW Up med en ICE-bil, så får du väl jämföra med någon citybil som har en 20 liters tank typ.
Då blir det genast högre procentenheter på den också...

har en peugeot 107 med 35 liters tank och en toyota IQ automat med 30 liters tank. peugeoten som är min kommer jag ungefär 60 mil per tank oavsett vinter eller sommar, märker ingen skillnad alls där. Frugans IQ med 30 liters tank. kommer hon ca 50 mil med och märker ingen skillnad mellan vinter som sommar där heller.

Skrivet av martinot:

I min första elbil, M3 LR 2019, så tappade jag typiskt ca 20-30% på vintern. Den värmde kupén med PTC-element (klassiskt elelement). När jag denna vintern körde med min andra elbil, M3 LR 2021, så tappade jag bara typiskt ca 10-15%. Skillnaden är att den värmer kupén med VP (liknande den en luft-luft-värmepump som många har i hemmen numera).

På sommaren så kommer jag typiskt ca 45-60 mil (beroende på hastighet om man ligger i 90 eller 120). På vintern så kommer jag motsvarande typiskt ca 35-50 mil.

Sensmoral; välj en elbil med VP istället för med PTC. Då tappar du ungefär lika mycket med elbilen som med dieselbilen på vintern.

ja tekniken går framåt och VP som går att implantera i bilar gör en del. Får hoppas det går framåt på alla områden så det blir en värdig utmanare till bränsle bilar. Främst måste priset ned och begagnat marknaden bli ett vettigt val.
Min peugeot 107 som jag köpte för 6 år sedan kostade 15k och ca 1000kr om året i service och eventuella reparationer. halv försäkring 177kr per månad och 360kr skatt om året. Det är rätt svårslaget.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja tekniken går framåt och VP som går att implantera i bilar gör en del. Får hoppas det går framåt på alla områden så det blir en värdig utmanare till bränsle bilar. Främst måste priset ned och begagnat marknaden bli ett vettigt val.
Min peugeot 107 som jag köpte för 6 år sedan kostade 15k och ca 1000kr om året i service och eventuella reparationer. halv försäkring 177kr per månad och 360kr skatt om året. Det är rätt svårslaget.

Jo, det blir ju (som vanligt) helt galet att jämföra priset på en helt ny bil med en gammal beg. bil för 15 papp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ja det är helt omöjligt att få kalkylen att gå ihop för en elbil om man är villig att köpa en begagnad, det är nog svårt även med en ny tyvärr. Man får acceptera att ett köp av elbil är till stor del för ens eget nöje.
Jag har nog tippat över till att jag kommer beställa en i4 men jag räknar absolut inte med några nämnvärda besparingar utan ser det snarare som ett nöje som jag kan tänka mig att betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja det är helt omöjligt att få kalkylen att gå ihop för en elbil om man är villig att köpa en begagnad, det är nog svårt även med en ny tyvärr. Man får acceptera att ett köp av elbil är till stor del för ens eget nöje.
Jag har nog tippat över till att jag kommer beställa en i4 men jag räknar absolut inte med några nämnvärda besparingar utan ser det snarare som ett nöje som jag kan tänka mig att betala för.

Det beror ju på om du också hade köpt en rolig bil ifall du istället köpte en bensinbil eller inte. Jämför i4 M50 mot en BMW M3 så ser kostnadskalkylen väldigt bra ut för i4an. Till och med jämfört med säg en M440iX Gran Coupé hade i4an stått sig rätt bra.

Men ja, att jämföra en rolig elbil mot säg en tråkig och slö diesel eller liknande kommer nog inte göra att elbilen blir billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det blir ju (som vanligt) helt galet att jämföra priset på en helt ny bil med en gammal beg. bil för 15 papp.

Ja den nya borde logiskt vara extremt mycket bättre på precis allt...men så är inte fallet. Bara det visar att elbilar har en bra bit kvar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Men om du ska jämföra en VW Up med en ICE-bil, så får du väl jämföra med någon citybil som har en 20 liters tank typ.
Då blir det genast högre procentenheter på den också...

En vanlig Up har 35 liters tank, men det finns ju flera elbilar i lite olika storlek med liknande räckvidd och går man bara upp en storlek så hittar man bilar som har åtminstone 50 l tank utan att dra märkbart mer.

Sedan spelar det förstås ingen roll hur stor tanken är för hur många procent(enheter) man tappar i räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://www.aftonbladet.se/bil/a/0GAz16/biltest-av-nya-elbile...

Aftonbladets Glenn har testat Maxus Euniq 6 och är allt annat än imponerad.
- Laddningen är långsam (60kw dc och Endast enfasladdning via ac)
- svampigt chassi
- luftkylt batteri
- ingen nav eller android auto (men apple carplay finns)
- ingen värmepump
- dragvikt 400kg
- - ingen filhållningsassistent
- ej testad i euro ncap
- ingen uppkoppling (eller app)
Osv osv

Det positiva är att det är gott om lastutrymme och all utrustning är standard. Annars är bilen skit enligt Glenn!

Säkert jäkligt bra som fraktar bil för något företag eller färdtjänsten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ny video och test av nya Megane e-tech av The LBS:

New Renault Megane E-Tech review one take - better EV than a Nissan Ariya and the VW ID.3

https://youtu.be/1LiidjxKlGY

Hade övervägt denna för runt 4k / mån vid leasing men den gick på 4.5k med techno paketet och adaptiv farthållare paketet.

Då blev det sjävklara valet istället EV6 för 4.6k / mån.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hade övervägt denna för runt 4k / mån vid leasing men den gick på 4.5k med techno paketet och adaptiv farthållare paketet.

Då blev det sjävklara valet istället EV6 för 4.6k / mån.

Den är snygg. Effektsvag, men lätt. Batteriet kunde vara större. Kunde väl ha klämt in åtminstone 75kWh, känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Den är snygg. Effektsvag, men lätt. Batteriet kunde vara större. Kunde väl ha klämt in åtminstone 75kWh, känner jag.

Den är definitivt inte effektsvag, 218 HP.

Sen är det en lätt och rätt liten bil 4.21 m så 60 kWh är rimligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Den är definitivt inte effektsvag, 218 HP.

Sen är det en lätt och rätt liten bil 4.21 m så 60 kWh är rimligt.

218hp är effektsvagt som jag ser det. Min personliga vy:

<1.5 ton 250-300hk
1.5-2.5 ton 300-500 hk
2.5 ton 500hk +

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja den nya borde logiskt vara extremt mycket bättre på precis allt...men så är inte fallet. Bara det visar att elbilar har en bra bit kvar.

Nja, det är ju ett teknikskifte så en del saker kommer att vara annorlunda på ett sämre sätt, men andra saker är bättre en del väldigt mycket bättre. Som utsläppen man orsakar, tiden man spenderar på tankning i vardagen och så vidare.

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

218hp är effektsvagt som jag ser det. Min personliga vy:

<1.5 ton 250-300hk
1.5-2.5 ton 300-500 hk
2.5 ton 500hk +

Nu är jag bara nyfiken, men vad är det som du skall använda all effekt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

218hp är effektsvagt som jag ser det. Min personliga vy:

<1.5 ton 250-300hk
1.5-2.5 ton 300-500 hk
2.5 ton 500hk +

7.5 sekunder för 0-100 km/h räcker mer än väl.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

218hp är effektsvagt som jag ser det. Min personliga vy:

<1.5 ton 250-300hk
1.5-2.5 ton 300-500 hk
2.5 ton 500hk +

Allt handlar väl om vad man använder bilen till och vilka referenser man har, samt vilka krav man ställer. En 200 hästars elbil är ju oftast (om inte alltid) rappare och upplevs mer "effektstark" än en 300 hästars bensinare, så länge inte elbilen väger typ 2.5 ton, såklart.
Vill man dragracea 0-100 då och då och känna ett sug, så håller jag med om att runt 300hk är minimum. Men de flesta kommer aldrig uppskatta den extra prestandan i vardagslivet.

Förresten, är inte vridmoment egentligen viktigare än hästkrafterna, iallafall när det kommer till acceleration och den upplevda "effektstyrkan"?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Den är definitivt inte effektsvag, 218 HP.

Sen är det en lätt och rätt liten bil 4.21 m så 60 kWh är rimligt.

Skrivet av Daniel75:

218hp är effektsvagt som jag ser det. Min personliga vy:

<1.5 ton 250-300hk
1.5-2.5 ton 300-500 hk
2.5 ton 500hk +

Så länge vi har batteripack som väger 300-500kg och bilar som hovrar runt 2t i vikt - inget under 300kW går hem. Högst personlig åsikt, förstås.

Elmotorkraft är otroligt mycket enklare att skala upp jämfört med ICE. Finns inte mycket ursäkter heller.
Renault/Nissans CMF-EV är ju mycket mer potent än Renault låter den vara. I Nissan-skrud understryker man AWD och vilken skjuts det ger. Prestandan används som säljargument

Megane E kunde vara hårigare. Man hintar ju om F1-arv i konfiguratorn. "Sportig främre stötfångare med F1 blad"

Vad är det man säger? "Horsepower sells cars, torque wins races". Det tilltalar inte alla men somliga tilltalas av lite extra effekt. Men för varje person som tilltalas av extra finns det någon som frågar:

Skrivet av ironsavior:

Nu är jag bara nyfiken, men vad är det som du skall använda all effekt till?