Cleverio Smart Mini Plug. Wifi-styrd strömkontakt. Går inte att koppla i förlängningssladd/grenuttag?

Permalänk
Medlem

Cleverio Smart Mini Plug. Wifi-styrd strömkontakt. Går inte att koppla i förlängningssladd/grenuttag?

Någon som vet varför det inte går att koppla en Cleverio Smart Mini plug till ett förlängningssladd/grenuttag?
Enligt manualen ska den kopplas direkt till ett vägguttag.
"Bara för användning i vägguttag, anslut inte till en förlängningssladd".
Köpte det för min Raspberry Pi 4 som är kopplat till ett grenuttag (Belkin Surgemaster) bakom TV:n för att kunna stänga av den smidigt.

stavfel
Permalänk
Medlem

Gissar på klumpigt översatt manual. De vill antagligen inte att du styr en hel grendosa med diin "Smart Mini Plug". Passar den i grendosan (utan att sitta trångt)? Kör på!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Moderator
Moderator

"Safety information

Only for use in a wall socket, do not connect to an extension cord. Do not stack wireless plugs. Not suited for equipment that needs constant supervising such as a clothes iron or a deep fryer due to the risk of fire. Disconnect completely to assure no voltage output. Only for working temperature 0-35 °C. Not for outdoor use. Only for use in dry areas."

Vet inte riktigt vad det gör för skillnad i praktiken var den sitter men fel på översättningen är det nog inte.
Inte för att man ska dra några slutsatser från det men jag har använt en del motsvarande produkter från andra producenter och det har fungerat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Benedict:

Någon som vet varför det inte går att koppla en Cleverio Smart Mini plug till ett förlängningssladd/grenuttag?
Enligt manualen ska den kopplas direkt till ett vägguttag.
"Bara för användning i vägguttag, anslut inte till en förlängningssladd".
Köpte det för min Raspberry Pi 4 som är kopplat till ett grenuttag (Belkin Surgemaster) bakom TV:n för att kunna stänga av den smidigt.

Enkla förklaringen borde vara att ett grenuttag kan ha en on/off switch, Tappar den strömmen snabbt 2 gånger så går den in i nollställningsläget och behöver paras om med ditt WIFI och Smartlife appen (Antar att den nollställs på samma sätt som deras lampor)

Den långa anledningen är nog delvis den enkla blandad med att folk väldigt ofta kopplar förgreningsuttag till förgreningsuttag utan att tänka på eventuella konsekvenser och detta kan förstöra enheten vid för hög effekt

För dig som ska styra ett Raspberry PI nätagg ser jag inga som helst problem med det du vill göra

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så bra att slå av och på en Pi genom att bara bryta strömmen så skaffa en låda med strömbrytare till den i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte så bra att slå av och på en Pi genom att bara bryta strömmen så skaffa en låda med strömbrytare till den i stället.

Var finns de lådorna? Något tips?
Slår av den först i retropie och sen via wifiappen tänkte jag. Så först har jag ju mjukvarumässigt sagt till den att stängas av. Då är den väl förberedd på att bli avstängd?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benedict:

Var finns de lådorna? Något tips?
Slår av den först i retropie och sen via wifiappen tänkte jag. Så först har jag ju mjukvarumässigt sagt till den att stängas av. Då är den väl förberedd på att bli avstängd?

Ja om du mjukvarustänger först så riskerar du inte skador på lagringen.
Bästa lådan tror jag är de Argon40 gör, de agerar kylare och de har även gjort en med plats för en ssd så man slipper köra från sd kort, kan dock vara lite bökigt att få tag på pga komponentbristen men det är ju inte heller lätt att skaffa en Pi idag.
https://www.argon40.com/products/argon-one-v2-case-for-raspbe...
https://www.argon40.com/products/argon-one-m-2-case-for-raspb...
Men det finns ett par andra också med liknade koncept.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.