Hjälp med inställningar för streaming av cod

Permalänk
Medlem

Hjälp med inställningar för streaming av cod

Hej!

Jag hjälper en bekant med att få ordning på sin dator och streamande av spel. Främst då cod och även valorant etc...
Han har i dagsläget

AMD Ryzen 3600
MSI RTX 3060
32GB ram
skärm på 1440p 144hz

Han hade en del problem med värme på cpu så jag bytte ut kylarn till en lite bättre då det blev fps drops innan. Han gillar även att streama när han spelar och jag är inte alls insatt i detta med att streama. Jag har läst mig till att det kan vara bra att ha en till dator som sköter själva streamen men eftersom hans grejer ändå är så pass nya kanske det går bra att streama på den datorn han har idag? Eller tar det resurser som behövs till spelen för att få hög fps?
Sen vet jag inte riktigt hur bra grejer man behöver för att driva cod i 1440p och +144hz och streama på det?

Tacksam för all input i detta som möjligt. Har läst som sagt en del men kanske är något man missat någonstans som ni kanske ser.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Moderator
Moderator

Vilken mjukvara använder han för att streama?

RTX-kortet kan sköta streamingen (NVENC) i t.ex. OBS och då bör det inte påverka prestandan nämnvärt.
Tror att det är väldigt få som använder två datorer för spelstreaming i dag då det finns t.ex. NVENC, då är det nog mer värt att satsa på att uppgradera befintliga hårdvaran snarare än att investera i en till dator och capture-card etc.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vilken mjukvara använder han för att streama?

RTX-kortet kan sköta streamingen (NVENC) i t.ex. OBS och då bör det inte påverka prestandan nämnvärt.
Tror att det är väldigt få som använder två datorer för spelstreaming i dag då det finns t.ex. NVENC, då är det nog mer värt att satsa på att uppgradera befintliga hårdvaran snarare än att investera i en till dator och capture-card etc.

Han använder OBS just nu. Så verkar ju vara helt okej ändå vad jag läst mig till att använda det. Utan kanske är inställningarna helt enkelt han får sänka, o köra DLSS en del?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av NukeHenk:

Han använder OBS just nu. Så verkar ju vara helt okej ändå vad jag läst mig till att använda det. Utan kanske är inställningarna helt enkelt han får sänka, o köra DLSS en del?

Om han ställt in den på NVENC så borde det fungera helt ok tycker jag, men kan ju vara värt att känna efter hur prestandan är när han inte streamar och se om det har någon större inverkan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.