LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Om du kör en Autocal med 1D + 3D LUT så spelar det ingen roll vad du har ställt in för värden i Servicemenyn då LUTarna frångår detta.

Jag brukar köra med en alternativ vitpunkt på Cool och kalibrera Warm till D65 så går det enkelt att ändra.

Ah strålande. Skulle du rekommendera att inte köra autocal på HDR och DV? Sett många nämna att det blir dåligt resultat och är bättre att manuellt kalibrera 2-punkts för HDR/DV

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Ah strålande. Skulle du rekommendera att inte köra autocal på HDR och DV? Sett många nämna att det blir dåligt resultat och är bättre att manuellt kalibrera 2-punkts för HDR/DV

Har inga bra erfarenheter av Autocal så jag skulle rekommendera att:

1. Kalibrera servicemenyn
2. Anpassad tonmappning för HDR10
3. Ladda en custom config-fil för Dolby Vision
4. 22-pt vitbalans för Dolby Vision om man är riktigt petig.

10-pt och 22-pt reglagen är trasiga för HDR10 och oftast brukar det inte ge så mycket att pilla på 2-pt reglagen men det är lite fall till fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har inga bra erfarenheter av Autocal så jag skulle rekommendera att:

1. Kalibrera servicemenyn
2. Anpassad tonmappning för HDR10
3. Ladda en custom config-fil för Dolby Vision
4. 22-pt vitbalans för Dolby Vision om man är riktigt petig.

10-pt och 22-pt reglagen är trasiga för HDR10 och oftast brukar det inte ge så mycket att pilla på 2-pt reglagen men det är lite fall till fall.

Hänger inte riktigt med... är helt ny på det här.
Jag tror jag kör en autocal på SDR och sedan följer jag guiden Ninjician gjorde på hur man manuellt kalibrerar Dolby Vision och skapar en custom config-fil att skicka in i TVn.

Permalänk
Medlem

Slog till på en 65 tum för 16800 , hoppas den blir bra.

Vad ska man kontrollera gällande panel etc ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Tjena!
Tänkte höra lite med er som har en LG C1 65 tummare hur det är med "pink tint" på era paneler, är det ett vanligt fenomen? Jag har det nämligen på min, det syns ganska mycket på vänster sida när man kollar på tex hockey och fotboll. Finns det nåt man kan göra åt det eller är alla oled paneler såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa_911:

Tjena!
Tänkte höra lite med er som har en LG C1 65 tummare hur det är med "pink tint" på era paneler, är det ett vanligt fenomen? Jag har det nämligen på min, det syns ganska mycket på vänster sida när man kollar på tex hockey och fotboll. Finns det nåt man kan göra åt det eller är alla oled paneler såhär?

Om du pratar om det som är på vänstra sidan så tror det är så panelen är, speciellt WBE panelerna. Jag har samma sak på min C1:a.

Om du har en rosa ton på vita delar i övriga bilden så är det vitbalansen som måste kalibreras. Vad jag förstått har många en rosa ton i vitt.
https://youtu.be/XVTA4NDmgrY

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Hänger inte riktigt med... är helt ny på det här.
Jag tror jag kör en autocal på SDR och sedan följer jag guiden Ninjician gjorde på hur man manuellt kalibrerar Dolby Vision och skapar en custom config-fil att skicka in i TVn.

Kör på det! Det var ungefär det jag försökte skriva

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av weenan:

Om du pratar om det som är på vänstra sidan så tror det är så panelen är, speciellt WBE panelerna. Jag har samma sak på min C1:a.

Om du har en rosa ton på vita delar i övriga bilden så är det vitbalansen som måste kalibreras. Vad jag förstått har många en rosa ton i vitt.
https://youtu.be/XVTA4NDmgrY

Ja det är bara på vänster sida och flyttar jag mig till höger om tv:n så syns det inte. WBE är = Evo panelen eller? Den där videon har jag tittat på men det hjälper inte direkt, blir varken bättre eller sämre tycker jag.

Finns det nåt man kan göra för att minska det rosa eller är det nåt man får räkna med på alla LG oleds?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tompa_911:

Finns det nåt man kan göra för att minska det rosa eller är det nåt man får räkna med på alla LG oleds?

Ifall det vita är lika rosa över hela panelen så är det vanligtvis kalibreringsfråga kring vitbalansen. Men att upptäcka sådant brukar kräva att tränat öga och insikt om vad vitbalans är för något, kanske för att man är hobbyfotograf eller liknande. Och när det felet finns, likt i Eco-mode och Standard-bildläget, är det snarare en vitbalans som är mer och mer turkos ju ljusare nyans som ska visas med LG:s OLED.

Det som folk brukar störa sig på och som tyvärr är synonymt med Evo-panelerna är det som jag skrev tidigare: #19526277

Det vill säga att ifall delar av bilden är fläck- och bandvis mer rosa än andra, verkar som vänster kortsida är akilleshälen, så är det dålig uniformitet i panelen. Då är det reklamation, retur, klagan etc, som gäller.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall det vita är lika rosa över hela panelen så är det vanligtvis kalibreringsfråga kring vitbalansen. Men att upptäcka sådant brukar kräva att tränat öga och insikt om vad vitbalans är för något, kanske för att man är hobbyfotograf eller liknande. Och när det felet finns, likt i Eco-mode och Standard-bildläget, är det snarare en vitbalans som är mer och mer turkos ju ljusare nyans som ska visas med LG:s OLED.

Det som folk brukar störa sig på och som tyvärr är synonymt med Evo-panelerna är det som jag skrev tidigare: #19526277

Det vill säga att ifall delar av bilden är fläck- och bandvis mer rosa än andra, verkar som vänster kortsida är akilleshälen, så är det dålig uniformitet i panelen. Då är det reklamation, retur, klagan etc, som gäller.

Nej det är bara vänster sidan som går åt det rosa hållet, sätter jag mig till höger om tv:n så är det inte lika påtagligt.
Så då är det bara att reklamera då enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa_911:

Nej det är bara vänster sidan som går åt det rosa hållet, sätter jag mig till höger om tv:n så är det inte lika påtagligt.
Så då är det bara att reklamera då enligt dig?

Jag tror att enda sättet att inte få rosa ton på vänstersidan är att få en WBC panel. Om det rosa inte syns under vanligt tittande och panelen i övrigt är uniform så skulle jag behålla den. Min är rosa på sidan men jag lägger bara märke till det ibland. Och om evo panelen har bättre livsläng och klarar inbränning bättre så kan jag leva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompa_911:

Så då är det bara att reklamera då enligt dig?

Ojämnhet i panelen är något som alla OLEDs lider av mer eller mindre. Vissa tillverkare som Panasonic kör mura correction på vissa modeller för att få en jämnare bild men det handlar helt enkelt om att hitta en panel man är tillräckligt nöjd med.

Alltså chansen att få en bättre panel vid reklamation är lika stor som att få en sämre.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tompa_911:

Nej det är bara vänster sidan som går åt det rosa hållet, sätter jag mig till höger om tv:n så är det inte lika påtagligt.
Så då är det bara att reklamera då enligt dig?

Då är det normalt för Evo-panelen. Är man i vinkel mot den kommer närmaste kortsidan skifta mer mot rosa. Den äldre OLED-panelen har effekten att den bortre kortsidan blir allt turkosare istället.

Men är du i en situation där du behöver titta på TV:n från sidan hela tiden så är det icke-optimal lösning oavsett vilken skärmteknik man väljer. Många reagerar på rödrosa/magenta i vinkel hos Evo-panelerna för att det är så pass nytt, så pass starkt och för vårat färgseende också mer framträdande än skiftning mot turkos.

Permalänk
Skrivet av weenan:

Jag tror att enda sättet att inte få rosa ton på vänstersidan är att få en WBC panel. Om det rosa inte syns under vanligt tittande och panelen i övrigt är uniform så skulle jag behålla den. Min är rosa på sidan men jag lägger bara märke till det ibland. Och om evo panelen har bättre livsläng och klarar inbränning bättre så kan jag leva med det.

Skrivet av Exydia:

Ojämnhet i panelen är något som alla OLEDs lider av mer eller mindre. Vissa tillverkare som Panasonic kör mura correction på vissa modeller för att få en jämnare bild men det handlar helt enkelt om att hitta en panel man är tillräckligt nöjd med.

Alltså chansen att få en bättre panel vid reklamation är lika stor som att få en sämre.

Skrivet av Laxpudding:

Då är det normalt för Evo-panelen. Är man i vinkel mot den kommer närmaste kortsidan skifta mer mot rosa. Den äldre OLED-panelen har effekten att den bortre kortsidan blir allt turkosare istället.

Men är du i en situation där du behöver titta på TV:n från sidan hela tiden så är det icke-optimal lösning oavsett vilken skärmteknik man väljer. Många reagerar på rödrosa/magenta i vinkel hos Evo-panelerna för att det är så pass nytt, så pass starkt och för vårat färgseende också mer framträdande än skiftning mot turkos.

Tackar för alla svar! Så då ska man alltså räkna med en viss "rosa tint" på alla LG oleds om det nu är Evo panelen? Det finns inget man kan göra själv i nån inställning så man kan minska det rosa? Hur är Sonys oleds? Är dom bättre på det rosa?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tompa_911:

Tackar för alla svar! Så då ska man alltså räkna med en viss "rosa tint" på alla LG oleds om det nu är Evo panelen? Det finns inget man kan göra själv i nån inställning så man kan minska det rosa? Hur är Sonys oleds? Är dom bättre på det rosa?

Det är inte ett resultat av en inställning. Knappast så at att det finns en reglage för rosa kanter. Utan det är egenskap från hur panelerna är tillverkade som varierar en hel del mellan exemplaren. Andra exemplar kanske inte är rosa i kanten, men kan ha ett rosa band mitt i bilden istället.

Sony och Panasonic är generellt bättre och Master-panelerna som Sony och Panasonic använder är mycket bättre. Så de behöver sikta på Sony A90J och Panasonic JZ1500E för att få en produkt där man har byggt bort problemet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte ett resultat av en inställning. Knappast så at att det finns en reglage för rosa kanter. Utan det är egenskap från hur panelerna är tillverkade som varierar en hel del mellan exemplaren. Andra exemplar kanske inte är rosa i kanten, men kan ha ett rosa band mitt i bilden istället.

Sony och Panasonic är generellt bättre och Master-panelerna som Sony och Panasonic använder är mycket bättre. Så de behöver sikta på Sony A90J och Panasonic JZ1500E för att få en produkt där man har byggt bort problemet.

Ursäkta alla frågor men jag tycker detta är lite intressant, hur har Sony och Panasonic lyckats att få.bort detta fenomen? Kommer inte alla oled paneler från LG?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tompa_911:

Ursäkta alla frågor men jag tycker detta är lite intressant, hur har Sony och Panasonic lyckats att få.bort detta fenomen? Kommer inte alla oled paneler från LG?

Panelerna kommer från paneltillverkaren LG Display, inte från TV-tillverkaren LG Electronics. Att det är samma panel garanterar inte att det är samma eller likadana produkter. Det finns mycket som kan anpassas, till exempel nivån på kvalitetskontroller med urvalsprocesser och metoder man har inom tillverkning för att kompensera för avvikelser. Där har LG helt klart prioriterat kvantitet och lägre priser.

Detta utöver sådant som hur man kyler panelen, strömförsörjer panelen samt förstås vilken bildprocessning man applicerar innan man börjar mata panelen till att börja med.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Panelerna kommer från paneltillverkaren LG Display, inte från TV-tillverkaren LG Electronics. Att det är samma panel garanterar inte att det är samma eller likadana produkter. Det finns mycket som kan anpassas, till exempel nivån på kvalitetskontroller med urvalsprocesser och metoder man har inom tillverkning för att kompensera för avvikelser. Där har LG helt klart prioriterat kvantitet och lägre priser.

Detta utöver sådant som hur man kyler panelen, strömförsörjer panelen samt förstås vilken bildprocessning man applicerar innan man börjar mata panelen till att börja med.

Ok, tackar så mycket för svar, blev man lite klokare 🙂. Då är ju bara frågan hur man ska göra, chansa på att byta panelen och hoppas på en som inte har så mycket rosa, eller lämna tillbaka den och avvakta tills tv tillverkarna kan lösa detta problem, eller spara ihop en slant till och köpa sig en Panasonic eller Sony med master panel 🤔.

Permalänk
Medlem

Om man kalibrerat 2pt vitbalansen high och low för en picture mode. Kan jag överföra det till service menyn vitbalans gain och cut för att få det i alla picture modes?

Permalänk
Medlem

Är detta en bra guide att följa ? Från AVforum

https://youtu.be/qSpzw0HXxRw

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för att rengöra er oled skärm?
Råkat få några finger avtryck på den när jag flyttade den igår.
Är det en torr mikrofiberduk som gäller? Vad gör man om det inte räcker till?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Vad använder ni för att rengöra er oled skärm?
Råkat få några finger avtryck på den när jag flyttade den igår.
Är det en torr mikrofiberduk som gäller? Vad gör man om det inte räcker till?

Rogges medel och trasor är grymma. https://www.amazon.de/dp/B00FFAKQ0O

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Vad använder ni för att rengöra er oled skärm?
Råkat få några finger avtryck på den när jag flyttade den igår.
Är det en torr mikrofiberduk som gäller? Vad gör man om det inte räcker till?

Torr duk brukar jag köra. Eller lite vatten på ett ark hushållspapper först. Blir helt rent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Vad använder ni för att rengöra er oled skärm?
Råkat få några finger avtryck på den när jag flyttade den igår.
Är det en torr mikrofiberduk som gäller? Vad gör man om det inte räcker till?

Torr mikrofiberduk fungerar utmärkt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Torr mikrofiberduk fungerar utmärkt.

Om inte ungarna stänkt något på tvn. Men ja, använder i första hand bara en mikrofiberduk jag med. Glömde nämna det ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Vad använder ni för att rengöra er oled skärm?
Råkat få några finger avtryck på den när jag flyttade den igår.
Är det en torr mikrofiberduk som gäller? Vad gör man om det inte räcker till?

Spontant hade jag nog tagit fönsterputs, det är väl trots allt en högblank glasskiva på panelerna, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Vad använder ni för att rengöra er oled skärm?
Råkat få några finger avtryck på den när jag flyttade den igår.
Är det en torr mikrofiberduk som gäller? Vad gör man om det inte räcker till?

Helt vanlig mikrofiberduk. Undvik att använda fönsterputs eller andra medel, finns en risk att du tar bort "emaljen" som ligger ovanför skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Är detta en bra guide att följa ? Från AVforum

https://youtu.be/qSpzw0HXxRw

Den är bra som en startpunkt. Jag utgick från den innan jag skaffat grejer och kalibrerade på riktigt.
En sak jag skulle ändra är hans inställning av aspect ratio om du inte vill få förvrängd bild på vissa filmer etc. just scan on är rätt men ändra från 16:9 till native. Det kan heta nått annat än native, kommer inte ihåg, men det finns bara två val så välj den som inte heter 16:9.

Innan jag kalibrerade tyckte jag också att ställa ner kontast från 85 till 80 och öka färg från 50 till 55 gav bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har inga bra erfarenheter av Autocal så jag skulle rekommendera att:

1. Kalibrera servicemenyn
2. Anpassad tonmappning för HDR10
3. Ladda en custom config-fil för Dolby Vision
4. 22-pt vitbalans för Dolby Vision om man är riktigt petig.

10-pt och 22-pt reglagen är trasiga för HDR10 och oftast brukar det inte ge så mycket att pilla på 2-pt reglagen men det är lite fall till fall.

När man skickar in en custom tonmappning för HDR via Calman, är den då global så den gäller för alla HDR Picture modes eller måste man skicka in den för varje enskild picture mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

När man skickar in en custom tonmappning för HDR via Calman, är den då global så den gäller för alla HDR Picture modes eller måste man skicka in den för varje enskild picture mode?

Den laddas för varje picture mode så du får göra det för varje picture mode. Det kan vara lite kul att ha en läge med hårdklipp (dvs 100/100/100) för att jämföra med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H