Kopplas bort från WiFi hela tiden - Android mobil OnePlus 9 pro

Permalänk
Medlem

Kopplas bort från WiFi hela tiden - Android mobil OnePlus 9 pro

Har ett väldigt skumt problem med min mobil.. Problemet gäller ett specifikt nätverk och inget annat. När jag ansluter till detta nätverk så kommer jag sporadiskt att kopplas av/på utan någon som helst anledning.

Detta sker som sagt bara på ett specifikt WiFi och inget annat.
Kan också påpeka att en vän som också har exakt samma mobil som jag, har inte det här problemet på detta wifi-nätverk..

- Har provat att återställa routern
- Har provat att återställa inställningar på telefonen.

Någon mer idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Har ett väldigt skumt problem med min mobil.. Problemet gäller ett specifikt nätverk och inget annat. När jag ansluter till detta nätverk så kommer jag sporadiskt att kopplas av/på utan någon som helst anledning.

Detta sker som sagt bara på ett specifikt WiFi och inget annat.
Kan också påpeka att en vän som också har exakt samma mobil som jag, har inte det här problemet på detta wifi-nätverk..

- Har provat att återställa routern
- Har provat att återställa inställningar på telefonen.

Någon mer idé?

Kolla i loggen på routern/APn så står det troligen varför du blir dc.

EDIT: Har de fler än en AP i nätet?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kolla i loggen på routern/APn så står det troligen varför du blir dc.

EDIT: Har de fler än en AP i nätet?

Det är en AP - en Telia Router Sagemcom F@st 5370e-01

Verkar inte finnas någon logg som man kan läsa av....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Det är en AP - en Telia Router Sagemcom F@st 5370e-01

Verkar inte finnas någon logg som man kan läsa av....

ah okej, nä det kan nog bli svårt kanske. Återansluter sig din telefon igen till nätet efter den blivit dc? Har du sett om den dc oavsett om du har bra mottagning eller inte till nätet? Det är lite svårt att säga vad som är fel utan mer info. Om du och din polare sitter i ex soffan med telefonen framme, har du då varit med om att din dc men inte din polares?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Har ett väldigt skumt problem med min mobil.. Problemet gäller ett specifikt nätverk och inget annat. När jag ansluter till detta nätverk så kommer jag sporadiskt att kopplas av/på utan någon som helst anledning.

Detta sker som sagt bara på ett specifikt WiFi och inget annat.
Kan också påpeka att en vän som också har exakt samma mobil som jag, har inte det här problemet på detta wifi-nätverk..

- Har provat att återställa routern
- Har provat att återställa inställningar på telefonen.

Någon mer idé?

Kan vara en inställning där beroende på hur snabb uppkopplingen är så kan du antingen köra WiFi eller mobilens nätverk. Tror det heter WiFi+ som då automatiskt kopplar bort dig. Kolla i telefonens inställningar om det är aktiverat.
Testa även byta frekvensband och se om samma problem uppstår. Även att glömma nätverket och ansluta igen.

När du återställt inställningarna som du säger, är det en fabriksåterställning du gör då?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

ah okej, nä det kan nog bli svårt kanske. Återansluter sig din telefon igen till nätet efter den blivit dc? Har du sett om den dc oavsett om du har bra mottagning eller inte till nätet? Det är lite svårt att säga vad som är fel utan mer info. Om du och din polare sitter i ex soffan med telefonen framme, har du då varit med om att din dc men inte din polares?

Telefonen åtetansluter direkt efter ~8s. Den dcar även om jag sitter precis bredvid routern. Om jag och min polare sitter bredvid varandra så kommer jag dca men inte han. Han har aldrig haft det här problemet.

Skrivet av Brainsplitter:

Kan vara en inställning där beroende på hur snabb uppkopplingen är så kan du antingen köra WiFi eller mobilens nätverk. Tror det heter WiFi+ som då automatiskt kopplar bort dig. Kolla i telefonens inställningar om det är aktiverat.
Testa även byta frekvensband och se om samma problem uppstår. Även att glömma nätverket och ansluta igen.

När du återställt inställningarna som du säger, är det en fabriksåterställning du gör då?

Det du nämner har jag inte/är avstängt. Testat byta frekvensband i routern, men samma problem. Även glömt nätverket och anslutit igen, funkar ej.
När jag återställer inställningarna så är det en återställning av inställningarna till "default" liksom. Inte en fabriksåterställning som raderar hela telefonen, utan bara själva inställningarna. I samma veva återställs alla nätverksinställningar också t.ex. och jag blir tvungen att skriva in lösenorden till alla wifi nätverk igen.

Permalänk
Medlem

Även försökt med att starta mobilen i Safe-mode. Samma problem återstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Även försökt med att starta mobilen i Safe-mode. Samma problem återstår

Om det uppstår samma fel i Safe-mode så är det nog nästan hårdvarufel. Safe-mode aktiverar bara de appar som medföljer telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om det uppstår samma fel i Safe-mode så är det nog nästan hårdvarufel. Safe-mode aktiverar bara de appar som medföljer telefonen

Hmm ja.. Men om det är hårdvaru fel, hur kommer det sig att jag inte har problem med något annat wifi nätverk?

Permalänk

Jag har en 8 pro och får samma problem sen någon vecka tillbaka
Gissar på en trasig uppdatering men har inte orkat engagera mig att leta fix

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe-mighty:

Jag har en 8 pro och får samma problem sen någon vecka tillbaka
Gissar på en trasig uppdatering men har inte orkat engagera mig att leta fix

Mycket möjligt 🤷 konstigt dock att min vän med samma telefon och samma uppdatering inte har detta problem.
Jag borde väl egentligen fabriksåterställa mobilen då kanske.