Finns det någon kunnig inom el härinne?

Permalänk

Finns det någon kunnig inom el härinne?

Har en bostadsrätt där elen beter sig skumt. Har satt upp en lampa i hallen som lyser bra. Men den blinkar till emellanåt, och sätter man på mikron i köket så kan det hända att strömmen går.
Först trodde jag att det berodde på att lampan jag satte upp inte var dimbar, eftersom jag har dimkontakt till lampan.
Men har testat både med en lampa som är dimbar samt en som inte är dimbar. Felet kvarstår.

Min andra teori är att det är något med kontakten i hallen. Frågan är vad?
Min tredje teori är att det är något fel med någon fas i elskåpet i hallen. Frågan är vad?
Min fjärde teori är att det är något med mikron som gör att strömmen går. Frågan är vad?
Min mikro har en del år på nacken, så jag kan inte utesluta att den inte passar ihop med elen i bostadsrätten.

Vidare undrar jag hur det fungerar om man ber en bekant "som är kunnig inom el"?
Måste han eller hon vara mer än "kunnig" och ha någon slags certifikat eller behörighet?
Vad händer om det sker t ex en brand och det konstateras att det berodde på personen som kopplat fel?

Vore oerhört tacksam om någon kunnig med erfarenhet kunde ta sig tiden att svara och kommentera.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

När strömmen går, är det en säkring eller jordfelsbrytaren?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Måste han eller hon vara mer än "kunnig" och ha någon slags certifikat eller behörighet?
Vad händer om det sker t ex en brand och det konstateras att det berodde på personen som kopplat fel?

Du får 0 ersättning av ditt försäkringsbolag. Kontakta behörig elektriker för felsökning.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Skrivet av Buffer:

Du får 0 ersättning av ditt försäkringsbolag. Kontakta behörig elektriker för felsökning.

Misstänkte det, men hur vet man att personen är behörig?

Kan en privatperson vara behörig, eller bara ett företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Du får 0 ersättning av ditt försäkringsbolag. Kontakta behörig elektriker för felsökning.

Nah.. Knappast troligt att man står utan ersättning bara för att någon obehörig konstaterat att man har t ex ett jordfel på din micro.

Om man däremot börjar greja med själva installationen och förändra den så är det givetvis inte samma sak.

F ö finns många "behöriga" elektriker som inte begriper speciellt mycket om el förutom att de kan göra en installation korrekt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Misstänkte det, men hur vet man att personen är behörig?

Kan en privatperson vara behörig, eller bara ett företag?

Att man inte kan göra lite koll på dina prylar hemma utan att vara behörig är skitsnack.

Man får däremot inte börja förändra och greja med installationen hur som helst.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Misstänkte det, men hur vet man att personen är behörig?

Kan en privatperson vara behörig, eller bara ett företag?

B-certifikat delas ut till privatperson, detta är vad du får efter du genomgått utbildningskrav + praktisk erfarenhet.
Så du behöver inte kontakta en elfirma, utan det räcker att du kontaktar någon som har B-certifikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Misstänkte det, men hur vet man att personen är behörig?

Kan en privatperson vara behörig, eller bara ett företag?

Jag ställde en fråga i tråden, om du tar dig tid på att svara på den så kan vi komma vidare med vad som är iaf ett av dina problem.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

När strömmen går, är det en säkring eller jordfelsbrytaren?

Jordfelsbrytaren som slår ifrån, ställer man tillbaka den efteråt så kommer strömmen tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag ställde en fråga i tråden, om du tar dig tid på att svara på den så kan vi komma vidare med vad som är iaf ett av dina problem.

Har svarat. Hoppas du har tid att svara

Permalänk
Medlem

För felsökning av anläggning behöver du en elektriker.

"Som auktoriserad elinstallatör finns du med i Elsäkerhetsverkets register över elinstallatörer. Registret visar dina personuppgifter, vilken auktorisationstyp du har, när auktorisationen beviljades och om du är registrerad som elinstallatör för regelefterlevnad för ett företag. I registret framgår också om Elsäkerhetsverket har beslutat om några sanktioner för din auktorisation."

https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforet...

Permalänk

Om jordfelsbrytaren löser när mikron körs så är det förmodligen fel på mikron. Ström går förmodligen ut på skyddsjorden.
Prova byt mikro.

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Skrivet av Petterk:

För felsökning av anläggning behöver du en elektriker.

"Som auktoriserad elinstallatör finns du med i Elsäkerhetsverkets register över elinstallatörer. Registret visar dina personuppgifter, vilken auktorisationstyp du har, när auktorisationen beviljades och om du är registrerad som elinstallatör för regelefterlevnad för ett företag. I registret framgår också om Elsäkerhetsverket har beslutat om några sanktioner för din auktorisation."

https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforet...

Tackar för länken, det underlättar.
Men går det att söka på namn på personer eller bara företagsnamn?

Måste personen i fråga vara behörig för att felsöka?

Permalänk
Skrivet av dammvippan:

Om jordfelsbrytaren löser när mikron körs så är det förmodligen fel på mikron. Ström går förmodligen ut på skyddsjorden.
Prova byt mikro.

Kan du förklara mer hur detta fungerar så en noob inom el som jag förstår?

Vad är skillnaden på vår gamla och en ny som man köper idag?

Permalänk
Medlem

i ditt fall skulle jag ringa en elektriker, det kan vara massor av orsaker att jordfelsbrytaren slår. Slår jordfelsbrytaren efter du monterat en ny lampa bör ju rimligen felet vara där, för att utesluta om felet är i lampan eller uttaget kan du ju testa att koppla in den i ett annat uttag som inte går på samma grupp för att se om det fortande utlöser. (är dock inte säkert det funkar att utesluta på det sättet det beror lite på vad felet är) tips är dock att du slår av strömmen innan du tar i lampan av den enkla anledningen att den kan vara strömförande men du inte har märkt det än för du inte tagit i den när fas varit ansluten (lampknappen varit av eller jordfelsbrytare varit av osv) en klassiker med lampor är att det är dålig kontakt i själva lampsockeln tex om man haft lampan på en altan eller balkong, annan fuktig miljö, så ärgar det ofta vilket orsakar dålig kontakt vilket kan trigga jordfelsbrytaren. koppla ur armaturen, skruva ur lampan och titta i sockeln om det ser ärgat ut/kan även vara lite små brännmärken

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag hade anlitat en elektriker i ditt fall om du inte har en kunnig bekant som kan hjälpa dig. Om du inte har så mycket grundkunskap så är det ganska svårt att felsöka på el då du för det mesta inte ser hur kablarna är dragna.

Jag hade själv ett väldigt udda fel hemma där det ibland gick en propp (gammal säkring) och jag letade igenom allt jag kunde men till slut fick jag anlita en elektriker som hittade en bygling i proppskåpet som jag inte hade sett. Där visade det sig att ett 400V element då kunde återmata el till en annan säkring och för det mesta så gick det bra men då och då small säkringen.

Visst kostar det en slant men el är ju sådant som ska vara rätt gjort så inget börjar brinna. Det finns många glada amatörer där ute och själv hade jag ett eluttag som "brann" för att förra ägaren hade gjort en bygling med för tunna ledare och sen kopplat på en diskmaskin efter eluttaget.
Jag hade också en kopplingsdosa där en kabel bara satt intryckt utan att vara fastskruvad med resultatet blinkade lampor vid belastning.
Båda dessa hittade jag på egen hand men inte den sista i elskåpet.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Lampan i hallen du pratar om som blinkar. Är det en LED-lampa du testat med båda gångerna (dimm-/odimmbar)? Har lite erfarenhet av konstigt uppträdade av LED i kombination med dimmers (dimmers för "vanliga" lampor är inte gjorda för den lilla last LED utgör). Testat o sätt i en glöd/halogenlampa isf o se om det gör skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Misstänkte det, men hur vet man att personen är behörig?

Kan en privatperson vara behörig, eller bara ett företag?

Den fysiska eller juridiska personen som utförde installationen (så länge ingen annan pillat på det efter) är väl den som är ansvarig. Är det tex ett AB så är företaget den juridiska personen, är det en enskild firma är det privatpersonen som företaget är tecknat på som är personligt ansvarig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Kan du förklara mer hur detta fungerar så en noob inom el som jag förstår?

Vad är skillnaden på vår gamla och en ny som man köper idag?

Jordfelsbrytaren jämför el in och el ut genom ledningarna fas och noll. Kommer det in mer el än det går ut, dvs det tar vägen någon annanstans, exempel via jordkabeln, så löser den ut. Det kan betyda ett allvarligt fel, beroende på var strömmen läcker ut kan det göra väldigt ont om du har otur.

Permalänk

Jag skulle börja med att byta lampa och mikro.
Dimbara lampor kan vara känsliga för spänningsfall i elnätet och kan då blinka.
Om mikron löser ut JFB så löp å köp ny mikro.

Visa signatur

Tjottahejti

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Tackar för länken, det underlättar.
Men går det att söka på namn på personer eller bara företagsnamn?

Måste personen i fråga vara behörig för att felsöka?

nej vem som hälst får felsöka installationen sålänge den inte förändras lite beroende på vad som är trasigt så kan det t.om. vara så att du får byta den själv om kunskap finns för det.

dock i bostadsrätter/hyresrätter brukar hyresvärden vara rätt kinkig med att allt görs av en behörig firma så de finns kvitto på att installationen gjorts av behörig personal ifall din lägenhet börjar brinna pga installationen/lagningen.

Skrivet av Eduardo_S:

Kan du förklara mer hur detta fungerar så en noob inom el som jag förstår?

Vad är skillnaden på vår gamla och en ny som man köper idag?

din gammla är troligen trasig och har ett jordfel vilket betyder att elen tar annan väg än genom noll ledaren t.ex. via chassit på mikron och ut genom jordkabeln eller annan väg vilket får jordfelsbrytaren att lösa.

jordfelsbrytaren löser ut om den ser en större strömskillnad mellan fasen och nollan än märkströmmen på jordfelsbrytaren t.ex. 30mA.

skillnaden med en ny mikro är att den inte ska ha ett jordfel från fabrik för då är den feltillverkad...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Lampan i hallen du pratar om som blinkar. Är det en LED-lampa du testat med båda gångerna (dimm-/odimmbar)? Har lite erfarenhet av konstigt uppträdade av LED i kombination med dimmers (dimmers för "vanliga" lampor är inte gjorda för den lilla last LED utgör). Testat o sätt i en glöd/halogenlampa isf o se om det gör skillnad

Precis som ovan säger, beroende på dimmer (finns ett antal olika) så ger de blinkande effekt, ibland. Ju lägre du dimmrar desto oftare kommer blinket.

Detta kan vara att du kommer under gränsen på dimmer (de flesta dimmrar går inte till 0W/VA

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag tänkte först att felen med jfb uppstod efter att du satte upp lampan i hallen men om det fanns redan innan så skulle jag också testa med en ny mikro först. Så både det och tipsen om dimmer/lampor är bra första steg.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jordfelsbrytaren jämför el in och el ut genom ledningarna fas och noll. Kommer det in mer el än det går ut, dvs det tar vägen någon annanstans, exempel via jordkabeln, så löser den ut. Det kan betyda ett allvarligt fel, beroende på var strömmen läcker ut kan det göra väldigt ont om du har otur.

Skrivet av dammvippan:

Jag skulle börja med att byta lampa och mikro.
Dimbara lampor kan vara känsliga för spänningsfall i elnätet och kan då blinka.
Om mikron löser ut JFB så löp å köp ny mikro.

Håller med. Test att byta ut lampan och mikron var för sig och se om det förändrar något. Gör det inte det är är det fel på den fasta installationen någonstans. Att jordfelsbrytaren slår ut betyder som nämnt att strömmen tar vägen någonstans dit den inte ska, vilket är ett allvarligt fel. Dels kan det bli dyrt om det står och "läcker" en ström konstant, men ännu värre att det kan vara farligt och någon kommer en mindre vacker dag få en mer eller mindre rejäl chock om de råkar finna felet omedvetet.

Permalänk
Medlem

Själv får du inte göra några förändringar inklusive att byta jordfelsbrytare. Väldigt begränsat vad du får byta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vidare undrar jag hur det fungerar om man ber en bekant "som är kunnig inom el"?
Måste han eller hon vara mer än "kunnig" och ha någon slags certifikat eller behörighet?
Vad händer om det sker t ex en brand och det konstateras att det berodde på personen som kopplat fel?

Tack på förhand.

Du har på sätt och vis fått svar på dessa frågeställningar. Jag lägger ändå ut lite tankar, som förhoppningsvis sammanfattar det lite grann.

Du kan ha en bekant som är kunnig inom el att hjälpa till med felsökning. Behörighet och certifikat står ovan. Men så fort du ska börja dra om, riva upp, klippa, eller på annat sätt modifiera elsystemet så är det elfirma som gäller.

Om man sen inte har en vän eller bekant med bekräftad kunskap och utbildning, så är min åsikt att man går direkt till en elfirma. Anledningen är enkel. Blir det fel med ens elsäkerhet så finns risken att det går rejält fel, med möjlig skada till egendom och person som följd.

Permalänk
Medlem

Var jätteglad att du har jordfelsbrytare. Första jag installerade när jag flyttade hit, dvs, jag tog hit en elfirma som fick göra det. Kostade bara några tusen. Billigt, bra, snabbt, enkelt.

En kompis hade en brödrost ställd på diskbänken vars hölje blev strömförande, han märkte det inte, men jordfelsbrytaren märkte det. Efter att detta hänt ett par gånger bytte han ut brödrosten. (Jordfelsbrytaren bröt före säkringen hade gjort det)

Borde vara lag på att ha jordfelsbrytare i alla bostäder. Skyddar inte mot allt, men mot mycket.

Så, bra att du frågar i tråden. Byt mikro som sagt. Mer sannolikt att den är sönder än lampan. Är lampan/sockeln trasig är det nästan mer troligt att proppen går än att jordfelsbrytaren löser ut.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Var jätteglad att du har jordfelsbrytare. Första jag installerade när jag flyttade hit, dvs, jag tog hit en elfirma som fick göra det. Kostade bara några tusen. Billigt, bra, snabbt, enkelt.

En kompis hade en brödrost ställd på diskbänken vars hölje blev strömförande, han märkte det inte, men jordfelsbrytaren märkte det. Efter att detta hänt ett par gånger bytte han ut brödrosten. (Jordfelsbrytaren bröt före säkringen hade gjort det)

Borde vara lag på att ha jordfelsbrytare i alla bostäder. Skyddar inte mot allt, men mot mycket.

Så, bra att du frågar i tråden. Byt mikro som sagt. Mer sannolikt att den är sönder än lampan. Är lampan/sockeln trasig är det nästan mer troligt att proppen går än att jordfelsbrytaren löser ut.

Är lag nu for tiden med jfb i nybyggen, bara alla äldre hus som inte har det tyvärr!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av aragon:

i ditt fall skulle jag ringa en elektriker, det kan vara massor av orsaker att jordfelsbrytaren slår. Slår jordfelsbrytaren efter du monterat en ny lampa bör ju rimligen felet vara där, för att utesluta om felet är i lampan eller uttaget kan du ju testa att koppla in den i ett annat uttag som inte går på samma grupp för att se om det fortande utlöser. (är dock inte säkert det funkar att utesluta på det sättet det beror lite på vad felet är) tips är dock att du slår av strömmen innan du tar i lampan av den enkla anledningen att den kan vara strömförande men du inte har märkt det än för du inte tagit i den när fas varit ansluten (lampknappen varit av eller jordfelsbrytare varit av osv) en klassiker med lampor är att det är dålig kontakt i själva lampsockeln tex om man haft lampan på en altan eller balkong, annan fuktig miljö, så ärgar det ofta vilket orsakar dålig kontakt vilket kan trigga jordfelsbrytaren. koppla ur armaturen, skruva ur lampan och titta i sockeln om det ser ärgat ut/kan även vara lite små brännmärken

Det är inte lampan som orsakar strömavbrottet eller att jordfelsbrytaren slår ifrån.

Permalänk
Skrivet av Levan:

Håller med. Test att byta ut lampan och mikron var för sig och se om det förändrar något. Gör det inte det är är det fel på den fasta installationen någonstans. Att jordfelsbrytaren slår ut betyder som nämnt att strömmen tar vägen någonstans dit den inte ska, vilket är ett allvarligt fel. Dels kan det bli dyrt om det står och "läcker" en ström konstant, men ännu värre att det kan vara farligt och någon kommer en mindre vacker dag få en mer eller mindre rejäl chock om de råkar finna felet omedvetet.

Jordfelsbrytaren slår bara ifrån när lampan i hallen är tänd och jag startar mikron samtidigt.