Surface Pro 8, klent utbud hos handlare

Permalänk

Surface Pro 8, klent utbud hos handlare

Tjo

Står i begrepp att byta ut min 11 år gamla laptop mot en Surface Pro 8.
Vill gärna ha 16GB ram, men tror att 256 GB ssd räcker.
På processorsidan lutar det åt en i5, men kanske kan det bli en i7.

Jag tycker att det är en rimlig spec, men om man tittar på vad de ”vanliga” handlarna (NetOnNet, Webhallen, Dustin, Inet,…) har, så är det nästan bara med 8GB ram, eller möjligen en maxad variant.

Är specen jag tänker mig udda eller konstig?
Som det ser ut nu kommer jag att köpa direkt från Microsofts webbutik. Hur är de att ha att göra med vid supportärenden, någon som vet?

Mvh.
GC

Permalänk
Avstängd

MS är rätt trevliga när det gäller support enligt min erfarenhet. Är det ett riktigt hårdvaruproblem eller något som kräver åtgärder mer än typ ominstallation så skulle ju Dustin, eller var man nu köpte datorn, ändå bara skicka den till MS, så man hamnar ju ett steg närmare den faktiska leverantören. Dock är MS priser inte alltid de bästa förstås. Amazon kan ibland ha fler modeller att välja mellan, men för denna verkar de bara ha en variant med i7/16GB/256GB för 20K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Tjo

Står i begrepp att byta ut min 11 år gamla laptop mot en Surface Pro 8.
Vill gärna ha 16GB ram, men tror att 256 GB ssd räcker.
På processorsidan lutar det åt en i5, men kanske kan det bli en i7.

Jag tycker att det är en rimlig spec, men om man tittar på vad de ”vanliga” handlarna (NetOnNet, Webhallen, Dustin, Inet,…) har, så är det nästan bara med 8GB ram, eller möjligen en maxad variant.

Är specen jag tänker mig udda eller konstig?
Som det ser ut nu kommer jag att köpa direkt från Microsofts webbutik. Hur är de att ha att göra med vid supportärenden, någon som vet?

Mvh.
GC

Jag har goda erfarenheter av Microsofts support för Surface. Det finns till och med (iaf för nåt år sedan) svensktalande personal att chatta med (ringer man är det alltid indier tror jag).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Ok, låter bra.
Nej, oftast är ju andra handlare lite billigare, men för den här har jag inte lyckats så mycket billigare någonstans. Möjligen några lite ”obskyra” butiker, men jag vill handla från någon butik jag känner mig bekväm med.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Ok, låter bra.
Nej, oftast är ju andra handlare lite billigare, men för den här har jag inte lyckats så mycket billigare någonstans. Möjligen några lite ”obskyra” butiker, men jag vill handla från någon butik jag känner mig bekväm med.

/GC

Jag var EXAKT I din sits för typ 2 månader sen.

Ville också ha en i5 med 16gb ram då det går ju tyvärr inte att uppgradera ram.

Och jag googlade på ms-butik, fick inga trevliga vibbar där. Ska man lägga in 15,6k på en vara så anser jag iaf att det är inte värt risken att ta det via MS.

Jag tog den bekväma vägen att köra med inet i5/8gb ram med dem och jag ångrar ingenting.

8gb låter ju lite men det rymmer mer än vad man tror!

Oftast ligger jag på 70-76 % av ram med kanske 30 edge fönster uppe samtidigt med zoom, office och Spotify i bakgrunden.

Det anser jag kommer att duga gott även om 3-4 år när interna batteriet ändå är slutkört... Och då har jag också räknat med uppdateringar som kanske tar mer ram-plats med åren.

Och jag lade de 2600kr extra där istället på en 1tb ssd från Samsung som jag lade in på egen hand. Allt som allt tog kanske max 15-20 min att klona + 10min att byta ut 256gb ssd mot 1tb.

Så hade jag varit du hade jag hållit mig till inet. Jag litar inte på MS-butik.

Synd bara att inet, Webhallen, Netonnet och alla dessa pålitliga aktörer inte importerar in mellanmjölk /lagom varianten i5/16gb.

Fattar inte varför man kör de där extrema varianterna go hard or go home. i5 är redan överkurs för de flesta tasks.

Permalänk
Skrivet av Asterion:

Jag var EXAKT I din sits för typ 2 månader sen.

Ville också ha en i5 med 16gb ram då det går ju tyvärr inte att uppgradera ram.

Och jag googlade på ms-butik, fick inga trevliga vibbar där. Ska man lägga in 15,6k på en vara så anser jag iaf att det är inte värt risken att ta det via MS.

Jag tog den bekväma vägen att köra med inet i5/8gb ram med dem och jag ångrar ingenting.

8gb låter ju lite men det rymmer mer än vad man tror!

Oftast ligger jag på 70-76 % av ram med kanske 30 edge fönster uppe samtidigt med zoom, office och Spotify i bakgrunden.

Det anser jag kommer att duga gott även om 3-4 år när interna batteriet ändå är slutkört... Och då har jag också räknat med uppdateringar som kanske tar mer ram-plats med åren.

Och jag lade de 2600kr extra där istället på en 1tb ssd från Samsung som jag lade in på egen hand. Allt som allt tog kanske max 15-20 min att klona + 10min att byta ut 256gb ssd mot 1tb.

Så hade jag varit du hade jag hållit mig till inet. Jag litar inte på MS-butik.

Synd bara att inet, Webhallen, Netonnet och alla dessa pålitliga aktörer inte importerar in mellanmjölk /lagom varianten i5/16gb.

Fattar inte varför man kör de där extrema varianterna go hard or go home. i5 är redan överkurs för de flesta tasks.

Tack för input.
Tyvärr är ju varje förbättring vad gäller specen otroligt dyr på de här maskinerna, men just minnesmängden känner jag nog är den jag helst vill upp till just 16GB.
Jag tänker mig att om det är endast EN parameter jag har möjlighet att förbättra utifrån billigaste modellen (i5, 8GB, 128GB), så är det just minnesmängden som gör mest för att kunna leva med maskinen i många år.
Jag siktar betydligt längre än 3-4 år. Får se hur det håller...

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Tack för input.
Tyvärr är ju varje förbättring vad gäller specen otroligt dyr på de här maskinerna, men just minnesmängden känner jag nog är den jag helst vill upp till just 16GB.
Jag tänker mig att om det är endast EN parameter jag har möjlighet att förbättra utifrån billigaste modellen (i5, 8GB, 128GB), så är det just minnesmängden som gör mest för att kunna leva med maskinen i många år.
Jag siktar betydligt längre än 3-4 år. Får se hur det håller...

/GC

Om du siktar betydligt längre än 3-4 år så skulle jag nog också fått på MS-store med i5/16gb (vet dock ej vilka program du tänker köra men 16gb är ett säkert kort för det mesta, speciellt om man ska hålla på med PS eller videoredigering), men då blir det lite gambling med aktören.

Förhoppningsvis funkar ens unit så man slipper att returnera.

Annars får man hoppas att de hjälper en med hela processen. MS-store är trotsallt fortfarande bättre än någon random sida någonstans i Kina.

Permalänk

Det blev till slut den modell jag tänkt, inköpt direkt från Microsoft.
Får hoppas att jag inte behöver ta reda på hur supporten sköter sig.

Är dock lite missnöjd med leveransen.
Att UPS lämnar ett paket med värde kring 18000:- ute på trappan utan att ens meddela mig tycker jag är rätt märkligt…

Permalänk

Bra det löste sig.
Vad som är optimalt går att diskutera. Jag själv anser att nya Windows 11 vill ha mer än 8GB ram och detta är en större flaskhals än mycket annat. Men jag förstår att vanliga konsumenter tänker på annat och största fokus är processorn.
Detta leder i sin tur att handlare i sin tur kanske inte tar in i5a med 16GB ram och 512GB ssd, utan det då blir en i7a.

Sedan hade jag personligen lagt till 2000kr och fått denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
-Om jag nu tolkar rätt.
Du köpte i5, 16GB, 256GB versionen för 18 000kr,
Och i7,16GB 512GB kostar runt 20 000kr.
*edit*
När jag kollar på ms sida, så valde du en i7a eller?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra det löste sig.
Vad som är optimalt går att diskutera. Jag själv anser att nya Windows 11 vill ha mer än 8GB ram och detta är en större flaskhals än mycket annat. Men jag förstår att vanliga konsumenter tänker på annat och största fokus är processorn.
Detta leder i sin tur att handlare i sin tur kanske inte tar in i5a med 16GB ram och 512GB ssd, utan det då blir en i7a.

Sedan hade jag personligen lagt till 2000kr och fått denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
-Om jag nu tolkar rätt.
Du köpte i5, 16GB, 256GB versionen för 18 000kr,
Och i7,16GB 512GB kostar runt 20 000kr.
*edit*
När jag kollar på ms sida, så valde du en i7a eller?

Det jag köpte var en i5, 16GB, 256 GB som väl låg på dryga 15k. Därtill köpte jag tangentbord och penna också. Därav paketvärdet.

Tänkte att jag klarar mig bra med i5:an. Tycker inte tester visat på några jätteskillnader.
Blir nog bra såhär. Sen får vi se om den räcker i 3, 6 eller 9 år…

Permalänk
Medlem

Jag har haft surface enheter sen ettan och är det något som funkar klockrent så är det ms surface support.
Har haft 3 ärenden. En sp4 som fick skärmproblem, bara skicka in så får du en ny/renoverad - jag hade lite osis och bytesenheten vart fraktskadad - byttes direkt igen utan krångel.
En SP6 som vart för varm vid laddning. MS bytte SP6:an och skickade en ny laddare för säkerhets skull

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415