Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu är ju tråden inriktad på rena elbilar även om den ibland spårar ur.

Men spontant är svaret på din fråga att den bilen finns inte.
Dagens phev kommer ca 50 km på el endast under optimala förhållande.
Priset och miltalet går inte ihop för en sådan phev.

Bästa du kan göra är att söka på bytbil.com och se vad du hittar.

Jag hade en Mitsubishi Outlander PHEV ett tag, den gick på pappret 50km på el, vilket var 35-40 km på sommaren och 22 km då det var -10.
Så ja, jag håller med, den bilen finns inte ännu som efterfrågas - för 150 000 kr dessutom. Jag sålde min årsmodell 2020 med 1600 mil för ett par månader sedan och fick 350k. (som jämförelse)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

gott folk.. funderar på att byta min bil. önskemålet är att man kan åka minst 50km på el per dag. alltså en plug-in hybrid. Men jag kan inget om modeller, och bilvärde för pengarna.
finns det ngn kombi därute som ni kan rekommendera och som går att hitta begagnat (ca 3år, ca 7000mil) för runt 150.000kr?
tacksam för tips

Du kan försöka hitta en BMW 330e men blir nog otroligt svårt till 150k, men den ska på pappret ha 64km räckvidd så ca50km i verkligheten, kanske finns fler laddhybrider från BMW som är billigare

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Nu är ju tråden inriktad på rena elbilar även om den ibland spårar ur.

Men spontant är svaret på din fråga att den bilen finns inte.
Dagens phev kommer ca 50 km på el endast under optimala förhållande.
Priset och miltalet går inte ihop för en sådan phev.

Bästa du kan göra är att söka på bytbil.com och se vad du hittar.

Det stämmer inte, ex. Volvo v60 phev kommer iaf 70 km. Finns även andra märken med phev modeller som har längre räckvidd (Mercedes och Toyota är två exempel).
Källa: kör V60 recharge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Det stämmer inte, ex. Volvo v60 phev kommer iaf 70 km. Finns även andra märken med phev modeller som har längre räckvidd (Mercedes och Toyota är två exempel).
Källa: kör V60 recharge.

På vintern ?

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

På vintern ?

Ja, vinter är ju ett ”vitt” begrepp. Men några minus har det ju varit. Sen funkar det ju såklart likadant som en vanlig elbil, ligger man i 130 km/h så kommer man kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Tyvärr ja.
Skotrarna kostar ca 250kkr / styck och måste stå inomhus och larmat för att försäkringen ska gälla.

Vi åker inte till samma ställe varje gång heller utan varierar en hel del geografiskt mellan sälen och Storuman.

Klart OT, men jag är fett less på alla skotrar när man turar på Hemfjället. Ofta dragna dit av en superdyr ”miljöbil” och sedan lägger en tät tvåtaktsdimma över det sönderkörda fjället. Hoppas verkligen det regleras hårt snart.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Ja, vinter är ju ett ”vitt” begrepp. Men några minus har det ju varit. Sen funkar det ju såklart likadant som en vanlig elbil, ligger man i 130 km/h så kommer man kortare.

Den uppenbara frågan givet hur Volvo gjort tidigare är förstås om du har en som använder bränslevärmaren för att förlänga räckvidden på vintern eller inte?

(Det reptricket förekom i vissa tidiga elbilar med deras begränsade räckvidd också.)

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Den uppenbara frågan givet hur Volvo gjort tidigare är förstås om du har en som använder bränslevärmaren för att förlänga räckvidden på vintern eller inte?

(Det reptricket förekom i vissa tidiga elbilar med deras begränsade räckvidd också.)

Nej, den har inte ens någon bränslevärmare.

Permalänk

Kollade för referens, körde 77 km i söndags, hade 6 km kvar när jag kom hem. Då var det några plusgrader och lite mer än hälften av resan gick på småvägar i 50-70 km/h, resten i 80-100 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

gott folk.. funderar på att byta min bil. önskemålet är att man kan åka minst 50km på el per dag. alltså en plug-in hybrid. Men jag kan inget om modeller, och bilvärde för pengarna.
finns det ngn kombi därute som ni kan rekommendera och som går att hitta begagnat (ca 3år, ca 7000mil) för runt 150.000kr?
tacksam för tips

Som sagt går inte kravbild och budget ihop. Du får nog antingen köpa en vanlig förbränningsbil eller börja skruva på parametrarna . Ur trådens perspektiv kan du nog hitta lite äldre elbilar med mer begränsad räckvidd, men de lär vara äldre och kortare än en kombi (men kan samma typ av backlucka). Jag tänker första generationens Leaf, e-Up och den typen av bilar. Lite äldre Zoe också, men då har de oftast batterihyra. Fördelen med det är förvisso att Renault garanterar en minsta batteriprestanda. Dock är utbudet rent allmänt inte lysande med tanke på det strypgrepp pandemin och kriget i Ukraina tagit på nybilsproduktionen, vilket i sin tur sprider sig igenom begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Nej, den har inte ens någon bränslevärmare.

Förmodar att du har en rätt ny då? Volvo tog bort dem förra året och satte i ett större batteri.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Förmodar att du har en rätt ny då? Volvo tog bort dem förra året och satte i ett större batteri.

Ja, den är ganska ny.
För att återgå till grundfrågan så blir det nog som du säger svårt för orginalfrågeställaren att hitta en kombi-hybrid till önskat pris.
Kanske är leasing av en ny MG5 ett bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Det stämmer inte, ex. Volvo v60 phev kommer iaf 70 km. Finns även andra märken med phev modeller som har längre räckvidd (Mercedes och Toyota är två exempel).
Källa: kör V60 recharge.

Ok då har dom börjat komma ut på marknaden som har lite längre räckvidd, men dom kostar ju sannerligen inte 150.000kr eller mindre
Bilen som inte fanns enligt min mening var ju enligt dom kraven som postades.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ok då har dom börjat komma ut på marknaden som har lite längre räckvidd, men dom kostar ju sannerligen inte 150.000kr eller mindre
Bilen som inte fanns enligt min mening var ju enligt dom kraven som postades.

Helt riktigt, mitt autism-svar var mest för att visa att det finns hybrider med längre räckvidd nu som kanske kan passa folk som pendlar till jobbet och kör några längre resor om året.

Permalänk
Medlem

Köpte en Mitsubishi Outlander PHEV för något år sedan, hade gått ca 19k, -16 modell. Gav 160k.
Ska komma 54km och jag pendlar 20km enkel varje dag till jobbet. I verkligheten kommer jag ca 27km på sommaren (ac och allt igång). Den laddar ca 7kwh till full laddning vilket inte är specen på batterierna/t. Gissar dock att detta har med det höga miltalet att göra.
På vintern är det lite oklart då jag inte kan styra "ren eldrift" utan bilen använder bensinmotorn när den vill.
Jag laddar gratis på jobbet så under sommarhalvåret åker jag gratis.

Jag är supernöjd, det viktiga för mig och frun var suv, AWD och att åka billigt i pendlingen.

Naturligtvis är jag och sneglar på en ren elbil som tar sig en bit. Känns dock sådär att lägga 500k-600k så jag avvaktar ett tag.
Nya Ionic 5 ser ganska lockande ut.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Endast Model X får dra så tungt. Släp + takbox verkligen mördar räckvidd. Ett sådant ekipage drar förmodligen norr om 500Wh/km

BMW iX, Etron och EQC får också. iX är väl rimligast alternativ av dom däremot

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Stora skillnaden är att vid -30 är värmepumpen verkningslös och all uppvärmning sker med el.

Sen är -30 en överdrift, det är temperaturer som förekommer först i Kiruna, boden, Kvikkjokk. Hemavan ligger dock kring -24 några gånger varje år och det är kallt nog för VP inte ska bidra.

Tänkte mest på bensin och disel bilar hur dom reagerar på kyla och hur dom är konstruerade. I en elbil om det är 30 minus är det nog bäst att ta på sig en tjock jacka

Skrivet av Aktsu:

Går att räkna på. Formeln som är intressant är Fd = Cd * 1/2 * ρ * v^2 * A , Cd är luftmotståndskoefficienten, v är hastigheten, A är frontalarean och ρ är luftens densitet vilket är vad som ändras. Vid 20 grader och 1 ATM tryck så är den runt 1,2 och vid -25 är den kring 1,44. Detta gör att luftmotståndet som skall övervinnas kommer öka kring 20% bara pga den temperaturskillnaden. Se länken nedan för andra värden på ρ.

Vid -25 lär man dessutom ha snö/is på bilen som kan öka både Cd och A så sluteffekten lär bli högre än de där 20%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Density_of_air

Finns VÄLDIGT många variabler där och även hur mycket fukt luften innehåller. Frågan är hur mycket energi som går åt vid en given hastighet där man får räkna på lufttryck, densitet, fuktighet, terräng mm. Om "vanlig" luft vid 0 grader drar ca 0.01 deciliter milen och samma luft vid -20 drar 0.015 så är det ganska försumbart. Beror mycket på hur snabbt du kör. Kan vara svårt att räkna ut tror jag för att det finns väldigt många variabler. Hur är terrängen?
Samma sträcka på sommaren mot samma sträcka den kallaste vintern med en snarlik bil som gått lika lågt och behandlats likadant kan nog ge en bild av hur mycket skillnad det gör vid en given hastighet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

BMW iX, Etron och EQC får också. iX är väl rimligast alternativ av dom däremot

Jo men hans fråga var specifikt om Tesla, därav mitt svar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

BMW iX, Etron och EQC får också. iX är väl rimligast alternativ av dom däremot

Ja, tyvärr finns det knappt någon bil som kan dra tungt. Både iX och Model X har ca 100 kWh batteri vilket ger ca 15-20 mil med en sån last. Det skulle behövas något likt Rivian R1S (135 kWh) i Europa för att vinna över släpvagnsfolket, då kan man köra 2-timmarsetapper mellan laddstationer vilket nog de flesta är okej med.

EDIT:
Det GÅR ju också att skaffa sig någon vulgär hybrid, t ex Ford Explorer som är en korsning mellan lastbil och vardagsrum och som har 100 hk elmotor med 10 mils räckvidd.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns VÄLDIGT många variabler där och även hur mycket fukt luften innehåller. Frågan är hur mycket energi som går åt vid en given hastighet där man får räkna på lufttryck, densitet, fuktighet, terräng mm. Om "vanlig" luft vid 0 grader drar ca 0.01 deciliter milen och samma luft vid -20 drar 0.015 så är det ganska försumbart. Beror mycket på hur snabbt du kör. Kan vara svårt att räkna ut tror jag för att det finns väldigt många variabler. Hur är terrängen?
Samma sträcka på sommaren mot samma sträcka den kallaste vintern med en snarlik bil som gått lika lågt och behandlats likadant kan nog ge en bild av hur mycket skillnad det gör vid en given hastighet.

Nja, att testa ordentligt för att få veta är i det närmaste omöjligt. Att räkna på det är däremot lättare, vill man gå vidare och inte bara räkna på luftmotståndet men få fram förbrukning som krävs kan man såklart göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja, att testa ordentligt för att få veta är i det närmaste omöjligt. Att räkna på det är däremot lättare, vill man gå vidare och inte bara räkna på luftmotståndet men få fram förbrukning som krävs kan man såklart göra det.

Kanske någon som testat? Bode det finnas? Nog rätt intressant vid långresor, då kan ju skillnaden säkert vara rätt stor.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

På tal om absolut ingenting. Blev tvungen tanka fullt idag på sambons dieselbil som vi tyvärr måste ha kvar i minst 2 veckor till. 1450kr tjatjing! Kan fortfarande känna den vidriga lukten, en mix av diesel och skatt. Jag är så lättad över att våra elbilar är på väg. Aldrig mer fossilt igen. Fy f*n..

Glad påsk på er allihopa, lyckliga elbilsägare! 😀

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Anledningen till ovan fråga är att jag måste plocka ut en ny tjänstebil och nu i sista minuten kläcker chefen ur sig att vi har en ny bilpolicy från och med 1/4 -22

Policyn innebär i princip att det endast är el-kärra som gäller

Jag har idag en Volvo V90CC D4 med utökad tank (75 lit). Bilen drar ca 0,85 Lit/10km (80km väg) med det släpet lastat med 4st skotrar och takbox. Under ca 15 helger per år åker jag upp till fjälls med min och tre vänners skotrar och det finns ingen möjlighet till laddning på rimlig tid på vägen, framförallt inte under sportlovsveckorna.

Jag kör även mellan 6000 och 7000 mil per år i tjänsten geografiskt mellan Södertälje och Östersund (Oftast ej E4)
Vill bara ha reda på om det är möjligt att få det att fungera med elbil eller om jag behöver leta efter annat jobb.

Be någon av dina vänner dra släpet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Lite små tips för dom som tänker skaffa elbil.
https://www.youtube.com/watch?v=U17HPjuQTqc

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Om man skulle vilja köpa/leasa en elbil typ nu eller inom någon vecka, vad finns tillgängligt just nu? Har en bekant som behöver en ny bil relativt snabbt, helst inte allt för liten

Edit: Inte superdyr heller, inte någon Model X de är ute efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av MassyMaster:

Om man skulle vilja köpa/leasa en elbil typ nu eller inom någon vecka, vad finns tillgängligt just nu? Har en bekant som behöver en ny bil relativt snabbt, helst inte allt för liten

Edit: Inte superdyr heller, inte någon Model X de är ute efter

Begagnat, nyproducerat lär han vänta 6 mån minst och då är det kanske en bil han inte vill ha. Flera populära har säljstoppat.

Permalänk
Medlem

VW: Nästa mjukvaruuppdatering kräver servicebesök!

Citat:

Du kommer först att få det nya, tekniskt förbättrade 12-voltsbatteriet och mjukvaran ID. Software 2.4 uppdaterad på verkstaden innan din ID. kan ta emot ID. Software 3.0 Over-the-Air. Det förbättrade 12-voltsbatteriet ger högre prestanda och tillförlitlighet i kallt väder och den senaste mjukvaran ID. Software 2.4 inkluderar bättre värmehantering av batteriet och möjliggör ännu fler styrenheter för din ID. för att få tillgång till det omfattande utbudet av funktioner som levereras med ID. Software 3.0 Over-the-Air.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Det är väldigt roligt! Kollegorna är så jävla sura haha Men det känns bra!

Vad har du emot vindkraft, vattenkraft och kärnkraft?

Skrivet av Daniel75:

De verkar ha produktionsproblem i Tesla fabriken i Kina:

https://www.di.se/nyheter/kinesiskt-bakslag-for-tesla-kan-int...

Jo, Covid är fortsatt ett enormt problem som lamslår både Shanghai och många andra kinesiska storstäder.

Detta trots att CCP utlovade att Covid var utrotat ifrån Kina för mer än ett år sedan. Märkligt.

Skrivet av Lilla Tiger:

Finns det någon elbil med räckvidd på minst 60 mil vintertid i 30 minusgrader med takbox och släpvagn (2000kg) utan förvärmning av batteriet

Inte vad jag vet.

Vad har du för bil i dagsläget, och vilka har du kikat på att byta till?

Skrivet av Lilla Tiger:

Anledningen till ovan fråga är att jag måste plocka ut en ny tjänstebil och nu i sista minuten kläcker chefen ur sig att vi har en ny bilpolicy från och med 1/4 -22

Policyn innebär i princip att det endast är el-kärra som gäller

Jag har idag en Volvo V90CC D4 med utökad tank (75 lit). Bilen drar ca 0,85 Lit/10km (80km väg) med det släpet lastat med 4st skotrar och takbox. Under ca 15 helger per år åker jag upp till fjälls med min och tre vänners skotrar och det finns ingen möjlighet till laddning på rimlig tid på vägen, framförallt inte under sportlovsveckorna.

Jag kör även mellan 6000 och 7000 mil per år i tjänsten geografiskt mellan Södertälje och Östersund (Oftast ej E4)
Vill bara ha reda på om det är möjligt att få det att fungera med elbil eller om jag behöver leta efter annat jobb.

Du behöver byta jobb som det ser ut, eller skippa förmånsbil och plocka ut en bil privat (är ju också ett alternativ).

Skrivet av Savage_Gray:

gott folk.. funderar på att byta min bil. önskemålet är att man kan åka minst 50km på el per dag. alltså en plug-in hybrid. Men jag kan inget om modeller, och bilvärde för pengarna.
finns det ngn kombi därute som ni kan rekommendera och som går att hitta begagnat (ca 3år, ca 7000mil) för runt 150.000kr?
tacksam för tips

Hybrider är bensin/dieselbilar i grunden, och denna trådens fokus är elbilar. Skulle söka på en tråd om hybrider om jag var du (eller skapa en själv om det verkligen inte finns någon redan).

Skrivet av Chippen2188:

Puuh hemma igen efter 101 mil i Tesla Model Y! Första långresan med en Tesla och det är ju bara att konstatera hur överlägset superchargers är, riktigt smidigt Märks att man styvat till den lite i fjädringen, ligger riktigt stadigt på vägen Ratten är för hård för mig, otroligt mycket motstånd i den även i komfortläget! Visst att den ska vara sportig å grejer men det finns ju ett sport-läge för ratten, tycker den kunde vara bra mycket mjukare annars!

Kul!

Skiljer sig styrningen från Model 3?

Jag brukar växla mellan medium och sport gällande styrning. Tycker medium är lite för mjuk. Komfort tycker jag personligen är allt för mycket mjukost för att ens kunnas användas av mig (men detta gäller alltså M3, och har inte testat MY än).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bensin och diselbilar är byggda för att klara och nå sin arbets temperaturer i de flesta vanliga temperaturer. De drar lite mer i början bara. Skulle det inte vara så skulle katt, partikel filter mm packa ihop rätt snabbt och även med kraftiga motor skador pga under målig smörjning.
Kolla termostaten innan ni kör bara 😉

Vår Merca E-klass dieselkombi drar i princip 10% mer bränsle på vintern när det är riktigt kallt jämfört med på sommaren.

Skrivet av MassyMaster:

Om man skulle vilja köpa/leasa en elbil typ nu eller inom någon vecka, vad finns tillgängligt just nu? Har en bekant som behöver en ny bil relativt snabbt, helst inte allt för liten

Edit: Inte superdyr heller, inte någon Model X de är ute efter

Ny bil inom en vecka är nog tufft oavsett drivlina, om du inte kikar på eventuella lagerbilar som kan finnas (men då får du finna dig i ta det som finns gällande färg och utrustning).

Skrivet av THB:

Undras när Citroen Ami och/eller Opel Rocks-e kommer till Sverige.
Är riktigt intresserad av någon av dessa som pendlarfordon till/från jobbet.

Jo, detta hade jag också tyckt varit väldigt intressant att veta!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nya videos och test av PS2 av Björn Nyland.

Polestar 2 interior review

Polestar 2 Pixel LED headlights test [re-test with new camera]

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/