Veckans fråga: Hur mycket data lagrar du?

Permalänk
Avstängd

24+14TB, plus några mindre externa hdds som har backups på viktigaste som rippade CD-skivor (helt omöjligt att ha skivorna framme, de skulle ta för mycket utrymme och tid att leta rätt) och bilder.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

😆👍🏼

Alla med mycket lagring: skryter gärna om hur mycket disk de har, men tiger som muren om vad de sparar och absolut ingen vågar säga att det handlar om piratkopiering utav spel, film och serier etc, och en del porr mest troligt. 🙈

Nej? Jag har skrivit ut precis vad jag lagrar och backupar. Jag har varken spel, filmer eller serier på mina diskar, trots massiv lagringsyta om man slår ihop alla diskar.
Spelar inget, barnen har minecraft och roblox som jag betalat för. Filmer är enbart egeninspelat material och bilder är egentagna bilder.
Musik har jag via Spotify, filmer och serier via diverse streamingtjänster.
Har lite kodprojekt, egenutvecklat.
En del e-böcker, som jag köpt.
Alla sitter inte med massa olagligt nedladdat material bara för man har mycket diskutrymme.

Ladda ner massor grejer höll man väl på med förr när man var barn och ändå inte hade råd att köpa det man behöver.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Snyggt försök, CopySwede.

Får göra dom besvikna med att jag inte har haft utrymme att rippa mina lagliga inköpta DVD / BR skivor ännu ... (ca 500+ st.)

Skrivet av Crazy Ferret:

Intressant att så många läser "hur mycket data lagrar du" som "hur mycket lagringsutrymme har du" ...

En kondom kan alltid bli större än den behöver, vet du

Skrivet av andreas_dock:

Alla med mycket lagring: skryter gärna om hur mycket disk de har, men tiger som muren om vad de sparar och absolut ingen vågar säga att det handlar om piratkopiering utav spel, film och serier etc, och en del porr mest troligt. 🙈

Varför skulle man överhuvud taget lagra piratkopierade spel och program, när dom gratis är bättre och har bättre support? Välkommen till apt install och "the community"!

All "piratkopierad" musik / film ser man lagligt på Youtube vad jag vet. (vanligtvis i artistens officiella kanal) Dessutom behöver man inte offra diskutrymme för det.

Vill du ha riktigt bra kvalitet så går man till bio eller har en hemmabio-anläggning. Då duger inte komprimerade piratkopior.

Porr lagrar man inte på datorn, den ser man 3D i sovrummet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ca 15 TB använt, ett par TB oanvänd. Mestadels videofiler.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

😆👍🏼

Alla med mycket lagring: skryter gärna om hur mycket disk de har, men tiger som muren om vad de sparar och absolut ingen vågar säga att det handlar om piratkopiering utav spel, film och serier etc, och en del porr mest troligt. 🙈

Skulle det vara nåt fel med det då?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

En kondom kan alltid bli större än den behöver, vet du

Det är inte vad min erfarenhet säger mig, men jag ser din poäng.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

"Hårddiskserien anpassad för NAS- och RAID-miljöer, där det ställs extra hårda krav på stabilitet och prestanda."

RAID - Redundant Array of Inexpensive Drives. Lite komiskt ändå.

Permalänk
Medlem

Lagrar runt 40TB.
Fyller också på med min lagringsinfo så de lättkränkta i tråden får mer att reta sig på.
54TB spinning rust i zfs raidz1 i nas/server.
Några TB SSD lagring i olika maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Intressant att så många läser "hur mycket data lagrar du" som "hur mycket lagringsutrymme har du" ...

Ja visst är det hemskt att tekniknördar på ett tekniskt forum tycker om att prata om sina tekniska lösningar.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

"Hårddiskserien anpassad för NAS- och RAID-miljöer, där det ställs extra hårda krav på stabilitet och prestanda."

RAID - Redundant Array of Inexpensive Drives. Lite komiskt ändå.

Språk och behov utvecklas. Från Wikipediaartikeln om RAID, som den ser ut idag:

Citat:

Industry manufacturers later redefined the RAID acronym to stand for "redundant array of independent disks"

Med tanke på hur lång tid det kan ta att bygga om ett traditionellt paritets-RAID idag är det väl inte jättekonstigt att man vill ha stabilitet på de diskar som ännu inte havererat åtminstone tills man återfått full redundans.

Och gör man mer än läser från diskarna över gigabitnätverk är prestanda också relevant.

Permalänk
Medlem

Har väl ~3TB på mina diskar. Men tar inte backup på med än 50GB. Foton + dokument + källkod. Allt annat är oviktigt.

Foton backas upp på OneDrive. Dokument och kod backar jag även upp på en separat server.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har en Synology 220J med 2st 1TB i raid1. Jag sparar bara Bilder från telefonen, CV, och lite mindre filer. Så man kommer rätt långt på 1TB.

Permalänk

Har 5st 8TB diskar i min NAS där jag kör unraid. Har 2st 18TB diskar som ligger på arbetsbordet och väntar på att installeras där i också. Lagrar en del RAW, både video och foto, vilket tar upp i stort sett hela min NAS utrymme.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Varför räknas inte det du lagrat i det s.k. molnet? 🤔

Edit: Inser att rubriken är "Hur mycket data lagrar du?" men omröstningen frågar "Hur mycket lagrar du totalt på dina enheter?", är nog där jag finner svaret på min fråga.

Förlåt.
Har också 2Tb på Google och 2Tb på Onedrive.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

Bara i min QNAP NAS med tillhörande Expansionsenhet till den lagrar jag 4x8 TB plus 5x6 TB så 32+30=62 TB i Raid 5. Där har jag 1600 st 4K filmer och ett dussin tv-serier. Då är inte ens datorn och en hel drös andra diskar inte inräknade. I datorn har jag dessutom par st 8 och 10 TB diskar. Så ja skulle nog säga totala datavolymen av de diskar jag har uppgår säkert till över 120 TB. Lite overkill men ja 4K material och videoredigering behöver ta sin plats. Sen är det lite min hobby med.

Permalänk
Medlem

51Tb har jag i servern, nästan fullt också.

Några terabyte bakuper på diverse diskar, YT videos äter upp en del nu när man gör det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

51Tb har jag i servern, nästan fullt också.

Några terabyte bakuper på diverse diskar, YT videos äter upp en del nu när man gör det också.

Vad gör du för youtube-videos? Vad heter din kanal? 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad gör du för youtube-videos? Vad heter din kanal? 🙂

Den finns i hans signatur.

https://www.youtube.com/channel/UCuZRnyTIQnk0SoQTGm7lYmA

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag är lite av en horder elektroniskt. Lite över 130TB skrivbar yta. En del diskar försvinner i paritet. Det va inte egentligen planerat men ja de liksom växte fram genom att jag inte orkade städa bort gammalt stuff.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är typ speciell eller något men har faktiskt inget jag vill ha sparat digitalt, det jag har är sparat på ett par molntjänster men mest för att jag tycker att det är "Convenient" att kunna hitta den infon på flera enheter samtidigt och har egentligen inget sentimentalt värde.
Så alltså är det inte superviktigt data utan mer för min egen bekvämlighets skull som jag sparar datan.
Är inte hela världen om jag förlorar den.
Om jag arbetar på någon viktigt finns den datan på de molntjänster jag använder mig av men om världen går under så känns det som att det finns betydligt viktigare saker att ta hand om.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

40st 4tb wd externa hårddiskar (elements, passport mm) som alla är fulla. Fick nyss nog med att koppla ut och in de hdd man behöver för stunden (för många inkopplade samtidigt drar för mycket ström från nätagget vilket är ett helvete) så jag planerar in att köpa 10/12-bay nas med 20tb hårddiskar snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad gör du för youtube-videos? Vad heter din kanal? 🙂

https://www.youtube.com/c/NittonÅttiofyra

Nitton Åttiofyra heter den, igen direkt ide bakom det namnet utan började som ett skämt egentligen mellan mig och några kompisar sedan blev det kvar.

Lagar mest gamla datordelar.

Permalänk
Medlem

132TB i primärservern i hemmet (90% fullt) sen ZFS med mer för backup. Allt byggt över 8 och 14TB diskar med ett par SSD cachar.
Men har egentligen rätt mycket mer data utspritt över andra system med men dem ovan är primära.

Ligger i lut att börja migrera all data till 18TB diskar, 20TB om dem blir lite mer prisvärda
Men inte högprio just nu då våren är på gång och man lägger mycket krut på benen, huset och utsidan

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

132TB i primärservern i hemmet (90% fullt) sen ZFS med mer för backup. Allt byggt över 8 och 14TB diskar med ett par SSD cachar.
Men har egentligen rätt mycket mer data utspritt över andra system med men dem ovan är primära.

Ligger i lut att börja migrera all data till 18TB diskar, 20TB om dem blir lite mer prisvärda
Men inte högprio just nu då våren är på gång och man lägger mycket krut på benen, huset och utsidan

Vad lagrar man egentligen som tar sån himla plats? Jag har sparat all media jag någonsin tankat/skapat bortsett från sådant jag hade noll intresse av efter förbrukning (urusla filmer, helsuddiga kort osv) ända sedan jag fick min första egna PC och hamnar på drygt 6tb (8-9tb med "dubletter").

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

NAS1: 44TB
NAS2: 20TB
Båda 90-99% fulla.

Vad jag lagrar? Bilder, filmer, db-backups och chia-plots på allt ledigt utrymme. Tar bort en plot när jag behöver spara mer saker.

Sen är det kanske 15-20TB samlat på de olika datorerna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huttifnutt:

40st 4tb wd externa hårddiskar (elements, passport mm) som alla är fulla. Fick nyss nog med att koppla ut och in de hdd man behöver för stunden (för många inkopplade samtidigt drar för mycket ström från nätagget vilket är ett helvete) så jag planerar in att köpa 10/12-bay nas med 20tb hårddiskar snart.

Haha, det låter som en chia-farmer eller något liknande.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Vad lagrar man egentligen som tar sån himla plats? Jag har sparat all media jag någonsin tankat/skapat bortsett från sådant jag hade noll intresse av efter förbrukning (urusla filmer, helsuddiga kort osv) ända sedan jag fick min första egna PC och hamnar på drygt 6tb (8-9tb med "dubletter").

Jag preserverar mjukvara av alla dess former för alla dåtidens hemdatorer upp till 00-talet, samma sak mer spelkonsoler.
Mycket förloras av tidens tand om inget gör det, vi är rätt många som sysslar med detta och hjälps åt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.