Permalänk
Medlem

Vilken pump/res-kombo på en budget?

Skulle riva ner loopen för att byta moderkort och CPU och upptäckte en liten pöl, stor som en gammal femkrona under chassit. Läckan ser ut att komma direkt under pumpen. Jag ville göra något annorlunda och skaffade en alphacool eisball, men nu var det ju inte så ball längre. Har en gammal alphacool VPP655 (tror jag den heter) med fem fasta varvlägen, och den har hängt med i säkert 7 år nu. Tycker nog bollen är roligare än den är snygg eller bra för den delen, för nu ångrar jag att jag inte satte någon avtappningsventil i loopen. Att tömma bollen från toppen är inget jag ser fram emot.

Så nu till själva frågan: vilken top och reservoir för en D5-pump rekommenderas om man inte vill lägga allt för mycket pengar? Kan den monteras på en 120mm-fläkt hade det varit ett plus, men den borde också kunna monteras på en fläktplats i botten av mitt chassi, har ett vitt Lian Li PC-011 Dynamic och funderar på att montera GPUn stående också eftersom jag inte har något backplate till det. Är det lönt att skaffa en ny pump samtidigt, eller kan man lita på att min gamla trotjänare håller ett tag till? Om man ändå ska byta pump behöver det ju inte vara en top/res som är D5-kompatibel heller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

en bracket för att montera pumpen på en 120mm plats borde gå att tillverka själv antingen en plåt eller att man har någon att skriva ut en bracket på en 3d skrivare.

t.ex.
https://www.thingiverse.com/thing:3334636
eller
https://www.thingiverse.com/thing:4337337

lite osäker på vilken "d5" pumpen är inte syslat med vattenkylning sen tidigt 2000... men tror det är det runda fästet.

och är 3d printaren lite injobbad i att editera 3dmodellerna kan han säkert modifiera fästet efter ditt tycke åt dig eller göra en egen custom lösning.

alternativt om du hittar en printare och du säger hur du vill att den ska se ut kan jag säker slänga ihop något åt dig anpassad efter vilken pump du kommer använda.

lite snabbt räknat om d5 pumpen gått 24/7 i 7 år så har den passerat bäst före datumet då alphacool bara specar den upp till 50000 timmar och 7 år blir 61320 timmar

men antar att den inte använts dygnet runt i 7 år så troligen har den lite liv kvar 50000 timmar är strax under 5 år av 24/7 drift.

men ett par nya o-ringar skulle nog inte skada att montera i den då de troligen är lite stela efter 7 år även om den inte använts.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows