Ny surfplatta, digital "konst" budget runt 8k.

Permalänk

Ny surfplatta, digital "konst" budget runt 8k.

Tja. Ska så snart jag bestämt mig köpa en surfplatta. Ska användas till att surfa/spel men mycket till digitalt skapande. Främst rita så penna är därför ett måste. Jag vill absolut inte gå över 9k kr, det känns alldeles för mkt för en surfplatta. Gillar både android och iOS.

Alternativen är väl samsung eller apple. Ipad mini 2021, Ipad air 2022, galaxy tab S7+, S8 eller dylikt.
Vad hade ni köpt just för tillfället? tycker plattorna känns dyra tbh ^^ Uppskattar all input!

Permalänk
Keeper of the Bamse

ipad med procreate, inget snack. Nya Ipad Air (5) med M1-chip och en apple-penna kostar 8999kr

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

ipad med procreate, inget snack. Nya Ipad Air (5) med M1-chip och en apple-penna kostar 8999kr

Tja, tack för respons! Det är ett lockande alternativ ngl! Men det jag inte gillar med apple alternativen är 64 GB lagring...har du erfarenhet av en sådan padda? Antingen får jag överföra till pc ständigt eller betala för molnlagring, vet inte

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av rundkvadrat:

Tja, tack för respons! Det är ett lockande alternativ ngl! Men det jag inte gillar med apple alternativen är 64 GB lagring...har du erfarenhet av en sådan padda? Antingen får jag överföra till pc ständigt eller betala för molnlagring, vet inte

Jag har en ipad air av förra generationen, så lite "klenare" processor (som ändå är klassledande), men med M1 kan du redigera 4k-film utan problem.

I jobbdatorn sitter det en M1, och den klarar allt jag kastar på den, även om jag inte gör så tunga saker lokalt. Batteritiden är fantastisk dock.

Det är mycket riktigt "störigt" att det är 64GB minne i den billiga varianten och sen hoppar det till 256. Tror Apples strategi här är att du ska känna att du lika gärna kan uppgradera till en PRO, och sen kanske uppgradera lagringen där, så är du uppe i mycket mer pengar helt plötsligt...

Dock ingår ju 5GB icloud-lagring, som räcker i typ 5 minuter om du synkar dina foton dit. Jag har köpt till 200GB storage för 29kr/månad, och 50GB kostar 9kr. 2TB kostar 89kr.

Det finns sen icloud-klient till båda mac och Windows, om du vill jobba vidare på annan enhet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Rent prestandamässigt och när det kommer till penna är det väl mer eller mindre bara Apple som är ett vettigt alternativ.

Jag hade dock skippat Ipad Mini för den är faktiskt för liten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av rundkvadrat:

Tja, tack för respons! Det är ett lockande alternativ ngl! Men det jag inte gillar med apple alternativen är 64 GB lagring...har du erfarenhet av en sådan padda? Antingen får jag överföra till pc ständigt eller betala för molnlagring, vet inte

Du sparar i iCloud, inte på enheten
Använder själv procreate och det är så uppfriskande att komma ifrån Photoshops gammeldags UI.
Måste aktivt lära sig allt, men när man kan det så är ditt workflow riktigt gött.

(Ska man göra riktigt seriösa alster så är dock Photoshop och en ritplatta att föredra, men för hobbybruk så är iPad plus procreate svårslaget)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag har en ipad air av förra generationen, så lite "klenare" processor (som ändå är klassledande), men med M1 kan du redigera 4k-film utan problem.

I jobbdatorn sitter det en M1, och den klarar allt jag kastar på den, även om jag inte gör så tunga saker lokalt. Batteritiden är fantastisk dock.

Det är mycket riktigt "störigt" att det är 64GB minne i den billiga varianten och sen hoppar det till 256. Tror Apples strategi här är att du ska känna att du lika gärna kan uppgradera till en PRO, och sen kanske uppgradera lagringen där, så är du uppe i mycket mer pengar helt plötsligt...

Dock ingår ju 5GB icloud-lagring, som räcker i typ 5 minuter om du synkar dina foton dit. Jag har köpt till 200GB storage för 29kr/månad, och 50GB kostar 9kr. 2TB kostar 89kr.

Det finns sen icloud-klient till båda mac och Windows, om du vill jobba vidare på annan enhet.

Sweet! Det förändrar saken märkvärt. 300kr/året för 200 GB känns nästan gratis haha. Apple hade varit så lätt val om de bara hade micro-sd slot haha. Får nog bli en Ipad Air Det är ju smidigt för det känns som att man kommer skicka filer lite emellan padda och dator

Skrivet av talonmas:

Du sparar i iCloud, inte på enheten
Använder själv procreate och det är så uppfriskande att komma ifrån Photoshops gammeldags UI.
Måste aktivt lära sig allt, men när man kan det så är ditt workflow riktigt gött.

(Ska man göra riktigt seriösa alster så är dock Photoshop och en ritplatta att föredra, men för hobbybruk så är iPad plus procreate svårslaget)

Smidigt! Verkar billigt med lagring också så får nog bli den varianten :> Ja jag har nog aldrig älskat PS's UI riktigt och procreate känns mer lekfullt på nått sätt haha. Har övervägt vanlig ritplatta men det är nog inget för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har nog recomenderat att kolla på beg-marknaden! Jag köpte själv en 2020 iPad Pro 11" med penna och fodral för 8.5K i Augusti förra året och är väldigt nöjd med den.

Permalänk
Skrivet av Ellumination:

Jag har nog recomenderat att kolla på beg-marknaden! Jag köpte själv en 2020 iPad Pro 11" med penna och fodral för 8.5K i Augusti förra året och är väldigt nöjd med den.

Tja, har speccat beg marknaden ett tag faktiskt. Här och på tradera. Har för dåligt tålamod för det, beställde en Ipad Air nyss^^ Annars bra tips, man kan lätt spara några tusenlappar på det viset