Är det naturligt att man slutar spela när man är över 50?

Permalänk
Medlem

Jag tillhör skaran som inte tappar intresset med stigande ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Det här lät intressant, måste jag kolla upp.

Själv närmare 50 än 40 och jag spelar 3-4 kvällar i veckan och en del på helgen. Har familj med två barn, varav jag brukar spela ibland med grabben(16år) och hans vänner. Men oftast spelar jag med mina vänner, vi är en liten grupp på 3-5st spelare som just nu är inne på Dayz och lite Scum.

Dayz, så skaffade vi en egen server bara för att leka runt, hänga och snacka skit medans vi spelar avslappnat.

kolla in DayZUnderground de är riktigt tuft i början att överleva, komman över den där tröskeln längs kusten så att säga.
men sen var på man skaffar sig vänner, allierade, fiender så kan man överleva i månader, mitt längsta är 2 månader innan ett mångo i min Klan mata mig med "Kuru"

men är man en grupp som 2 till 5st spelare på DayZUnderground så är de goda chanser till att överleva kusten å komma bort från den ganska så snabbt Ända naktdelen är att folk kan gömma sig för er, då de kan tro ni är Hostiles så att säga 2-3 manna grupper som helt plötsligt blir 5 för att 2 spejjat, å joinar gruppen när ni träffar andra å pratar i VOIP är shady stuff xD

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

38 år och barnfri så spelar lika mycket som förr. Men något jag verkligen saknar och som absolut har haft en negativ inverkan på intresset är att alla mina vänner numera har barn och inte spelar längre. Så även om jag personligen föredrar single player-spel så har jag ingen att prata spel med. Är väl heller inte på jakt efter just nya spelvänner så... moment 22 (?)

Har en sambo som aldrig rört ett enda spel och tycker det är barnsligt att spela. Ändå har hon stått ut med mig i 18 år!

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

You Don’t Stop Playing When You Get Old You Get Old When You Stop Playing.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Är själv 45 och lirar inga fps spel överhuvudtaget längre. För 15 år sedan kunde jag lira alla möjliga spel.

Nu har jag nischat mitt till mer lugna spel. Strategi, rpg, äventyr, mmorpg samt 3rd person.

Och jag lirar mindre också. Tränar och lägger mig tidigare än för 15 år sedan. Vilket gör att spelandet inte tar upp hela natten och slösar bort dagen efter med att sova 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Det är väl lite mer komplicerat än å.

Intresset finns kvar, enthusiasm med både nytt och retro.
men lusten/orken att sätta sig ner och spela kommer i vågor, just senast två-tre åren har det varit rätt torrt. lite retro-spurts med ps1 och gameboy color. sen mest moddad minecraft, lite Genshin. men mycket mer man -vill- men inte riktigt kommer till.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Är ju 54 nu och spelandet kommer och går på ett annat sätt än när man var yngre. Nu är man väldigt luttrad och emellanåt tycker jag hela spelbranschen stagnerat. Tycker det mesta bara är upprepning. Gubbigheten är ett faktum.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

42 år, precis slutat spela Apex då det... inte var kul längre. Blivit otroligt kass, inte för att jag var bra innan men lägger alldeles för lite tid för att det ska vara kul helt enkelt. En timme per vecka är så lite så det känns som att man ständigt går bakåt bara...

Men jag har inte slutat spela för det, ny mobil så var tvungen att prova mindustry vilket jag kör på med. Har även AC Origins som pågår på xboxen, har redan kört Odyssey vilket jag gillade. AC är ju så otroligt avslappnande spel, precis motsatsen till Apex och liknande där jag kan känna pulsen stiga.

Det spel jag spelat mest senaste halvåret dock är Elite Dangerous, och jag kan lova att det finns nog ingen övre åldersgräns där. Känns som många "gubbar" spelar det. Som någon sade, "Their customers hate skill based game loops!" så det handlar nästan enbart om nedlagd tid och inte skill!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Inte 30 ens och spelsuget har försvunnit helt.
Tror det har att göra med att allt känns som samma grej, dvs inte nytt och inte heller engagerande att spela om spel, för dessa har jag redan upplevt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte 30 ens och spelsuget har försvunnit helt.
Tror det har att göra med att allt känns som samma grej, dvs inte nytt och inte heller engagerande att spela om spel, för dessa har jag redan upplevt.

Jag tror att en orsak delvis är som du beskriver, att spel är precis det, spel, en begränsad form av lek med tydliga avgränsningar som är repeterbar.

Jag tror också att det handlar om syfte och mening i livet. Generellt när människor åldras så skapar de tydligare mål för sig själva och de tilldelas eller väljer att ta ansvar för något annat än sig själva.

Vad som då är viktigt mejslas ut och förankras på ett djupare plan i psyket. Under barndom och tonår så är omgivningen oupptäckt och allteftersom tiden passerar så formas personligheten och sätter sig.

Det är en komplex frågeställning

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Aha, så du hinner inte spela dator för att du byggt en basebollplan i ditt majsfält?

Du kan dina Kevin Costner rullar du.

Creatar jag så joinar dom...det är bara så det är

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag tror att en orsak delvis är som du beskriver, att spel är precis det, spel, en begränsad form av lek med tydliga avgränsningar som är repeterbar.

Jag tror också att det handlar om syfte och mening i livet. Generellt när människor åldras så skapar de tydligare mål för sig själva och de tilldelas eller väljer att ta ansvar för något annat än sig själva.

Vad som då är viktigt mejslas ut och förankras på ett djupare plan i psyket. Under barndom och tonår så är omgivningen oupptäckt och allteftersom tiden passerar så formas personligheten och sätter sig.

Det är en komplex frågeställning

Mvh

Väldigt välformulerat. Framförallt det om syfte. Jag gillar absolut att spela datorspel, mer eller mindre i olika perioder, men det ger mig inte alls lika mycket som om jag t.ex. släpper en platta med musik som jag lagt ner min själ i till exempel. Eller något annat kreativt.

Ibland önskar jag att jag bara kunde skita i allt och sugas in i något rollspel 10h per dag, som jag t.ex. gjorde när Fallout 4 släpptes. Men jag känner instinktivt att jag inte har ro till det längre utan måste göra något som ger mig mer mening i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Väldigt välformulerat. Framförallt det om syfte. Jag gillar absolut att spela datorspel, mer eller mindre i olika perioder, men det ger mig inte alls lika mycket som om jag t.ex. släpper en platta med musik som jag lagt ner min själ i till exempel. Eller något annat kreativt.

Ibland önskar jag att jag bara kunde skita i allt och sugas in i något rollspel 10h per dag, som jag t.ex. gjorde när Fallout 4 släpptes. Men jag känner instinktivt att jag inte har ro till det längre utan måste göra något som ger mig mer mening i längden.

Intressanta tankegångar från dig och den du citerar.

Vill också tillägga mina egna tankar om att dator- och tvspel inte är mycket äldre än många av oss. Det är ett ungt medium och framtida äldre spelare kommer få ett större utbud av spelgenrer som rör äldres behov och känsla av "fun".

Mycket av spel idag är riktade till 20-25 åringar... med snabba reflexer.

Blir kul att följa spelens utveckling de kommande 30 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BulZer:

33 år här.

Tror inte riktigt att det beror på ålder, snarare livssituation som ofta förändras med åldern och går i vågor.

Skickar en stor dos kärlek till alla 50 åringar där ute som hittat tillbaka till gamingen efter att barnen flyttat ut osv! Hoppas jag själv blir en av dem

Jobbar vanligt vardagsjobb samt mycket helgjobb, äger både hus och lägenhet. Tycker tyvärr att spelandet inte längre blir lika kul när man inte känner att man har varken tid eller mental ork till det längre. Om jag hade samma bekymmersfria liv nu som för 15 år sedan hade jag nog fortfarande tyckt att det var lika roligt, hoppas komma till ett såpass enkelt liv igen så jag kan njuta av det

vadå efter att barnen flyttar ut? det är ju på grund av allt jobb med barnen man spelar och få koppla bort hjärnan en stund
bästa beslutet som tagits var att sätta gaming datorn i vardagsrummet så ungar och frugan kan på kolla tv och jag kan välja att spela när dom väljer att se någon skitdålig serie. (Av någon anledning är det helt ok för mig att spela så länge som jag är i samma rum som dom andra?)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

(Av någon anledning är det helt ok för mig att spela så länge som jag är i samma rum som dom andra?)

Haha! Var smart som jag och gör spelandet till något socialt. Barnen spelar till 99% bara tv-spel när de spelar med antingen kompis, kusiner eller varandra. Eller varför inte hela familjen! Fortnite, Minecraft, Rayman Legends, Overcooked, Moving out...

Men ja ska man spela egna spel och kanske framförallt barnförbjudna då är det kanske lite värre