Hittade min gamla Asus Eee PC 101 hema men har glömt lösenordet till Win98 och kan ej få den at boota fån USB

Permalänk

Hittade min gamla Asus Eee PC 101 hema men har glömt lösenordet till Win98 och kan ej få den at boota fån USB

Har testat win mediacreator ,rufus + något mer proram med både win XP,10 och unbuntu men den vägrar boota. Behöver jag några speciella drivare till hdd från för i tiden för den hittar usbminnet iaf??
Någon som har nåt uppenbart som jag missat inför ominstallationen??
Mvh

Permalänk
Medlem

Det är ju inte säkert att den kan boota från USB, har du provat att kolla i BIOS om USB är ett alternativ eller om du hittar ditt USB-minne i bootlistan?

Permalänk
Medlem

Håll ned F2 när du startar om och ändra USB till första bootdrive. Testade installera xubuntu på min igår men det går ganska segt med en N450 atom processor.

Permalänk

Får upp minnet i bios ochoch denär inställd på att boota från usbt men den vägrar helt enkelt, minns att man behövde någon drivare för win98 när man skulle installera det på vissa hdds men då gällde det stationära, som sagt tiden går!

Permalänk
Medlem

Om driver behövs till HDD:n så borde det först visa sig när installationen "bootat". Det är inte något med storleken på usb-minnet det är kanske för stort för att datorn ska kunna läsa det, vet inte riktigt hur usb stöd i äldre bios fungerar? Har du provat med ett annat usb-minne?

Permalänk
Medlem

Vad för USB minne använder du till detta? Du bör använda ett USB minne på Max 4GB och det ska vara FAT32 formaterat.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Har testat 2 olika 8GB ,minnen i både Fat43 och Ntfs den bara vägrar att boota från usb. ,.minns nån gammal dator då man fick lägga in em driarvre på diskett innan det gick att installera windows, ev kan det ha varit så långt så tillbaka som win95 men är nästan helt säker på att de var en win 98 stationär. kamske hade med de första satq-diskarna att göra,.em har för,.ig fet var ännu tidigre?
Snälla hjälp mig.kan bara inte förstå varför den vägrar boota från usbt?
sla testa meed ett 4GB imorgon, återkommer med resultat. tack

Permalänk
Medlem

Lösenord till W98?
Det är väl bara att trycka ESC så hoppar den vidare?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Lösenord till W98?
Det är väl bara att trycka ESC så hoppar den vidare?

Sorry såg att det var XP på den när jag startade upp den för kanske 5e gången, vet inte vad jag skulle ha den till i första hand

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Lösenord till W98?
Det är väl bara att trycka ESC så hoppar den vidare?

fick den av en vän som tänkte slänga den och tänkte att jag ev göra något kul med den ev en HTPC kanske. Det är Win XP och inte 98 installerat på den nu.
Eftersom jag inte lyckats få den att boota från usb, har dock inte testat med ett 4GB minne ännu, skall åka och hämta det nu även om minnena i bios fast dom är större 8,16 och 32GB och hittas i bios så undrar jag om det skulle hjälpa? Återkommer med resultat efter att jag testat förslaget, börjar tro att det är något som ej är som det ska med den så kallade mini laptopen

Verkar inte finnas någon återställningspartition på den så det måste bli ominstallation eller Linux live-cd.

Permalänk
Medlem

Du har säkert sökt redan, men ändå:
https://www.linuxquestions.org/questions/linux-newbie-8/asus-...
F9 för bootmeny, stickan måste såklart vara bootbar.

Permalänk
Medlem

Har en lite samling med äldre laptop med Atom cpu. Bl a en Acer One, som är en så kallad netobook som var populär för 10 år sedan.

Roade mej att installera Zorin OS 15.x någon ubuntu baserad Linux dist. Den fungerade väl skapligt. Det är 32 bitars version, och maskinen har bara 1 GB minne. Men det går ordbehadla på den. Dock fungerade inte SR radio på firefox på den.

Gjorde samma expriment på Sony Vaio motsvarade också Atom men här 64 bitars. Här fungerade dock att lyssna på sr.se . Så det går gör en del skoj med dessa lite enklare datorer.

Distrubtioner som kan rekomederas för äldre datorer är Debian , Raspberry PI Deb ( Som är debian ) baserd och Zorin verka fungera ok också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

fick den av en vän som tänkte slänga den och tänkte att jag ev göra något kul med den ev en HTPC kanske. Det är Win XP och inte 98 installerat på den nu.
Eftersom jag inte lyckats få den att boota från usb, har dock inte testat med ett 4GB minne ännu, skall åka och hämta det nu även om minnena i bios fast dom är större 8,16 och 32GB och hittas i bios så undrar jag om det skulle hjälpa? Återkommer med resultat efter att jag testat förslaget, börjar tro att det är något som ej är som det ska med den så kallade mini laptopen

Verkar inte finnas någon återställningspartition på den så det måste bli ominstallation eller Linux live-cd.

Den var seg när den var ny, bespara dig själv bekymret och tidsspillan genom att slänga den direkt, den kommer aldrig att duga nåt till. Funkar möjligen att spela upp mp3 med, där går nog gränsen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.